Faceți căutări pe acest blog

BV - Rapoarte Euromonitor (2005-2016)

EUROMONITOR  -   sursă independentă de informare a societății moldovenești despre progresul atins de Republica Moldova pe parcursul anilor 2005-2012 în eforturile sale de integrare europeană.

In anul 2005, Asociaţia pentru Democraţie Participativă ADEPT şi Centrul Expert-Grup au lansat un proiect comun "Planul de Acţiuni Moldova – UE: document accesibil publicului", în scopul creării unui cadru larg şi deschis pentru cunoaşterea, promovarea şi dezbaterea implementării Planului de Acţiuni RM-UE, semnat la 22 februarie 2005. 



Ulterior, obiectivele şi activităţile iniţiate în cadrul acestui proiect, dintre care cea mai cunoscută este monitorizarea independentă a implementării Planului de Acţiuni Moldova-UE (produsul final – EUROMONITOR), şi-au găsit continuitatea în proiectele "Planul de Acţiuni Moldova – UE: document accesibil publicului (II)" (ianuarie-decembrie 2007) şi "Relaţiile Moldova-UE – Îmbunătăţirea informării şi dezbaterilor publice asupra principalelor evoluţii" (ianuarie 2008 – februarie 2009). 

În anul 2009, Asociaţia ADEPT şi Centrul Expert-Grup a continuat să monitorizeze dialogul dintre Republica Moldova şi UE în contextul noilor realităţi politice pe plan intern şi european (aprobarea mandatului de negociere a noului acord moldo-comunitar, lansarea Parteneriatului Estic etc.) în cadrul proiectului "Relaţiile UE-Moldova – Monitorizarea progresului în contextul Parteneriatului Estic".  Proiectul îşi propune să consolideze cadrului de dezbateri publice asupra politicii de integrare europeană a Republicii Moldova, creat în proiectele anterioare implementate de ADEPT şi Expert-Grup, şi să contribuie la îmbunătăţirea politicilor guvernamentale asociate strategiei naţionale de integrare europeană.
Monitorizarea  dialogului  dintre Republica Moldova şi UE
  • Monitorizarea evoluţiilor din cadrul relaţiilor RM-UE şi realizarea unor analize relevante a acestor evoluţii.
  • Sporirea sensibilităţii şi a cunoştinţelor asupra evoluţiilor politice majore din dialogul Republica 
  •  Moldova – Uniunea Europeană 


  Actualizat 27.01.2016

Euromonitor: Realizări şi dificultăţi în implementarea Acordului de Asociere UE-Moldova (august - decembrie 2015) /


   Actualizat 15.09.2015 

Raportul EUROMONITOR – Primele realizări și dificultăți în implementarea Acordului de Asociere UE-RM 
  Actualizat 17.02.2015
  
Euromonitor Nr.34, perioadaoctombrie-decembrie 2014
 Actualizat 29.12.2014

Euromonitor Nr.33, perioada iulie-septembrie 2014

 Actualizat 30.07.2014
Euromonitor Nr.32, perioada aprilie-iunie 2014

Progresele-cheie ale ediției din trimestrul II, 2014 a Euromonitor:
  



