Anul European al Educației pentru Cetățenie Digitală (DCE) va oferi o platformă pentru statele membre pentru a stabili obiective comune, pentru a schimba practici de înțelegere, pentru a măsura realizările și pentru a defini împreună o foaie de parcurs pentru viitor. Acesta va concentra eforturile părților interesate pentru a crea inițiative care să facă învățăceii mai conștienți de schimbările pe care tehnologia digitală le aduce în lume, să vadă mai clar avantajele mediilor online în care aleg să se miște și să îmbunătățească cunoștințele și abilitățile lor pentru a evita dezavantajele. Mai mult, va evidenția modalitățile și avantajele participării la o cultură a democrației și importanța trăirii pașnice împreună cu alții în societăți democratice diverse cultural.
1. Context și Justificare
1.1. Contextul Digital
Tehnologia digitală a transformat rapid societățile noastre, influențând toate aspectele vieții, inclusiv educația, munca și interacțiunile sociale. Aceasta deschide noi oportunități pentru îmbunătățirea accesului la educație de calitate, dar aduce și provocări pentru democrație și drepturile omului.
1.2. Importanța Educației pentru Cetățenie Digitală
Educația pentru Cetățenie Digitală (DCE) este esențială pentru a împuternici cetățenii și a-i echipa cu competențele necesare pentru a valorifica beneficiile tehnologiilor digitale și pentru a naviga responsabil și etic în mediul digital. Acest lucru include înțelegerea riscurilor asociate cu dezinformarea, protejarea datelor personale și participarea activă și pozitivă în comunități online.
2. Obiectivele Anului European al Educației pentru Cetățenie Digitală
2.1. Creșterea Conștientizării
- Îmbunătățirea înțelegerii cetățeniei digitale și a importanței sale într-o societate democratică.
- Creșterea conștientizării publicului asupra importanței DCE în viața de zi cu zi.
2.2. Integrarea DCE în Educație și Formare
- Promovarea integrării cetățeniei digitale în educația formală și non-formală.
- Dezvoltarea de resurse educaționale și planuri de lecții pentru a sprijini profesorii și bibliotecarii.
2.3. Implicarea Părților Interesate
- Implicarea diverselor părți interesate, inclusiv guverne, instituții educaționale, organizații ale societății civile și sectorul privat, în promovarea DCE.
2.4. Colaborarea Internațională
- Facilitarea schimbului și colaborării între statele membre prin partajarea practicilor de succes și a resurselor.
3. Planificarea și Implementarea DCEY2025
3.1. Rolul Comitetului Director pentru Educație (CDEDU)
- Responsabil pentru planificarea operațională și monitorizarea implementării.
- Organizarea evenimentelor cheie și evaluarea impactului în întreaga Europă.
3.2. Comitetele Naționale
- Promovarea inițiativei la nivel național.
- Coordonarea activităților și implicarea instituțiilor publice.
- Cooperarea cu alte comitete naționale și prezentarea practicilor de succes.
3.3. Parteneriate și Colaborări
- Colaborarea cu organizații partenere și organizații ale societății civile pentru a crește impactul DCEY2025.
4. Activități și Resurse
4.1. Campanie Media și Website Dedicat
- Lansarea unei campanii media pentru a crește conștientizarea publicului.
- Crearea unui website dedicat pentru a oferi informații, resurse și actualizări.
4.2. Evenimente Naționale și Internaționale
- Organizarea de conferințe, seminarii și ateliere pentru a discuta și împărtăși practici de succes.
4.3. Resurse Educaționale Deschise
- Dezvoltarea de resurse educaționale deschise, inclusiv manuale și planuri de lecții, pentru a sprijini educatorii.
4.4. Compendium de Practici de Succes
- Colectarea și publicarea unui compendium de practici de succes care pot fi reproduse și adaptate în diferite contexte.
5. Rolul Profesorilor de Educație Civică și al Bibliotecarilor
5.1. Sprijin pentru Profesorii de Educație Civică
- Integrarea conceptelor de cetățenie digitală în curriculumul de educație civică.
- Utilizarea resurselor și planurilor de lecții dezvoltate pentru DCEY2025.
