Expert-Grup este o organizație neguvernamentală și non-profit
specializată în cercetări economice și de politici publice. Activitățile de bază sunt
analiza și previziunile economice și cercetările de politici publice. În
acest vast areal de cercetare, Expert Grup oferă o gamă diversificată de
produse și servicii analitice, ajutându-i pe beneficiarii săi să ia
decizii care să susțină traiectoria de dezvoltare a Moldovei.
Publicaţii cu tematica europeană -
2015
4.12.2015
descarcati rom |
Primele efecte pe termen scurt ale ZLSAC asupra comerțului cu bunuri au
fost pozitive pentru Republica Moldova. Însă pentru a profita pe deplin
de ZLSAC, pe termen mediu și lung, Moldova trebuie în continuare să
depună efort major pentru: (i) implementarea integrală a recomandărilor
din Agenda de Asociere, care urmărește ca Moldova să devină un loc mai
sigur pentru investitori și pentru a crea un climat de afaceri mai
prietenos; (ii) implementarea recomandărilor DG SANCO, prevederile ZLSAC
și să finalizeze reforma instituțională în domeniul siguranței
produselor alimentare, pentru a putea beneficia de dreptul de a exporta
produse de origine animală în UE; (iii) oferirea produselor de calitate
constantă și înaltă pe piețele UE și (iv) identificarea noilor piețe de
desfacere în cadrul UE pentru produsele moldovenești.
Vezi de asemenea
- Comuncat de presa
- Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător : Listă tematică selectivă
descarcati |
Implementarea AA / ZLSAC în regiunea transnistreană este crucială cel puțin din două motive: (i) politic -
aceasta ar putea servi ca o puternică premisă pentru convergența
economiilor din ambele părți ale Nistrului și, respectiv, reintegrarea
țării; și (ii) economic - oferă posibilități suplimentare de a
exporta, atrage ISD și orienta economia pe o traiectorie durabilă de
dezvoltare, fapt ce reprezintă elemente vitale pentru regiunea
transnistreană, care se confruntă cu o recesiune economică și deficite
exorbitante fiscale și de cont curent. Potrivit unor estimări, punerea
în aplicare a AA / ZLSAC va aduce beneficii nete regiunii transnistrene,
stimulând economia cu aproximativ 3-4% anua
Regiunea transnistreană ar putea rata oportunitățile AA /
ZLSAC la începutul anului 2016, atunci când actualele Preferințe
Comerciale Autonome acordate de UE vor expira, fiind înlocuite
cu taxe de import conform clauzei națiunii celei mai favorizate. Astfel,
în cazul în care regiunea nu va implementa cel puțin cerințele minime
din AA / ZLSAC, aceasta ar putea pierde accesul preferențial la piața
UE, fapt ce ar prejudicia economia cu circa de 5% din PIB-ul regiunii.
Acest scenariu devine tot mai realist deoarece până în prezent
autoritățile nu au putut ajunge la un acord asupra unui mecanism clar
privind implementarea AA / ZLSAC în regiunea transnistreană
Acest document este compus din două părți: prima descrie particularitățile principale ale economiei transnistrene care ar trebui luate în considerare în promovarea implementării AA / ZLSAC; și a doua parte oferă recomandări-cheie cu privire la implementarea eficientă a ZLSAC în regiune.
27.07.2015
Negruța V. Pericolele îngheţării asistenţei financiare externe pentru Republica Moldova şi priorităţi de politici . - 12 p.
descarcati |
Acest studiu analizează posibilele pericole imediate, după declaraţii şi
deciziile tranşante din partea partenerilor de dezvoltare despre
suspendarea finanţării Republicii Moldova. Aceste pericole pot degenera
într-un risc sporit pentru o eventuală incapacitate de onorare a
angajamentelor asumate pe intern de către sectorul public.
Scopul studiului este de a identifica riscurile şi vulnerabilitățile principale care pot afecta finanţele publice, funcţionalitatea instituţiilor bugetare, datoria publică, dar şi impactul asupra creşterii economice, relaţiilor cu partenerii de dezvoltare, dar şi expunerea la anumite riscuri de reflux de investiţii străine directe.
Scopul studiului este de a identifica riscurile şi vulnerabilitățile principale care pot afecta finanţele publice, funcţionalitatea instituţiilor bugetare, datoria publică, dar şi impactul asupra creşterii economice, relaţiilor cu partenerii de dezvoltare, dar şi expunerea la anumite riscuri de reflux de investiţii străine directe.