  • Acordul de Asociere a fost ratificat de către Parlament, însă beneficiile acestuia în perioada imediat după intrarea în vigoare vor fi limitate de situația incertă din regiune, frenezia electorală, încetinirea creșterii economice și capacitățile limitate ale majorității instituțiilor publice.
  • După semnarea Acordului de Asociere la UE economia Transnistriei va întâmpina dificultăţi cauzate de refuzul reprezentanţilor regiunii transnistrene de a participa la negocierile privind Zona de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (ZLSAC). 
  • Se constată o creştere a nivelului de satisfacţie a justiţiabililor faţă de sistemul justiţiei, un indicator pozitiv fiind creșterea numărul şedinţelor de judecată înregistrate audio.
  • Parlamentul a depus eforturi pentru demonstrarea angajamentului vis a vis de respectarea drepturilor omului, însă aceste intenții rămân nematerializate. Parlamentul nu a luat decizii finale pentru promovarea participării active a femeilor la luarea deciziilor în structurile de reprezentare publică; și pentru reglementarea transparenţei finanțării și proprietăţii mass-media. De asemenea, la patru luni de la intrarea în vigoare a noii legi cu privire la Avocatul poporului, aceasta rămâne nefuncțională din cauza neacceptării de către legislativ a candidaturilor pentru funcțiile de Avocați ai Poporului. 
  • Având în vedere constrângerile instituționale locale, în cadrul unei reuniuni a donatorilor internaționali, s-au stabilit prioritățile viitoarei asistențe pentru Republica Moldova: infrastructura calității, implementarea standardelor, administrarea fiscală și vamală, achizițiile publice. 
  • Autoritățile moldovenești au solicitat asistență financiară de la UE pentru proiectele de infrastructură, printre care construcția podului rutier peste Prut, de la Ungheni, construcția segmentului cu ecartament european şi a unui centru logistic multimodal la Chişinău.
  • În domeniul sanitar și fitosanitar, partea moldovenească urmează să primească un credit în valoare de 100 de milioane euro de la Polonia, pentru modernizarea fermelor specializate în producția de lapte, carne sau ouă conform prevederilor ZLSAC.
  • Au fost aprobate modificări legislative ce țin de înăsprirea sancțiunilor, dar și de mărirea transparenței în sectorul financiar-bancar, care vor permite Băncii Naţionale să controleze mai bine structura acţionariatului și să intervină rapid în cazuri de urgență.
 
Actualizat 13.05.2014
Euromonitor: raport trimestrial de monitorizare a progresului în implementarea Planului de Acțiuni UE - Republica Moldova în perioada ianuarie – martie 2014

Cel mai vizibil progres a avut loc în domeniul Circulaţiei persoanelor inclusiv circulaţia muncitorilor şi coordonarea asigurărilor sociale. Astfel, a intrat în vigoare, la 28 aprilie 2014, eliminarea regimului de vize pentru călătoriile în țările Schengen pentru 30 de țări. În același timp, există riscuri legate de cazurile de corupție în cadrul instituțiilor de stat și folosirea liberalizării vizelor în scopul angajării ulterioare în Europa.


Actualizat 13.01.2014
Euromonitor: sinteza principalelor acţiuni ianuarie – decembrie 2013 


Documentul sintetizează și analizează cele mai importante acțiuni întreprinse de autorități la fiecare din domeniile monitorizate din cadrul Planului de Acțiuni Uniunea Europeană – Republica Moldova, pe parcursul anului 2013

 În baza acestui exercițiu au fost ajustată evaluarea progresului pentru fiecare capitol pentru perioada 2005-2013.

Sinteza 
Raport 10-12.2013

Actualizat 10.10.2013  
EUROMONITOR nr. 29: raport trimestrial de monitorizare a progresului în implementarea Planului de Acțiuni UE - Republica Moldova în perioada iunie-septembrie 2013


Actualizat 2.09.2013  
EUROMONITOR nr. 28: raport trimestrial de monitorizare a progresului în implementarea Planului de Acțiuni UE - Republica Moldova în perioada aprilie-iunie 2013 



Actualizat 04.07.2013

Raportul de monitorizare a progresului în implementarea Planului de acțiuni Uniunea Europeană - Republica Moldova pentru anii 2005-2012
Actualizat 08.02.2012

Euromonitor Nr .26,  Februarie 2012

Această ediție a Euromonitorului acoperă evoluțiile din trimestrul IV anul 2012 în implementarea reformelor determinate de vectorul de integrare europeană.


