Faceți căutări pe acest blog

Noutati UE-RM - Ianuarie 2018

Arhiva 2011-2017



 31.01.2018

Lansarea  proiectul ui„Turismul rural – un pas sigur pentru sporirea cooperării transfrontaliere între raioanele Soroca  

Capacitățile prestatorilor serviciilor de turism și a autorităților publice din Soroca (Republica Moldova) și Iampil (Ucraina) vor fi consolidate în cadrul unui proiect transfrontalier. Astfel, proiectul „Turismul rural – un pas sigur pentru sporirea cooperării transfrontaliere între raioanele Soroca și Iampil”, implementat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene a fost lansat astăzi, 31 ianuarie, în municipiul Soroca.
Proiectul este realizat de IDIS „Viitorul”, în parteneriat cu Consiliul raional Soroca și Administrația raională de stat din Iampil. Acesta este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programului de Cooperare Teritorială Republica Moldova – Ucraina în cadrul Parteneriatului Estic (EaPTC). 
Scopul proiectului constă în consolidarea capacităților prestatorilor de servicii turistice și a autorităților locale din raioanele Soroca și Iampil pentru a dezvolta și promova turismul rural prin intermediul cooperării transfrontaliere. 
Contribuția generală a Uniunii Europene la implementarea Programului EaPTC este de 12,5 milioane de euro, dintre care 3,3 milioane euro sunt destinați programului Republica Moldova – Ucraina. Mai mult


30.01.2017

Consultările publice pentru revizuirea Planului naţional de acţiuni de implementare a Acordului de Asociere pentru anii 2018-2019 (PNAAA)
Exerciţiul de revizuire a PNAAA urmăreşte obiectivul de a racorda acţiunile naţionale de implementare a angajamentelor Republicii Moldova la priorităţile Agendei de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană pentru anii 2017-2019. La fel, urmează a fi actualizat PNAAA prin prisma reformei administraţiei publice centrale.

Secretarul de Stat Daniela Morari a accentuat importanţa asigurării reflectării opiniei tuturor părţilor interesate, precum şi încurajând societatea civilă să se implice activ în susţinerea eforturilor autorităţilor naţionale în avansarea obiectivului de integrare europeană a Republicii Moldova.  Mai mult

 26.01.2018
 Cea de-a 29-a Reuniune a Consiliului Consultativ al Misiunii UE de Asistenţă la Frontieră în Republica Moldova şi Ucraina (EUBAM).
În cadrul reuniunii, a fost prezentat şi aprobat Raportul de activitate al Misiunii pentru perioada mai-noiembrie 2017, principalele rezultate înregistrate în domeniul managementului integrat al frontierei şi cooperării vamale. De asemenea, au fost discutate şi prezentate viziunile serviciilor partenere privind controlul în comun la frontiera moldo-ucraineană, în contextul Acordului inter-guvernamental semnat la 6 octombrie 2017. Agenda a cuprins totodată subiectul planului de acţiuni al fazei a 12-a a programului, demarată la 1 decembrie 2017 pe un termen de 3 ani. Au fost reliefate priorităţile Misiunii EUBAM pentru noul mandat.

Următoarea reuniune în acest format va avea loc la Odesa în luna iunie 2018.  Detalii


 23.01.2018
http://eap-index.eu/index
 Prezentarea raportului  cu privire la Indicele Parteneriatului Estic pentru 2015-2016

 Indicele Parteneriatului Estic a fost realizat în baza unei analize efectuate în perioada martie 2015 – decembrie 2016 de către un grup de experți din țările UE și ale Parteneriatului Estic.

Conform documentului, performanțele țărilor semnatare ale Acordurilor de Asociere cu UE sunt măsurate în baza realizărilor din două grupuri de indicatori: „Legături” și „Apropiere”. Astfel, țara noastră are un scor de 0,68 puncte la prima categorie și 0,73 puncte la a doua și depășește țări precum Georgia, Ucraina, Armenia, Azerbaidjan și Belarus.
În raport se arată că R. Moldova este lider și la capitolul „Democrație Profundă și Durabilă” și „Politicile de egalitate și antidiscriminare”. Un scor pozitiv, țara noastră a obținut și la compartimentul alegeri, libertatea mass-media, drepturile omului, independența justiției, calitatea administrației publice și combaterea corupției.
Totodată, în document se menționează despre înrăutățirea relațiilor dintre UE și țara noastră în urma fraudei bancare, dar și despre îmbunătățirea acestora odată cu instalarea Guvernului Filip, care urmează să asigure implementarea agendei de asociere cu UE pentru perioada 2017-2019.


  24.01.2018

Uniunea Europeana vs Uniunea Euroasiatica: Vox Populi – ianuarie 2018

La un referendum la care votanții ar avea de ales între aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană și aderarea la Uniunea Eurasiatică, 37,6% ar selecta prima opțiune, iar 42,5% – pe cea de a doua. Arată rezultatele studiului sociologic „Vox Populi – ianuarie 2018”, prezentat  de către Asociația Sociologilor și Demografilor. 7,1% dintre respondenți nu susțin nicio opțiune, 4,3% nu ar participa la vot, iar 8,5% nu au dorit sau au știut ce să răspundă 

Comparativ cu situația din 2017, proporția celor care ar alege aderarea la UE a crescut cu 1,5 puncte procentuale. 

Sondajul a fost efectuat în 91 de localități de pe teritoriul Republicii Moldova în prima jumătate a lunii ianuarie, pe un eșantionul de 1783 de respondenți. Mai mult


 24.01.2018

 RM trece la normele europene de clasificare a deşeurilor

Cabinetul de miniştri a aprobat lista completă a deşeurilor, în contextul transpunerii în legislaţia naţională a actelor normative ale Uniunii Europene la capitolul „Mediu” şi gestionarea deşeurilor.

Documentul reprezintă un clasificator în categorii şi subcategorii al deşeurilor, inclusiv cele periculoase, conform unor coduri stabilite în UE, ceea ce va permite reciclarea ulterioară mai eficientă a deşeurilor.

Noul cadru normativ regulatoriu va facilita activitatea întreprinzătorilor, în particular a producătorilor iniţiali şi a deţinătorilor de deşeuri, a unităţilor şi întreprinderilor care reciclează deşeurile, prin evidenţa calitativă şi cantitativă a acestora, precum şi raportarea datelor conform legislaţiei. Astfel, va fi implementat un sistem integrat de management al deşeurilor, fapt ce va avea un impact benefic asupra mediului și al sănătăţii populaţiei.



22-23.01.2018

Vizita vicepremierului  pentru Integrare Europeană Iurie Leancă la  Bruxelles

Viceprim-ministrul Iurie Leancă  a avut un șir de întrevederi importante cu mai mulți decidenți din Uniunea Europeană. În cadrul discuțiilor, a informat partenerii europeni despre angajamentul Guvernului de la Chișinău de a accelera reformele în domenii cheie, în mod special, cel al justiţiei și luptei împotriva corupției. 