16.06.2015
Raportul de Progres - Moldova în cadrul Politiciii Europene de Vecinătate 2005-2014 - Adept, Expert Grup. - Ch., 2015. - 64 p.
Autori: Igor Boțan, Denis Cenușă, Mariana Kalughin,Adrian Lupușor, Iurie Morcotilo,Polina Panainte
În perioada 2005-2014, Republica Moldova a înregistrat progrese
importante în direcția integrării europene, printre care semnarea
Acordului de Asociere, liberalizarea regimului de vize cu UE, asigurarea
unui nivel mai înalt de respectare a drepturilor omului, asigurarea
guvernării electronice, reformarea sectorului tehnologiilor
informaționale și a serviciilor sociale. Totuși, deficiențe importante
persistă în mai multe sectoare, în special în combaterea corupției, în
sectorul bancar, în implementarea standardelor de calitate ale UE și în
sectorul energetic. Astfel, în pofida progreselor înregistrate,
corupția, politizarea domeniului public și performanța slabă a
instituțiilor publice arată că în ultimii zece ani reformele au fost
promovate sub presiune externă, pe când nivelul de acceptare și voința
politică față de reformare au fost limitat Descarcati
04.05.2015
Liberalizarea vizelor cu UE
reprezintă un succes major în procesul de integrare europeană și
apropiere de UE, acest lucru este ignorat, subestimat, fie contestat
deseori în societate. Aceasta se datorează faptului că abolirea vizelor
cu UE este asociată cu imaginea compromisă a forțelor pro-europene. De
asemenea, așteptările unor cetățeni (de natură economică) nu corespund
obiectivelor reale ale liberalizării vizelor ce țin de eliminarea
vizelor Schengen. Totodată, interesul față de abolirea vizelor a fost
puternic diluat ca urmare a numărului semnificativ de pașapoarte ale
țărilor UE (România, Bulgaria) eliberate cetățenilor moldoveni cu mult
timp înainte de liberalizarea vizelor cu UE. Mai mult ca atât, din
perspectiva potențialilor emigranți din Moldova, pașapoartele biometrice
moldovenești nu oferă aceleași privilegii pe care le oferă pașapoartele
europene.
În vederea explicării
semnificației regimului fără vize cu UE este necesară o comunicare
eficientă și inovativă din partea UE cu privire la avantajele acestuia.
Totodată, pentru a încuraja utilizarea pașapoartelor biometrice
moldovenești de către cetățenii moldoveni trebuie extinse și
diversificate beneficiile liberalizării regimului de vize, în particular
prin identificarea unor oportunități legate de migrația circulară în
țările UE.
descarcati
descarcati
30.04.2015
Descarcati |
- Crearea unei reţele de drumuri naţionale de calitate bună şi integrarea acesteia în reţeaua Europeană;
- Creşterea securităţii traficului rutier şi reducerea numărului de accidente rutiere;
- Îmbunătăţirea calităţii serviciilor de transport de mărfuri şi pasageri.
27.04.2015
descarcati |
Participarea unui stat în mai multe zone de liber schimb reprezintă o
situație firească, iar exemple în acest sens sunt multiple. Republica
Moldova, la fel, este membră la mai multe acorduri comerciale regionale,
dintre care două cele mai importante sunt Acordul de Liber Schimb
Aprofundat și Cuprinzător cu UE și Acordul de liber Schimb din CSI. În
cazul, Republicii Moldova comerțul liber cu UE nu contravine
angajamentelor asumate față de statele din zona de liber schimb a CSI.
La fel și calitatea de membru în zona comercială CSI permite Republicii
Moldova de a avea un acord de liber schimb cu UE.
Semnarea Acordului de Asociere, oferă oportunitatea dar și mijloace care asigură dezvoltare a sectorului de asigurare a ordinii publice și gestiune a controlului de frontieră. Angajamentele luate de Republica Moldova, în reformarea sistemului, vor fi în premieră susținute financiar și tehnic de către Uniunea Europeană, fapt care va duce în primul rând la scăderea criminalității în țară, scăderea corupției printre colaboratorii poliției și respectiv creșterea încrederii populației în organele de drept. Nu în ultimul rând dotarea tehnică și schimbul de experiență cu colegii europeni, va permite ca polițiștii să poată reacționa mai prompt la situațiile de urgență, la o rată mai mare de condamnare a infractorilor.
