Faceți căutări pe acest blog

Anul European al Educației pentru Cetățenie Digitală (DCEY2025)


Într-o lume din ce în ce mai digitalizată, este esențial ca cetățenii să fie educați și să dețină competențe care le permit să navigheze în mod responsabil și etic în mediul digital. Recunoscând această necesitate, la cea de-a 26-a sesiune a Conferinței Permanente a Consiliului Europei (28-29.09.2023), miniștrii educației au decis să declare anul 2025 ca Anul European al Educației pentru Cetățenie Digitală (DCEY2025). 

DCEY2025 va aborda provocările și oportunitățile mediului digital în sistemele de educație, prin împuternicirea elevilor să navigheze responsabil și etic în mediul digital, cu un accent special pe inteligența artificială generativă în educație și în viața lor de zi cu zi.

Anul European al Educației pentru Cetățenie Digitală (DCE) va oferi o platformă pentru statele membre pentru a stabili obiective comune, pentru a schimba practici de înțelegere, pentru a măsura realizările și pentru a defini împreună o foaie de parcurs pentru viitor. Acesta va concentra eforturile părților interesate pentru a crea inițiative care să facă învățăceii mai conștienți de schimbările pe care tehnologia digitală le aduce în lume, să vadă mai clar avantajele mediilor online în care aleg să se miște și să îmbunătățească cunoștințele și abilitățile lor pentru a evita dezavantajele. Mai mult, va evidenția modalitățile și avantajele participării la o cultură a democrației și importanța trăirii pașnice împreună cu alții în societăți democratice diverse cultural.


Detalii


1. Context și Justificare

1.1. Contextul Digital

Tehnologia digitală a transformat rapid societățile noastre, influențând toate aspectele vieții, inclusiv educația, munca și interacțiunile sociale. Aceasta deschide noi oportunități pentru îmbunătățirea accesului la educație de calitate, dar aduce și provocări pentru democrație și drepturile omului.

1.2. Importanța Educației pentru Cetățenie Digitală

Educația pentru Cetățenie Digitală (DCE) este esențială pentru a împuternici cetățenii și a-i echipa cu competențele necesare pentru a valorifica beneficiile tehnologiilor digitale și pentru a naviga responsabil și etic în mediul digital. Acest lucru include înțelegerea riscurilor asociate cu dezinformarea, protejarea datelor personale și participarea activă și pozitivă în comunități online.


2. Obiectivele Anului European al Educației pentru Cetățenie Digitală

2.1. Creșterea Conștientizării

  • Îmbunătățirea înțelegerii cetățeniei digitale și a importanței sale într-o societate democratică.
  • Creșterea conștientizării publicului asupra importanței DCE în viața de zi cu zi.

2.2. Integrarea DCE în Educație și Formare

  • Promovarea integrării cetățeniei digitale în educația formală și non-formală.
  • Dezvoltarea de resurse educaționale și planuri de lecții pentru a sprijini profesorii și bibliotecarii.

2.3. Implicarea Părților Interesate

  • Implicarea diverselor părți interesate, inclusiv guverne, instituții educaționale, organizații ale societății civile și sectorul privat, în promovarea DCE.

2.4. Colaborarea Internațională

  • Facilitarea schimbului și colaborării între statele membre prin partajarea practicilor de succes și a resurselor.

3. Planificarea și Implementarea DCEY2025

3.1. Rolul Comitetului Director pentru Educație (CDEDU)

  • Responsabil pentru planificarea operațională și monitorizarea implementării.
  • Organizarea evenimentelor cheie și evaluarea impactului în întreaga Europă.

3.2. Comitetele Naționale

  • Promovarea inițiativei la nivel național.
  • Coordonarea activităților și implicarea instituțiilor publice.
  • Cooperarea cu alte comitete naționale și prezentarea practicilor de succes.

3.3. Parteneriate și Colaborări

  • Colaborarea cu organizații partenere și organizații ale societății civile pentru a crește impactul DCEY2025.

4. Activități și Resurse

4.1. Campanie Media și Website Dedicat

  • Lansarea unei campanii media pentru a crește conștientizarea publicului.
  • Crearea unui website dedicat pentru a oferi informații, resurse și actualizări.

4.2. Evenimente Naționale și Internaționale

  • Organizarea de conferințe, seminarii și ateliere pentru a discuta și împărtăși practici de succes.

4.3. Resurse Educaționale Deschise

  • Dezvoltarea de resurse educaționale deschise, inclusiv manuale și planuri de lecții, pentru a sprijini educatorii.

4.4. Compendium de Practici de Succes

  • Colectarea și publicarea unui compendium de practici de succes care pot fi reproduse și adaptate în diferite contexte.