De asemenea, vicepremierul pentru Integrare Europeană a discutat despre sprijinul financiar pentru Republica Moldova, valorificarea la maximum a potenţialului zonei de liber schimb, dar și despre materializarea oportunităților oferite în cadrul Parteneriatului Estic.  Mai mult

16-19.01.2018
Sprijin din partea UE pentru autoritățile locale: mai multe comunități vor primi asistență și expertiză în elaborarea planurilor de dezvoltare economică locală  
Patru ateliere regionale au fost organizate în perioada 16-19 ianuarie pentru a discuta cu consultanții de dezvoltare economică locală din cadrul primăriilor și consiliilor raionale despre procesul de elaborare a Planurilor de Dezvoltare Economică Locală (PDEL).
La moment, cele 17 autorități semnatare ale Inițiativei Primarii pentru Creștere Economică, sunt la prima etapă în elaborarea Planurilor. Acestea au fost invitate la ateliere regionale pentru a face un schimb de experiență și a discuta subiecte ce țin de analiza economiei locale și a elementelor constitutive, colectarea și interpretarea datelor, provocări în constituirea parteneriatelor economice locale și locul pe care îl va ocupa un Plan de DEL ca document strategic de sprijin și dezvoltare a sectorului privat.
Evenimentele au fost găzduite de Agențiile de Dezvoltare Regională Centru, Sud și Bălți și Comitetul Executiv Găgăuzia. De asemenea, reprezentanții acestor instituții sprijină și oferă consultații autorităților care sunt implicate în procesul de elaborare a PDEL.

Primarii pentru Creștere Economică" (www.m4eg.eu) este o nouă inițiativă a Uniunii Europene care a fost lansată în ianuarie 2017 în cadrul Parteneriatului Estic. Scopul general al Inițiativei este de a susține primarii și administrațiile locale din țările Parteneriatului Estic să devină facilitatori activi ai creșterii economice și creării locurilor de muncă la nivel local.

Mai multe detalii
http://adrsud.md/libview.php?l=ro&idc=340&id=3570&t=/Presa/Noutati/Sprijin-din-partea-UE-pentru-autoritatile-locale-din-Regiunea-Sud-In-cadrul-Initiativei-Primarii-pentru-Cretere-Economica-mai-multe-comunitati-vor-primi-asistenta-i-expertiza-in-elaborarea-planurilor-de-dezvoltare-economica-locala
http://adrcentru.md/libview.php?l=ro&idc=340&id=3192&t=/Noutati/Ce-a-de-a-doua-edinta-in-cadrul-Programului-de-Dezvoltare-a-Capacitatilor-in-domeniul-dezvoltarii-economice-locale-s-a-desfaurat-la-Ialoveni
http://adrcentru.md/libview.php?l=ro&idc=340&id=3192&t=/Noutati/Ce-a-de-a-doua-edinta-in-cadrul-Programului-de-Dezvoltare-a-Capacitatilor-in-domeniul-dezvoltarii-economice-locale-s-a-desfaurat-la-Ialoveni
 
18.01.2018
Reuniunea beneficiarilor Proiectului Energie şi Biomasă din raionul Hânceşti
Opt sate din raionul Hânceşti şi-au conectat şcolile, grădiniţele, primăriile la sisteme de încălzire pe biomasă, înlocuind astfel încălzirea cu gaze sau cărbune. Două dintre aceste comunităţi au reuşit să-şi racordeze toate instituţiile publice la energia verde. Schimbarea a fost posibilă datorită asistenţei Uniunii Europene, realizate în cadrul Proiectului Energie şi Biomasă, implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare.
Beneficiarii proiectului s-au reunit la Cotul Morii pentru a discuta impactul trecerii instituţiilor publice la energia verde şi perspectivele următoarelor proiecte de investiţii în energia regenerabilă.
Sunt extrem de bucuros că 12 instituţii publice – şcoli, grădiniţe, primării – din raionul Hânceşti au participat activ în programele Proiectului Energie şi Biomasă şi sunt conectate la sisteme de încălzire pe biomasă. Vă adresez felicitări pentru realizarea acestui pas şi participarea activă în mişcarea de dezvoltare a sectorului energiei regenerabile din Republica Moldova în beneficiul cetăţenilor”,  susţine Peter MICHALKO, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova.
12 instituţii publice din raionul Hânceşti sunt încălzite cu energie din biomasă, iar două au acces la apă caldă de la energia solară. În total, 5.600 oameni din 8 sate (Cărpineni, Crasnoarmeiscoe, Cotul Morii,  Dancu, Drăguşenii Noi, Logăneşti, Boghiceni, Obileni) au acces la energie regenerabilă, produsă local, datorită suportului acordat de Uniunea Europeană. Investiţiile Proiectului Energie şi Biomasă în raionul Hânceşti sunt de 560.742 Euro, fonduri europene, comunităţile contribuind la rândul lor cu 153.820 Euro în total.
Mai mult

www.biomasa.md
Facebook Energie din Biomasă.

17.01.2018
Runda de Dialog  RM - UE în domeniul drepturilor omului

Subiectele discutate au vizat politicile naționale la acest capitol, aferent angajamentelor țării de a realiza progrese durabile în sectoare-cheie: justiția, libertatea și securitatea.

La dialog au fost discutate subiecte de interes sporit privind: libertatea la întrunire, cadrul legal al organizațiilor necomerciale, drepturile copilului, combaterea torturii și a relelor tratamente în sistemul de drept. „Această întrunire ne permite să evaluăm ce a fost făcut și ce urmează de făcut. Suntem deschiși pentru implicarea activă a societății civile în tot ce ne propunem să realizăm”, a menționat Nicolae Eșanu.
Comunicarea a fost centrată pe o analiză a evoluțiilor de la ultima rundă. Reprezentanții instituțiilor europene au apreciat pozitiv aprobarea, de către Guvern, a celui de-al III-lea document de politici – Planul Național de Acțiuni privind Drepturile Omului 2018 – 2022 (PNADO). Ei au subliniat că toți actorii implicați au un rol activ și au încurajat Republica Moldova să adopte acest document. De asemenea, au evidențiat aspecte ce provoacă îngrijorări, menționând cazurile de încălcare a drepturilor omului în sistemul de sănătate și instituțiile de drept ale statului.


10,01,2018

 A fost creată o nouă funcţie de Vicepremier pentru Integrare Europeană

Noii membri ai Cabinetului de miniştri au depus  jurământul de învestire, în cadrul unei ceremonii festive la Reşedinţa de Stat. Astfel, Cabinetul de miniștri a fost completat cu doi vicepremieri: Iurie Leancă - Vicepremier pentru Integrare Europeană și Cristina Lesnic - Vicepremier pentru Reintegrare, și cinci miniștri: Chiril Gaburici - Ministrul Economiei şi Infrastructurii, Svetlana Cebotari - Ministrul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, Liviu Volconovici - Ministrul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului, Tudor Ulianovschi - Ministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Alexandru Tănase - Ministrul Justiţiei.

