Procesul de aderare la Uniunea Europeană
- Ce țări își doresc să între în UE?
- Care sunt criteriile pentru a fi o țară candidată la aderare?
- Cum funcționează procesul de extindere?
- Cum a evoluat situația în ultimii ani?
Informați-vă!
- Extinderea UE: cum pot adera noi state?/ Parlamentul European European https://www.europarl.europa.eu/news/ro/headlines/world/20180126STO94113/extinderea-ue-cum-pot-adera-noi-state
- Aderarea la UE https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/joining-eu_ro
- Procesul de aderare la UE https://op.europa.eu/s/wtCt
- Extinderea UE https://www.consilium.europa.eu/ro/policies/enlargement/
- Condițiile de aderare https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/enlargement-policy/conditions-membership_en
- DIN CEREREA DE SOLICITARE A STATULUI DE MEMBRU AL UE PENTRU NEGOCIERI DE ADERARE: ÎNTREBĂRI FRECVENTE https://www.eeas.europa.eu/delegations/moldova/faq-accession-negotiations_ro?s=223
- Moldova - https://www.consilium.europa.eu/ro/policies/enlargement/moldova/
- MAEIExplică aderarea la UE https://mfa.gov.md/ro/content/maeiexplica-aderarea-la-ue Aderarea la Uniunea Europeană.//Raportul anual al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene .- Ch., 2023 - P.6-8 https://mfa.gov.md/sites/default/files/raport_anual_public_al_maeie_decembrie_2023_2.pdf
- Pagina web Extinderea UE pentru Republica Moldova, Ucraina și Georgia/ EU NEIGHBOURS east
- Mecanismul de coordonare a procesului de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană și modul de organizare și funcționare a echipei de negociere
- Procesul de aderare
- Planul Național de Acțiuni pentru Aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană, pentru anii 2024-2027
27.10.2023 - Planul național de acțiuni pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană pe anii 2024-2027 https://cpescmd2.blogspot.com/2023/11/bv-ue-rm-planul-national-de-actiuni.html
5.10.2023 - Rezoluția Parlamentului European din 5 octombrie 2023 referitoare la evaluarea parcursului Moldovei pe calea aderării la UE https://cpescmd2.blogspot.com/2023/10/bv-rezolutia-parlamentului-european-din.html
03.03.2022 - Republica Moldova a semnat cererea de aderare la Uniunea Europeană
23.06.2022 - Consiliul European a acordat Republicii Moldova statutul de țară candidată. Consiliul European a invitat Comisia Europeană să transmită Consiliului un raport cu privire la îndeplinirea condițiilor prevăzute în avizul Comisiei privind cererea de aderare. Consiliul va hotărî asupra etapelor următoare de îndată ce vor fi îndeplinite pe deplin toate aceste condiții. https://www.consilium.europa.eu/ro/press/press-releases/2022/06/24/european-council-conclusions-23-24-june-2022/
1. Republica Moldova a transmis cererea de aderare la Consiliul Uniunii Europene
2. Republica Moldova a primit Chestionarul de aderare la UE
3. Răspunsurile la Chestionar vor fi trimise Comisiei Europene
4. Comisia va elabora o opinie şi o va transmite Consiliului UE
5. Cele 27 de state membre decid unanim dacă se oferă statutul de ţară candidat
6. Negocierile de aderare sunt deschise după acordul tuturor membrilor
7. În timpul negocierilor, ţara va implementa legislaţia şi standardele UE
8. După încheierea negocierilor, Comisia decide gradul de pregătire
9. Statele membre decid unanim încheierea negocierile iar Parlamentul European votează
10. Toate statele membre şi ţara candidat semnează şi ratifică Tratatul de Aderare.
Provocările cu care se confruntă Republica Moldova: Rezoluția Parlamentului European din 19 aprilie 2023 referitoare la provocările cu care se confruntă Republica Moldova .
