Arhiva 2012-2014
28.04.2015
Andrian Candu: Un eşec al guvernării minoritare ar putea duce la anticipate: Interviu cu Preşedintele Parlamentului
.... Politicul îşi doreşte, la fel ca în perioada anterioară, apropierea
în continuare de Uniunea Europeană prin viitoarea integrare în Uniunea
Europeană. Este un proces deloc uşor, complex, care presupune mult
efort, multă muncă şi răbdare şi sacrificii, dar în acelaşi timp e un
proces care durează în timp, nu există o ţară pe continentul european
care a semnat Acordul de Asociere şi într-un an de zile s-a integrat.
Există o anumită perioadă de asociere şi ea este legată, în primul rând,
de tema de acasă pe care noi trebuie să o facem, lucru discutat cu
domnul Tusk. În situaţia în care ne facem temele şi avem progres, şi
avem rezultate în reformele care sunt, întotdeauna vom fi bineveniţi să
depunem cerere.”
Europa Liberă: Dar există această voinţă politică de a face
reforme ca să demonstraţi Bruxellesului că Moldova poate să fie
pregătită? De exemplu, aşa cum au spus-o ucrainenii, domnul Poroşenko a
zis că Ucraina în cinci ani va fi gata să depună cererea de aderare.
Moldova în cât timp ar fi gata?
Andrian Candu: „Aş zice că şi în jumătate de an sau
un an de zile, în situaţia în care ne facem temele de acasă. Domnul Tusk
a zis: „În situaţia în care aveţi cu adevărat progres, evaluat corect
şi independent pe reforma justiţiei, pe sistemul bancar, pe tot ceea ce
ne-am propus ca Acord de Asociere, veniţi, domnilor, şi depuneţi
cererea. Până atunci nu o depuneţi, deoarece o să o respingem şi e mai
urât, dar faceţi-vă o parte din temele pe care le aveţi, setaţi-vă
priorităţile, că din cele 2 000 de pagini ale acordului sunt priorităţi
care trebuie făcute mâine, poimâine. Faceţi-le pe ele şi după aceea
veniţi cu cererea. Nu veniţi cu ea în situaţia în care nu vă îndepliniţi
condiţiile”. Dar aţi întrebat dacă vrem sau nu vrem să depunem cererea,
dacă există o astfel de voinţă. Da, noi vrem să depunem cererea. Şi eu
mâine sau oricine în guvernarea aceasta ar face-o, dar trebuie să fim
conştienţi că depunerea cererii presupune o asumare a unei
responsabilităţi şi a unei evaluări, dar la ora actuală, dacă ne
evaluează cineva suntem cam corigenţi, repetenţi la unele capitole.”
28.04.2015
„Există o lipsă de coerență din partea elitelor politice de la Chișinău în privința parcursului european” : Interviul cu Victoria Bucătaru, director de programe la Asociația de Politică Externă de la Chișinău.
Uniunea Europeană și parcursul european al Republicii Moldova este absolut necesar, este vectorul de politică internă și externă al statului. Și faptul că în momentul de față noi nu reușim să depășim anumite probleme în domeniul justiției și corupției este rezultat al faptului că elitele noastre politice au și anumite interese personale, sau uneori chiar interese de partid atunci când vine vorba de politicile statului. În cazul în care nu vom putea depăși acest obstacol, cu siguranță ne vom stopa și vom bate pasul pe loc. Și, evident, vom călători mai dificil
28.04.2015
Monica Macovei: „Vreţi un viitor în dictatură, cu agresiune armată? Asta înseamnă Federația Rusă”
Interviu cu europarlamentara română despre
ce s-a schimbat în R. Moldova după abolirea regimului de vize al UE
pentru cetăţenii moldoveni.
La un an de la abolirea vizelor UE pentru cetățenii moldoveni
europarlamentara Monica Macovei critică actuala coaliție de la Chișinău.
Lentoarea cu care aplică guvernul reformele, mai ales în ceea ce
privește măsurile anticorupție, subminează proiectul integrării
europene, căci din cauza sărăciei și corupției populația nu poate simți
binefacerile aduse de UE, de la călătoriile fără vize, la investițiile
din bani europeni. Macovei, care din poziția de șefă a Delegației de
cooperare parlamentară UE-R. Moldova, a avut o contribuție decisivă la
obținerea liberalizării vizelor anul trecut, nu vede cu ochi buni faptul
că prin cooptarea comuniștilor la guvernare „se face pe plac Rusiei” și
crede că R. Moldova ar trebui să urmeze exemplu Ucrainei și să limiteze
propaganda rusească prin interzicerea televiziunilor rusești.