 ...S-a decis separarea acestor două funcții de vicepremier și ministru de Externe și Integrare Europeană. Nu este un model absolut nou; în Ucraina și în Georgia, alte două țări din Parteneriatul Estic, care au aceleași abordări și aceleași obiective, această formulă e operată de mult timp. Motivul pentru care s-a mers în cazul nostru a fost să facem așa încât să fie o instituție cu competențe și abilități și care s-ar axa doar pe această dimensiune – implementarea Acordului de Asociere, ceea ce înseamnă reforme, monitorizarea acestor reforme acasă și comunicarea mai intensă, mai activă cu partenerii noștri europeni, fiindcă în ultimii doi ani au fost anumite carențe la această comunicare în afară și la anumite acțiuni de implementare a Acordului de Asociere. Iată acesta este motivul ca să ne focalizăm în mod special pe această dimensiune internă și externă a tot ce înseamnă relația cu Uniunea Europeană.”/ IInterviu cu nou numitul vicepremier pentru integrare europeană Iurie Leancă

Mai mult

http://www.gov.md/ro/content/iurie-leanca
http://www.gov.md/ro/content/noii-membri-ai-cabinetului-de-ministri-au-fost-investiti-functie
http://cpescmd2.blogspot.md/2018/01/bv-dialoguri-europene-radio-europa.html
http://radiochisinau.md/exclusiv-iurie-leanca-cu-rusii-am-fost-mersi-stim-ce-inseamna-asta-intre-noi-exista-ucraina-audio---61900.html

BV - Problematica transnistreană: evolutiile situatiei în domeniul securitatii

Leahu I.   Problematica transnistreana: evolut iile situa iei în domeniul securita ii/ IDIS Viitorul . - Ch., 2017. - 16 p.

DESCARCATI
 Cuprins

1. Infracţiunile reflectate în declaraţiile Biroului pentru reintegrare a Republicii Moldova
în anii 2014-2017
2. Condiţiile de efectuare a acţiunilor ilegale.
3. Instrumentele militare ale regiunii transnistrene.Concluzii: Care ar putea fi soluţiile?.






 Vasiloi R. Riscuri de securitate și apărare în contextul reglementării transnistrene = Security and defense risks in the context of the Transnistrian conflict settlement/ |IDIS Viitorul . - Ch., 2017. - 32 p.
DESCARCATI rom eng

Cuprins
1. În loc de „scurt istoric”
2. Analiza funcţionalităţii structurilor responsabile de securitatea „frontierelor”
în regiunea transnistreană
3. Implicarea Federaţiei Ruse în regiunea transnistreană pe dimensiunea de apărare,
securitate şi ordine publică .
Concluzii şi recomandări





descarcati
 Vasiloi R Misiunea EUBAM – de la asistenţa la frontieră la cea de reintegrare a țării|IDIS Viitorul . - Ch., 2017. - 32 p.

Instituirea Misiunii Comisiei Europe de Asistenţă la frontieră în Republica Moldova şi Ucraina EUBAM1 în decembrie 2005 a constituit un pas important în vederea asigurării unui management integrat al frontierei de stat moldo-ucrainene mai eficient, dar şi a contribuit enorm la dezvoltarea capacităţilor instituţionale ale partenerilor din Republica Moldova şi Ucraina2. Prin această misiune, UE joacă un rol decisiv în vederea asigurării unui control eficient, transparent al frontierei de stat, ceea ce contribuie la consolidarea securităţii regionale. Lansarea Misiunii EUBAM a coincis cu o deschidere fără precedent a Republicii Moldova faţă de Uniunea Europeană (Anexa 7). Cu părere de rău nici Guvernarea anilor 2005-2009, nici cea din anii 2009-2017 nu a valorificat pe deplin toate oportunităţile acestei cooperări, poate cu mici excepţii, dar şi cu anumite rezerve, în anul 2014 Uniunea Europeană a liberalizat regimul de vize pentru cetăţenii Republicii Moldova şi a semnat Acordul de Asociere. Asta la general, dar dacă vorbim despre domeniul afaceri interne şi în particular managementul de frontieră, Republica Moldova a avansat foarte mult, find recunoscută ca un partener sigur pe această dimensiune, fapt dovedit prin rapoartele şi notele Misiunii Uniunii Europene de Asistenţă la frontieră în Republica Moldova şi Ucraina, dar şi în comunicatele Comisiei Europene.

1. Scurt Istoric
2. EUBAM de la asistenţă în domeniile, ce vor implica probleme de ordin frontalier,
vamal şi fiscal la asistenţă pentru politici de reintegrare
2.1 Cadrul juridic
2.2 Cadrul instituţional
2.2.1 Anii 2005-2007
2.2.2 Anii 2008-2009
2.2.3 Anii 2010-2011
2.2.4 Anii 2012-2015 2.2.5 Anii 2016-2017
3. Concluzii şi recomandări

 VEZI DE ASEMENEA

    UE: Intrari noi - Seria de dezbateri publice naţionale/ IDIS"Viitorul"

    Buletinul de Politică Externă

      Ziua de Comemorare a Victimelor Holocaustului

      LECȚIILE TRECUTULUI PENTRU VIITOR


       Istoria Holocaustului este un patrimoniu european cu rădăcini comune în diferite naţiuni ale Europei. Există o responsabilitate europeană de a lua toate măsurile necesare pentru transmiterea acestei memorii.

      Şase milioane de evrei şi alte milioane de oameni – ţigani, slavi, opozanţi politici şi religioşi, homosexuali, prizonieri de război, bolnavi mintal şi infirmi, dar şi elitele poloneze şi populaţia civilă rusă şi sârbă de pe teritoriile ocupate – au fost ucişi de nazişti în anii 1933-1945. Holocaustul este un fenomen unic prin amploarea brutalităţii sale, prin cruzimea sa şi prin caracterul premeditat al asasinărilor în masă.

      Născut pe ruinele celui de-al Doilea Război Mondial, Consiliul Europei, după adoptarea Tratatului de la Londra, şi-a stabilit obiectivele fundamentale, ca răspuns la ideologiile totalitare din prima jumătate a secolului XX, precum şi la consecinţelor acestora: intoleranţa, divizarea, excluderea, ura şi discriminarea. Valorile apărate de Consiliul Europei gravitează în jurul democraţiei, respectului pentru drepturile omului şi importanţa statului de drept. Ele sunt parte a unui mesaj de prevenire a Holocaustului care presupune construirea unei societăţi europene care încearcă să înveţe a trăi respectând în măsură egală demnitatea fiecăruia.