 
Euromonitor Nr. 25, Noiembrie 2012

Această ediție a Euromonitorului acoperă evoluțiile din trimestrul III anul 2012 în implementarea reformelor determinate de vectorul de integrare europeană. În domeniile economice monitorizate, un progres important a fost atestat în domeniul piețelor și instituțiilor financiare, printr-o serie de modificări regulatorii pentru sporirea transparenței băncilor comerciale și ajustării procedurilor de raportare financiară la standardele internaționale. Problema principala care persistă este transparentizarea drepturilor de proprietate în sistemul financiar, atât bănci, cât și instituții nebancare. Publicarea legilor în domeniul concurenței și ajutorului de stat încă nu este urmată și de restructurarea agenției reglementatoare și consolidarea cadrului regulator și metodologic. Au continuat activ negocierile pe marginea ZLSAC cu UE și Acordului de Liber Schimb cu Turcia, dar, deoarece regiunea transnistreană nu este parte activă a procesului, deocamdată nu este prea clar cu va fi asigurată implementarea efectivă a acestora pe teritoriul întregii țări. În domeniul dezvoltării durabile și sociale, nu a fost observat nici un progres în ceea ce privește crearea Consiliului Economico-Social, autoritățile implicate demonstrând un interes minimal pentru crearea efectivă a acestuia.
 
Euromonitor Nr. 24, Iulie 2012

Ediția nr.24 a publicației trimestriale Euromonitor evaluează implementarea reformelor în contextul cooperării dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova în perioada aprilie-iunie 2012.  

Constatările monitorizării, precum şi prognozele privind evoluţia în domeniile monitorizate


  
Euromonitor Nr. 23, Mai 2012
 Ediția nr.23 a publicației trimestriale Euromonitor evaluează implementarea reformelor în contextul cooperării dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova în perioada ianuarie-martie 2012. Raportul este realizat în comun de EXPERT-GRUP și Asociația pentru Democrație Participativă ADEPT, începând cu anul 2006. În domeniul politic (monitorizat de ADEPT) principalele subiecte monitorizate sunt protecția și realizarea drepturilor omului, reforma justiției, combaterea corupției și soluționarea conflictului transnistrean. În domeniul economic (monitorizat de EXPERT-GRUP), principalele subiecte monitorizate sunt piețele și politicile financiare, instituțiile de reglementare ale pieței, politicile comerciale, dezvoltarea durabilă și promovarea dialogului social.
Euromonitor Nr. 22 , Martie 2012

Guvernul a continuat să întreprindă măsuri pentru îndeplinirea angajamentelor asumate în domeniul drepturilor omului, însă acest proces s-a desfăşurat într-un ritm lent, cu întîrzieri sau chiar cu lipsă de progres în unele domenii importante. Reformele în justiţie nu au avut rezultate pozitive, percepute de opinie socială sau în rîndul exponenţilor sistemului judecătoresc. Mai multe acţiuni prevăzute în Programul de guvernare la capitolul  „Administraţie Responsabilă şi Eficientă” nu sînt realizate, acţiunile legislative şi normative sînt în proces de elaborare şi consultare îndelungată, implementarea trenează. Un pas foarte important a fost demararea oficială a procesului de negocieri privind ZLSAC cu UE, fapt ce ar putea contribui pozitiv la procesul de integrare Europeană a Moldovei. În domeniul barierelor tarifare și netarifare, s-a observat un progres rezonabil, fiind implementate în termen acţiunile preconizate. Totodată, Republica Moldova a continuat să înregistreze un progres modest în ceea ce priveşte reformarea şi modernizarea sistemului vamal, problemele ce ţin de corupţie, birocraţie şi transparenţă rămânând acute.
Euromonitor Nr. 21, Noiembrie 2011
Progresul înregistrat în domeniul respectării drepturilor omului este unul modest, cu întîrzieri în realizarea activităţilor planificate. În privinţa reformei justiţiei eforturile s-au concentrat pe adoptarea unor acte cu conţinut strategic şi pe elaborarea unor proiecte de acte legislative şi normative, dar promovarea  şi adoptarea acestora întîrzie. Progresul în domeniul reformei Administrației Publice Centrale  şi Administrației Publice Locale este moderat și acesta s-a redus în temei la adoptarea cîtorva documente legislativ-normative şi la discutarea unor proiecte de documente strategice. În domeniul statisticii comerţului și a consolidării capacităților administrative nu s-a înregistrat un progres notabil. Pentru domeniul tarifare și netarifare s-a observat un progress rezonabil, fiind implementate în termen acţiuni importante. Deşi în domeniul standard sanitare și fitosanitar au fost planificate doar 3 acţiuni, doar una din acestea a fost dusă pînă la bun sfîrşit: elaborarea unei strategii pentru dezvoltarea sistemelor de siguranţă alimentară. În domeniul serviciilor financiare, progresul poate fi calificat drept destul de bun deoarece autorităţile de resort au reuşit să respecte planul de acţiuni prestabilit.
  Descărcaţi rom eng


