24..02.2012
Comisarul UE pentru comerț,
Karel De Gucht, va vizita Moldova și Georgia la 27 și, respectiv, 28
februarie, pentru a lansa negocierile privind zonele de liber schimb
aprofundate și cuprinzătoare (ZLSAC) între UE și cele două țări.
„Zona de liber schimb va fi un mijloc esențial de promovare a legăturilor comerciale și economice ale Moldovei și Georgiei cu UE”, a declarat comisarul De Gucht. „Sunt convins că aceste negocieri vor avansa rapid și vor deschide calea unor relații economice mai strânse cu UE. Deschiderea
negocierilor confirmă angajamentul UE față de aprofundarea treptată a
integrării economice și asocierii politice cu partenerii noștri
răsăriteni.”
Alături de liderii politici ai celor două țări,
comisarul De Gucht va lansa negocierile privind zonele de liber schimb
și va confirma parametrii care vor încadra activitatea negociatorilor
principali. În Moldova, sunt programate întâlniri cu președintele în exercițiu Marian Lupu și cu prim-ministrul Vladimir Filat. În Georgia, comisarul De Gucht se va întâlni cu prim-ministrul Nika Gilauri.
Vizita comisarului are loc înaintea
primelor runde de negocieri programate la 19-23 martie (Moldova) și
26-30 martie 2012 (Georgia) și urmează primelor reuniuni tehnice
pregătitoare între părți care au avut loc la 18 ianuarie (Moldova) și 31
ianuarie 2012 (Georgia).
Zonele de liber schimb
aprofundate și cuprinzătoare vor face parte din acordurile de asociere
în curs de negociere cu Georgia și Moldova, care au ca obiectiv global
aprofundarea semnificativă a asocierii politice și integrării economice
cu aceste țări din parteneriatul estic.
Context
În cadrul Parteneriatului estic, UE negociază începând din 2010 acorduri de asociere cu Georgia și Moldova. Zonele
de liber schimb vor deveni parte integrantă din aceste acorduri, cu
scopul de a consolida performanța la export și investiții pentru ambele
țări și de a facilita integrarea progresivă a acestora cu piața internă a
UE, de 500 de milioane de consumatori.
Zonele de liber schimb „aprofundate și
cuprinzătoare” (ZLSAC) au un caracter foarte ambițios, având drept
obiectiv combaterea obstacolelor în calea comerțului la frontiere și
eliminarea celor din interiorul frontierelor. Unul
dintre obiective este de a apropia mai mult legislația partenerilor
noștri comerciali de cea a UE în domenii legate de comerț
(„aprofundate”). În
plus, domeniul de aplicare al acordurilor este foarte larg, abordând
aspecte fundamentale pentru un regim comercial și de investiții modern,
transparent și previzibil, precum concurența, achizițiile publice și
drepturile de proprietate intelectuală („cuprinzătoare”).
Ambele
țări se bucură în prezent de un acces preferențial pe piața UE prin
taxe de import autonome mai mici prin intermediul sistemului generalizat
de preferințe, cu stimulente suplimentare pentru bună guvernanță
(„SGP+” pentru Georgia) și preferințe comerciale autonome (Moldova). Viitoarele
acorduri comerciale se vor extinde semnificativ dincolo de sfera
cooperării actuale guvernate de acordurile de parteneriat și cooperare
în vigoare din iulie 1998 (Moldova) și iulie 1999 (Georgia).
Decizia de a lansa
negocieri ZLSAC a fost aprobată de Comitetul pentru politică comercială
al Consiliului în decembrie 2011, după ce Georgia și
Moldova au realizat reforme substanțiale în domenii-cheie de
reglementare comercială și în materie de investiții, în special în
domeniile reglementărilor tehnice, măsurilor sanitare și fitosanitare,
protecției drepturilor de proprietate intelectuală și normelor de
concurență. UE a
sprijinit ambele țări în acest proces, oferind asistență tehnică în
cadrul Instrumentului european de vecinătate și parteneriat și al
Programului cuprinzător de dezvoltare instituțională, precum și prin
sprijinul acordat de statele membre ale UE.
Relații comerciale actuale
UE este cel mai important partener comercial al Georgiei și Moldovei. Comerțul bilateral cu mărfuri s-a ridicat în 2011 la 2,2 miliarde EUR cu Georgia și 2,7 miliarde EUR cu Moldova.
Datorită preferințelor
comerciale unilaterale acordate ambelor țări de către UE, taxele
curente de import sunt deja foarte scăzute, astfel încât beneficiile
viitorului acord comercial se află, mai ales, „în interiorul
frontierelor” și constau în reforme de reglementare în Moldova și
Georgia.
Pentru informații suplimentare:
privind relațiile comerciale ale UE cu țările din Caucazul de Sud, inclusiv Georgia:
privind relațiile comerciale ale UE cu Moldova:
privind Parteneriatul estic: http://eeas.europa.eu/eastern/index_en.htm