Faceți căutări pe acest blog

Dialoguri europene/ Radio Europa Liberă - Ianuarie 2015

 Interviuri, comentarii, opinii



Arhiva 2012-2014






 29.01.2015

Nicu Popescu: „justiția și lupta cu corupția sunt principalul lucru pe care Moldova trebuie să îl facă pentru a supraviețui ca stat independent”  :Opiniile unui expert politic de la Institutul de Studii de Securitate al Uniunii Europene.

Nicu Popescu: „Au fost progrese în ultimii patru ani, dar ele sunt insuficiente. La etapa actuală pentru Republica Moldova următorul pas și singurul pas care va convinge Uniunea Europeană, dar și cetățenii de faptul că reformele sunt serioase, nu la suprafață, ține de lupta cu corupția și reformarea sistemului de justiție, crearea unei justiții mai puțin corupte și mai independente, inclusiv de interese economice, reformarea Procuraturii Generale.

28.01.2015
 
Vitalie Ciobanu: Guvernare minoritară, europenizare incertă

La configurarea noii puteri au contat mai ales vechile frustrări și animozități personale dintre liderii partidelor care au negociat, nu interesul public.
 N-a mai rămas mult. Votarea noului guvern ne va arăta în ce direcție se mișcă Republica Moldova. Un motiv pentru cetățeni să fie vigilenți, să stea cu ochii pe politicieni, care au prostul obicei să ne trădeze așteptările și speranțele.

26.01.2015

Ce cuprinde acordul guvernării minoritare? Despre clauzele acordului PLDM-PD : Interviu cu  Igor Boțan


19.01.2015

Sandra Kalniete: „Partidele pro-europene trebuie să fie unite pentru a face față opoziției anti-europene”…
Un interviu cu o europarlamentară letonă, membră a Comisiei pentru Afaceri Externe din PE.


Sandra Kalniete: „La sfârșitul lunii mai la Riga se va organiza Summitul Parteneriatului Estic. Ceea ce ne dorim este să rezolvăm situația dificilă în care se află Parteneriatul Estic. Trei dintre țările Parteneriatului Estic au semnat Acordul de Asociere (Ucraina, Moldova și Georgia), dar celelalte trei se află într-o situație incertă...



..Ne propunem ca la summitul de la Riga să avem o abordare de diferențiere și includere a acestor țări care să fie acceptat ca principiu politic, ca la summit să avem o cât mai mare reprezentare a țărilor vecine și a celorlate țări membre UE, că vom progresa în chestiunea eliminării vizelor pentru Ucraina și Georgia, și că vom liberaliza vizele pentru anumite categorii de populație din Belarus.”

19.01.2015


Iulian Groza: „procesul de aplicare a Acordului de Asociere cu UE nu este afectat” : Interviul cu ministrul adjunct în exerciţiu al Afacerilor Externe şi Integrării Europene.
Europa Liberă: Se tot discută dacă ar fi Uniunea Europeană gata să răspundă afirmativ unei astfel de cereri acum. Doamna Gherman a şi explicat că va exista o cerere doar în urma unor consultări cu partenerii europenei. Ce înseamnă asta – că dacă vor exista păreri adverse în UE a acestei intenţii, atunci RM nu va depune cererea?



Iulian Groza: „Totul depinde de discuţiile pe carele vom avea cu statele membre şi instituţiile europene. Parlamentul european şi-a expus poziţia încă anul trecut, când a menţionat clar că Republica Moldova este o ţară europeană cu perspectivă europeană clară şi poate să facă pasul următor. Pe de altă parte, Comisia Europeană şi chiar statele membre au menţionat foarte clar că Acordul de Asociere nu este obiectivul final al relaţiei noastre cu Uniunea Europeană, asta însemnând că perspectiva europeană este acolo pentru noi.