Euromonitor Nr. 20 , Iulie 2011

Progresul în îndeplinirea angajamentelor Republicii Moldova de asigurare a libertăţilor  şi drepturilor omului este unul lent. Deşi a continuat perfecţionarea cadrului legal pentru respectarea şi asigurarea drepturilor omului, acest efort nu a fost urmat şi de consolidarea mecanismelor de protecţie a drepturilor omului. Progresul înregistrat în privinţa reformei justiţiei  şi domeniilor conexe este redus, eforturile vizează în temei elaborarea unor proiecte de acte legislative şi normative, dar promovarea şi adoptarea acestora întârzie, ceea ce reduce şi din potenţialul impact. În domeniul reformei administrației publice centrale şi administrației publice locale progresul este moderat, s-a redus în temei la adoptarea câtorva documente legislativ-normative şi la discutarea unor proiecte de documente strategice, acţiunile în domeniile respective nu sânt ghidate prin documente de planificare adecvată. Progresul înregistrat în domeniul barierelor tehnice din calea comerțului poate fi calificat drept moderat, deoarece acţiunile din plan sunt implementate selectiv, iar priorităţile sunt revizuite post-factum. În domeniul facilitării comerțului și administrării vamale progresul de implementare a acţiunilor a fost unul lent, deoarece o serie de acţiuni întârzie a fi realizate.
 

 Descărcaţi  rom/eng

Euromonitor Nr. 19 , Aprilie 2011

 Republica Moldova a înregistrat un progres modest în următoarele domenii: protecția drepturilor omului, coordonării generale și a consolidării capacităților administrative, accesul bunurilor pe piață, bariere tarifare și netarifare, bariere tehnice în calea comerțului, facilitarea comerțului și administrarea vamală, concurența. Progres redus a fost înregistrat la capitolele reforma justiției, regulile de origine, dreptul proprietății intelectuale, achiziții publice. Totodată, cel mai bun progres autoritățile au înregistrat în domeniul serviciilor financiare.

 Descărcaţi  rom/eng
Euromonitor Nr. 18 August 2010

 Ediția nr.18 a Euromonitorului arată că la capitolul instituţiilor democratice în Moldova s-au înregistrat evoluţii pozitive privind îmbunătăţirea cadrului legislativ electoral şi legislaţiei privind partidele, în conformitate cu recomandările Consiliului Europei, iar în domeniul respectării drepturilor omului a fost încheiată monitorizarea Moldovei de către CoE la capitolul libertăţii religiei. În domeniul reformei administrației publice centrale se realizează anumite activităţi, situaţia evoluează, deşi în ritm mult mai lent decît necesar. Îmbunătăţiri în sistemul justiției se atestă la majoritatea capitolelor, dar impactul acestora rămîne destul de redus, slab perceput de societate. O serie de evoluţii pozitive au fost înregistrate în ceea ce priveşte reformele în domeniul social. În acelaşi timp, rămîn  şi serioase probleme, ce-şi au originea, în special, în resursele financiare deosebit de limitate disponibile pentru implementarea măsurilor necesare de redresare a situaţiei precare la capitolul forţa de muncă, protecţia socială, sănătate publică, şi alte domenii reflectate în capitolul respectiv. La capitolul comerțului, nu se înregistrează progrese semnificative în ceea ce priveşte adoptarea standardelor sanitare necesare pentru deplina utilizare a preferinţelor comerciale autonome acordate de UE în martie 2008.
 Descărcaţi  rom/eng 
 