25.04.2015
„Oamenii vor mai degrabă în Uniunea Euroasiatică decât în UE fiindcă nu înțeleg” Interviu cu cu eurodeputatul român Siegfried Mureșan
Europa Liberă: Cetățenii cer mai multă transparență atunci când vine vorba despre utilizarea fondurilor europene. Pe cât de important este ca politicianul de la Chișinău să poată demonstra votantului că banii care au fost alocați din partea Uniunii Europene, din partea partenerilor de dezvoltare, sunt investiți acolo unde le este destinația?
Siegfried Mureșan: „Da, așa este. Aveți dreptate și întrebarea e foarte importantă fiindcă noi, Uniunea Europeană, alocăm în următorii șapte ani, în intervalul 2014-2020, între 600 și 700 de milioane de euro fonduri nerambursabile pentru Republica Moldova. Deci, între 600 și 700 de milioane de euro pentru șapte ani, bani oferiți pe gratis de Uniunea Europeană în Republica Moldova pentru: îmbunătățirea infrastructurii, drumuri, căi ferate, șosele, poduri, îmbunătățirea capacității instituționale, de exemplu, 15 milioane de euro pentru reforma Procuraturii. Acestea sunt doar avantaje concrete de pe urma relației dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană. Deci, fonduri europene există și
ele trebuie folosite exact în acele domenii în care oamenii au cea mai
mare nevoie: infrastructură, cum am spus, instituţii şi la sfârşit tot
oamenii vor beneficia. Oamenii politici au, evident, obligaţia să
comunice mai bine despre aceasta, ce facem cu banii pe care îi primim de
la partenerul european. Dar un alt lucru important este ca proiectele
să fie bune, oamenii să simtă că s-a făcut un proiect care merită, care
face sens şi care ajută la dezvoltarea regiunii mele, se face un pod, se
face un drum, vin investitori, se va construi o fabrică după aceea.
Deci, banii să fie folosiţi pe proiecte cu sens.
23,04,2015
Zsolt Németh: „UE trebuie să le ofere partenerilor estici perspectiva de a deveni membri” Un interviu cu șeful delegației Ungariei la APCE.
UE trebuie să continue drumul început cu partenerii estici și să le ofere acestora perspectiva de a deveni membri ai blocului comunitar. Până într-acolo ar trebui să mergem. Obstacole de ordin legislativ nu există. Aceste țări sunt, din punct de vedere geografic în Europa. Iar Tratatul de la Roma spune că orice țară care se află pe continentul european este eligibilă să se alăture UE, dacă respectă un set de condiții, și dacă își doresc asta. Se pare că există între partenerii estici țări care sunt nerăbdătoare să devină membre UE.”
23.04.2015
Eugen Carpov: „Dialogul este unica și cea mai importantă armă în mâna negociatorilor”
După o reuniune neoficială în formatul „5+2” la Viena.
Europa Liberă: Exporturile din regiunea transnistreană pe
piaţa Uniunii Europene se ridică cam la 40%. Regiunea a avut şi un răgaz
ca până la sfârşitul acestui an să decidă dacă aplică sau nu
prevederile Acordului de Liber Schimb inclus în acordul moldo-comunitar.
Ce se întâmplă dacă nu se ia o decizie la Tiraspol?
Eugen Carpov: „Se va întâmpla acelaşi lucru care a
fost anunţat de către reprezentanţii Uniunii Europene. Toate
facilităţile de care beneficiază astăzi agenţii economici din regiunea
transnistreană nu-şi vor mai avea efectul după 31 decembrie 2015. Este
un element serios asupra căruia trebuie să gândească foarte bine cei de
la Tiraspol.
Oferta care vine şi din partea Chişinăului, şi a Bruxellesului este
ca Tiraspolul să se alinieze Acordului de Liber Schimb astfel ca în 2016
procesul de comerţ pe care îl au agenţii economici din regiunea
transnistreană să nu fie întrerupt şi facilităţile să fie active în
continuare. Dar dacă acum se porneşte un dialog constructiv şi cei de la
Tiraspol într-adevăr vor să-şi reformeze realităţile astfel ca Acordul
de Liber Schimb să fie implementat, s-ar putea să nu le ajungă timp, să
nu le ajungă resurse umane, financiare, instituţionale ş.a.m.d., pentru
că este un proces totuşi. Chişinăul şi Republica Moldova a trecut prin
acest proces care a durat ceva timp şi a necesitat chiar un efort şi
voinţă politică.
