Faceți căutări pe acest blog

Cunoaşteţi noul şef al Delegaţiei UE în Moldova


Pirkka Tapiola - noul şef al Delegaţiei UE în Republica Moldova 

Relaţiile UE- RM în opinia şefului Delegaţiei UE în Moldova
Din septembrie 2013 diplomatul finlandez Pirkka Tapiola este noul şef al delegaţiei UE în Republica Moldova. Oficialul îl înlocuieşte  pe ambasadorul Dirk Schuebel care a exercitat funcţia respectivă din noiembrie 2009.

Până în prezent Pirkka Tapiola a fost consilier în cadrul Serviciului European de Acţiune Externă pe probleme de dezvoltare în Europa de Est și Asia Centrală.  De asemenea, Tapiola a ocupat funcția de consilier superior la Consiliul UE, iar anterior a lucrat în calitate de diplomat în Ucraina și Thailanda.

Decizia privind numirea lui Pirkka Tapiola la Chişinău a fost luată în aprilie 2013 de către înaltul reprezentant al Uniunii Europene pentru afaceri externe și politica de securitate, Catherine Ashton.

"...sarcina mea este să interpretez evoluţia lucrurilor de aici şi să constat unde se află Republica Moldova în procesul tranziţiei. Uniunea Europeană este foarte ataşată în ceea ce ţine de asocierea politică şi dezvoltarea economică a ţării. Împreună cu Republica Moldova avem la dispoziţie diferite instrumente pentru a ajuta ţara să avanseze la fel cum se face în alte ţări în proces de tranziţie..." Din interviul  acordat JurnalTV

... Sunt aici pentru a sprijini intensificarea relaţiilor dintre Moldova şi UE :  Din interviul acordat   Moldova .org

Moldova.ORG: Când aţi început să manifestaţi interes pentru regiunea Europei de Est? Cum s-au schimbat lucrurile de atunci?

Pirkka Tapiola: Mi-am petrecut o mare parte din carieră în această regiune. După colapsul Uniunii Sovietice în anii 90 am realizat că există foarte puţină expertiză şi interes în această regiune a lumii. Nu aţi avut suficienţi oameni care să fie interesaţi în oportunităţile prezente, cum să sprijiniţi transformările, cum să priviţi spre o nouă Europă. M-am simţit foarte privilegiat de faptul că am fost oarecum implicat profesional în crearea unei noi Europe.

Am lucrat o perioadă scurtă de timp la Ambasada Finlandei din Moscova, după care m-am mutat într-o ţară care, actualmente, este membră a UE – Letonia, unde am fost vice-preşedintele misiunii OSCE. De asemenea, am studiat dinamica politicii externe din regiune şi am elaborat o teză de master în acest domeniu.

După o perioadă mi-am luat o pauză de trei ani şi jumătate şi am lucrat în Sud-Estul Asiei în calitate de diplomat pe tematici total diferite. Dar după aceea am decis să mă întorc.
Am aplicat pentru funcţia de vice-preşedinte al Ambasadei Finlandei din Kiev, Ucraina. După aceea am devenit consilierul Înaltului Reprezentant al UE Javier Solana. Apoi am devenit consilier al conducerii Serviciului pentru Afaceri Externe unde am încercat să construim o nouă politică europeană comună. În ultimii 20 de ani am fost implicat în această regiune de care sunt foarte interesat. Este o regiune pe care o iubesc.

Moldova.ORG: Fiind la început de drum în Moldova, care vă sunt obiectivele pe termen scurt şi mediu?
 Pirkka Tapiola: Obiectivele mele sunt foarte clare. Întâi de toate sunt aici pentru a sprijini intensificarea relaţiilor dintre Moldova şi UE. Dar mi-aş dori să dezvolt un pic acest concept, deoarece avem multe provocări înainte care se referă la procesul de tranziţie al societăţii. Suntem pe calea integrării europene prin asociere politică şi integrare economică. Despre asta este Ascordul de Asociere şi Acordul de Liber Schimb.
 Acestea sunt instrumente de a depăşi relele practici sau dificultăţi din trecut şi de a privi spre o societate nouă şi mai europeană. Este nevoie de a lucra la reforma justiţiei şi a administraţiei politice. Trebuie să ajutăm la schimbarea culturii politice infestate de Est, într-o cultură politică inclusivă, care se referă la societate şi oameni; trebuie să consolidăm societatea civilă, precum şi se examineze [calitatea] businessului şi a climatului investiţional. Toate aceste aspecte sunt fundamentale pentru o societate modernă. Aceste îmi sunt priorităţile.
 La finalul mandatului meu de patru ani vreau să văd că ne situăm pe o altă poziţie decât cea pe care ne aflăm acum. Dar pe lângă acestea mai există o prioritate care este la fel de mare precum cele menţionate. Este vorba despre conflictul transnistrean prin consolidarea încrederii dintre cele două maluri, precum şi identificarea unei soluţii sustenabile care să fie în folosul locuitorilor de pe ambele maluri [ale Nistrului].
Vrem să le aducem mai multe oportunităţi atât în societatea în care locuiesc, cât şi prin respectarea integrităţii teritoriale a Republicii Moldova acordând un statut special Transnistriei.