26.03.2015
Acordul de Asociere vine cu anumite instrumente de suport pentru
antreprenori, care să le permită să-și dezvolte activitatea, printre
care: Programul pentru întreprinderi și IMM-uri al UE - COSME,
Mecanismul de finanțarea a ÎMM-urilor în țările în care au semnat
Acordurile de Asociere (Instrumentul ZLSAC) și Beneficii nefinanciare
din cadrul Acordului de Asociere cu UE.
Programul COSME este un program în valoare de peste 800 milioane de Euro care înseamnă: (i) Instrumente de acces la piețe externe, (ii) dezvoltarea unui cadru administrativ favorabil IMM-urilor și (iii) încurajarea antreprenoriatului și culturii antreprenoriale.
Pe de altă parte, Instrumentul ZLSAC, care este destinat Moldovei,
Georgiei și Ucrainei, presupune credite de 1,5 mlrd. Euro destinate
pentru asistență în dezvoltarea afacerilor, credite prin intermediul
instituțiilor financiare locale și instrumente financiare de minimizare a
riscurilor de curs valutar. Acest instrumente vine la pachet și cu un
program de granturi UE în valoare de 150 milioane de Euro.
În plus, beneficiile adiționale ale Acordului de Asociere cu UE presupun două aspecte importante: (1)
Ajustarea procedurile vamale la standardele europene, rezultatul fiind
reducerea timpului de completare a procedurilor vamale la export în
mediu de la 21 zile la 3-4 zile și anularea taxelor pentru aceste
proceduri vamale și (2) oportunități pentru șederea temporară
în UE a angajaților din cadrul companiilor din Moldova, care își vor
desfășura activitate în UE.
29.01.2015
descarcati |
Morcotilo I. Sectorul energetic în contextul Acordului de Asociere cu UE: oportunități de modernizare (notă analitică) , - 5 p.
Sectorul energetic este unul crucial pentru economia Republicii Moldova,
dar şi în acelaşi timp se ciocneşte cu multe provocări pentru
durabilitatea sa. Anume, el rămâne a fi extrem de ineficient,
subfinanţat şi dependent de sursele externe de aprovizionare. În
situaţia când riscurile geopolitice se agravează, iar competitivitatea
unei economii depinde foarte mult de eficienţa energetică este critic de
găsit acel mecanism, care ar avea o abordare coerentă a acestor
probleme. Pentru Republica Moldova acest mecanism este aderarea la CE şi
semnarea AA, care presupun integrarea în piaţa energetică europeană.
Datorită implementării prevederilor acestor acorduri sectorul energetic
din ţara noastră va deveni unul competitiv, cu preţuri echitabile,
eficient şi mai puţin dependent de o unică sursă de import.
29.01.2015
Cum va schimba Acordul de Asociere viața consumatorilor din Moldova? Notă analitică:. - 6 p.
descarcati |
Odată cu semnarea Acordului de Asociere cu UE, viața consumatorului moldovean se va schimba, pentru că va beneficia de aceleași drepturi și oportunități ca și ceilalți 500 milioane de cetățeni UE.Așadar, sistemul de protecție a consumatorului din Moldova devine parte a sistemului european –
orice consumator din țară va putea depune reclamații în Moldova pentru
produsele cumpărate în UE și viceversa, orice consumator european va
putea depune reclamații în UE pentru produsele cumpărate în Moldova.De asemenea, produsele periculoase vor putea fi retrase de pe piață mai rapid,
datorită implementării sistemului de alertă RAPEX, care presupune
reacții rapide în tot spațiul comunitar la apariția pe piață produselor
periculoase.
descarcati |
Savva T. Schimbarea la față a poliției după semnarea Acordului de Asociere. - 3 p.
Semnarea Acordului de Asociere, oferă oportunitatea dar și mijloace care
asigură dezvoltare a sectorului de asigurare a ordinii publice și
gestiune a controlului de frontieră. Angajamentele luate de Republica
Moldova, în reformarea sistemului, vor fi în premieră susținute
financiar și tehnic de către Uniunea Europeană, fapt care va duce în
primul rând la scăderea criminalității în țară, scăderea corupției
printre colaboratorii poliției și respectiv creșterea încrederii
populației în organele de drept. Nu în ultimul rând dotarea tehnică și
schimbul de experiență cu colegii europeni, va permite ca polițiștii să
poată reacționa mai prompt la situațiile de urgență, la o rată mai mare
de condamnare a infractorilor.
2014
Primele rezultate palpabile ale Acordului de Asociere cu UE. - 24 noiembrie 2014 . - 7 p.
descarcati |
Chiar dacă Acordul de Asociere presupune beneficii pe termen mediu și chiar lung (5-7 sau chiar 10 ani), în primele 2 luni de la implementare acesta deja a adus anumite efecte tangibile.