Euromonitor Nr. 17, Martie 2010

La capitolul instituţii democratice, în perioada octombrie-decembrie 2009 s-au înregistrat unele tendinţe pozitive legate de anularea prevederilor restrictive din Codul Electoral, relansarea dialogului autorităţilor cu societatea civilă şi de o îmbunătăţire uşoară a libertăţii mass-media, accesului la informaţie şi transparenţei procesului decizional. Schimbările la nivel politic nu au destabilizat considerabil situaţia în sfera administraţiei, perioada de referinţă se caracterizează prin începutul activităţii noului Guvern, reorganizarea unor structuri centrale afectînd însă procesul de implementare a reformei Administraţiei Publice Centrale. Noul Guvern nu a avut la dispoziţie mult timp pentru a răspunde multitudinii de probleme ce ţin de dezvoltarea economică acumulate la sfîrşit de an. Totuşi, primii paşi au fost făcuţi. În primul rind Guvernul a elaborat Programul de stabilizare şi relansare economică a Republicii Moldova pentru anii 2009-2011. De asemenea, a fost negociat Acordul cu FMI, una din cele mai dificile şi prioritare acţiuni pentru stabilizarea şi relansarea economică a Republicii Moldova.
 
 Descărcaţi  rom/eng 


 Dialogul politic din trimestrul trei al acestui an este caracterizat de procesul instituţionalizării noii puteri la Chişinău şi reluarea, cu un ritm sporit, a relaţiilor dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană. Conflictul politic după alegerile din aprilie, noua campanie electorală şi procesul anevoios de constituire a noilor autorităţi centrale au afectat procesul  reformei administrative, iar împreună cu efectele crizei economice au determinat şi reducerea stabilităţii politicii de guvernare. Perioada de instabilitate politică şi incertitudinile nu au permis implementarea unor măsuri de susţinere a agenţilor economici. Tergiversarea acestora şi agravarea situaţiei în sistemul bugetar face ca aşteptările agenţilor economici faţă de noul guvern să fie puţin probabil a fi realizate.
 
rom., eng
 

 Calitatea dialogului politic şi funcţionalitatea instituţiilor democratice în trimestrul doi al anului 2009 au fost profund marcate de evenimentele post-electorale, în special de protestele din 7 aprilie. Relațiile bilaterale dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană a fost dominate de subiectele crizei politice din Moldova şi încălcarea drepturilor omului după alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009. Funcţionarea instituţiilor democratice în perioada monitorizată a degradat în mod dramatic. Aplicarea violenţei şi torturii faţă de persoanele reţinute sau arestate de poliţie, expulzarea jurnaliştilor străini, limitarea accesului la informaţie sînt doar cîteva dintre încălcările înregistrate după alegerile din 5 aprilie. Criza economică care a escaladat încă în trimestrul unu al anului curent, s-a agravat în trimestrul doi pe fundalul crizei politice şi noii campanii electorale. Dezvoltarea economică nu a constituit, de fapt, o prioritate importantă pe agenda guvernamentală. Programul anticriză a guvernului a apărut abia în iunie şi nu conţine acţiuni concrete care ar putea restabili sectorul real al economiei, stimula consumul şi diminua efectele negative de pe piaţa muncii.
rom., eng
Euromonitor Nr. 14 . Iunie 2009

 Acest raport monitorizează acțiunile întreprinse și puse în aplicare de către ambele părți, în al patrulea trimestru al anului 2008. Principala realizare a fost includerea Republicii Moldova în proiectul Parteneriatului Estic - o nouă iniţiativă a Uniunii Europene de aprofundare a relaţiilor cu ţările vecine ex-sovietice. De asemenea, au avut loc mai multe reuniuni ale organismelor de cooperare UE-Moldova, vizite ale oficialilor moldoveni şi europeni la Bruxelles/Chişinău, întrevederi bilaterale cu importanţi oficiali ai statelor membre UE. Multiplele eforturi diplomatice din perioada de referinţă nu au fost în măsură  să determine reluarea procesului de negocieri în format “5+2”. Pe partea economică, criza economică mondială deja începe să fie simţită în Moldova.

