Faceți căutări pe acest blog

Dialoguri europene/ Radio Europa Liberă - Aprilie 2015



 Interviuri, comentarii, opinii


Arhiva 2012-2014



28.04.2015

Andrian Candu: Un eşec al guvernării minoritare ar putea duce la anticipate: Interviu cu Preşedintele Parlamentului

.... Politicul îşi doreşte, la fel ca în perioada anterioară, apropierea în continuare de Uniunea Europeană prin viitoarea integrare în Uniunea Europeană. Este un proces deloc uşor, complex, care presupune mult efort, multă muncă şi răbdare şi sacrificii, dar în acelaşi timp e un proces care durează în timp, nu există o ţară pe continentul european care a semnat Acordul de Asociere şi într-un an de zile s-a integrat. Există o anumită perioadă de asociere şi ea este legată, în primul rând, de tema de acasă pe care noi trebuie să o facem, lucru discutat cu domnul Tusk. În situaţia în care ne facem temele şi avem progres, şi avem rezultate în reformele care sunt, întotdeauna vom fi bineveniţi să depunem cerere.”

Europa Liberă: Dar există această voinţă politică de a face reforme ca să demonstraţi Bruxellesului că Moldova poate să fie pregătită? De exemplu, aşa cum au spus-o ucrainenii, domnul Poroşenko a zis că Ucraina în cinci ani va fi gata să depună cererea de aderare. Moldova în cât timp ar fi gata?
Andrian Candu: „Aş zice că şi în jumătate de an sau un an de zile, în situaţia în care ne facem temele de acasă. Domnul Tusk a zis: „În situaţia în care aveţi cu adevărat progres, evaluat corect şi independent pe reforma justiţiei, pe sistemul bancar, pe tot ceea ce ne-am propus ca Acord de Asociere, veniţi, domnilor, şi depuneţi cererea. Până atunci nu o depuneţi, deoarece o să o respingem şi e mai urât, dar faceţi-vă o parte din temele pe care le aveţi, setaţi-vă priorităţile, că din cele 2 000 de pagini ale acordului sunt priorităţi care trebuie făcute mâine, poimâine. Faceţi-le pe ele şi după aceea veniţi cu cererea. Nu veniţi cu ea în situaţia în care nu vă îndepliniţi condiţiile”. Dar aţi întrebat dacă vrem sau nu vrem să depunem cererea, dacă există o astfel de voinţă. Da, noi vrem să depunem cererea. Şi eu mâine sau oricine în guvernarea aceasta ar face-o, dar trebuie să fim conştienţi că depunerea cererii presupune o asumare a unei responsabilităţi şi a unei evaluări, dar la ora actuală, dacă ne evaluează cineva suntem cam corigenţi, repetenţi la unele capitole.”

 28.04.2015
 
„Există o lipsă de coerență din partea elitelor politice de la Chișinău în privința parcursului european” : Interviul cu Victoria Bucătaru, director de programe la Asociația de Politică Externă de la Chișinău.

Uniunea Europeană și parcursul european al Republicii Moldova este absolut necesar, este vectorul de politică internă și externă al statului. Și faptul că în momentul de față noi nu reușim să depășim anumite probleme în domeniul justiției și corupției este rezultat al faptului că elitele noastre politice au și anumite interese personale, sau uneori chiar interese de partid atunci când vine vorba de politicile statului. În cazul în care nu vom putea depăși acest obstacol, cu siguranță ne vom stopa și vom bate pasul pe loc. Și, evident, vom călători mai dificil


 28.04.2015

Monica Macovei: „Vreţi un viitor în dictatură, cu agresiune armată? Asta înseamnă Federația Rusă”

Interviu cu  europarlamentara română despre ce s-a schimbat în R. Moldova după abolirea regimului de vize al UE pentru cetăţenii moldoveni.

 La un an de la abolirea vizelor UE pentru cetățenii moldoveni europarlamentara Monica Macovei critică actuala coaliție de la Chișinău. Lentoarea cu care aplică guvernul reformele, mai ales în ceea ce privește măsurile anticorupție, subminează proiectul integrării europene, căci din cauza sărăciei și corupției populația nu poate simți binefacerile aduse de UE, de la călătoriile fără vize, la investițiile din bani europeni. Macovei,  care din poziția de șefă a Delegației de cooperare parlamentară UE-R. Moldova, a avut o contribuție decisivă la obținerea liberalizării vizelor anul trecut, nu vede cu ochi buni faptul că prin cooptarea comuniștilor la guvernare „se face pe plac Rusiei” și crede că R. Moldova ar trebui să urmeze exemplu Ucrainei și să limiteze propaganda rusească prin interzicerea televiziunilor rusești.