Totuși, pentru descătușarea definitivă a exportatorilor moldoveni și pentru valorificarea completă a beneficiilor acordate de Acordul de Asociere cu UE, instituțiile guvernamentale trebuie să fie focusate pe un șir de elemente distincte pentru care este necesară o perioadă de timp tranzitorie și asistență financiară din partea UE și parteneri de dezvoltare:
- Extinderea aplicabilității ZLSAC asupra produselor de origine animalieră prin implementarea recomandărilor DG SANCO, prevederilor ZLSAC și finalizarea reformei instituționale în domeniul siguranței alimentelor pentru obținerea statutului de țară eligibilă la export pe piața UE.
- Îmbunătățirea sistemului de calitate pentru creșterea competitivității produselor pe piețele externe de desfacere.
- Implementarea și asigurarea unui sistem viabil în domeniul de standardizare, metrologie și evaluarea conformității.
Pentru realizarea acestor obiective este imperativă o voință politică fermă susținută de un consens larg în rândul elitelor politice pentru creșterea competitivității economiei moldovenești. Acordul de Asociere este un instrument crucial în acest sens, fapt confirmat de primele rezultatele palpabile. Infografic
- Extinderea aplicabilității ZLSAC asupra produselor de origine animalieră prin implementarea recomandărilor DG SANCO, prevederilor ZLSAC și finalizarea reformei instituționale în domeniul siguranței alimentelor pentru obținerea statutului de țară eligibilă la export pe piața UE.
- Îmbunătățirea sistemului de calitate pentru creșterea competitivității produselor pe piețele externe de desfacere.
- Implementarea și asigurarea unui sistem viabil în domeniul de standardizare, metrologie și evaluarea conformității.
Pentru realizarea acestor obiective este imperativă o voință politică fermă susținută de un consens larg în rândul elitelor politice pentru creșterea competitivității economiei moldovenești. Acordul de Asociere este un instrument crucial în acest sens, fapt confirmat de primele rezultatele palpabile. Infografic
descarcati |
Cum răspunde Acordul de Asociere principalelor provocări din agricultura Republicii Moldova? Notă analitică #1. - 7 noiembrie 2014. - 7 p.
Acordul de Asociere oferă în primul rând oportunitatea deschiderii unei piețe de 500 milioane de consumatori, a căror putere de cumpărare este 5 ori mai mare decât a locuitorilor din Uniunea Vamală. Semnarea și ratificarea Acordului are ca efect imediat faptul că 91% din produsele moldovenești vor fi exportate în UE fără taxe.
Investițiile necesare pentru restructurarea agriculturii, vor fi acordate de UE prin Instrumentul de Vecinătate Europeană, iar sumele aprobate pentru dezvoltarea acestui sector sunt de 110-123 milioane euro pentru garantarea implementării AA.
Prevederile AA prevăd o perioadă de grație de la 3 la 10 ani, timp în care produsele sensibile (carne, lapte ouă) vor continua să fie importate în RM cu taxe de import. Tot pentru o perioadă ce variază între 3 și 5 ani ni se dă oportunitatea de a armoniza legislația în domeniul siguranței alimentelor cu cea europeană. Preventiv, pentru realizarea acestei măsuri, dar și pentru crearea infrastructurii de calitate vor fi cordați circa 20 mil euro. Astfel, povara fiscală pe care urmează să o suporte producătorii pentru implementarea cerințelor de siguranță a alimentelor, raportate la perioada de implementare se ridică la circa 500 de euro pe an (costul certificării HACCP, plus costurile supravegherii anuale), până la intrarea în vigoare a prevederilor AA, un preț care poate fi suportat destul de lejer de către producători. Totodată, armonizarea este garant al unor produse alimentare mai calitative pe piață, deci un avantaj direct pentru consumator
Investițiile necesare pentru restructurarea agriculturii, vor fi acordate de UE prin Instrumentul de Vecinătate Europeană, iar sumele aprobate pentru dezvoltarea acestui sector sunt de 110-123 milioane euro pentru garantarea implementării AA.