5. Rolul Profesorilor de Educație Civică și al Bibliotecarilor

5.1. Sprijin pentru Profesorii de Educație Civică

  • Integrarea conceptelor de cetățenie digitală în curriculumul de educație civică.
  • Utilizarea resurselor și planurilor de lecții dezvoltate pentru DCEY2025.

5.2. Rolul Bibliotecarilor

  • Organizarea de evenimente și ateliere pentru publicul larg pentru a promova competențele de cetățenie digitală.
  • Furnizarea de resurse și îndrumare pentru utilizatorii bibliotecii în ceea ce privește utilizarea responsabilă a tehnologiilor digitale.

6. Exemple de Activități și Inițiative

6.1. Colaborare Online

  • Proiecte de colaborare online între elevi din diferite școli sau țări pentru a încuraja schimbul de idei și experiențe.

6.2. Combaterea Cyberbullying-ului

  • Ateliere și sesiuni de informare despre prevenirea și combaterea cyberbullying-ului.

6.3. Alfabetizarea în domeniul Inteligenței Artificiale

  • Cursuri și resurse pentru a învăța elevii despre utilizarea și implicațiile etice ale inteligenței artificiale.

6.4. Fake News și Dezinformare

  • Programe educaționale pentru a ajuta elevii să recunoască și să combată dezinformarea și știrile false.

7. Impactul Preconizat al DCEY2025

7.1. Îmbunătățirea Competențelor Digitale

  • Creșterea competențelor digitale și a înțelegerii etice a utilizării tehnologiilor digitale.

7.2. Participare Activă și Responsabilă

  • Încurajarea participării active și responsabile în comunitățile online și offline.

7.3. Promovarea Democrației și Drepturilor Omului

  • Contribuția la promovarea democrației și a drepturilor omului prin educația pentru cetățenie digitală.

8. Concluzie

Anul European al Educației pentru Cetățenie Digitală (DCEY2025) reprezintă o oportunitate crucială pentru a promova competențele necesare în era digitală. 

Profesorii de educație civică și bibliotecarii joacă un rol esențial în această inițiativă, având responsabilitatea de a educa și ghida elevii și publicul larg în utilizarea responsabilă și etică a tehnologiilor digitale. Prin colaborare și implicare activă, putem asigura un viitor digital mai sigur, mai etic și mai democratic.

*     *     *

Legislația Republicii Moldova în domeniul educației pentru cetățenie digitală și tehnologia informației reflectă eforturile guvernului de a îmbunătăți competențele digitale și de a promova utilizarea responsabilă a tehnologiilor informaționale. Iată câteva aspecte relevante din legislația și inițiativele de politici publice din acest domeniu:

1. Codul Educației al Republicii Moldova (Legea nr. 152 din 17.07.2014)

Codul Educației reglementează principiile, obiectivele și organizarea sistemului educațional din Republica Moldova. În contextul cetățeniei digitale, Codul Educației prevede:

  • Promovarea integrării tehnologiei informației în procesul educațional.
  • Dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și profesorilor.
  • Utilizarea resurselor educaționale deschise și a platformelor de învățare online.

2. Strategia „Educația 2030”

Această strategie națională vizează modernizarea sistemului educațional din Republica Moldova, inclusiv prin:

  • Creșterea accesului la tehnologie și la internet în școli.
  • Îmbunătățirea competențelor digitale ale cadrelor didactice.
  • Introducerea unor module de cetățenie digitală în curriculumul școlar.
https://gov.md/sites/default/files/document/attachments/subiect-02-nu-900-mec-2022_1.pdf

3. Legea nr. 91 din 26.04.2018 privind Securitatea Cibernetică

Această lege reglementează măsurile de securitate cibernetică și stabilește obligațiile instituțiilor publice și private în protejarea sistemelor informatice și a datelor personale. Aspecte relevante includ:

  • Promovarea conștientizării privind securitatea cibernetică în rândul cetățenilor și al instituțiilor de învățământ.
  • Implementarea unor programe educaționale care să includă noțiuni de securitate cibernetică și protecția datelor.

4. Planul Național de Acțiuni pentru implementarea Strategiei privind dezvoltarea societății informaționale „Moldova Digitală 2020”

Acest plan de acțiune include măsuri specifice pentru promovarea educației digitale, cum ar fi:

  • Programe de formare continuă pentru profesori în domeniul competențelor digitale.
  • Dezvoltarea infrastructurii digitale în instituțiile de învățământ.
  • Susținerea inițiativelor care promovează utilizarea responsabilă și etică a tehnologiei.