Dacă dialogul va fi unul constructiv şi vom ajunge la faza când mai e
nevoie de ceva timp, mai trebuie să acordăm nişte ajutor, mai e nevoie
de ceva experienţă, atunci cred că aceşti paşi în întâmpinarea
Tiraspolului vor fi făcuţi.”
22.04.2015
E în pericol opțiunea pro-europeană a Republicii Moldova? Interviu cu fostul premier Iurie Leancă.
...în linii mari Uniunea Europeană, iarăși,
dă dovadă de semne de îmbunătăţire a situaţiei economice, de creştere
economică. Pe când la Est vedem că din cauza scăderii preţului la baril a
petrolului, la gaze se taie în programele sociale, se discută despre
anularea mai multor beneficii pe care le-au avut cetăţenii din Federaţia
Rusă, de exemplu. Astfel încât ce trebuie să facem noi? Să analizăm
obiectiv situaţia în Est şi în Vest. Niciodată nu am chemat pentru o
relaţie proastă cu Federaţia Rusă sau cu Belarus, ba din contra. Dar
încă o dată, viitorul nostru este doar cu Uniunea Europeană.”
,,,, „Reiterez, e în interesul naţional al
Republicii Moldova, stipulează într-o manieră foarte clară că pentru a
deveni o ţară democratică, funcţională, cu cetăţeni care se simt bine la
ei acasă, cu respectarea legii, cu corupţie diminuată, cu subvenţii în
agricultură, cu investiţii în transport ş.a.m.d., acest viitor ni-l
poate asigura doar Uniunea Europeană şi doar integrarea în această
structură. Nu există alternative. Şi avem atâtea exemple. Şi Ţările
Baltice, şi ţările din Europa Centrală. Nu există alternativă, dacă ne
dorim într-adevăr să avem un astfel de statut.”
21.04.2015
Oleg Serebrian: La Paris, dosarul transnistrean este văzut ca o continuare a celui din estul Ucrainei: Interviu cu Ambasadorul Republicii Moldova la Paris
Oleg Serebrian: „Un moment potrivit pe care l-am
aşteptat era summitul de la Riga. Conjunctura geopolitică regională face
însă ca ţările membre ale Uniunii Europene să fie destul de reticente
faţă de depunerea unei cereri la Riga. Este ceea ce ni s-a spus cu text
deschis în toate capitalele, că această cerere poate fi depusă şi
respinsă, ceea ce ar fi un act extrem de neplăcut pentru noi. În
condiţiile actuale am văzut că doar Acordul de Asociere a provocat
această nelinişte în zona Mării Negre. Un dosar de aderare la Riga era
greu de aşteptat în aceste circumstanţe. Să sperăm că viitorul summit al
Parteneriatului Estic va fi un prilej mai potrivit, într-un climat mai
calm.
Oricum, şi Republica Moldova, şi alte ţări din Parteneriatul Estic
mai au încă anumite restanţe, cum remarcaţi şi dumneavoastră, şi în
planul politicii interne, dar contează foarte mult climatul regional
pentru ca să putem depune o astfel de cerere. Cererea de aderare nu
înseamnă că vom adera în anii care vin. Turcia are o cerere de aderare
deja de 50 de ani, este candidat de mai bine de jumătate de secol. Deci,
şi anticamera Uniunii Europene cu statutul de candidat poate fi un loc
de aşteptare destul de lung, nu trebuie să ne facem iluzii că Republica
Moldova va deveni membru al Uniunii Europene, în pofida simpatiei de
care ne bucurăm în mari capitale precum Paris sau Berlin, sau în
capitale mai mici, cum ar fi cele ale Ţărilor Baltice, Bucureştiul,
Varşovia ş.a. Dar, în pofida acestui fapt, nu cred că în viitorul
deceniu Republica Moldova va ajunge să devină membru al Uniuni Europene.
Sperăm, încercăm, ne-am bucura ca acest lucru să se întâmple, dar
trebuie să fim realişti şi să privim treaz la lucruri.”