rom., eng

 Euromonitor Nr. 13 , Ianuarie 2009

 Acest raport monitorizează acțiunile întreprinse și puse în aplicare de către ambele părți, în al patrulea trimestru al anului 2008. Principala realizare a fost includerea Republicii Moldova în proiectul Parteneriatului Estic - o nouă iniţiativă a Uniunii Europene de aprofundare a relaţiilor cu ţările vecine ex-sovietice. De asemenea, au avut loc mai multe reuniuni ale organismelor de cooperare UE-Moldova, vizite ale oficialilor moldoveni şi europeni la Bruxelles/Chişinău, întrevederi bilaterale cu importanţi oficiali ai statelor membre UE. Multiplele eforturi diplomatice din perioada de referinţă nu au fost în măsură  să determine reluarea procesului de negocieri în format “5+2”. Pe partea economică, criza economică mondială deja începe să fie simţită în Moldova.

  rom., eng
 
Euromonitor Nr. 12 , Octombrie 2008

 Acest raport monitorizează acțiunile întreprinse și puse în aplicare de către ambele părți, în al treilea trimestru al anului 2008. Dialogul dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană a fost unul mai rezervat, în special din partea Comunităţii Europene, care în repetate rînduri a atenţionat autorităţile Republicii Moldova asupra stării degradante a democraţiei şi libertăţii de exprimare din ţară.Evoluții economice în această perioadă au fost influențate de inundațiile din iulie-august, care au provocat cheltuielile neplanificate bugetului de stat și posibilități limitate de a finanța alte sectoare și priorități. Cu toate acestea, având în vedere anul pre-electoral, Guvernul a decis să majoreze salariile unor categorii de salariați bugetari, alocațiilor sociale și anumite compensații.
Euromonitor Nr. 11 , Iulie 2008

 Sfîrşitul perioadei de implementare a Planului de Acţiuni Uniunea Europeană – Republica Moldova (PAUERM), alături de expirarea termenului Acordului de Parteneriat şi Cooperare (APC) dintre UE şi Republica Moldova, marchează în mod firesc  şi începutul unei noi etape în relaţiile bilaterale: pregătirea, negocierea  şi adoptarea unui nou acord. Din perspectiva UE, noile relaţii cu Republica Moldova şi alte ţări sînt văzute prin prisma Comunicării din 5 decembrie 2007 a Comisiei Europene către Parlamentul European „O Politică Europeană de Vecinătate Viguroasă”. Documentul în cauză, alături de reconfirmarea verbală a Preşedintelui Comisiei Europene José Manuel Barroso din cadrul întîlnirii cu Preşedintele Republicii Moldova din 14 ianuarie 2008, prevede prelungirea termenului de implementare a PAUEM ca instrument de cooperare a UE cu Moldova pînă la valorificarea deplină a potenţialului acestui document. În pofida realizărilor Republicii Moldova în implementarea PAUERM,  problema majoră  rămîne aplicarea defectuoasă a legislaţiei adaptate la cerinţele PAUERM, la care se adaugă restanţele cronice la un şir de capitole de maximă sensibilitate, precum: reforma sistemului judiciar  şi asigurarea independenţei justiţiei; asigurarea adecvată a drepturilor omului; libertatea mass-media, mai ales a audiovizualului public; autonomia şi eficienţa administraţiei publice locale; climatul investiţional etc.