Prevederile AA prevăd o perioadă de grație de la 3 la 10 ani, timp în care produsele sensibile (carne, lapte ouă) vor continua să fie importate în RM cu taxe de import. Tot pentru o perioadă ce variază între 3 și 5 ani ni se dă oportunitatea de a armoniza legislația în domeniul siguranței alimentelor cu cea europeană. Preventiv, pentru realizarea acestei măsuri, dar și pentru crearea infrastructurii de calitate vor fi cordați circa 20 mil euro. Astfel, povara fiscală pe care urmează să o suporte producătorii pentru implementarea cerințelor de siguranță a alimentelor, raportate la perioada de implementare se ridică la circa 500 de euro pe an (costul certificării HACCP, plus costurile supravegherii anuale), până la intrarea în vigoare a prevederilor AA, un preț care poate fi suportat destul de lejer de către producători. Totodată, armonizarea este garant al unor produse alimentare mai calitative pe piață, deci un avantaj direct pentru consumator
infografic
DESCARCATI rom |
Această notă analitică analizează modul în care prevederile ZLSAC vor
contribui la descătușarea exporturilor moldovenești și vom demonta o
serie de mituri legate de acest subiect.
Popescu C. Politici de susținere a familiilor cu copii: viziune de politici în Uniunea Europeană şi propuneri pentru Republica Moldova. - 14 Iulie 2014, -
Scopul studiului este identificarea măsurilor de suport pentru familiile cu copii în Republica Moldova și include o abordare multi-sectorială: protecție socială, politici de sănătate, politici fiscale, prevederi ale Codului Muncii, servicii de îngrijire și educare a copiilor, accesul la informație etc.; rolul acestor masuri de susținere crescând exponențial în cazul familiilor cu mulți copii. Studiul propune recomandări de politici publice și include referințe la viziunea de politici din Uniunea Europeană. Sunt incluse şi referinţe la legislaţia naţională, precum şi unele estimări orientative ale impactului bugetar, iar recomandările țin cont și de faptul ca în a doua jumătate al anului 2014 Guvernul și Parlamentul vor activa o perioadă cu funcții limitate din cauza alegerilor parlamentare din toamna 2014.
DESCARCATI rom |
Scopul studiului este identificarea măsurilor de suport pentru familiile cu copii în Republica Moldova și include o abordare multi-sectorială: protecție socială, politici de sănătate, politici fiscale, prevederi ale Codului Muncii, servicii de îngrijire și educare a copiilor, accesul la informație etc.; rolul acestor masuri de susținere crescând exponențial în cazul familiilor cu mulți copii. Studiul propune recomandări de politici publice și include referințe la viziunea de politici din Uniunea Europeană. Sunt incluse şi referinţe la legislaţia naţională, precum şi unele estimări orientative ale impactului bugetar, iar recomandările țin cont și de faptul ca în a doua jumătate al anului 2014 Guvernul și Parlamentul vor activa o perioadă cu funcții limitate din cauza alegerilor parlamentare din toamna 2014.
2013
DESCARCATI ROM RUS |
Quo vadis Moldova: integrarea Europeană, integrarea Euroasiatică sau status quo? . - 2013. - 26 p.
Prezentul document are drept scop evaluarea principalelor implicații și riscuri ale celor două opțiuni integraționiste ale Republicii Moldova.
Descărcaţi |
Transnistria şi Zona de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător: buturuga mică răstoarnă carul mare?
Acest document are drept scop analiza impactului viitoarei Zone de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (ZLSAC) care urmează a fi creată între Republica Moldova și Uniunea Europeană asupra regiunii transnistrene și asupra relațiilor dintre Chișinău și Tiraspol
Publicaţii cu tematica europeană - 2012
Lupușor A Poate oare reducerea exporturilor Moldovei spre UE din 2012 să afecteze procesul de negocieri pentru crearea zonei de liber schimb aprofundat și cuprinzător? Prognoze pentru 2013
În acest studiu identificăm cauzele dinamicii mult mai negative a exporturilor Moldovei spre UE în comparație cu alte piețe pe parcursul anului 2012. În baza unui model gravitațional testăm dacă tendința respectivă este determinată preponderent de repercusiunile crizei din această regiune sau cauza ține mai mult de erodarea competitivității exporturilor moldovenești pe piața comunitară. Conform estimărilor, efectul crizei economice din UE prevalează, iar nivelul de integrare al exportatorilor moldoveni în economia comunitară, pe parcursul ultimilor ani, din contra, a crescut substanțial. Prin urmare, dinamica negativă observată recent în exporturile Moldovei spre UE nu ar trebui să pericliteze în nici un fel negocierile privind constituirea Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător. Evident, problema competitivității produselor moldovenești încă persistă, iar creșterea dependenței exportatorilor moldoveni de economia UE implică și anumite riscuri pe fondul crizei economice curente din această regiune. În vederea minimizării costurilor și a maximizării beneficiilor în urma acestui proces de integrare este necesară o modernizare substanțială a economiei moldovenești.