      În 2002, miniştrii europeni ai educaţiei au adoptat, la iniţiativa Consiliului Europei, declaraţia de instituire a Zilei de Comemorare a Victimelor Holocaustului şi de prevenire a crimelor împotriva umanităţii, în instituţiile de învăţământ din Statele sale membre. Recent şi ONU a ales data de 27 ianuarie, data la care armata sovietică a eliberat lagărul de concentarare şi de exterminare de la Auschwitz-Birkenau din Polonia, în calitate de Zi de Comemorare a Victimelor Holocaustului.

      Cunoaşterea acestui fenomen, dar şi a altor mari evenimente istorice, face parte din cultura generală. Studierea Holocaustului este o modalitate ideală pentru a înţelege felul de a fi şi a gândi al altor persoane. De asemenea, Holocaustul implică necesitatea de a pune în evidenţă anumiţi factori sociali, istorici şi psihologici pentru a putea înţelege comportamentul uman.

      Nu doar continentul european, dar întreaga lume comemorează la 27 ianuarie victimele Holocaustului, iar marile instituţii europene: Consiliul Europei şi Uniunea Europeană au elaborat şi administrează diverse proiecte de studiere a acestui fenomen în instituţiile de învăţământ în scopul de a comemora trecutul şi a preveni producerea crimelor împotriva umanităţii.

      2018

      Ziua comemorării victimelor Holocaustului: Cunoașterea este cel mai bun antidot împotriva antisemitismului și discriminării   
      27 ianuarie este o dată care marchează în istorie sentimente de tristețe și durere. Acum 73 de ani, la 27 ianuarie, forțele aliate au eliberat lagărul de concentrare de la Auschwitz-Birkenau, punând capăt ororilor comise acolo. Pentru a marca acest eveniment, le aducem astăzi un omagiu celor șase milioane de evrei și tuturor celorlalte victime care și-au pierdut viața în timpul Holocaustului. Îi omagiem, de asemenea, pe cei care au supraviețuit Shoah-ului. Printre aceștia se numără Simone Veil, prima președintă a Parlamentului European, care și-a dedicat existența reconcilierii și care a încetat din viață anul trecut.
      În 2018 comemorăm 80 de ani de la Noaptea de cristal („Reichspogromnacht”) și 80 de ani de la instituirea legilor rasiste în Italia fascistă. Însă în 2018 sărbătorim și a 70-a aniversare a Declarației universale a drepturilor omului, care a apărut ca urmare a ororilor Holocaustului.
      Această zi ar trebui să ne reamintească să fim vigilenți în fața urii, a discriminării și a dezumanizării. Este o zi în care trebuie să-i confruntăm pe cei care răspândesc minciuni despre istoria noastră și care pun la îndoială Holocaustul sau neagă sensul său fundamental pentru Europa de astăzi. Astfel cum ne-a reamintit Simone Veil, trebuie să ne aducem aminte de numele și de poveștile de viață ale celor pe care i-am pierdut pentru ca ei să nu dispară încă o dată.
      Este o zi în care trebuie să condamnăm cu fermitate ura, bigotismul și antisemitismul în toate formele sale. Trebuie să construim o societate solidă, capabilă să apere ceea ce este drept. Oamenii trebuie să ia atitudine și să acționeze atunci când asistă la acte rasiste comise în public sau când aud sloganuri antisemite pe străzile Europei, astfel cum s-a întâmplat recent.  din Mesajul președintelui Jean-Claude Juncker cu ocazia Zilei de Comemorare a Holocaustului 2018


      Înaltul Reprezentant al UE pentru Politică Externă și de Securitate, Federica Mogherini, a transmis în cadrul mesajului său cu ocazia Zilei internaționale a comemorării victimelor Holocaustului că rememorarea trecutului întunecat al Europei și traducerea a ceea ce am învățat din experiența noastră în politicile noastre este esențială pentru a preveni apariția antisemitismului, a discriminării și a discursului instigator la ură în Europa, potrivit unui comunicat al Serviciului European de Acțiune Externă.

      70 de ani mai târziu, antisemitismul, discriminarea și discursul instigator la ură sunt din nou în ascensiune în Europa”, a remarcat Mogherini. “Cel mai bun antidot împotriva acestei nebunii este cunoașterea. Este esențial ca ai noștri copii să învețe despre Shoah și să viziteze Auschwitz și alte lagăre de concentrare, să înțeleagă ce s-a întâmplat și să nu mai permită ca acest lucru să se întâmple din nou”, a declarat înaltul oficial european.

      “Prezervarea și transmiterea memoriei este o datorie față de cei care și-au pierdut viața și față de copiii noștri. Memoria nu poate acționa doar înapoi: ea trebuie să ne modeleze prezentul și viitorul nostru. Cuvintele pe care le spunem de Ziua Internațională a comemorării victimelor Holocaustului trebuie să se traducă în politici. În fiecare zi lucrăm împreună cu partenerii noștri pentru a lupta împotriva terorismului, antisemitismului, xenofobiei și a discursului instigator ură, pentru a păstra nu doar memoria Holocaustului, ci diversitatea culturală și religioasă a continentului nostru. Singura modalitate de a onora memoria Holocaustului este de a transforma amintirea în promisiunea unui viitor mai bun “, a spus Mogherini.
      Mai mult


      UE
      • https://ec.europa.eu/home-affairs/news/international-holocaust-remembrance-day_en
      • https://eeas.europa.eu/.../statement-high-representativevice-president-federica- mogherini-international-holocaust_enhttp://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/eu-affairs/20180122STO92208/the-european-parliament-commemorates-holocaust-victims
      • http://fra.europa.eu/en/news/2018/learning-holocaust-address-todays-refugee-situation
      • http://www.enrs.eu/de/news/1795-between-life-and-death-stories-of-rescue-during-the-holocaust
       CoE
      • http://www.assembly.coe.int/nw/xml/News/News-View-EN.asp?newsid=6949&lang=2&cat=8
      • https://www.coe.int/en/web/portal/-/ceremony-to-mark-international-day-of-holocaust-commemoration
      OSCE
      http://www.osce.org/odihr/368191
      http://www.osce.org/odihr/hmd2018?download=true


      DESCARCATI
      Zilele Memorialului Holocaustului: O privire de ansamblu asupra memoriei și educației în regiunea OSCE=Holocaust Memorial Days: An overview of remembrance and education in the OSCE region. - Warsaw, 2018. - 120 p.

      Cea de-a cincea ediție a acestei publicații oferă informații despre momentul, locul și modul în care statele participante la OSCE promovează comemorarea, studierea Holocaustului și exterminarea și persecuția romilor și sintilor, în conformitate cu angajamentele asumate de OSCE. Publicatia conține informații despre comemorarea, educația și cercetarea privind Holocaustul, site-urile memoriale, cele mai bune practici și este destinată să ajute statele participante în eforturile lor de a promova educația și comemorarea tuturor victimelor persecuției naziste.