Pe de altă parte, Tratatul Uniunii Europene, articolul 49, stabileşte clar că orice stat european care întruneşte condiţiile, poate să devină membru al Uniunii Europene. Moldova este o ţară Europeană, pentru noi Acordul de Asociere este foaia de parcurs pentru a îndeplini aceste condiţii. Acestea vor fi argumentele noastre în dialogul cu statele membre. Sperăm că vom reuşi să obţinem un consens la nivelul Uniunii Europene asupra importanţei pasului următor în relaţia noastră cu Uniunea Europeană, pentru a apropia momentul negocierilor de aderare.

Cel puţin, în agenda noastră de Asociere cu Uniunea Europeană am stabilit obiectivele pentru trei ani de zile, până în anul 2017. În că un argument important este faptul că la expirarea primului an de implementare a Acordului de Asociere, sperăm să adunăm masa critică necesară pentru a avea dreptul moral să facem acest pas şi să depunem această cerere de aderare până la sfârşitul anului curent.

19.01.2015

17 milioane de euro pentru agricultură și dezvoltarea rurală din fondurile ENPARD

Vasile Bumacov: „Pentru anul 2015 noi avem 17 milioane de euro clar destinați agriculturii și dezvoltării rurale din fondurile ENPARD. Am avut conferința care a analizat deja procedeele prin care noi vom implementa acest program și am analizat soluția subvenționării. În cel mai apropiat timp vom implementa proiectul regulamentului de subvenționare pentru anul 2015, în care vom avea un capitol aparte ENPARD.”
 
14.01.2015

Victor Chirilă: „Procesul de regîndire a Parteneriatului Estic urmează să fie finalizat la sfîrșitul acestui an” : Interviul cu directorul executiv al APE.

Europa Liberă: Totuși Republica Moldova se poate pomeni - trebuie să înţelegem - cu mai multe semne de circulaţie în calea sa spre Uniunea Europeană. Inclusiv de limitare a vitezei, dacă nu va avea gradul necesar de pregătire. În aceste condiţii, care contrastează oarecum cu trilurile optimiste ale politicului de la Chişinău, va mai putea Republica Moldova depune cererea de aderare la Uniunea Europeană, aşa cum a declarat că o va face?  
 Victor Chirilă: „Republica Moldova poate să depună această cerere de aderare, întrebare este cum va fi recepționată această cerere? Există o predispoziție din partea Uniunii Europene, din partea majorității statelor Uniunii Europene de a accepta această cerere și de a da un răspuns pe măsura așteptărilor noastre? Aceasta este întrebarea.

Din constatările mele, nu cred că Uniunea Europeană acum este gata să accepte o astfel de cerere. Există diferite tabere, există o tabăra care ar fi gata să accepte, există alte tabere importante din Uniunea Europeană care au anumite rezerve. De aceea și recent dna Gherman, Ministrul Afacerilor Externe ai Republicii Moldova, a anunțat că o astfel de cerere va fi precedată de o consultare cu partenerii din Uniunea Europeană. Cred că este un lucru important.

Cred că totul depinde în mare măsură acum de reformele de acasă, de mesajele care vor fi trimise de Chișinău către capitalele europene. Deocamdată mesajele nu sunt atât de încurajatoare, mai ales din perspectiva recentelor alegeri parlamentare care au nemulțumit o bună parte a partenerilor din Europa. Pentru că ceea ce s-a întâmplat la alegerele parlamentare vine în contradicție cu angajamentele pe care Republica Moldova și le-a asumat prin Acordul de Asociere. Acest Acord de Asociere are la bază respectarea principiilor democratice ale statului de drept. În timpul alegerilor anume aceste principii au fost încălcate.”



13.01.2015

Impasul negocierilor pentru formarea noii coaliţii proeuropene de guvernare la Chişinău.