Raportul Național de Dezvoltare Umană 2012: aspirațiile Europene și dezvoltarea umană a Republicii Moldova
Decembrie 2012
Autori: Valeriu Prohnițchi, Ana Popa, Adrian Lupușor, Rustam Romaniuc, Ion Osoianu,
Autori: Valeriu Prohnițchi, Ana Popa, Adrian Lupușor, Rustam Romaniuc, Ion Osoianu,
Raportul Naţional de Dezvoltare Umană 2012, intitulat „Aspiraţiile
europene și dezvoltarea umană a Republicii Moldova” este axat pe
impactul liberalizării comerțului, liberalizării regimului de vize și
reformelor ce țin de domeniul drepturilor omului și asigurarea…
Descărcaţi |
Euromonitor, nr. 25 Noiembrie 2012
Această ediție a Euromonitorului acoperă evoluțiile din trimestrul III anul 2012 în implementarea reformelor determinate de vectorul de integrare europeană. În domeniile economice monitorizate, un progres important a fost atestat în domeniul piețelor și instituțiilor financiare, printr-o serie de modificări regulatorii pentru sporirea transparenței băncilor comerciale și ajustării procedurilor de raportare financiară la standardele internaționale. Problema principala care persistă este transparentizarea drepturilor de proprietate în sistemul financiar, atât bănci, cât și instituții nebancare. Publicarea legilor în domeniul concurenței și ajutorului de stat încă nu este urmată și de restructurarea agenției reglementatoare și consolidarea cadrului regulator și metodologic. Au continuat activ negocierile pe marginea ZLSAC cu UE și Acordului de Liber Schimb cu Turcia, dar, deoarece regiunea transnistreană nu este parte activă a procesului, deocamdată nu este prea clar cu va fi asigurată implementarea efectivă a acestora pe teritoriul întregii țări. În domeniul dezvoltării durabile și sociale, nu a fost observat nici un progres în ceea ce privește crearea Consiliului Economico-Social, autoritățile implicate demonstrând un interes minimal pentru crearea efectivă a acestuia.
Euromonitor, nr.24 Iulie 2012
Ediția nr.24 a publicației trimestriale Euromonitor evaluează
implementarea reformelor în contextul cooperării dintre Uniunea
Europeană și Republica Moldova în perioada aprilie-iunie 2012.
Compararea strategică a opțiunilor integraționiste ale Republicii Moldova: integrarea economică aprofundată și cuprinzătoare cu UE versus aderarea la Uniunea Vamală Rusia-Belarus-Kazahstan
Iunie 2012
Acest document a fost elaborat pentru a analiza și compara impactul economic al celor două opțiuni integraționiste de bază pe care le are Republica Moldova: 1) intensificarea integrării economice cu Uniunea Europeană prin constituirea unei Zone de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător și 2) aderarea Republicii Moldova la Uniunea Vamală Rusia-Belarus-Kazahstan. Analiza se bazează pe rezultatele unor simulări economice efectuate cu ajutorul unui model de Echilibru General Aplicat (EGA).
Descărcaţi
Ediția nr.23 a publicației trimestriale Euromonitor evaluează
implementarea reformelor în contextul cooperării dintre Uniunea
Europeană și Republica Moldova în perioada ianuarie-martie 2012.
Euromonitor, nr.22 Martie 2012
Guvernul a continuat să întreprindă măsuri pentru îndeplinirea angajamentelor asumate în domeniul drepturilor omului, însă acest proces s-a desfăşurat într-un ritm lent, cu întîrzieri sau chiar cu lipsă de progres în unele domenii importante....
- Pachetul energetic III şi implicaţiile acestuia asupra sectorului energetic al RM
Republica Moldova, devenind membră a Comunităţii Energetice în 2009, s-a angajat în transpunerea cadrului legal aprobat în Uniunea Europeană pentru a apropia standardele şi condiţiile de operare a sectorului de energie electrică şi gaze naturale de cele din ţările-membre ale UE. Astfel, în cadrul şedinţei Consiliului Ministerial al Comunităţii Energetice care a avut loc la Chişinău în octombrie 2011, Guvernul Republicii Moldova a semnat acordul pentru transpunerea Directivelor şi Regulamentelor care formează Pachetul III Legislativ Energetic. Această transpunere, conform acordului, va fi realizată până în anul 2015. Ce prevăd aceste noi reguli, dar şi ce influenţă pot avea asupra dezvoltării sectorului energetic din Republica Moldova şi respectiv ce scenarii de dezvoltarea pot apărea, acestea sunt întrebările-cheie la care găsim răspuns în cadrul acestui studiu.