Opinii / Articole / publicații/ rapoarte
Convergența economică este esențială pentru aderarea Moldovei la UE:Op-Ed de Stanislav Ghilețchi
https://www.ipn.md/ro/convergenta-economica-este-esentiala-pentru-aderarea-moldovei-la-ue-7978_1101542.html [Accesat 20.12.2023]
9 pași spre deschiderea negocierilor de aderare cu Uniunea Europeană. Raport Alternativ nr.2
Perspectiva de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană: de la cererea oficială de aderare până la obținerea statutului de țară candidată
03.03.2022 - Republica Moldova a semnat cererea de aderare la Uniunea Europeană
Declarația Președintei Maia Sandu cu ocazia semnării cererii de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană https://presedinte.md/rom/discursuri/declaratia-presedintei-maia-sandu-cu-ocazia-semnarii-cererii-de-aderarea-a-republicii-moldova-la-uniunea-europeana
11.04.2022 - Republica Moldova a primit chestionarul Comisiei Europene cu privire la cererea de aderare la UE
11.04.2022 - Republica Moldova a primit chestionarul Comisiei Europene cu privire la cererea de aderare la UE
22.04.2022 Republica Moldova a transmis Uniunii Europene chestionarul completat pentru aderare, pe care l-a primit de la Bruxelles pe data de 11 aprilie.
- https://presedinte.md/rom/comunicate-de-presa/republica-moldova-a-transmis-uniunii-europene-chestionarul-completat-pentru-aderare
- https://www.eeas.europa.eu/delegations/moldova/discursul-ambasadorului-ue-la-chi%C8%99in%C4%83u-cu-ocazia-ceremoniei-de-predare_ro?s=223
- https://www.facebook.com/NicuPopescuMd/posts/332400475548508
05.05.2022 - Intr-o rezoluție Parlamentul European salută cererea Moldovei de aderare la UE, afirmând că țara se află pe calea cea bună în ceea ce privește adoptarea reformelor esențiale.
12.05.2022 - Republica Moldova a transmis cea de-a doua parte a chestionarului Comisiei Europene pentru obținerea statutului de țară candidat pentru aderare la Uniunea Europeană
https://tinyurl.com/2z9wcmzv, https://mfa.gov.md/ro/content/ministrul-nicu-popescu-impreuna-prin-dedicare-responsabilitate-efort-conjugat-si-agenda
17.06.2022 - Comisia Europeană recomandă Consiliului European să ofere Republicii Moldova perspectiva de a deveni membră a Uniunii Europene.
Rapoarte :
Raportul analitic al Comisiei Europene privind alinierea Moldovei la acquis-ul UE (Brussels, 1.2.2023 SWD(2023) 32 final).
Raport analitic adoptat în urma Comunicării Comisiei cu Parlamentul European, Consiliul European și Avizului Consiliului Comisiei Europene cu privire la aplicarea Republicii Moldova pentru aderare la Uniunea Europeană
https://cpescmd2.blogspot.com/2023/02/bv-ue-rm-raportul-analitic-al-comisiei.html
10 PAŞI PÂNĂ LA ADERAREA LA UNIUNEA EUROPEANĂ
1. Republica Moldova a transmis cererea de aderare la Consiliul Uniunii Europene
2. Republica Moldova a primit Chestionarul de aderare la UE
3. Răspunsurile la Chestionar vor fi trimise Comisiei Europene
4. Comisia va elabora o opinie şi o va transmite Consiliului UE
5. Cele 27 de state membre decid unanim dacă se oferă statutul de ţară candidat
6. Negocierile de aderare sunt deschise după acordul tuturor membrilor
7. În timpul negocierilor, ţara va implementa legislaţia şi standardele UE
8. După încheierea negocierilor, Comisia decide gradul de pregătire
9. Statele membre decid unanim încheierea negocierile iar Parlamentul European votează
10. Toate statele membre şi ţara candidat semnează şi ratifică Tratatul de Aderare.
2023
Aderarea la Uniunea Europeană
https://www.ipn.md/ro/convergenta-economica-este-esentiala-pentru-aderarea-moldovei-la-ue-7978_1101542.html [Accesat 20.12.2023]
https://cpescmd2.blogspot.com/2023/07/bv-9-pasi-spre-deschiderea-negocierilor.html
#MoldovaEUCandidateCheck. 9 pași spre deschiderea negocierilor de aderare cu Uniunea Europeană . Raport Alternativ nr.1 Realizarea Planului de Acțiuni pentru implementarea măsurilor propuse de Comisia Europeană în Avizul său privind cererea de aderare a Republicii Moldova la UE / Adrian Ermurachi, Adrian Lupușor, Andrei Nasu [et al.] ; Expert-grup, IPRE, CRJM, Fundația „Friedrich Ebert” (FES). –Ch., 2023 - 18 p. [Accesat 13.04.2023
EU Accession Prospects of Ukraine, Moldova and Georgia - first responses to the conditions set by the European Commission / Michael Emerson, Tinatin Akhvlediani, Denis Cenusa [et al.]; CEPS, Project 3dcftas.eu. – 2023. – 42 p.