5.2. Rolul Bibliotecarilor
- Organizarea de evenimente și ateliere pentru publicul larg pentru a promova competențele de cetățenie digitală.
- Furnizarea de resurse și îndrumare pentru utilizatorii bibliotecii în ceea ce privește utilizarea responsabilă a tehnologiilor digitale.
6. Exemple de Activități și Inițiative
6.1. Colaborare Online
- Proiecte de colaborare online între elevi din diferite școli sau țări pentru a încuraja schimbul de idei și experiențe.
6.2. Combaterea Cyberbullying-ului
- Ateliere și sesiuni de informare despre prevenirea și combaterea cyberbullying-ului.
6.3. Alfabetizarea în domeniul Inteligenței Artificiale
- Cursuri și resurse pentru a învăța elevii despre utilizarea și implicațiile etice ale inteligenței artificiale.
6.4. Fake News și Dezinformare
- Programe educaționale pentru a ajuta elevii să recunoască și să combată dezinformarea și știrile false.
7. Impactul Preconizat al DCEY2025
7.1. Îmbunătățirea Competențelor Digitale
- Creșterea competențelor digitale și a înțelegerii etice a utilizării tehnologiilor digitale.
7.2. Participare Activă și Responsabilă
- Încurajarea participării active și responsabile în comunitățile online și offline.
7.3. Promovarea Democrației și Drepturilor Omului
- Contribuția la promovarea democrației și a drepturilor omului prin educația pentru cetățenie digitală.
8. Concluzie
Anul European al Educației pentru Cetățenie Digitală (DCEY2025) reprezintă o oportunitate crucială pentru a promova competențele necesare în era digitală.
Profesorii de educație civică și bibliotecarii joacă un rol esențial în această inițiativă, având responsabilitatea de a educa și ghida elevii și publicul larg în utilizarea responsabilă și etică a tehnologiilor digitale. Prin colaborare și implicare activă, putem asigura un viitor digital mai sigur, mai etic și mai democratic.
* * *
1. Codul Educației al Republicii Moldova (Legea nr. 152 din 17.07.2014)
Codul Educației reglementează principiile, obiectivele și organizarea sistemului educațional din Republica Moldova. În contextul cetățeniei digitale, Codul Educației prevede:
- Promovarea integrării tehnologiei informației în procesul educațional.
- Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și profesorilor.
- Utilizarea resurselor educaționale deschise și a platformelor de învățare online.
2. Strategia „Educația 2030”
Această strategie națională vizează modernizarea sistemului educațional din Republica Moldova, inclusiv prin:
- Creșterea accesului la tehnologie și la internet în școli.
- Îmbunătățirea competențelor digitale ale cadrelor didactice.
- Introducerea unor module de cetățenie digitală în curriculumul școlar.
3. Legea nr. 91 din 26.04.2018 privind Securitatea Cibernetică
Această lege reglementează măsurile de securitate cibernetică și stabilește obligațiile instituțiilor publice și private în protejarea sistemelor informatice și a datelor personale. Aspecte relevante includ:
- Promovarea conștientizării privind securitatea cibernetică în rândul cetățenilor și al instituțiilor de învățământ.
- Implementarea unor programe educaționale care să includă noțiuni de securitate cibernetică și protecția datelor.
4. Planul Național de Acțiuni pentru implementarea Strategiei privind dezvoltarea societății informaționale „Moldova Digitală 2020”
Acest plan de acțiune include măsuri specifice pentru promovarea educației digitale, cum ar fi:
- Programe de formare continuă pentru profesori în domeniul competențelor digitale.
- Dezvoltarea infrastructurii digitale în instituțiile de învățământ.
- Susținerea inițiativelor care promovează utilizarea responsabilă și etică a tehnologiei.
5. Proiecte și Inițiative Naționale
În Republica Moldova, există numeroase proiecte și inițiative susținute de guvern și de organizații internaționale, menite să sprijine educația pentru cetățenie digitală:
- Proiectul „Educație Digitală” finanțat de Banca Mondială, care urmărește modernizarea infrastructurii IT în școli și formarea cadrelor didactice.
- Proiectul „Tekwill în Fiecare Școală” care oferă resurse educaționale și cursuri de programare pentru elevi și profesori.