După alegerile din 30 noiembrie si anunţarea rezultatelor, partidele pro-europene au anunţat ca vor face impreuna o coaliţie si, la data aceea, se dadea de înţeles că acest lucru se va intimpla repede, pentru ca mesajul electoratului a fost clar si pentru că politicienii au înţeles ce se aşteapta de la ei. Dupa prima sesiune a Parlamentului nou format, partidele au 30 de zile pentru a veni cu propunerea de guvern, iar miine incep consultarile pe aceasta tema ale partidelor politice cu presedintele Nicolae Timofti. In aceasta seara, liderii celor trei partide pro europene, Vlad Filat, Marian Lupu si Mihai Ghimpu s-au întilnit din nou pentru a continua negocierile. Societatea civilă din Moldova a căutat să facă presiuni asupra politicienilor pentru o mai multa transparenţă a acestor negocieri, pentru a afla mai multe despre cum merg si când va avea Moldova un nou guvern si ce forţe politice vor face parte din el. 

Europa Libera - in dialog cu Igor BOTAN, directorul executiv al Asociaţiei pentru Democraţie Participativă ADEPT si cu Oazu NANTOI Analistul politic şi directorul de programe de la Institutul de Politici Publice

09.01.2014
R. Moldova nu-și poate permite luxul de a rata oportunitatea istorică oferită de Acordul de Asociere cu UE:  Interviul  cu expertul asociat din cadrul Centrului analitic independent Expert-Grup, Dionis Cenuşă:


Europa Liberă: Adoptarea acestor standarde este prevăzută în Acordul de Asociere și Acordul de Liber Schimb pe care Republica Moldova și l-a asumat în fața Uniunii Europene. Într-un scenariu mai pesimist, domnule Cenușă, o eventuală neîndeplinire a acestor condiții, de fapt, ce riscuri presupun?
Dionis Cenușă: „Bineînțeles, în primul rând e vorba de pierderea oportunităților de valorificare a liberalizării comerțului cu Uniunea Europeană. Aici, în primul rând vor fi afectați exportatorii, ceea ce, în cele din urmă, va afecta și alte segmente care țin de export.
Totodată, nerealizarea angajamentelor, în linii generale, pe care și le-a asumat Republica Moldova, ar putea genera o nealocare a unei asistențe financiare și tehnice din partea Uniunii Europene. Să nu uităm că orice asistență externă este condiționată de calitatea și dinamica reformelor. Prin urmare, verdictul va fi unul trist pentru autoritățile moldovene, care nu doar vor pierde asistența europeană, financiară și tehnică, dar și sprijinul, inclusiv încrederea din partea partenerilor europeni. Republica Moldova nu-și poate permite luxul de a rata oportunitatea istorică oferită de Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană.”
Europa Liberă: Anul 2015 urmează să fie unul decisiv și pentru economia regiunii transnistrene or, la finele lui 2015 expiră așa-numitele preferințe comerciale autonome, de care beneficiază exportatorii din regiune pe piața din Uniunea Europeană. Ce ar putea face Chișinăul pentru integrarea economică a regiunii transnistrene, în economia din dreapata Nistrului, descurajând astfel autoizolarea regiunii?
Dionis Cenușă: „În primul și în primul rând, autoritățile trebuie să adopte o abordare flexibilă în relația cu malul stâng și aici este clară ezitarea din partea Chișinăului, pentru că e vorba de prezența factorului rusesc, de situația la zi din regiunea transnistreană. Acum autoritățile de la Chișinău trebuie să identifice soluții viabile pentru a face posibilă implementarea Acordului de Asociere pe tot teritoriul Republicii Moldova.
Aici mai văd și posibilitatea de a ajunge la un compromis, inclusiv cu participarea partenerilor europeni, pentru a putea extinde regimul preferențial pentru exportatorii transnistreni. Bineînțeles, acest lucru nu poate avea loc fără anumite angajamente asumate de către autoritățile de la Tiraspol, cum ar fi, de exemplu, introducerea anumitor elemente ale Acordului de Asociere în versiunea revizuită și extinsă a regimului preferențial, și aici ne referim la elemente ale infrastructurii calității, la cooperarea vamală, regulile de origine, adică lucruri care nu țin atât de mult de aspecte politice, care sunt mereu scoase în evidență de către Tiraspol drept elemente inacceptabile pentru regiunea transnistreană.”
 