 
Euromonitor Nr. 10 , Martie 2008

 Acest raport monitorizează acțiunile întreprinse și puse în aplicare de către ambele părți, în primul trimestru al anului 2008. Cele mai importante evoluții au fost înregistrate în: (i) sectorul justiției - adoptarea legii cu privire la modalitățile alternative de soluționare a litigiilor și o oarecare îmbunătățire a situației în penitenciare, (ii) conflictul transnistrean - iniţiativele preşedintelui Voronin privind întărirea măsurilor de încredere dintre Chişinău şi Tiraspol au creat un pretext favorabil pentru o înţelegere dintre preşedinţii Rusiei şi Ucrainei în vederea „intensificării dialogului diplomatic pentru a ajunge la o poziţie comuna în problema rezolvării diferendului transnistrean” în format „5+2”, (iii) climatul de afaceri - o serie de legi importante au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2008, pentru a îmbunătăți mediul de afaceri: legea privind principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător, legea contabilităţii, legea privind activitatea de audit, modificările la Codul Fiscal.

Euromonitor Nr. 9 , Ianuarie 2008

 Acest raport monitorizează acțiunile puse în aplicare de către ambele părți în  trimestrul patru al anului 2007. Realizările modeste observate în domeniul instituțiilor democratice în această perioadă includ: ratificarea instrumentelor internaționale în domeniul drepturilor omului; majorarea alocațiilor pentru copii; negocierea unor acorduri privind cooperarea cu societatea civilă și dezvoltarea dialogului dintre autorități și Consiliului Europei. Evoluțiile din alte domenii s-au caracterizat lipsa progresului sau dezvoltare foarte lentă.

 
Euromonitor Nr. 8, Octombrie 2007

 Acest raport monitorizează acțiunile întreprinse și puse în aplicare de către ambele părți, în  trimestrul trei al anului 2007. O activare a dialogului politic moldo-comunitar a fost observată în această perioadă. Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE) a jucat un rol important în încurajarea dialogului între părți. Autoritățile au început să acorde mai multă atenție sistemului judiciar, contribuind la susținerea și promovarea programelor de asistență de specialitate, prin adoptarea actelor legislative și normative importante. În același timp, condiții mai nefavorabile pentru economia Republicii Moldova s-au conturat în zona dezvoltării și reformelor economice.

 
Euromonitor Nr. 7 Iulie 2007

Rapoartele din seria „Euromonitor” au drept obiectiv monitorizarea independentă și obiectivă a procesului de implementare a Planului de Acțiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană. Acest raport monitorizează acțiunile întreprinse și puse în aplicare de către ambele părți, în al doilea trimestru al anului 2007. Mai multe evoluții importante s-au înregistrat în domeniul economic: exporturile către UE au crescut dramatic, 84 legi ce reglementează activitatea de antreprenoriat în Republica Moldova au fost revizuite sau modificate, noua lege cu privire la asigurări a intrat în vigoare în a doua jumătate a anului 2007. Evoluțiile din alte domenii au fost mai puțin importante în această perioadă.

 
Euromonitor Nr. 6 , Aprilie 2007

 Această ediție monitorizează acțiunile întreprinse și puse în aplicare de către ambele părți, în primul trimestru al anului 2007. Un anumit regres a fost observat în câteva domenii: practicile de încălcare a drepturilor omului au continuat, procesul de  negocierilor în problema transnistreană în formatul "5 +2"a fost în continuare blocat, dialogul social, mai bine zis absența acestuia, a fost un element care a subminat realizările anterioare în domeniul dezvoltării sociale. În ceea ce privește capacitatea administrativă, unele progrese au fost observate în domeniul reformei administrative și a eficienței administrative. Reforma sistemului judiciar a fost marcată de unele evoluții pozitive, dar insuficiente. De partea ferm pozitivă, menționăm stabilitatea macroeconomică asigurată de prezența activă a BNM pe piața monetară.

 
Euromonitor Nr. 5 < Ianuarie 2007

 Acest raport monitorizează acțiunile întreprinse și puse în aplicare de către ambele părți, în ultimul trimestru din anul 2006. Cele mai importante evoluții ale acestei perioade se referă la reglementarea conflictului transnistrean. Problema transnistreană a figurat pe agenda Consiliului Ministerial al OSCE din 4-5 decembrie, unde poziţia Republicii Moldova  şi apelul acesteia la reluarea negocierilor politice au fost susţinute de către SUA, UE, România, Bulgaria, Turcia, Letonia etc. În alte domenii, evoluțiile nu au fost semnificative, cu regres în climatului de afaceri în Moldova în 2006, potrivit raportului Doing Business.