Din interviul acordat emisiunii Sinteze şi Dezbateri de Politică Externă,  produs al Asociaţiei pentru Politică Externă, în parteneriat cu Friedrich-Ebert-Stiftung (FES)

Pirkka Tapiola: Am preluat mandatul în momentul în care relațiile dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova devin din ce în ce mai apropiate, aceste relații fiind extrem de bune. În multe privințe Republica Moldova este lider al inițiativei Parteneriatului Estic – este vorba atât despre viteza cu care s-a negociat Acordul de Asociere, cât și despre ritmul reformelor realizate în cadrul Planului pentru liberalizarea regimului de vize, dar și despre relațiile noastre pe ansamblu.

Pornind de la această constatare și referindu-mă la cele mai importante priorități pe care mi le-am formulat pentru următorii ani, aș putea spune că sunt trei lucruri mari pe care aș vrea să le realizez.

Prima prioritate este de a susține și impulsiona progresele pe care le derulăm în prezent – asocierea politică și integrarea economică. Următorul pas va fi să inițiem adoptarea Acordului de Asociere și Acordului de Liber Schimb la Vilnius și apoi să avansăm către o cât mai rapidă semnare a acestor documente. La fel, sper să avansăm pe liberalizarea regimului de vize. Deci, prima prioritate ar fi clarificarea unor chestiuni structurale în relațiile noastre.


Cea de a doua prioritate este strâns legată de prima. Aceste acorduri despre care am vorbit mai sus pot aduce foarte multe beneficii cetățenilor moldoveni, la fel ca și dezvoltării politice, economice și sociale a țării. Dar numai în cazul în care aceste acorduri vor fi implementate plenar. Iată de ce pentru mine cea de a doua prioritate este de a lucra împreună cu Guvernul moldovean – și știu că anul viitor vor fi alegeri, deci suntem dispuși să lucrăm cu oricare Guvern care va veni – pentru implementarea completă a agendei de reforme convenite de comun acord. Și acest obiectiv vizează probleme pornind de la cultura politică care implică consolidarea democrației, reforma justiției, rolul procurorului general, mergând până la reforme importante cerute de Acordul de Liber Schimb, sau transformări care vizează capacitățile administrației publice locale. Dezvoltarea rurală și problemele de mediu trebuie să fie incluse în programele de reformă și trebuie să ne asigurăm că sunt implementate în totalitate. Sunt reforme care, odată realizate, vor face ca Acordurile pe care le semnăm să fie complet implementate, în așa fel încât oamenii din Republica Moldova să poată cu adevărat beneficia de înțelegerile noastre comune.


Cea de a treia prioritate, una la fel de importantă ca și celelalte, este conflictul transnistrean. Lucrul pe direcția obținerii unei soluții sustenabile, a construirii unor punți de încredere dintre cele două maluri ale Nistrului este o prioritate extrem de importantă pentru noi toți.Succesul agendei de reforme a Republicii Moldova va determina atractivitatea ideii de reunificare pentru locuitorii din Transnistria.
 Din interviul acordat Kommersant.md

  ...Я приехал сюда не для того, чтобы работать судьей. Я представляю ЕС, который реализует программу помощи вашей стране, чтобы жизнь жителей Молдовы менялась в лучшую сторону. Мы хотим видеть, что партнеры разделяют наши ценности, что мы можем помочь им строить более эффективное государственное управление, демократию, независимое правосудие, работающую рыночную экономику.

...— Я хочу смотреть вперед и пытаться работать так, чтобы существующие оценки Молдовы, такие как рейтинг восприятия коррупции от Transparency International, рейтинг Doing Business, стали лучше.

— Для вас не секрет, что в Молдове растет евроскептицизм. Одна из причин — нечистоплотность власти, ее ошибки и осознанные нарушения. Можно ли в таких условиях исправить ситуацию?
— Нужно четко понимать, говорим ли мы о евроскептицизме из-за того, что ожидания людей не полностью оправдались или этот евроскептицизм связан с тем, что европейская модель неконкурентоспособна. Даже во время экономического кризиса, из которого мы сейчас постепенно выходим, экономика ЕС оказалась самой сильной и стабильной в мире. Уровень жизни в ЕС высок. Уровень защиты прав человека, социального обеспечения и эффективности судебной системы у нас самый высокий, как и уровень участия граждан в политической и социальной жизни стран ЕС. Так что мы должны больше говорить о том, что на практике означают европейские ценности. Очень часто — и внутри ЕС иногда тоже возникает такая проблема — люди винят в своих разочарованиях Евросоюз. Я уверен, что возможности, которые открывает перед людьми европейская модель развития,— огромны. Но для того, чтобы ими воспользоваться, нужно, чтобы политическая элита действительно работала на эти приоритеты. И на гражданах тоже лежит большая ответственность. В обществе, которое движется к более демократичной и современной политической системе, разочарования неизбежны.
Informatii suplimentare