#MoldovaEUCandidateCheck. 9 pași spre deschiderea negocierilor de aderare cu Uniunea Europeană . Raport Alternativ nr.1 Realizarea Planului de Acțiuni pentru implementarea măsurilor propuse de Comisia Europeană în Avizul său privind cererea de aderare a Republicii Moldova la UE / Adrian Ermurachi, Adrian Lupușor, Andrei Nasu [et al.] ; Expert-grup, IPRE, CRJM, Fundația „Friedrich Ebert” (FES). –Ch., 2023 - 18 p. [Accesat 13.04.2023
https://cpescmd2.blogspot.com/2023/02/bv-ue-rm-perspectivele-de-aderare.html
Donos, Diana. Analiza impactulului aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană // Economic and legal aspects of digitalization in the context of globalization. Ediția 2, Vol. 2. – Chişinău, 2022. - P. 161-167.
Disponibil : https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/161-167_9.pdf (accesat 02.03.2023)
Dorina, Miron . Statutul de țară candidat pentru aderarea la Uniunea Europeană – o nouă șansă pentru sistemul de cercetare și inovare al Republicii Moldova // Conferința "Integrare prin cercetare și inovare." Ştiinţe juridice şi economice, Chișinău, Moldova, 10-11 noiembrie 2022. – Chişinău, 2022. – P. 350-352
Disponibil : https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/350-352_3.pdf (accesat 02.03.2023)
Suceveanu, Natalia. Câteva reflecții pe marginea gestionării procesului de obținere a statutului de stat candidat și pașii următori pentru lansarea negocierilor de aderare la UE // Conferința "Integrare prin cercetare și inovare." Ştiinţe juridice şi economice, Chișinău, Moldova, 10-11 noiembrie 2022. –Chişinău, 2022. – P. 171-174.
Disponibil : https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/171-174_39.pdf (accesat 02.03.2023)
Obiectiv atins: statut de țară candidată la UE pentru Republica Moldova. Ce urmează?
Republica Moldova a mai făcut un pas pe calea europeană pe care și-a propus, după primirea pe 23 iunie a statutului de țară candidată la UE. Ceea ce trebuie remarcat este faptul că Republica Moldova trece din zona politicilor de vecinătate ale UE în cea de țară candidată pentru accederea în UE, ceea ce schimbă complet paradigma de raportare a Bruxellesului față de Chișinău. În urma deciziei Consiliul European de acordare a statului de țară candidată, Republica Moldova a primit un „cec în alb” de la UE pentru a apăsa cât mai ferm pedala accelerației înspre UE. Decizia în privința Ucrainei și Republicii Moldova a fost de natură politică, nu tehnică, în cadrului unui „summit geopolitic” anunțat la Bruxelles. Pentru acest lucru, ambele state au obligația să îndeplinească o serie de cerințe trasate de pentru a primi mai apoi decizia Consiliul European, după un raport favorabil al Comisiei Europene, de a demara negocierea pe capitole cu Uniunea Europeană.
2. Editorial de Alexei Tulbure, director al Institutului de Istorie Orală: „Ieșirea din spațiul ex-sovietic a Republicii Moldova și intrarea în cursa pentru aderarea la UE”
3. Eugen Tomac, europarlamentar: „Standardele europene înseamnă transparență, justiție, stat de drept și predictibilitate financiară”
De ce UE nu ar trebui să ezite în acordarea statutului de candidat Republicii Moldova
Mogilda, R. Moldova are nevoie de statutul de țară candidată la UE și sprijin efectiv pentru perspectiva sa europeană : [Resursă electronică ] /Radu Mogilda/
Nu este momentul ezitărilor: Moldova merită statutul de țară candidată UE: [Resursă electronică ] / Iulian Groza , Stefan Meister /https://ipre.md/2022/06/06/nu-este-momentul-ezitarilor-moldova-merita-statutul-de-tara-candidata-ue-op-ed-de-iulian-groza-si-stefan-meister
..The most effective way to safeguard Moldova’s statehood against the backdrop of numerous challenges is by shifting the country from the EU neighbourhood to an integration policy with real prospects for membership. That would give a clear signal for the Moldovan society, which pays high prices for energy and economic isolation through the war.