2011
Impactul aderării viitoare a României la zona Schengen asupra Republicii Moldova
Noiembrie 2011
Autori: Alex Oprunenco, Denis Cenușă,
Autori: Alex Oprunenco, Denis Cenușă,
Prezentul studiu își propune să evalueze eventualul impact al
aderării României la Zona Schenghen, asupra Republicii Moldova, să
elucideze eventualele riscuri și oportunități și să propună o serie de
recomandări de politici și tehnice pentru…
Progresul înregistrat în domeniul respectării drepturilor omului
este unul modest, cu întîrzieri în realizarea activităţilor planificate.
În privinţa reformei justiţiei eforturile s-au concentrat pe adoptarea
unor acte cu conţinut strategic şi pe elaborarea unor proiecte…
2011
Sistemul bancar este unul din sectoarele cele mai profund integrate
în economia naţională, datorită activităţii sale de creditare, precum şi
de colectare şi agregare a economisirilor populaţiei și firmelor.
Euromonitor, nr.20 Iulie 2011
Progresul în îndeplinirea angajamentelor Republicii Moldova de
asigurare a libertăţilor şi drepturilor omului este unul lent. Deşi a
continuat perfecţionarea cadrului legal pentru respectarea şi asigurarea
drepturilor omului, acest efort nu a fost urmat şi…
Euromonitor, nr.19 Aprilie 2011
Republica Moldova a înregistrat un progres modest în următoarele
domenii: protecția drepturilor omului, coordonării generale și a
consolidării capacităților administrative, accesul bunurilor pe piață,
bariere tarifare și netarifare, bariere tehnice în calea comerțului,
facilitarea comerțului…
Simularea impactului economic al unui regim de circulație fără vize între Moldova și UE
Februarie 2011
Autori: Ana Popa,
Autori: Ana Popa,
În decembrie 2010 Moldova și UE au semnat Planul de acțiuni privind
liberalizarea regimului de vize. Acesta este un pas important spre
integrarea europeană și care este în favoarea Guvernului Republicii
Moldova. Deși Guvernul vorbește,…
Republica Moldova și liberalizarea comercială: cât de mult va avea de suferit sectorul agro-industrial?
Februarie 2011
Autori:
Valeriu Prohnițchi,
2010
Euromonitor, nr.18 August 2010
Ediția nr.18 a Euromonitorului arată că la capitolul instituţiilor
democratice în Moldova s-au înregistrat evoluţii pozitive privind
îmbunătăţirea cadrului legislativ electoral şi legislaţiei privind
partidele, în conformitate cu recomandările Consiliului Europei, iar în
domeniul respectării…
Euromonitor, nr.17 Martie 2010
La capitolul instituţii democratice, în perioada octombrie-decembrie
2009 s-au înregistrat unele tendinţe pozitive legate de anularea
prevederilor restrictive din Codul Electoral, relansarea dialogului
autorităţilor cu societatea civilă şi de o îmbunătăţire uşoară a
libertăţii mass-media,…
Euromonitor, nr.16 Septembrie 2009
Dialogul politic din trimestrul trei al acestui an este caracterizat
de procesul instituţionalizării noii puteri la Chişinău şi reluarea, cu
un ritm sporit, a relaţiilor dintre Republica Moldova şi Uniunea
Europeană. Conflictul politic după alegerile…
Euromonitor, nr.15 Iulie 2009
Calitatea dialogului politic şi funcţionalitatea instituţiilor
democratice în trimestrul doi al anului 2009 au fost profund marcate de
evenimentele post-electorale, în special de protestele din 7 aprilie.
Relațiile bilaterale dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană…
Euromonitor, nr.14 Iunie 2009
Dialogul dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană s-a
caracterizat printr-o evoluţie constantă în primul trimestru 2009. În
domeniul instituţiilor democratice s-au constatat unele evoluţii
moderate. Printre aceste se numără: consolidarea legislaţiei privind
drepturile copilului, angajaţilor…
Planul de Acțiuni Uniunea Europeană – Republica Moldova ca examen de capacitate pentru Guvern: screening-ul implementării părții economice
Scopul acestui document este de a face o evaluare independentă a
gradului de implementare a părţii economice a Planului de Acţiuni
Uniunea Europeană – Republica Moldova, de a determina impactul practic
al acţiunilor întreprinse şi…
Prezentul studiu descrie mecanismele şi instrumentele politicii
comerciale ale Republicii Moldova privind schimburile comerciale în
general, cu un accent deosebit asupra cerinţelor faţă de comerţul cu
ţările membre ale Uniunii Europene.