25.04.2015

„Oamenii vor mai degrabă în Uniunea Euroasiatică decât în UE fiindcă nu înțeleg” Interviu cu cu eurodeputatul român Siegfried Mureșan

Europa Liberă: Cetățenii cer mai multă transparență atunci când vine vorba despre utilizarea fondurilor europene. Pe cât de important este ca politicianul de la Chișinău să poată demonstra votantului că banii care au fost alocați din partea Uniunii Europene, din partea partenerilor de dezvoltare, sunt investiți acolo unde le este destinația?

Siegfried Mureșan: „Da, așa este. Aveți dreptate și întrebarea e foarte importantă fiindcă noi, Uniunea Europeană, alocăm în următorii șapte ani, în intervalul 2014-2020, între 600 și 700 de milioane de euro fonduri nerambursabile pentru Republica Moldova. Deci, între 600 și 700 de milioane de euro pentru șapte ani, bani oferiți pe gratis de Uniunea Europeană în Republica Moldova pentru: îmbunătățirea infrastructurii, drumuri, căi ferate, șosele, poduri, îmbunătățirea capacității instituționale, de exemplu, 15 milioane de euro pentru reforma Procuraturii. Acestea sunt doar avantaje concrete de pe urma relației dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană. Deci, fonduri europene există și ele trebuie folosite exact în acele domenii în care oamenii au cea mai mare nevoie: infrastructură, cum am spus, instituţii şi la sfârşit tot oamenii vor beneficia. Oamenii politici au, evident, obligaţia să comunice mai bine despre aceasta, ce facem cu banii pe care îi primim de la partenerul european. Dar un alt lucru important este ca proiectele să fie bune, oamenii să simtă că s-a făcut un proiect care merită, care face sens şi care ajută la dezvoltarea regiunii mele, se face un pod, se face un drum, vin investitori, se va construi o fabrică după aceea. Deci, banii să fie folosiţi pe proiecte cu sens.

23,04,2015

Zsolt Németh: „UE trebuie să le ofere partenerilor estici perspectiva de a deveni membri” Un interviu cu șeful delegației Ungariei la APCE.
UE trebuie să continue drumul început cu partenerii estici și să le ofere acestora perspectiva de a deveni membri ai blocului comunitar. Până într-acolo ar trebui să mergem. Obstacole de ordin legislativ nu există. Aceste țări sunt, din punct de vedere geografic în Europa. Iar Tratatul de la Roma spune că orice țară care se află pe continentul european este eligibilă să se alăture UE, dacă respectă un set de condiții, și dacă își doresc asta. Se pare că există între partenerii estici țări care sunt nerăbdătoare să devină membre UE.”


 

23.04.2015

Eugen Carpov: „Dialogul este unica și cea mai importantă armă în mâna negociatorilor”
După o reuniune neoficială în formatul „5+2” la Viena.
 Europa Liberă: Exporturile din regiunea transnistreană pe piaţa Uniunii Europene se ridică cam la 40%. Regiunea a avut şi un răgaz ca până la sfârşitul acestui an să decidă dacă aplică sau nu prevederile Acordului de Liber Schimb inclus în acordul moldo-comunitar. Ce se întâmplă dacă nu se ia o decizie la Tiraspol?


Eugen Carpov: „Se va întâmpla acelaşi lucru care a fost anunţat de către reprezentanţii Uniunii Europene. Toate facilităţile de care beneficiază astăzi agenţii economici din regiunea transnistreană nu-şi vor mai avea efectul după 31 decembrie 2015. Este un element serios asupra căruia trebuie să gândească foarte bine cei de la Tiraspol.

Oferta care vine şi din partea Chişinăului, şi a Bruxellesului este ca Tiraspolul să se alinieze Acordului de Liber Schimb astfel ca în 2016 procesul de comerţ pe care îl au agenţii economici din regiunea transnistreană să nu fie întrerupt şi facilităţile să fie active în continuare. Dar dacă acum se porneşte un dialog constructiv şi cei de la Tiraspol într-adevăr vor să-şi reformeze realităţile astfel ca Acordul de Liber Schimb să fie implementat, s-ar putea să nu le ajungă timp, să nu le ajungă resurse umane, financiare, instituţionale ş.a.m.d., pentru că este un proces totuşi. Chişinăul şi Republica Moldova a trecut prin acest proces care a durat ceva timp şi a necesitat chiar un efort şi voinţă politică.