      Editii anterioare

      Moldova
      DECLARAȚIA președintelui Parlamentului Andrian Candu către Ziua Internațională de Comemorare a Victimelor Holocaustului
      Discursul Andreei Vesa, Director al Programului pentru Drepturile Omului, Misiunea OSCE în Moldova, cu prilejul Zilei de Comemorare a Victimelor Holocaustului, Chișinău, 26 ianuarie 2018. 

      ONU
      http://www.un.org/en/holocaustremembrance/2018/calendar2018
      https://en.unesco.org/international-days/holocaust-remembrance
      https://ru.unesco.org/news/vazhnost-prepodavaniya-i-izucheniya-istorii-holokosta?language=es
      https://ru.unesco.org/courier/cifrovoy-kurer/antisemitizm-uroki-istorii

        ACŢIUNI DE COMEMORARE ÎN 2017:

      BV COE-RM - Republica Moldova la Curtea Europeană a Drepturilor Omului în anul 2017


      Republica Moldova la Curtea Europeană a Drepturilor Omului în anul 2017 : Notă analitică/ Vladislav GRIBINCEA,  Pavel GRECU, Daniel GOINIC;  Centrul de Resurse Juridice din Moldova, . - Ch., 2018. - 14 p.

      DESCARCATI
      Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM) a analizat activitatea Curții Europene a Drepturilor Omului (CtEDO) pentru anul 2017, pentru a stabili care este situația pe dosarele Republicii Moldova la CtEDO, inclusiv în comparație cu alte state membre ale Conveției Europene pentru Drepturile Omului.
      În urma analizei Raportului de activitate al CtEDO pentru anul 2017, am constatat că în privința Republicii Moldova CtEDO a înregistrat cu 9% mai puține cereri decât în anul 2016, însă raportat la populaţia ţării numărul cererilor depuse la CtEDO împotriva Moldovei este foarte mare. În 2017, moldovenii s-au adresat la CtEDO de 3 ori mai des decât media europeană.
      Experții CRJM consideră că descreșterea numărului de cereri depuse la CtEDO este determinată, în principal, de descreşterea popularităţii CtEDO, după ce în anii 2011-2016 CtEDO a respins fără o motivare explicită peste 8,600 de cereri moldovenești. Aceasta a avut un efect descurajant asupra avocaţilor.
      La data de 31 decembrie 2017, 1,348 de cereri moldoveneşti încă aşteptau să fie examinate și 89% dintre acestea au şanse mari de succes. Acest număr este mai mare decât numărul total de cereri în bază cărora Moldova a fost condamnată în ultimii 20 de ani.
      Din anul 1997 până la 31 decembrie 2017, CtEDO a pronunţat 354 de hotărâri în cauzele moldoveneşti, dintre care 16 - în anul 2017. La acest capitol, Moldova devansează cu mult Germania, Spania sau Olanda, ţări care au aderat la Convenţia Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO) cu mult timp înaintea Moldovei şi au o populaţie cu mult mai mare decât cea a Moldovei. Cele mai frecvente tipuri de violări constatate de CtEDO în cauzele moldoveneşti sunt neexecutarea hotărârilor judecătoreşti (hotărâri vechi); maltraterea, anchetarea inadecvată a maltratărilor şi deceselor; detenţia în condiţii proaste; casarea neregulamentară a hotărârilor judecătoreşti irevocabile.
      În baza tuturor hotărârilor şi deciziilor pronunţate până la 31 decembrie 2017, Republica Moldova a fost obligată să plătească peste EUR 16,300,000 (în 2017 - EUR 107,348). Aceasta este mai mult decât întregul buget instanţelor judecătoreşti pentru anul 2015.


      Sinteza datelor privind activitatea Curții Europene a Drepturilor Omului în 

      BV UE - Evaluarea a programului Orizont 2020: maximizarea impactului cercetării și inovării din UE

      \descarcati
      Evaluarea intermediară a programului Orizont 2020: maximizarea impactului cercetării și inovării din UE.COMUNICARE A COMISIEI CĂTRE PARLAMENTUL EUROPEAN, CONSILIU, COMITETUL ECONOMIC ȘI SOCIAL EUROPEAN ȘI COMITETUL REGIUNILOR(COM/2018/02 final) - 11.01.2018. - Bruxelles, 2018 . - 13 p.

      Programul Orizont 2020 este atractiv și relevant. Participanții provin din cele mai bune instituții și întreprinderi din Europa și din afara acesteia, acoperind o gamă largă de discipline. Părțile interesate declară că sunt deosebit de mulțumite de program, după cum o demonstrează interesul susținut pe care îl suscită cererile sale de propuneri foarte competitive. Mai mult de jumătate din participanții la programul Orizont 2020 sunt nou-veniți care nu au participat la precedentul program-cadru 7 (PC7). Participarea întreprinderilor a crescut, 23,9 % din bugetul pentru tehnologiile generice și industriale și provocări societale fiind acordat IMM-urilor, cu mult peste obiectivul de 20 %. Orizont 2020 a dat dovadă de flexibilitate pentru a răspunde la prioritățile politice în schimbare, cum ar fi migrația, și la situații de urgență, cum ar fi epidemiile de Ebola și Zika.
      Programul oferă oportunități unice de colaborare și de creare de rețele. Una din cinci publicații științifice din cadrul Orizont 2020 este rezultatul colaborării dintre sectorul universitar și cel privat. Orizont 2020 dă naștere mai multor publicații interdisciplinare decât PC7. Parteneriatele public-privat contractuale, care reunesc sectorul privat și Comisia în cadrul unor programe de cercetare și inovare definite împreună, prezintă o valoare adăugată prin întărirea cooperării intersectoriale și prin promovarea inovării.
      Orizont 2020 este pe calea cea bună pentru a contribui în mod semnificativ la crearea de locuri de muncă și la creșterea economică. Chiar dacă Orizont 2020 reprezintă mai puțin de 10% din totalul cheltuielilor publice dedicate C&D în UE, modelele macroeconomice estimează că impactul său socioeconomic va fi de circa 600 de miliarde EUR și de 179 000 de locuri de muncă până în 2030 . Mai mult, prin atenția acordată excelenței științifice, poziției de lider a industriei europene și provocărilor societale, programul sprijină atingerea obiectivelor de politică ale UE 
       

      Capitalele culturale europene 2018


      Leeuwarden și Valletta, capitale culturale europene 2018
      leeuwarden_valletta_2018Leeuwarden  (Olanda) și Valletta (Malta)  sunt, începând cu 1 ianuarie, capitalele culturale europene ale anului 2018. Festivitățile oficiale de deschidere vor avea loc între 14 și 20 ianuarie la Valletta și 26-27 ianuarie la Leeuwarden. În Malta, ele vor fi inspirate de tradiționala festa (sărbătoare câmpenească), care are origini în această țară. În Olanda, ele vor include creații și spectacole, susținute de artiști profesioniști și amatori în întregul oraș, și muzee ce își vor deschide porțile vizitatorilor în întreaga regiune Friesland.