 06.01.2015

Victor Ţvircun: „trebuie să venim cu propuneri, cu oferte atractive pentru aceste investiţii” : Intervu cu Secretarul General al Organizaţiei pentru Cooperare Economică la Marea Neagră (OCEMN), Victor Ţvircun

Europa Liberă: Ce beneficii are Moldova de pe urma statutului de membru al OCEMN?

Victor Ţvircun: „La momentul de faţă, noi putem vorbi despre utilizarea unor surse financiare care au fost lansate din partea Organizaţiei pentru Cooperare Economică la Marea Neagră, unde a participat şi Republica Moldova, se înscriu două structuri – Project Development Fund, adică Fundaţia de dezvoltare a diferitelor proiecte şi Hellenic Development Fund, adică Fundaţia elenică.

Republica Moldova a participat cu diferite proiecte la ambele fundaţii şi a avut de câştigat. De exemplu, Universitatea Tehnică a participat cu proiecte şi a obţinut 50 de mii de euro, care au fost plasate în realizarea unui proiect concret elaborat de către universitate.

Afară de aceasta, noi putem vorbi de proiecte care acum sunt în curs de studiere şi implementare. Aceasta se referă la iniţiativa cu care am venit noi pentru energia verde, adică instalarea panelelor solare la unele instituţii de învăţământ preuniversitar. Noi am iniţiat un proiect care se numeşte „Project Development Unit”, un ghid pentru oameni de afaceri, pentru structuri de afaceri, care îi va ajuta să obţină suport financiar, fie în formă de credite, în primul rând, din partea Băncii de Dezvoltare şi Comerţ a Mării Negre.

Şi încă o chestie la care aş dori să atrag atenţia – noi în ultimii ani am pus un suport destul de esenţial pentru cei care activează în domeniul transporturilor. De exemplu, anul trecut Republica Moldova a pornit realizarea proiectului „Certificat de cântar”. Ce înseamnă aceasta? Trecând prin ţările de tranzit membre OCEMN este posibilitatea să nu repetăm cântărirea transportului la fiecare frontieră, dar de la punctul de pornire până la punctul final să fie un singur cântar, lucru care duce la reducerea pierderii de timp pentru verificarea greutăţii transportului, care în mare măsuri nu numai reduce timpul pierdut, dar câştigul în bani.”
 01.01.2015

Natalia Gherman: „în anul 2015 ar trebui să fim uniţi toţi în jurul ideii europene pentru ţara noastră” : Interviu cu Ministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Natalia Gherman
Europa Liberă: Doamnă ministră, aţi anunţat şi dumneavoastră, şi premierul că, la finele acestui an 2015, Moldova ar putea să depună o cerere pentru a obţine statutul de ţară candidat la aderare la Uniunea Europeană. Veţi insista, a venit timpul, e pregătită Moldova?
Natalia Gherman: „Acesta este un pas responsabil, pe care, evident, Republica Moldova trebuie să-l facă în viitorul apropiat. Însă cele mai bune argumente pentru a-l implementa va fi procesul de realizare a prevederilor Acordului de Asociere, ale Zonei de Liber Schimb, promovarea în continuare a reformelor în toate domeniile, inclusiv în domeniul justiţiei.
Înainte de a face acest pas noi vom consulta partenerii noştri din toate statele membre ale Uniunii Europene şi din instituţiile europene. Eu am impresia că ne apropiem de acest eveniment important. Şi rezultatele alegerilor înseamnă că cetăţenii cred în acest obiectiv şi cetăţenii aşteaptă ca Republica Moldova să-şi continue parcursul său european. Iar noi toţi în anul 2015 ar trebui să fim uniţi în jurul ideii europene pentru ţara noastră şi trebuie să muncim foarte mult întru asigurarea viitorului nostru european.