Dacă dialogul va fi unul constructiv şi vom ajunge la faza când mai e nevoie de ceva timp, mai trebuie să acordăm nişte ajutor, mai e nevoie de ceva experienţă, atunci cred că aceşti paşi în întâmpinarea Tiraspolului vor fi făcuţi.”

22.04.2015
 E în pericol opțiunea pro-europeană a Republicii Moldova? Interviu cu fostul premier Iurie Leancă.

 ...în linii mari Uniunea Europeană, iarăși, dă dovadă de semne de îmbunătăţire a situaţiei economice, de creştere economică. Pe când la Est vedem că din cauza scăderii preţului la baril a petrolului, la gaze se taie în programele sociale, se discută despre anularea mai multor beneficii pe care le-au avut cetăţenii din Federaţia Rusă, de exemplu. Astfel încât ce trebuie să facem noi? Să analizăm obiectiv situaţia în Est şi în Vest. Niciodată nu am chemat pentru o relaţie proastă cu Federaţia Rusă sau cu Belarus, ba din contra. Dar încă o dată, viitorul nostru este doar cu Uniunea Europeană.”

,,,, „Reiterez, e în interesul naţional al Republicii Moldova, stipulează într-o manieră foarte clară că pentru a deveni o ţară democratică, funcţională, cu cetăţeni care se simt bine la ei acasă, cu respectarea legii, cu corupţie diminuată, cu subvenţii în agricultură, cu investiţii în transport ş.a.m.d., acest viitor ni-l poate asigura doar Uniunea Europeană şi doar integrarea în această structură. Nu există alternative. Şi avem atâtea exemple. Şi Ţările Baltice, şi ţările din Europa Centrală. Nu există alternativă, dacă ne dorim într-adevăr să avem un astfel de statut.”
21.04.2015
  
Oleg Serebrian: La Paris, dosarul transnistrean este văzut ca o continuare a celui din estul Ucrainei: Interviu cu Ambasadorul Republicii Moldova la Paris

Europa Liberă: Şi când va fi momentul potrivit pentru ca Moldova să depună cerere de preaderare la UE?


Oleg Serebrian: „Un moment potrivit pe care l-am aşteptat era summitul de la Riga. Conjunctura geopolitică regională face însă ca ţările membre ale Uniunii Europene să fie destul de reticente faţă de depunerea unei cereri la Riga. Este ceea ce ni s-a spus cu text deschis în toate capitalele, că această cerere poate fi depusă şi respinsă, ceea ce ar fi un act extrem de neplăcut pentru noi. În condiţiile actuale am văzut că doar Acordul de Asociere a provocat această nelinişte în zona Mării Negre. Un dosar de aderare la Riga era greu de aşteptat în aceste circumstanţe. Să sperăm că viitorul summit al Parteneriatului Estic va fi un prilej mai potrivit, într-un climat mai calm.



Oricum, şi Republica Moldova, şi alte ţări din Parteneriatul Estic mai au încă anumite restanţe, cum remarcaţi şi dumneavoastră, şi în planul politicii interne, dar contează foarte mult climatul regional pentru ca să putem depune o astfel de cerere. Cererea de aderare nu înseamnă că vom adera în anii care vin. Turcia are o cerere de aderare deja de 50 de ani, este candidat de mai bine de jumătate de secol. Deci, şi anticamera Uniunii Europene cu statutul de candidat poate fi un loc de aşteptare destul de lung, nu trebuie să ne facem iluzii că Republica Moldova va deveni membru al Uniunii Europene, în pofida simpatiei de care ne bucurăm în mari capitale precum Paris sau Berlin, sau în capitale mai mici, cum ar fi cele ale Ţărilor Baltice, Bucureştiul, Varşovia ş.a. Dar, în pofida acestui fapt, nu cred că în viitorul deceniu Republica Moldova va ajunge să devină membru al Uniuni Europene. Sperăm, încercăm, ne-am bucura ca acest lucru să se întâmple, dar trebuie să fim realişti şi să privim treaz la lucruri.”