      Comisarul european Tibor Navracsics, responsabil pentru educație, cultură, tineret și sport, va participa la ceremonia oficială de deschidere de la Valletta, în data de 20 ianuarie, iar prim-vicepreședintele Comisiei Europene Frans Timmermans la cea de la Leeuwarden, din 27 ianuarie.

      În acest context, comisarul Navracsics a declarat: "Capitalele culturale europene contribuie la consolidarea comunităților prin cultură și aduc beneficii pe termen lung pentru orașele respective, cetățenii și economiile lor. 2018 va fi un an special, deoarece este Anul european al patrimoniului cultural. Ambele capitale au inclus în programul lor numeroase proiecte ce promovează acest patrimoniu, contribuind astfel la evidențierea rolului culturii în construirea unei identități europene. Urez orașelor Leeuwarden și Valletta mult succes în anul care vine."

      rogramul pentru festa de la Valetta își propune să încurajeze artiștii și publicul să regândească viziunea tradițională a culturii. Datorită locației specifice a Maltei ca stat-insulă între Europa și Africa de Nord, programul aspiră, de asemenea, să reunească diferite puncte de vedere din diferitele țărmuri ale Mării Mediterane. Mai mult de 140 de proiecte și 400 de evenimente sunt incluse în program și urmează a fi  organizate în jurul a trei teme principale: "Istorii Island", "Baroc viitor" și "Călătorii". Vor fi implicați aproximativ 1000 de artiști locali și internaționali, curatori, interpreți, lideri ai atelierelor, scriitori, designeri, coruri și producători de filme, iar festivitățile vor continua pe tot parcursul anului pe insulele Malta și Gozo.

      Cu conceptul de iepen mienskip (comunitate deschisă) în centrul programului său, Leeuwarden urmărește consolidarea și conectarea comunităților din întreaga regiune Friesland și Europa, cu peste 800 de proiecte care implică muzică, teatru, artă peisagistică, operă și sport loc pe tot parcursul anului. O expoziție a pictorului olandez M.C. Escher, o operă despre Mata Hari, un eveniment cu crescătorii de cai frizieni, proiecte de bază precum "sportul european pentru toți" sunt doar câteva din numeroasele proiecte care vor contribui la creșterea gradului de conștientizare și la o mai bună înțelegere a diferențelor culturale.

      Cu conceptul de mienskip iepen (comunitate deschisă) în centrul programului său, Leeuwarden urmărește consolidarea și conectarea comunităților din întreaga regiune Friesland și Europa, cu peste 800 de proiecte care implică muzică, teatru, artă peisagistică, operă și sport loc pe tot parcursul anului.

      Inițiativa capitalelor culturale europene aparține ministrului culturii din Grecia, Melina Mercouri, și datează din anul 1985, ea devenind una dintre cele mai importante inițiative culturale din Europa. Orașele sunt selectate în baza unui program cultural cu o puternică dimensiune europeană, care promovează participarea și implicarea locuitorilor orașului și contribuie la dezvoltarea pe termen lung a localității respective și a regiunii înconjurătoare.

      Viitoarele Capitalele Europene ale Culturii vor fi Plovdiv (Bulgaria) și Matera (Italia), în 2019.

      Președinția bulgară a Consiliului UE

      1 ianuarie - 30 iunie 2018

      Prioritățile președinției bulgare sunt determinate de mottoul său: „Puterea stă în unire”, care este și mottoul de pe stema Republicii Bulgaria.

      Președinția va coopera cu partenerii săi pentru unitatea dintre statele membre și cu instituțiile UE pentru a oferi soluții concrete în vederea construirii unei Europe mai puternice, mai sigure și mai solidare.

      Pe parcursul următoarelor 6 luni, Președinția se va axa pe patru domenii-cheie:
      1. viitorul Europei și tinerii,
      2. Balcanii de Vest,
      3. securitate
      4. și stabilitate și economia digitală.

      Președinția bulgară a fost precedată de cea estoniană și va fi urmată de cea austriacă, iar începând cu 1 ianuarie 2019 România va prezida reuniunile Consiliului European și își va impune agenda la nivelul întregii Uniuni Europene, bineînțeles conlucrând în cadrul unui trio alături de Austria și Finlanda.

      Președinția Consiliului se asigură prin rotație între statele membre ale UE la fiecare șase luni. În cursul semestrului respectiv, Președinția conduce reuniunile la toate nivelurile în Consiliu, contribuind la asigurarea continuității lucrărilor UE în cadrul Consiliului.

      Statele membre care dețin președinția lucrează împreună îndeaproape în grupuri de trei, denumite „triouri”. Acest sistem a fost introdus de Tratatul de la Lisabona în 2009. Trioul stabilește obiective pe termen lung și pregătește o agendă comună, determinând subiectele și aspectele majore care vor fi abordate de Consiliu pentru o perioadă de 18 luni. Pe baza acestui program, fiecare dintre cele trei țări își pregătește propriul său program, mai detaliat, pentru 6 luni.

      Actualul trio este format din Estonia (iulie-decembrie 2017), Bulgaria (ianuarie-iunie 2018) și Austria (iulie-decembrie 2018). Următorul trio va fi deschis de România (ianuarie-iunie 2019), care va fi urmată de Finlanda (iulie-decembrie 2019) și de Croația (ianuarie-iunie 2020).

      Mai mult

       Ordinea detinerii presedintiei Consiliului UE

      2012 Danemarca /Cipru
      2013 Irlanda /Lituania
      2014 Grecia/ Italia
      2015 Letonia /Luxemburg
      2016 Olanda /Slovacia
      2017 Malta /Estonia
      2018  Bulgaria/ Austria
      2019  Romania /Finlanda
      2020  Croația/Germania

      Noutati UE-RM - Decembrie 2017


      Noiembrie 2017
      Octombriet 2017
      August 2017
       Iulie   2017 
      Iunie   2017 
       Mai  2017
       Aprilie 2017 
       Martie 2017
      Februarie 2017
      Ianuarie 2017
      Arhiva 2011-2016




      22.12.2017

      Pezentarea raportului IPRE privind realizarea în trimestrele I-III a anului 2017, a Planului naţional pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană.