It would give a clear signal that its unique constellation of a pro-European government and president are getting granted for their impressive reform efforts. Granting candidate status with a clear European perspective this June would be the next necessary step on Moldova’s European path...
Opinion on Moldova’s application for membership of the European Union: [Resursă electronică ]
Michael Emerson, Denis Cenusa , Steven Blockmans , Tinatin Akhvlediani/ CEPS Policy Insights No 2022-18 / May 2022. - Brussles. - 17 p./
Ce urmează după depunerea cererii de aderare? Mize pe termen scurt și mediu pentru Republica Moldova. Op-Ed de Mihai Mogîldea
Sinteze şi Dezbateri de Politică Externă/BULETIN LUNAR/ APE, FES. - MAI 2022 NR.5 (195)
Disponibil : https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/161-167_9.pdf (accesat 02.03.2023)
Dorina, Miron . Statutul de țară candidat pentru aderarea la Uniunea Europeană – o nouă șansă pentru sistemul de cercetare și inovare al Republicii Moldova // Conferința "Integrare prin cercetare și inovare." Ştiinţe juridice şi economice, Chișinău, Moldova, 10-11 noiembrie 2022. – Chişinău, 2022. – P. 350-352
Disponibil : https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/350-352_3.pdf (accesat 02.03.2023)
Erhan, Ianuş. Dezvoltarea domeniului ordinii şi securităţii publice prin prisma angajamentelor de integrare europeană ale Republicii Moldova // Conferința "European integration through the strengthening of education, research, innovations in Eastern Partnership Countries", Chisinau, Moldova, 16-17 mai 2022. - Chişinău, 2022. - P. 131-140.
Disponibil : https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/p-131-140.pdf (accesat 02.03.2023)
Disponibil : https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/p-131-140.pdf (accesat 02.03.2023)
Oleinic, Ludmila. Instituționalizarea calității de membru al Uniunii Europene a Republicii Moldova // Moldoscopie. – 2022. - Nr. 2(97). – P. 10-24.
Disponibil : https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/10-24_3.pdf (accesat 02.03.2023)
Disponibil : https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/10-24_3.pdf (accesat 02.03.2023)
Suceveanu, Natalia. Câteva reflecții pe marginea gestionării procesului de obținere a statutului de stat candidat și pașii următori pentru lansarea negocierilor de aderare la UE // Conferința "Integrare prin cercetare și inovare." Ştiinţe juridice şi economice, Chișinău, Moldova, 10-11 noiembrie 2022. –Chişinău, 2022. – P. 171-174.
Disponibil : https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/171-174_39.pdf (accesat 02.03.2023)
Republica Moldova și statutul de țară candidată la UE - „europenizarea” reformelor //Republica Moldova: Raportul de Stare a Țării 2022/ExpertGrup . - Ch., 2022. - P.10-17
tinyurl.com/yc44uuj2Iunie 2022
Sinteze şi Dezbateri de Politică Externă: Newsletter pe subiecte de politică externă și integrare europeană a Republicii Moldova./ Friedrich-Ebert-Stiftung,Asociația pentru Politică Externă,. - 2022. - Nr.6 (196). - 12 p.
