Descărcaţi |
EUROMONITOR nr. 28: raport trimestrial de monitorizare a progresului în implementarea Planului de Acțiuni Uniunea Europeană - Republica Moldova în perioada aprilie-iunie 2013.. - 2013. - 32 p.
Pe parcursul trimestrului 2, au fost identificate un șir de
evoluții, dar și carențe ce au diminuat din impactul scontat al
acțiunilor întreprinse.
În domeniul justiției au fost adoptate mai multe acte normative
prevăzute de strategia de reformare a justiţiei. Efectele pozitive ale
acestor acţiuni se vor face resimţite odată cu manifestarea voinţei
politice pentru aplicarea lor adecvată. De asemenea, s-a constat
tendința de politizare a instituţiilor de drept, fapt ce subminează în
mod constant stabilitatea politică.
În altă ordine de idei, prioritatea combaterii corupţiei a devenit
element de bază în reglarea conturilor între formaţiunile aflate la
guvernare. Astfel, Hotărîrea Curţii Constituţionale nr.4 din 22.04.2013 a
scos în evidenţă utilizarea acuzaţiilor de corupţie în scopuri politice
fără a oferii soluţii clare pentru combaterea corupţiei propriu-zise.
În pofida progreselor realizate în domeniul drepturilor și
libertăților fundamentale, R. Moldova figurează în diverse sentințe
pronunțate de CEDO, inclusiv pe cauze de tortură şi tratament inuman.
Principalele evoluții negative ce
vizează soluționarea conflictului transnistrean se referă la
deteriorarea situaţiei din Zona de Securitate, riscând să degenereze
într-o confruntare cu consecinţe destabilizatoare pentru regiune.
Aceasta a avut drept consecință diminuarea încrederii reciproce a
părţilor implicate în conflict, fiind subminată abordarea reglementării
transnistrene pe progresul „consolidării măsurilor de încredere”.
Chiar dacă au fost întreprinse mai multe eforturi în vederea
creșterii bunăstării populației, efectele se lasă așteptate și sunt
puțin resimțite de către majoritatea populației. Astfel că nivelul
veniturilor populației rămâne a fi nesatisfăcător. Consumul este în
continuare susținut în principal în baza remiterilor de peste hotarele
țării, care au înregistrat o ușoară creștere în ultima perioadă.
Moldova a exprimat intenția de a iniția dialogul cu FMI privind
semnarea unui nou acord. Acesta va implica și o serie de
condiționalități ce ar putea fi neconfortabile pentru Guvernul de la
Chișinău, în special în contextul apropierii unui an pre-electoral.
În trimestrul 2 se atestă o creştere a şomajului, fapt ce denotă o
serie de deficienţe în angajarea și utilizarea forţei de muncă în
economie. În consecinţă, apar factori puternici de stimulare a migrației
forţei de muncă bine calificate, care favorizează exportul de
inteligenţă. Acest fenomen este deosebit de acut în mediul rural, unde
rata şomajului este cea mai mare.
Cu privire la zona de liber schimb cu UE (ZLSAC), este evidențiată problema neaplicabilității prevederilor ZLSAC în regiunea transnistreană. Aceasta poate genera anumite dificultăți pentru realizarea ZLSAC pe întregul teritoriu al Moldovei. În fond, intrarea în vigoare a ZLSAC comportă riscuri iminente pentru economia din regiunea transnistreană. Dar acest lucru poate avea efecte colaterale și asupra procesului de reglementare a conflictului transnistrean.