16.04.2015
Europa Liberă: A fost publicat Barometrul Opiniei Publice
astăzi, care arată o situație foarte proastă legată de integrarea
europeană, de popularitatea acestei idei. Cum înțelegeți Dumneavoastră
aceste date și dacă există șanse ca acest trend să fie cumva întors?
Iurie Leancă: „Premisele pentru a inversa această
situație sunt categoric prezente. Uniunea Europeană este organizația și
țările membre sunt statele unde, în linii mari, s-a reușit depășirea
problemelor financiare, economice. E un model care este optim și e cel
mai bun pentru cetățeanul Republicii Moldova. Din Est vedeți că sunt
foarte multe probleme legate și de diminuarea prețului barilului, a
gazelor și așa mai departe.
Deci, avem toate premisele. Problema e cum comunicăm cu oamenii și ce
exemple dăm noi. Fiindcă în momentul în care vorbim despre faptul că
suntem forțe pro-europene, iar, de fapt, facem cum făceau comuniștii:
vorbeau una și făceau cu totul altceva, astfel doar inducem în eroare pe
cei care simt că suntem europeni și că doar acest curs este unul
fezabil, dar care au nevoie de dovezi.
Iată că suntem într-o mare problemă, în mod special în ultima
jumătate de an, cu prezentarea acestor dovezi, care să argumenteze de ce
modelul european este unicul posibil pentru noi.”
04.04.2015
Moldovenii și Europa la ei acasă. Despre vorbe goale și promisiuni deșarte
Valentina Ursu în dialog cu mai mulți locuitori din Basarabeasca și cu sociologul Ion Jigău
1.04.2015
Marius Lazurca: „Reformele sunt cheia apropierii de Uniunea Europeană” : Interviu cu ambasadorul României la Chișinău.
...Înaintarea spre Uniunea Europeană este un proces complex, este un
proces care se desfăşoară în timp şi care este punctat, presărat de
activităţi serioase de reformă. De aceea, cred că sfatul colegului
Pirkka Tapiola, care în fond este o voce a tuturor statelor membre ale
Uniunii Europene, e un sfat înţelept şi anume că credibilitatea şi
soliditatea solicitării de a deveni un stat candidat la Uniunea
Europeană se dovedeşte prin curajul reformelor şi prin rezultatul
acestor reforme.
Încă o dată, nu suntem totuşi într-o situaţie nouă, nu suntem într-o
situaţie care să fi fost creată drept răspuns sau pedeapsă, eventual, în
raport cu situaţia politică de acum din Republica Moldova. Suntem
într-o nouă secvenţă a apropierii Republicii Moldova de Uniunea
Europeană după secvenţa semnării şi ratificării Acordului de Asociere.
Această primă secvenţă, a semnării şi ratificării, a fost secvenţa
asumării unor angajamente.
Raluca Răducanu: „Indecizia politică ar putea fi interpretată ca un semn că R. Moldova nu mai este atât de hotărâtă să continue pe drumul european” : Interviul cu directoarea-executivă a Centrului pentru studii est-europene de la București.
Raluca Răducanu: „Republica Moldova se află acum în
situaţia în care ea trebuie să-şi demonstreze angajamentele pe care şi
le-a luat; vorbind despre autorităţi, în primul rând faţă de cetăţeni,
şi în al doilea - faţă de partenerii internaţionali. În urmă cu câteva
luni aceste angajamente erau clare spre UE. Suntem în situaţia în care
trebuie ca ele să fie concretizate. Depunerea cererii de aderare la UE
la summit-ul Parteneriatului Estic la Riga ar fi fost un moment
important şi pentru summit-ul de la Riga, pentru că ar fi adus ceva nou
şi de impact, şi ar fi fost foarte important şi pentru Republica
Moldova. Dincolo de discurs, ar însemna un angajament clar pe calea
reformelor.
Aderarea la UE, în primul rând, presupune reformă, implementarea
Acquis-ului comunitar, mai mult de atât presupune o viaţă mult mai bună
pentru cetăţeni. Reformele asta înseamnă. Reforma justiţiei, reforma
economică, reforma în domeniul drepturilor omului - toate se reduc la
cetăţean. Or, această indecizie care a apărut acum ar putea să fie un
semn că Republica Moldova nu mai este atât de hotărâtă să continue pe
drumul european şi pe calea reformelor care sunt cele mai importante
acum.”