       Rezultatele evaluării cantitative arată o rată de realizare a Planul Național de Acțiuni privind implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – UE (PNAIAA II) de 34.1%, autoritățile depunând un efort de implementare înjumătățit în comparație cu potențialul planificat. Analiza calitativă a domeniilor cheie prevăzute de cele cinci titluri ale PNAIAA II arată un progres redus în realizarea angajamentelor Acordului de Asociere cu UE pe parcursul primelor trei trimestre ale anului 2017. Aceste sunt rezultatele principale ale Raportului Alternativ nr. 2 de monitorizare, realizat de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în suportul cu Fundației germane Konrad Adenauer.
      Potrivit autorilor raportului, rezultatele evaluării cantitative arată o rată de realizare a PNAIAA II de 34.1%, ceea ce înseamnă̆ că doar puțin peste o 1/3 din acțiunile planificate au fost îndeplinite în perioada de referință̆. Cele mai multe rezultate se atestă în implementarea măsurilor privind crearea Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (ZLSAC) prevăzute de Titlului V al PNAIAA II, cu o rată de realizare de 43,6%, urmat de Titlul VI (Asistența financiară și dispoziții antifraudă) – 34.5% și Titlul IV (Cooperarea economică și sectorială) – cu o rată de 33.9%. Cele mai puține rezultate se atestă la Titlul III (Justiție, Libertate și Securitate).


      Mai mult
      RAPORT


       21.12.2017

      UE a alocat  Republicii Moldova 36,3 milioane de euro sub formă de suport bugetar. 

      Obiectivele acestei asistențe sunt crearea locurilor de muncă, sporirea exporturilor pe piața europeană, consolidarea administrației publice, accelerarea dezvoltării rurale și realizarea reformei poliției.

      În particular, mijloacele sunt destinate susținerii următoarelor acţiuni: implementarea Acordului privind Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător între UE și Republica Moldova, implementarea liberalizării regimului de vize cu Europa, dezvoltarea rurală și a agriculturii, realizarea reformei politicii finanțelor publice și a reformei poliției.

      Asistența a fost oferită țării noastre după ce UE a constatat îndeplinirea anumitor condiționalități și înregistrarea progreselor în cadrul celor cinci programe. Astfel, Republica Moldova a realizat mai multe reforme sectoriale stipulate în acordurile de asistență bugetară cu UE, a îmbunătățit modalitatea de gestionare a finanțelor publice, iar procesul de pregătire a bugetului a devenit mai transparent. Totodată, a fost înregistrat un progres semnificativ în aplicarea unei politici macroeconomice orientate spre stabilitate, inclusiv a reformelor structurale privind stabilizarea și o mai bună reglementare a sectorului bancar, în conformitate cu programul FMI.


      20.12.20`17

      Moldova continuă să îndeplinească criteriile care au stat la baza liberalizării regimului de vize cu UE 

      la 20 decembrie 2017, a fost publicat primul Raport anual al Comisiei Europene privind Mecanismul de Suspendare a Regimului de Vize, care evaluează de o manieră complexă şi detaliată nivelul de implementare a condiţionalităţilor aferente regimului fără vize cu Uniunea Europeană pentru ţările din Balcanii de Vest şi Parteneriatul Estic.

      Raportul constată că Republica Moldova continuă să îndeplinească criteriile care au stat la baza liberalizării regimului de vize cu UE, şi include un set de recomandări pentru consolidarea politicilor țării noastre, în special în domeniul prevenirii și combaterii corupției și spălării banilor.

      Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene apreciază înalt evaluarea Comisiei Europene, care confirmă prin fapte și statistici calificativul de implementare eficientă a regimului fără de vize cu RM atribuit la nivelul politic la Summit-ul Parteneriatului Estic din 24 noiembrie 2017.    
      Detalii 
      http://www.mfa.gov.md/comunicate-presa-md/510330/
      http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-5313_ro.pdf
       
      20.12.2017


      Parteneriatul dintre UE, BERD, BEI și Banca Mondială pentru interconectarea electrică Moldova – România


      Obiectivul prin care se urmărise semnarea  Acordurilor de împrumut cu BERD si BEI constă în asistarea Republicii Moldova în implementarea primei faze a interconectării electro-energetice ale celor două maluri ale Prutului prin construcția, echiparea și punerea în funcțiune a LEA Isaccea-Vulcănești Chișinău și a stației Back-to-Back aferente. Astfel, cu suportul partenerilor de dezvoltare, se va implementa cu succes proiectul de interconectare a rețelelor de energie electrică dintre Republica Moldova și România.
      Sursele de finanțare identificate pentru realizarea acestui proiect sunt oferite de către BERD și BEI printr-un un împrumut în valoare de 80 de milioane de euro fiecare, de asemenea, un împrumut acordat de către Banca Mondială în valoare de 70 milioane euro și un grant oferit de Uniunea Europeană de circa 40 milioane euro. În acest context, ministrul Economiei și Infrastructurii a mulțumit partenerilor de dezvoltare pentru sprijinul continu oferit la implementarea proiectelor de interconexiune energetică și astfel, racordarea sectorului energetic la cerințele Uniunii Europene.    Mai mult



      18.12.2017

      BERD a acordat Mobiasbancă-Groupe Societe Generale un nou credit 

      În cadrul programului Liniei de Creditare EU4Business – EBRD, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare acordă Mobiasbancă - Groupe Société Générale un împrumut suplimentar de 20 milioane de euro pentru a răspunde cererii înalte de finanțare a companiilor locale care investesc în îmbunătățirea calității produselor și serviciilor lor.
      Împrumutul de 10 milioane de euro oferit Mobiasbancă în cadrul programului Liniei de Creditare EU4Business – EBRD în decembrie 2016 a înregistrat o cerere înaltă. 12 IMM-uri au beneficiat deja de finanțarea BERD, iar numărul de solicitări este în continuă creștere. 
      Mai mult
      https://mobiasbanca.md/noutati/un-nou-acord-de-imprumut-de-20-milioane-euro-oferit-de-berd-mobiasbanca
      http://www.ebrd.com/news/2017/new-20-million-ebrd-loan-to-moldovas-mobiasbanca-.html

      15.12.2017

      Conferința „Finanțarea partidelor politice în Republica Moldova: lecții învățate în statele membre la Parteneriatul Estic”
      Evenimentul este organizat de Fundația Konrad-Adenauer-Stiftung, Fundația Friedrich-Ebert-Stiftung, Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență (IDEA) în cadrul Programului Comun al Uniunii Europene şi Consiliului Europei ”Parteneriat pentru Buna Guvernare”, în cooperare cu Comisia Electorală Centrală (CEC). 