- Inițiativa „Siguranța Online a Copiilor” coordonată de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, care vizează educarea copiilor privind riscurile din mediul online și modalitățile de protecție.
Aceste documente și inițiative reflectă eforturile continue ale Republicii Moldova de a îmbunătăți competențele digitale ale cetățenilor săi și de a integra educația pentru cetățenie digitală în sistemul educațional. Implementarea cu succes a acestor politici și proiecte va contribui la dezvoltarea unei societăți digitale mai informate și mai responsabile.
* * *
1. Platforme și Proiecte Online
Tekwill în Fiecare Școală
- Descriere: Un proiect educațional care oferă cursuri de programare și tehnologii digitale pentru elevi și profesori.
- Resurse: Platforma online a proiectului include cursuri interactive, tutoriale video și materiale de suport pentru profesori.
- Website: Tekwill în Fiecare Școală
Educație Online
- Descriere: O inițiativă lansată de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării pentru a sprijini învățământul online în timpul pandemiei de COVID-19.
- Resurse: Lecții video, ghiduri pentru profesori și elevi, platforme de învățare online.
- Website: Educație Online
Ora de Cod (Hour of Code)
- Descriere: O inițiativă globală susținută și în Republica Moldova pentru a introduce elevii în programare și gândirea computațională.
- Resurse: Tutoriale interactive și jocuri educative care învață bazele programării.
- Website: Hour of Code
2. Manuale și Ghiduri
Manualul de Educație Digitală
- Descriere: Un manual dezvoltat pentru a introduce elevii în noțiuni de bază ale educației digitale și utilizarea responsabilă a tehnologiilor.
- Resurse: Capitole despre securitatea online, utilizarea rețelelor sociale, protecția datelor personale și programare de bază.
Ghid pentru Profesori: Integrarea Tehnologiilor Digitale în Educație
- Descriere: Un ghid destinat profesorilor pentru a-i ajuta să integreze tehnologiile digitale în procesul de predare.
- Resurse: Strategii didactice, exemple de lecții digitale, și resurse pentru formare profesională continuă.
3. Programe și Inițiative Educative
Proiectul „Siguranța Online a Copiilor”
- Descriere: Un program național coordonat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării care vizează educarea copiilor privind siguranța online.
- Resurse: Ateliere de informare, campanii de conștientizare și materiale educaționale pentru profesori și părinți.
Programul „Educație Digitală”
- Descriere: Un program susținut de Banca Mondială, care are scopul de a moderniza infrastructura IT în școli și de a îmbunătăți competențele digitale ale profesorilor.
- Resurse: Investiții în echipamente IT, cursuri de formare pentru profesori și dezvoltarea de resurse educaționale digitale.
4. Parteneriate Internaționale și Locale
Proiecte Erasmus+
- Descriere: Proiectele Erasmus+ oferă oportunități pentru școli și profesori de a participa la schimburi internaționale și de a dezvolta competențe digitale.
- Resurse: Finanțare pentru proiecte educaționale, cursuri de formare și schimburi de bune practici.
Inițiative ale Organizațiilor Non-Guvernamentale (ONG)
- Descriere: ONG-uri precum Centrul Internațional „La Strada”, Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din Moldova (ANBPR), și altele oferă programe și resurse pentru promovarea educației digitale și a cetățeniei digitale.
- Resurse: Campanii de conștientizare, materiale educaționale, ateliere și seminarii pentru profesori și elevi.
Aceste resurse didactice sunt esențiale pentru sprijinirea eforturilor de educație pentru cetățenie digitală în Republica Moldova, contribuind la dezvoltarea competențelor digitale necesare pentru a naviga în mod responsabil și etic în mediul digital.
Informații suplimentare despre Educația pentru Cetățenie Digitală:
- Digital Citizenship Education
- Digital Citizenship Education - Volume 1
- Digital Citizenship Education - Volume 2
- Digital citizenship education handbook
- Educating for a video game culture - A map for teachers and parents
- Collaboration. How can we work as a group online?
- Cyberbullying - How to prevent and combat it?