5. Proiecte și Inițiative Naționale

În Republica Moldova, există numeroase proiecte și inițiative susținute de guvern și de organizații internaționale, menite să sprijine educația pentru cetățenie digitală:

  • Proiectul „Educație Digitală” finanțat de Banca Mondială, care urmărește modernizarea infrastructurii IT în școli și formarea cadrelor didactice.
  • Proiectul „Tekwill în Fiecare Școală” care oferă resurse educaționale și cursuri de programare pentru elevi și profesori.
  • Inițiativa „Siguranța Online a Copiilor” coordonată de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, care vizează educarea copiilor privind riscurile din mediul online și modalitățile de protecție.

Aceste documente și inițiative reflectă eforturile continue ale Republicii Moldova de a îmbunătăți competențele digitale ale cetățenilor săi și de a integra educația pentru cetățenie digitală în sistemul educațional. Implementarea cu succes a acestor politici și proiecte va contribui la dezvoltarea unei societăți digitale mai informate și mai responsabile.

*     *     *

În Republica Moldova, există o serie de resurse didactice care sprijină educația pentru cetățenie digitală și competențele digitale. Aceste resurse sunt destinate atât profesorilor, cât și elevilor, și includ platforme online, manuale, ghiduri și programe educaționale. Iată câteva dintre cele mai relevante resurse didactice disponibile:

1. Platforme și Proiecte Online

Tekwill în Fiecare Școală

  • Descriere: Un proiect educațional care oferă cursuri de programare și tehnologii digitale pentru elevi și profesori.
  • Resurse: Platforma online a proiectului include cursuri interactive, tutoriale video și materiale de suport pentru profesori.
  • WebsiteTekwill în Fiecare Școală

Educație Online

  • Descriere: O inițiativă lansată de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării pentru a sprijini învățământul online în timpul pandemiei de COVID-19.
  • Resurse: Lecții video, ghiduri pentru profesori și elevi, platforme de învățare online.
  • WebsiteEducație Online

Ora de Cod (Hour of Code)

  • Descriere: O inițiativă globală susținută și în Republica Moldova pentru a introduce elevii în programare și gândirea computațională.
  • Resurse: Tutoriale interactive și jocuri educative care învață bazele programării.
  • WebsiteHour of Code

2. Manuale și Ghiduri


Manualul de Educație Digitală

  • Descriere: Un manual dezvoltat pentru a introduce elevii în noțiuni de bază ale educației digitale și utilizarea responsabilă a tehnologiilor.
  • Resurse: Capitole despre securitatea online, utilizarea rețelelor sociale, protecția datelor personale și programare de bază.

Ghid pentru Profesori: Integrarea Tehnologiilor Digitale în Educație

  • Descriere: Un ghid destinat profesorilor pentru a-i ajuta să integreze tehnologiile digitale în procesul de predare.
  • Resurse: Strategii didactice, exemple de lecții digitale, și resurse pentru formare profesională continuă.

3. Programe și Inițiative Educative

Proiectul „Siguranța Online a Copiilor”

  • Descriere: Un program național coordonat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării care vizează educarea copiilor privind siguranța online.
  • Resurse: Ateliere de informare, campanii de conștientizare și materiale educaționale pentru profesori și părinți.

Programul „Educație Digitală”

  • Descriere: Un program susținut de Banca Mondială, care are scopul de a moderniza infrastructura IT în școli și de a îmbunătăți competențele digitale ale profesorilor.
  • Resurse: Investiții în echipamente IT, cursuri de formare pentru profesori și dezvoltarea de resurse educaționale digitale.

4. Parteneriate Internaționale și Locale

Proiecte Erasmus+

  • Descriere: Proiectele Erasmus+ oferă oportunități pentru școli și profesori de a participa la schimburi internaționale și de a dezvolta competențe digitale.
  • Resurse: Finanțare pentru proiecte educaționale, cursuri de formare și schimburi de bune practici.

Inițiative ale Organizațiilor Non-Guvernamentale (ONG)

  • Descriere: ONG-uri precum Centrul Internațional „La Strada”, Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din Moldova (ANBPR), și altele oferă programe și resurse pentru promovarea educației digitale și a cetățeniei digitale.
  • Resurse: Campanii de conștientizare, materiale educaționale, ateliere și seminarii pentru profesori și elevi.

Aceste resurse didactice sunt esențiale pentru sprijinirea eforturilor de educație pentru cetățenie digitală în Republica Moldova, contribuind la dezvoltarea competențelor digitale necesare pentru a naviga în mod responsabil și etic în mediul digital.

Contactați digital.citizenship@coe.int pentru a obține informații utile pentru pregătirea Anului European!

*     *     *


Informații suplimentare despre Educația pentru Cetățenie Digitală:

Planuri de lecții:
Rapoarte


Mai multe informații:

Recommendation CM/Rec(2019)10 of the Committee of Ministers to member States on developing and promoting digital citizenship education