      Evenimentul are drept scop îmbunătățirea legislației în domeniul finanțării partidelor politice, prin schimb de experiență și realizarea bunelor practici în domeniul monitorizării eficiente a finanțării, supravegherii și controlului finanțării partidelor și a campaniilor electorale.
      Subiectele majore puse în discuție vizează:
      • importanţa finanţării partidelor pentru o competiţie democratică eficientă în sistemele pluripartite: experienţa internațională;
      • legile, regulamentele şi realităţile privind finanţarea partidelor politice: aspecte comparative;
      • provocări şi lecţii învăţate în Parteneriatul Estic,  responsabilizarea partidelor politice: rolul mecanismelor de supraveghere statale şi nestatale;
      • finanţarea partidelor în Republica Moldova.  Detalii

      15.12.2017

      Parlamentul RM a ratificat Acordul de împrumut și cel de grant cu UE privind asistenţa macrofinanciară pentru RM şi Memorandumul de înţelegere

      Asistența macrofinanciară pentru Republica Moldova, acordată de către Uniunea Europeană reprezintă o operaţiune de finanţare în valoare de până la 100 milioane euro, dintre care 60 milioane urmează să fie furnizate sub formă de împrumut şi 40 milioane euro sub formă de grant.

      Sumele oferite vor fi debursate în trei tranşe egale în anul 2018. Debursarea banilor va avea loc în funcţie de progresele înregistrate în implementarea prevederilor Memorandumului cu Fondul Monetar Internațional şi a celor 28 de condiţionalităţi convenite între Republica Moldova şi Uniunea Europeană. Maturitatea împrumutului este de maxim 15 ani.  Detalii



      6.12.2017

      Inițierea negocierilor privind proiectul Contractului de finanțare între RM și Banca Europeană de Investiții (BEI) privind interconectarea electrică RM - România

      BEI urmează să acorde țării noastre un împrumut în valoare totală de 80 milioane de euro. Resursele financiare vor fi utilizate pentru construcția unei stații back-to-back în Vulcănești și a unei linii de transport de 400 kV între Vulcănești și Chișinău, precum și pentru extinderea stațiilor de transformare de la Chișinău și de la Vulcănești. Astfel, va fi asigurată construcția și dezvoltarea infrastructurii necesare pentru interconectarea permanentă a rețelelor de transport de energie electrică din Republica Moldova și România.
       Realizarea proiectului de interconectare a rețelelor  de energie electrică dintre Republica Moldova și România va spori nivelul de securitate energetică a țării noastre, oferindu-i accesul permanent la piața regională de energie electrică. Totodată, măsura va asigura prețuri mai bune la energia electrică pentru consumatori.
       Costurile totale pentru implementarea proiectului sunt estimate la 270 milioane de euro  Mai mult

       1б.12.2017

      Misiunea Uniunii Europene de Asistenţă la Frontieră în Republica Moldova şi Ucraina (EUBAM) a  intrati într-o nouă fază cu un nou mandat. 


      Sub conducerea unui nou Șef de Misiune, Dl. Slawomir Pichor (Polonia), EUBAM își va concentra în continuare eforturile pentru a monitoriza, evalua și oferi consiliere în domeniul măsurilor de control și procedurilor vamale și de frontieră autorităților competente din Moldova și Ucraina. În același timp, contribuția activă la soluționarea problemei transnistrene va rămâne un element cheie al Misiunii.

      EUBAM lucrează atât în Republica Moldova cât și în Ucraina din anul 2005. Deși are sendiul central în Odesa (Ucraina) o parte importantă a personalului este localizată permanent în Chisinău, Giurgiulești și Otaci pentru a lucra cu Serviciul Vamal și Poliția de Frontieră. Obiectivul principal al Misiunii a rămas același de-a lungul acestor ani, și anume îmbunătățirea serviciilor furnizate cetațenilor ambelor state implicate (de exemplu perioade de așteptare mai scurte la trecerea frontierei și consolidarea securității la frontieră) și sprijinirea autorităților în lupta împotriva fraudei ți traficanților. Mai mult


      14.12.2017

      Evoluția opiniei publice față de vectorul european

      Uniunea Europeană creşte în preferințele cetăţenilor. Pentru prima dată după mai mulţi ani, procentul alegătorilor care ar sprijini aderarea la Uniunea Europeană este mai mare decât al susținătorilor aderării la Uniunea Eurasiatică. Principalii factori care au contribuit la creșterea euro-optimismului constau în promovarea activă a orientării europene de către guvernare, articularea unei poziții mai pro-active din partea UE

      Barometrul Opiniei Publice (BOP)

      Peste 47,2% dintre intervievații ultimului Barometru al Opiniei Publice ar vota pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană, dacă duminica viitoare ar avea loc un referendum în această chestiune. Totodată, 28,5% ar vota contra, iar 14,5% ar fi indeciși. Sondajul a fost realizat pe un eșantion de 1113 de persoane din 82 de localități, în perioada 18 noiembrie-5 decembrie. Marja de eroare constituie 2,8%.


      VIDEO 

      IMAS
      Dacă duminica viitoare ar avea loc un referendum privind aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană, 60% dintre respondenții unui sondaj de opinie ar vota PENTRU, iar pentru aderarea la Uniunea Economică Eurasiatică - 44%. . Sondajul a fost realizat pe un eşantion de 1.181 de persoane din 79 de localităţi. Marja de eroare este de 3%. 













      Mai mult
      https://www.europalibera.org/a/bop-sondaj-de-opinie/28918615.html
      http://ipn.md/ro/integrare-europeana/88288
      http://imas.md/pic/archives/6/Barometrul%20Socio-Politic_Decembrie%202017.pdf
      https://www.privesc.eu/arhiva/79356

      7.12.2017

      Sedinţa Grupului de lucru pentru coordonarea procesului de colaborare cu UE în cadrul Politicii de Securitate şi Apărare Comune a UE (PSAC), 

      În cadrul şedinţei au fost trecute în revistă principalele evoluţii ale dialogului Republica Moldova-Uniunea Europeană pe dimensiunea politicii externe şi de securitate, inclusiv participarea în cadrul misiunilor Uniunii Europene de gestionare a crizelor, precum şi cooperarea în domeniul contracarării ameninţărilor hibride şi consolidării rezilienţei statului. Detalii


      6-7.12.2017

      Conferința regionale privind Internetul și Agenda Digitală

      Evenimentul a fost organizat de Ministerul Economiei și Infrastructurii în parteneriat cu Oficiului Consiliului Europei și Delegației Uniunii Europene în Moldova în cadrul Programului de Parteneriat pentru Buna Guvernare.
       Impactul Internetului asupra dezvoltării economice durabile, abordarea multe-participativă a guvernanței Internetului în țările Parteneriatului Estic și rolul Consiliului Europei în domeniul protecției drepturilor omului pe Internet au fost printre subiectele principale abordate în cadrul Conferinței regionale privind Internetul și Agenda Digitală.
       De asemenea, Conferința a reprezentat un forum flexibil pentru a discuta standardele Consiliului Europei privind drepturile utilizatorilor pe Internet și responsabilitățile furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, aspecte ce țin de protecția copiilor în mediul online. Totodată, participanții au avut posibilitatea de a împărtăși cele mai bune practici în domeniu, precum și de a identifica provocările comune și discuta acțiunile pe viitor în țările Parteneriatului Estic. Detalii