Disponibil: https://moldova.fes.de/fileadmin/user_upload/2022/Newsletters/Newsletter_06_196_Ro.pdf [Accesat 07.07.2022]
Republica Moldova a mai făcut un pas pe calea europeană pe care și-a propus, după primirea pe 23 iunie a statutului de țară candidată la UE. Ceea ce trebuie remarcat este faptul că Republica Moldova trece din zona politicilor de vecinătate ale UE în cea de țară candidată pentru accederea în UE, ceea ce schimbă complet paradigma de raportare a Bruxellesului față de Chișinău. În urma deciziei Consiliul European de acordare a statului de țară candidată, Republica Moldova a primit un „cec în alb” de la UE pentru a apăsa cât mai ferm pedala accelerației înspre UE. Decizia în privința Ucrainei și Republicii Moldova a fost de natură politică, nu tehnică, în cadrului unui „summit geopolitic” anunțat la Bruxelles. Pentru acest lucru, ambele state au obligația să îndeplinească o serie de cerințe trasate de pentru a primi mai apoi decizia Consiliul European, după un raport favorabil al Comisiei Europene, de a demara negocierea pe capitole cu Uniunea Europeană.
TEMELE EDIȚIEI:
1. Daniela Morari, ambasadoarea Republicii Moldova la UE: Nu știu dacă ar fi fost cineva în UE care ar fi putut spune că în trei luni Republica Moldova va obține statutul de țară candidată....Care sunt următorii pași? Pe ce
reforme trebuie să pună accent
Republica Moldova, dar și dacă avem
de respectat anumiți termeni sau
condiții?
Aici este foarte important de citit și de luat în calcul fiecare element menționat în recomandarea Comisiei Europene, în special acei nouă pași la care se face referire. Comisia Europeană va raporta privind nivelul de implementare a acestor pași în pachetul de rapoarte anuale pe care le face Comisia Europeană pentru statele care sunt în proces de aderare. De aceea este important să ne concentrăm în perioada de timp de până la următoarele rapoarte, unele care se publică de regulă în primăvara fiecărui an, pentru a livra. Acum vom iniția demersuri pe lângă instituțiile care sunt direct vizate de acești pași, la fel și colegii de la CE, de a identifica indicatori pentru fiecare acțiune pentru a avea o înțelegere comună despre ce acțiuni urmează să întreprindem la nivel național pentru a considera realizarea pașilor respectivi drept suficientă. Aceasta ar fi prioritatea numărul unu. Pentru a vă oferi un cadru de timp sau un pronostic pe aceste chestiuni, acum îmi este foarte greu, luând în considerare decizia recentă a Consiliul European, deoarece deocamdată nu poate fi pusă în niciun fel de calendar estimativ. Dacă am fi vorbit în luna februarie sau în luna martie, atunci când Republica Moldova a depus cererea de aderare, nu știu dacă ar fi fost cineva în UE care ar fi putut spune cu precizie că în trei luni de zile Republica Moldova va obține statutul de țară candidată pentru aderarea la UE. Dacă facem și o paralelă cu statele Balcanilor Occidentali care au primit perspectiva europeană în 2003, la Salonic, și sunt încă state care așteaptă să obțină statutul de candidat, există două state din această regiune care sunt în proces să obțină decizia pentru deschiderea negocierilor și două state care sunt în curs de negociere. Întreg procesul pentru ele a însemnat un răstimp de 19 ani, acest lucru reușindu-i Republicii Moldova în trei luni de zile. De aceea este important să învățăm din experiențele altor state care au trecut prin procese similare. În același timp, este de asemenea important să ne facem temele pentru acasă și să identificăm noi elemente care vor fi specifice parcursului nostru de aderare....
2. Editorial de Alexei Tulbure, director al Institutului de Istorie Orală: „Ieșirea din spațiul ex-sovietic a Republicii Moldova și intrarea în cursa pentru aderarea la UE”
3. Eugen Tomac, europarlamentar: „Standardele europene înseamnă transparență, justiție, stat de drept și predictibilitate financiară”
...Ce urmează ca pași procedurali pentru Republica Moldova? La ce să ne așteptăm? Unii vorbesc despre faptul că greul abia acum începe, cu referire la reforme, în special în zona justiției. Cum vedeți Dvs. mai departe acest parcurs european al Republicii Moldova?