în Colecţia CPESC
Descărcaţi ROM
Convergența sectorului de transporturi al Republicii Moldova către standardele Uniunii Europene
Martie 2009
Autori: Eugen Hristev,
Autori: Eugen Hristev,
Scopul acestui document este a evalua gradul de convergenţă şi
integrare a sectorului de transporturi al Republicii Moldova în sistemul
european, atât la nivelul operaţional, cât şi la nivelul
reglementărilor şi standardelor majore.
în Colecţia CPESC
Descărcaţi ROM
În perioada 1995-2007 comerţul extern al Republicii Moldova a
crescut puternic, dar foarte dezechilibrat, importurile prevalând în mod
net asupra exporturilor. În această perioadă Uniunea Europeană a
devenit principalul partener comercial al Republicii Moldova.
Descărcaţi ROM ENG
Scopul acestui studiu este de a evalua potenţialul impact economic
al unui acord de liber schimb între Moldova şi UE. Evident, impactul
economic al unui astfel de acord asupra UE va fi nesemnificativ în
orice…
2008
This analytic study undertakes a radiography of the current
situation of the Moldovan education sector and assesses how the
provisions of the objectives no.75 and 76 of the EU-Moldova Actions Plan
have been implemented in…
Studiul dat îşi propune drept scop evaluarea situaţiei în domeniul
schimburilor comerciale pe piaţa turistică din regiune, stabilirea
principalelor fluxuri turistice gestionate de companiile moldovene şi
partenerii europeni ai acestora, evidenţierea disparităţilor şi
formularea de…
Euromonitor, nr.9 Ianuarie 2008
”Euromonitoarele” au drept obiectiv monitorizarea independentă și
obiectivă a procesului de implementare a Planului de Acțiuni Republic
Moldova - Uniunea Europeană. Acest raport monitorizează acțiunile puse
în aplicare de către ambele părți în trimestrul patru…
2007
Investiţiile străine directe în economia Republicii Moldova şi perspectivele creşterii acestora în contextul vecinătăţii cu Uniunea Europeană
Noiembrie 2007
Autori: Ana Popa,
Autori: Ana Popa,
Problemele racordării standardelor de securitate și sănătate a muncii din Republica Moldova la rigorile Uniunii Europene
Octombrie 2007,
Studiul dat se axează pe evaluarea situaţiei la nivel micro- şi
macroeconomic din perspectiva îmbunătăţirii standardelor de muncă,
dictate de rigorile UE în domeniu, în special de obiectivul nr. 11 al
Planului de Acțiuni UE-Republica…
Turismul în ultima perioadă de timp a cunoscut un anumit nivel de
dezvoltare pe întreg teritoriul ţării, fiind de o importanţă deosebită
în cadrul cooperării transfrontaliere Republicii Moldova cu România.
Scopul studiului constă în identificarea…
Această cercetare îşi propune să realizeze o succintă analiză a
evoluţiilor din domeniul demografic şi a indicatorilor pieţei muncii în
Republica Moldova din ultima perioadă, precum şi a tendinţelor şi
implicaţiilor prezente sau viitoare ale…
2006
Lucrarea se concentrează pe următoarele direcții: (1) înțelegerea
mecanismelor puse în acțiune de către Guvernul Republicii Moldova pentru
asimilarea și utilizarea constructivă a asistenței oferite de Uniunea
Europeană; (2) luarea în considerare a experienței României,…
Consolidarea capacității administrative pentru implementarea Planului de Acțiuni Uniunea Europeană - Republica Moldova
Mai 2006
Autori: Ion Osoianu,
Autori: Ion Osoianu,
Studiul de faţă îşi propune evaluarea capacităţii administrative
generale a Republicii Moldova din perspectiva procesului de integrare
europeană în general şi prin prisma implementării PAUEM în particular.
În lucrare se recurge la analiza opţiunilor de…
Planul de Acţiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană prevede,
într-un capitol separat, o serie de acţiuni care se referă la contactele
interumane. Un accent deosebit de important este pus pe acţiunile care
privesc domeniile: educaţie,…