- Ethical shopping
- Fake news
- Working Conference "Digital Citizenship Education - Empowering Digital Citizens": General report
- BV : CoE-RM Siguranța online a copiilor în Republica Moldova
Mai multe informații:
Recommendation CM/Rec(2019)10 of the Committee of Ministers to member States on developing and promoting digital citizenship education
- Convenția-cadru privind inteligența artificială
- Raport privind implementarea Strategiei CoE pentru drepturile copilului (2022-2027)
- CoE: e-publicații: Studiu privind impactul sistemelor de IA
- CoE: e-publicații: Ghid privind susținerea parteneriatelor instituțiilor de învățământ
- Abilități și competențe necesare pentru navigare în era digitală
- CoE: e-publicații: Ghid privind implementarea responsabilă a IA în jurnalism
- CoE: e-publicații - Consiliul Europei & Inteligența Artificială
- CoE: achiziții noi 2023 (II): Mass-media, internetul, inteligență artificială, protecția datelor
- Cursul online Europeana „Educație digitală cu ajutorul patrimoniului cultural”
- CoE: e-publicații - Orientări privind Identitatea Națională Digitală
- Combaterea dezinformării : abordarea europeană : resurse
- Achiziții noi - Educație pentru societate : Ghidul profesorului
- CoE : e-publicații recente - Inteligența artificială și educația: O opinie critică prin prisma drepturilor omului, democrației și statului de drept
- CoE: e-publicații recente - Era digitală? De asemenea, este și epoca mea! - Educația mediatică și informațională: o cheie pentru asigurarea drepturilor seniorilor de a participa în era digitală (2022)
- CoE: e-publicații recente - Raportul "Impactul inteligenței artificiale asupra relației medic-pacient"
- CoE: e-publicații recente - Inteligența artificială, drepturile omului, democrația și statul de drept: o inițiere
- CoE: e-publicații recente - Educația pentru cultura jocurilor video - Un plan pentru profesori și părinți
- e-publicații recente - Studiile privind Incluziunea socială, digitalizarea și tineretul
- CoE: e-publicații recente - Ghidul "Parenting în era digitală. Strategii parentale pozitive pentru diferite scenarii"
- CoE: e-publicații - Manual pentru factorii de decizie politică cu privire la drepturile copilului în mediul digital
- Achiziții recente - Publicații CoE privind mass-media, internetul, inteligența artificială
- CoE: e- publicații recente - Rezistenţa digitală:Manual pentru profesori
- CoE: e- publicații recente - Despachetarea Inteligenței artificiale: 10 pași pentru protejarea drepturilor omului
- UE: e-publicatii - Educația digitală în școlile din Europa
- CoE: e- publicații recente - Pași simpli pentru a-ți ajuta copilul să devină cetățean digital
- CoE: e - publicații - Află despre drepturile tale în mediul digital
- CoE: e - publicații - Tehnologii digitale în alegeri: Întrebări, lecții învățate, perspective
- CoE: e- publicații recente - Alegerile, tehnologiile digitale, drepturile omului - Compendiu 2020
- UE -Conturarea viitorului digital al Europei
- UE-Crearea unui Spațiu european al educației până în 2025 și resetarea educației și formării pentru era digitală
- CoE: e- publicații - Ghid privind Inteligenţa Artificială şi Protecţia Datelor
- CoE: e- publicații recente - Responsabilitate şi Inteligența artificială (IA)
- CoE: e- publicații recente - 70 de ani de educație ai Consiliului Europei: Repere
- CoE: e- publicații recente - Manual pentru educaţia cetăţeniei digitale
- CoE: e- publicații recente - Ghidul "Cetățenia digitală ... și copilul dvs. - Ceea ce fiecare părinte trebuie să știe și să facă"
- CoE: e- publicații recente - Cadrul de referință al competențelor pentru cultură democratică
- CoE: e- publicații recente - Autoritățile de reglementare pentru media electronică și alfabetizare media
- CoE: Intrări noi - Internet
- CoE : e - publicatii - Protecția drepturilor omului în epoca inteligenței artificiale
- CoE:e-publicații 2017 - Manualul pentru abilitățile de utilizare a internetului
- CoE: Intrări noi - Linii directorii pentru furnizorii de servicii Internet privind drepturile omului