Aici avem nevoie de câteva elemente importante. În primul rând, de ambiție, de determinare și de voință politică pentru a pune în aplicare angajamentele pe care Chișinăul și le va asuma în calitate de stat candidat. UE va deschide mai multe capitole pe toate domeniile pentru a negocia alinierea legislației Republicii Moldova la standardele europene. Standardele europene înseamnă transparență, justiție, stat de drept. Înseamnă predictibilitate financiară pentru că nu poți adera la un club unde regulile sunt fundamentul pentru tot ceea ce înseamnă valori și lumea europeană de astăzi pe care o știm. Tocmai de aceea eu cred că Republica Moldova, prin decidenții săi și prin cetățenii săi a demonstrat, în urmă cu un an de zile, că își dorește integrare europeană. Această așteptare a fost încununată de un prim mare succes prin statutul de țară candidată pe care îl primește Republica Moldova. ...
4. Opinia expertului, Angela Grămada, directoare ESGA București: „Decizia Consiliul European: De la simbolisme la responsabilitate” Mai 2022
Republica Moldova a semnat cererea de aderare la UE în a doua săptămână după invazia Rusiei în Ucraina. Acesta a fost un pas logic pentru o țară care caută o ancoră pentru pace și dezvoltare, pe fondul amenințărilor de securitate. De asemenea, a reconfirmat vectorul strategic european al guvernului, care a fost pavat până acum prin Acordul de Asociere cu UE în curs de desfășurare (semnat în 2014). Dar pentru a avansa pe această cale europeană pe fundalul actualei crize de securitate și economice, Moldova are nevoie de o perspectivă europeană clară oferită de UE sub forma statutului de țară candidată și a accesului la piața unică a UE.
Pe 5 mai, Parlamentul European a adoptatt o rezoluție care a salutat cererea oficială de aderare la UE a Moldovei și a declarat că UE ar trebui să îi acorde statutul de candidat cât mai curând posibil, în conformitate cu articolul 49 TUE și „pe baza meritului". Decizia finală ar trebui să fie luată de Comisia Europeană în iunie, dar incertitudinea este alimentată de o oarecare reticență din UE cu privire la pregătirea Moldovei pentru un punct de cotitură atât de important în drumul său european.
Lupusor, A. Why EU should not hesitate in granting Candidate Status to Moldova? Debunking main myths about Moldovan economy in the context of country’s request to join EU: [Resursă electronică ] /Adrian Lupusor; 3DCFTA Project /
(accesat 31 mai 2022)
Această notă analitică se concentrează asupra elementelor economice ale acelei reticențe: starea economiei moldovenești și capacitatea acesteia de a se adapta la șocuri, finanțele publice și îndatorarea, stabilitatea macrofinanciară și integrarea pe piața UE. Și anume, va demonta o serie de mituri despre economia moldovenească și va explica de ce UE nu ar trebui să ezite să acorde statutul de candidat Moldovei. Analiza arată că economia Moldovei va putea face față crizei în curs și se va putea recupera rapid dacă va avea mai mult acces la finanțare externă, piața UE și va obține o perspectivă clară de aderare europeană. Acesta va permite țării să depășească mai ușor atât problemele sale structurale (competitivitate scăzută, potențial economic în scădere, diversificare economică scăzută), cât și criza în curs indusă de inflația globală și războiul din Ucraina. Analiza arată că, în ciuda vulnerabilităților sale, economia Moldovei, dacă este susținută în mod corespunzător, va putea ieși mai puternică din această criză datorită flexibilității macrofinanciare, gradului de îndatorare scăzut, adecvării rezervelor mari și, nu în ultimul rând a unui Guvern stabil și credibil.
Mogilda, R. Moldova are nevoie de statutul de țară candidată la UE și sprijin efectiv pentru perspectiva sa europeană : [Resursă electronică ] /Radu Mogilda/
(accesat 7 iunie 2022)
...Suntem conștienți de faptul că extinderea UE a declanșat, în special în ultimii ani, unele sensibilități și chiar un sentiment de oboseală în cadrul UE însăși, dar rezultatele Conferinței privind viitorul Europei și propunerea pentru o "Comunitate politică europeană" complementară indică faptul că liderii UE caută modalități creative și orientate spre viitor de a revigora politica de extindere și de a aprofunda procesul de integrare europeană.
Acum, odată cu consecințele economice ale războiului din Ucraina, UE se află în poziția dificilă de gestionare a așteptărilor cetățenilor, instituind în același timp mecanismele adecvate de oprire a crizei. Pentru a răspunde tuturor provocărilor, Moldova este cu siguranță pregătită să aducă o contribuție pozitivă. Ca societate, aceasta și-a dovedit empatia în gestionarea actualei crize a refugiaților, în timp ce instituțiile sale au demonstrat o reziliență remarcabilă.