 
16.04.2015
Iurie Leancă: „Fără un răspuns, nu avem șansa să pretindem să fim respectați nici de proprii cetățeni și nici de partenerii din afară”

 Europa Liberă: A fost publicat Barometrul Opiniei Publice astăzi, care arată o situație foarte proastă legată de integrarea europeană, de popularitatea acestei idei. Cum înțelegeți Dumneavoastră aceste date și dacă există șanse ca acest trend să fie cumva întors?


Iurie Leancă: „Premisele pentru a inversa această situație sunt categoric prezente. Uniunea Europeană este organizația și țările membre sunt statele unde, în linii mari, s-a reușit depășirea problemelor financiare, economice. E un model care este optim și e cel mai bun pentru cetățeanul Republicii Moldova. Din Est vedeți că sunt foarte multe probleme legate și de diminuarea prețului barilului, a gazelor și așa mai departe.

Deci, avem toate premisele. Problema e cum comunicăm cu oamenii și ce exemple dăm noi. Fiindcă în momentul în care vorbim despre faptul că suntem forțe pro-europene, iar, de fapt, facem cum făceau comuniștii: vorbeau una și făceau cu totul altceva, astfel doar inducem în eroare pe cei care simt că suntem europeni și că doar acest curs este unul fezabil, dar care au nevoie de dovezi.

Iată că suntem într-o mare problemă, în mod special în ultima jumătate de an, cu prezentarea acestor dovezi, care să argumenteze de ce modelul european este unicul posibil pentru noi.


04.04.2015

Moldovenii și Europa la ei acasă. Despre vorbe goale și promisiuni deșarte

Valentina Ursu în dialog cu mai mulți locuitori din Basarabeasca și cu sociologul Ion Jigău

 1.04.2015

Marius Lazurca: „Reformele sunt cheia apropierii de Uniunea Europeană” : Interviu cu ambasadorul României la Chișinău.

...Înaintarea spre Uniunea Europeană este un proces complex, este un proces care se desfăşoară în timp şi care este punctat, presărat de activităţi serioase de reformă. De aceea, cred că sfatul colegului Pirkka Tapiola, care în fond este o voce a tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, e un sfat înţelept şi anume că credibilitatea şi soliditatea solicitării de a deveni un stat candidat la Uniunea Europeană se dovedeşte prin curajul reformelor şi prin rezultatul acestor reforme.
Încă o dată, nu suntem totuşi într-o situaţie nouă, nu suntem într-o situaţie care să fi fost creată drept răspuns sau pedeapsă, eventual, în raport cu situaţia politică de acum din Republica Moldova. Suntem într-o nouă secvenţă a apropierii Republicii Moldova de Uniunea Europeană după secvenţa semnării şi ratificării Acordului de Asociere. Această primă secvenţă, a semnării şi ratificării, a fost secvenţa asumării unor angajamente.



Raluca Răducanu: „Indecizia politică ar putea fi interpretată ca un semn că R. Moldova nu mai este atât de hotărâtă să continue pe drumul european” : Interviul  cu directoarea-executivă a Centrului pentru studii est-europene de la București.

Raluca Răducanu: „Republica Moldova se află acum în situaţia în care ea trebuie să-şi demonstreze angajamentele pe care şi le-a luat; vorbind despre autorităţi, în primul rând faţă de cetăţeni, şi în al doilea - faţă de partenerii internaţionali. În urmă cu câteva luni aceste angajamente erau clare spre UE. Suntem în situaţia în care trebuie ca ele să fie concretizate. Depunerea cererii de aderare la UE la summit-ul Parteneriatului Estic la Riga ar fi fost un moment important şi pentru summit-ul de la Riga, pentru că ar fi adus ceva nou şi de impact, şi ar fi fost foarte important şi pentru Republica Moldova. Dincolo de discurs, ar însemna un angajament clar pe calea reformelor.
Aderarea la UE, în primul rând, presupune reformă, implementarea Acquis-ului comunitar, mai mult de atât presupune o viaţă mult mai bună pentru cetăţeni. Reformele asta înseamnă. Reforma justiţiei, reforma economică, reforma în domeniul drepturilor omului - toate se reduc la cetăţean. Or, această indecizie care a apărut acum ar putea să fie un semn că Republica Moldova nu mai este atât de hotărâtă să continue pe drumul european şi pe calea reformelor care sunt cele mai importante acum.”