European Social Charter (revised): Conclusions 2013 (Republic of Moldova): Articles 3, 11, 12 and 13 of the Revised Charter / European Committee of Social Rights. - Council of Europe, January 2014. - 38 p.
Comitetul european pentru drepturi sociale (CEDS) a publicat concluziile sale anuale pentru 2013 raportând aproximativ 180 de încălcări ale Cartei Sociale Europene, echivalentul economic şi social al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, în 38 de state membre ale Consiliului Europei.
Comitetul european pentru drepturi sociale (CEDS) a publicat concluziile sale anuale pentru 2013 raportând aproximativ 180 de încălcări ale Cartei Sociale Europene, echivalentul economic şi social al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, în 38 de state membre ale Consiliului Europei.
Potrivit CEDS, creşterea numărului încălcărilor cartei este tot mai mult
legat de insufienţa prestaţiilor sociale – afectând într-un mod disproporţionat
persoanele sărace, şomere, bătrâne şi bolnave – şi de inegalităţile în
tratementul migranţilor sub pretextul luptei împotriva „turismului prestaţiilor”.
Acest Raport vizează prevederile cuprinse în articolele din grupul tematic "Sănătate, securitate socială şi protecţie socială".
Colecţia Centrului Pro-European:E.7. Carta socială / Charte sociale / Social Charter
Acest Raport vizează prevederile cuprinse în articolele din grupul tematic "Sănătate, securitate socială şi protecţie socială".
- dreptul la securitatea şi igiena condiţiilor de muncă (articolul 3)
- dreptul la protecţia sănătăţii (articolul 11)
- dreptul la securitate socială (articolul 12)
- dreptul la asistenţă socială şi medicală (articolul 13)
- dreptul de a beneficia de servicii sociale (articolul 14)
- dreptul persoanelor vârstnice la protecţie socială (articolul 23)
- dreptul la protecţie împotriva sărăciei şi a excluderii sociale (articolul 30)
Din acest grup, Republica Moldova a acceptat articolele 3, 11, 12, 13. Perioada de referinţă 01.01.2008 - 21.12.2011. Capitolul consacrat Republicii Moldova, vizează 13 situaţii şi cuprinde:
- 3 concluzii de conformitate cu Articolele 12§4, 13§2 şi 13§3;
- 10 concluzii de neconformitate cu Articolele 3§1, 3§2, 3§3, 11§1, 11§2, 11§3, 12§1, 12§2, 12§3 and 13§1.
Printre concluziile principale relatate de CEDS pot fi menţionate:
- Implicarea autorităților publice în cercetarea cu privire la sănătatea și securitatea la locul de muncă, precum și în instruirea personalului calificat este ineficientă (3§1)
- nivelurile de protecție împotriva azbestului și a radiațiilor ionizante sunt inadecvate; lucrătorii independenți nu sunt protejaţi în mod corespunzător (3§2)
- sistemul de raportare a accidentelor la locul de muncă este ineficient; măsurile luate pentru a reduce numarul excesiv de accidente mortale sunt insuficiente; sistemului de inspecție a muncii este ineficient (3§3)
- nu au fost întreprinse eforturi suficiente pentru a reduce ratele înalte ale mortaliţăţii infantile şi materne (11§1)
- nu a fost posibil de stabilit dacă este disponibil un screening-ul pentru maladiile care cauzează un nivel ridicat de mortalitate şi dacă este asigurată supravegherea medicală gratuită de-a lungul perioadei de școlarizare (11§2)
- nu a fost posibil de stabilit dacă există măsuri adecvate de protecție a populației împotriva riscurilor de azbest; dacă au fost luate măsuri adecvate pentru prevenirea fumatului; dacă există programe eficiente de imunizare și de monitorizare epidemiologică; dacă există măsuri adecvate în vigoare pentru prevenirea accidentelor (11§3)
- nu a fost stabilit dacă nivelul minim al indemnizației de șomaj este adecvat, iar nivelul minim al prestaţiilor pentru limită de vârstă este în mod evident inadecvat (12§1)
- nu a fost stabilit dacă Republica Moldova menține un sistem de securitate socială la un nivel cel puțin egal cu cel necesar pentru ratificarea Codului european de securitate socială (12§2)
- eforturile depuse de autorităţi pentru a aduce treptat regimul de securitate socială la un nivel superior sunt neadecvate (12§3)
- nu a fost posibil de stabilit dacă nivelul de asistență socială plătită unei singure persoană, fără resurse este adecvat; dacă nivelul de asistență socială acordată persoanelor în vârstă, fără resurse este adecvat şi dacă persoanele fără resurse au dreptul de a obține, în mod gratuit, asistența medicale cerute de starea lor de sănătate (13§1).
Colecţia Centrului Pro-European:E.7. Carta socială / Charte sociale / Social Charter