În acest context, țara poate, cu siguranță, să facă și mai multe eforturi în calea sa europeană către transformări democratice. Moldova are nevoie de un statut de țară candidată și de un sprijin efectiv pentru perspectiva sa de aderare la UE. Aceasta va fi atât o țintă clară, cât și un mesaj politic puternic pentru a mobiliza majoritatea cetățenilor care împărtășesc aceleași ambiții și care fac parte fie din societatea civilă, din comunitatea de afaceri, din spectrul politic, ori sunt cetățeni obișnuiți.
Magdin, R. Moldova needs EU candidate status and effective support for its membership:perspective; [Resursă electronică] /Radu Magdin/ https://emerging-europe.com/voices/moldova-needs-eu-candidate-status-and-effective-support-for-its-membership-perspective%EF%BF%BC/ (accesat 3 iunie 2022)
Nu este momentul ezitărilor: Moldova merită statutul de țară candidată UE: [Resursă electronică ] / Iulian Groza , Stefan Meister /https://ipre.md/2022/06/06/nu-este-momentul-ezitarilor-moldova-merita-statutul-de-tara-candidata-ue-op-ed-de-iulian-groza-si-stefan-meister
(accesat 6 iunie 2022)
„Statutul de țară candidată cu o puternică perspectivă europeană va servi ca un impuls puternic pentru întreaga societate moldovenească pe fondul unor crize regionale severe. UE se află din nou la răscruce de drumuri. În trecut, UE a găsit puterea și consensul pentru a face ceea ce este necesar. Nu o dată deciziile de a lărgi Uniunea au venit ca răspuns la marile răsturnări de situație. Extinderile au făcut ca Europa să fie mai sigură și mai prosperă. Va putea oare UE să se ridice la momentul istoric acum, în cea mai mare criză a Europei de la al Doilea Război Mondial?…”
—
Agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei a schimbat fundamental securitatea europeană și va diviza Europa pentru o lungă perioadă de timp.
După Ucraina, Moldova este poate cel mai afectat stat și trebuie să facă față simultan afluxului fără precedent de refugiați, perturbărilor masive ale comerțului, încetinirii economice, creșterii dramatice a prețurilor la energie, escaladării dezinformării și încercărilor cinice de a reaprinde conflictul transnistrean. Moldova este foarte vulnerabilă, din cauza dependenței sale de gaze și energie de Rusia.
Sunt în joc parcursul de reformă, stabilitatea și viitorul european al Moldovei. Securitatea și prosperitatea sa economică sunt legate de Ucraina. Pe măsură ce Rusia a blocat porturile ucrainene de la Marea Neagră, Moldova a apărut ca una dintre rutele alternative de tranzit pentru exporturile Ucrainei prin intermediul căilor navigabile și porturilor maritime din România.
Mai mult, orice destabilizare în Transnistria separatistă ar obliga Ucraina să desfășoare mai multe forțe militare în sudul său, în detrimentul întăririlor de pe frontul de est.
Dar stabilitatea Moldovei este crucială nu numai pentru Ucraina, ci și pentru UE. Propagarea conflictului în Moldova este de natură să genereze efecte negative pentru securitatea statelor membre ale UE vecine.
În loc de a aștepta ca acest lucru să se întâmple, UE trebuie să acționeze preventiv. Și, după cum a dovedit istoria recentă, costul inacțiunii este adesea mai mare decât costul unei acțiuni îndrăznețe, încrezătoare și strategice.
Cea mai eficientă modalitate de a proteja statalitatea Republicii Moldova în contextul numeroaselor provocări este trecerea țării din vecinătatea UE în politica de integrare cu perspective reale de aderare. Acest lucru ar da un semnal clar pentru societatea moldovenească, care trebuie să plătească prețuri mari pentru energie și izolare economică prin război....