Euromonitor Nr. 4 , Octombrie 2006

 Acest raport monitorizează acţiunile adoptate şi implementate de ambele părţi semnatare ale Planului în trimestrul trei al anului 2006. Progresul cel mai important în această perioadă se referă la adoptarea unor modificări la legislația privind statutul judecătorilor, administrarea justiției, legislația de procedură penală și civilă, evoluțiile în domeniul reformei dreptului comercial. Nu a fost înregistrat niciun progres semnificativ în alte domenii monitorizate.

 
Euromonitor Nr. 3 , Iunie 2006

 Rapoartele din seria „Euromonitor” au drept obiectiv monitorizarea independentă şi obiectivă a procesului de implementare a Planului de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană. Acest raport monitorizează acţiunile adoptate şi implementate de ambele părţi semnatare ale Planului în trimestrul doi al anului 2006. În această perioadă în câteva domenii au fost înregistrate progrese moderate: procesul de consolidare a capacităţii administrative a cunoscut o anumită evoluţie în conformitate cu prevederile Strategiei şi Planului de acţiuni pentru reformarea administraţiei publice, au fost încercări de a îmbunătăți climatul investiţional, evoluţii în domeniul instituţiilor democratice și s-a încercat asigurarea controlului asupra segmentului transnistrean a frontierei moldo-ucraniene. În același timp unele domenii rămân blocate: procesul de negocieri în problema transnistreană în format „5+2”, domeniul reformării justiţiei nu a fost marcat de evenimente semnificative menite să consolideze independenţa şi autoritatea justiţiei. Iar în domeniile managementului migraţiunii, comerțului extern și combaterii traficului de ființe umane au fost înregistrate chiar regrese.

 Euromonitor Nr. 2 , Aprilie 2006

-În trimestrul 1 al anului 2006 Guvernul şi Parlamentul au adoptat sau au pregătit pentru adoptare un şir de legi şi acte normative în câteva domenii-cheie: drepturile omului, şansele egale, prevenirea torturii, asigurarea accesului cetăţenilor la informaţia de interes public, cooperarea instituţiilor publice cu societatea civilă. Acestea au pus în evidenţă existenţa unei anumite voinţe politice pentru consolidarea instituţiilor democratice. În același timp, în câteva domenii nu a fost înregistrat progres: negocierile privind soluţionarea conflictului transnistrean în formatul “5+2” nu s-au soldat cu rezultate palpabile, ritmurile implementării Strategiei de reformă a administraţiei publice centrale sunt lente, nu au fost înregistrate evenimente semnificative în revizuirea legislaţiei pentru asigurarea independenţei şi imparţialităţii sistemului judecătoresc, precum şi a imparţialităţii şi eficienţei procuraturii Comerţul internaţional al Moldovei degradează calitativ după instituirea de către Rusia a unor noi bariere comerciale.

Euromonitor Nr. 1, Februarie 2006

În acest raport este întreprinsă o monitorizare a implementării Planului de Acțiuni Uniunea Europeană - Republica Moldova pe parcursul anului 2005. Sunt analizate 10 domenii identificate în plan ca prioritate. Într-un șir de domenii prioritare s-a realizat un progres moderat datorită voinței politice, consensului social și factorilor externi. Pe de altă parte, progresul limitat sau lipsa acestuia în alte domenii este cauzat de termenul scurt de implementare, capacitățile administrative insuficiente , inerția de adaptare la noile condiții create și lipsa resurselor financiare. Pentru implementarea ordonată și progresivă a Planului de Acțiuni se impune aprobarea unui Program de măsuri concrete, diferențiate pe domenii, coordonate și puse în aplicare sub monitorizare strictă din partea autorităților și a opiniei publice.
Vezi de asemenea:

Publicaţii UE-RM (2006-2012)/ Expert - Grup