No time to wait, give Moldova EU candidate status: [Resursă electronică ]/ Iulian Groza, Stefan Meister./ https://www.euractiv.com/section/europe-s-east/opinion/no-time-to-wait-give-moldova-a-eu-candidate-status/
(accesat 3 iunie 2022)It would give a clear signal that its unique constellation of a pro-European government and president are getting granted for their impressive reform efforts. Granting candidate status with a clear European perspective this June would be the next necessary step on Moldova’s European path...
Michael Emerson, Denis Cenusa , Steven Blockmans , Tinatin Akhvlediani/ CEPS Policy Insights No 2022-18 / May 2022. - Brussles. - 17 p./
Disponibil : https://www.ceps.eu/download/publication/?id=36378&pdf=CEPS-PI2022-18-Moldova-EU-membership.pdf
Table of contents
Part I – Fundamentals
Part II – Modalities
1. Standard accession procedures
2. Moldova’s state of preparedness
3. The case for revising the accession model
4. How to proceed with Moldova
a. Moldovan specificities
b. Bringing Moldova into the accession procedures
5. Conclusions
Annex A – Timeline of Croatia’s accession to the EU
Cererea de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană – pași următorii și provocări : [Resursă electronică / https://eu4moldova.eu/ro/cererea-de-aderare-a-republicii-moldova-la-uniunea-europeana-pasi-urmatorii-si-provocari/(accesat 09 mai 2022).
(accesat 12 mai 2022).
Part I – Fundamentals
Part II – Modalities
1. Standard accession procedures
2. Moldova’s state of preparedness
3. The case for revising the accession model
4. How to proceed with Moldova
a. Moldovan specificities
b. Bringing Moldova into the accession procedures
5. Conclusions
Annex A – Timeline of Croatia’s accession to the EU
This paper responds to Moldova’s request of 3 March 2022 to accede to membership of the European Union. The European Council meeting at Versailles on 10-11 March endorsed the Council’s invitation to the European Commission to produce an Opinion on this request. The present paper gives our opinion on the position that we would like to see the Commission take, namely that the EU should extend candidate status to Moldova.
Progress in implementing the Association Agreement and Deep and Comprehensive Free Trade Area between the EU and Moldova means that there is already a substantial degree of preparedness for the accession process. While Moldova has an important reform agenda to sustain, especially on the judiciary and rule of law, its democratic electoral processes have been of impressive quality since 2020. There is good coherence between the presidency, government and parliament on the reform and European integration agendas. Moldova’s common history, border and partly overlapping citizenship with EU Member State Romania is also relevant.
With Russia’s ongoing aggression in Ukraine, Moldova is next at risk on account of political, economic and security vulnerabilities. Recent explosions in Transnistria point to the possibility of this separatist region being instrumentalised by Russia to destabilise Moldova. These factors further underline the case for comprehensive EU support and the need for geostrategic clarity, which should be framed by an EU decision to extend candidate status to Moldova.
TEMELE EDIȚIEI:
1. Daniela Morari, ambasadoarea Republicii Moldova la UE: „Ceea ce va face diferența în decizia luată de Consiliul European va fi trecerea de la abordarea în baza politicii de vecinătate la cea de extindere”
2. Editorial de Radu Magdin, consultant politic internațional: „Moldova are nevoie de statutul de țară candidată la UE și sprijin efectiv pentru perspectiva sa europeană”
3. Stefan Meister, director de programe, Consiliul German pentru Relații Externe (DGAP): „Mă aștept la un statut de potențial candidat, poate cu o foaie de parcurs”
4. Opinia Expertului de Mihai Mogâldea, director Executiv Adjunct IPRE: „Republica Moldova trebuie să obțină statutul de țară candidat pentru aderarea la UE
Experts’ Debrief: Harnessing the EU Accession Perspective for Consolidating Democracy in Accession Trio Countries [Resursă electronică / TEPSA - 16.06.2022 accesat http://www.tepsa.eu/wp-content/uploads/2022/06/Special-Issue-Democracy-in-the-Association-Trio.pdfExperții TEPSA au valorificat perspective de aderare la UE pentru consolidarea democrației în țările „Trioul-ui de asociații”: Ucraina, Georgia și Moldova
Eveniment public online
"Republica Moldova-țară candidată: Pașii următori spre deschiderea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană”
"Republica Moldova-țară candidată: Pașii următori spre deschiderea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană”
/