- Actualitâţi
- Politica europeană în domeniu culturii
- Site-ul web al Comisiei Europene dedicat culturii
- Urmăriți-o pe Twitter pe Androulla Vassiliou, comisarul european responsabil de domeniul educației și culturii @VassiliouEU
15.10.2012
Comisia își prezintă planurile de lărgire a publicului de opere culturale
Comisia
Europeană va prezenta mâine noile sale planuri vizând plasarea
publicului, precum și a artiștilor, în centrul noului său program Europa Cre ativă,
destinat sectoarelor culturale și creative. Lărgirea publicului va fi
un obiectiv-cheie al proiectelor sprijinite prin fondul european propus,
în valoare de 1,8 miliarde de euro, care va îngloba și va consolida
programele Cultură și Media (cinema) existente și care va crea un
mecanism de garantare a împrumuturilor pentru a stimula acordarea de
împrumuturi bancare IMM-urilor din sectoarele culturale.
, a declarat pe acest subiect: „Trebuie
să ne sporim eforturile pentru a suscita interesul publicului față de
cultura europeană și pentru a proteja diversitatea. În acest scop,
trebuie să-i ajutăm pe artiști și pe alți profesioniști să ajungă la un
public nou, în țara de origine și în afară, să-și reevalueze relația cu
publicul existent și să-și diversifice publicul. Dacă dorim să-i inițiem
pe tineri în cultură, trebuie să ne gândim la modalități noi de a
realiza acest lucru. Altfel, riscăm să compromitem diversitatea
culturală și beneficiile acesteia pentru economie și incluziunea socială
”.
Comisia va
prezenta în linii mari planurile sale privind lărgirea publicului, în
cadrul conferinței „Cultura în mișcare” 2012 de la Bruxelles, care
reunește aproximativ 1 000 de reprezentanți din sectoarele culturale și
creative. Evenimentul, care se va desfășura pe durata a trei zile,
începe astăzi cu o sesiune consacrată impactului inițiativei Capitalele
europene ale culturii și va pune în lumină 23 de proiecte, sprijinite în principal prin programele Cultură și MEDIA ale UE, care ilustrează diferite modalități prin care se poate ajunge la un public mai larg și mai diversificat.
Context
Publicuri europene: 2020 și după
„Publicuri europene: 2020 și după” va fi
tema centrală a conferinței Cultura în mișcare (loc de desfășurare: The
Egg Theater, Rue Bara/Barastraat 175, 1000 Bruxelles) din 16-17
octombrie. Mai multe personalități vor explica ce înseamnă lărgirea
publicului și cum se poate crește gradul de accesibilitate a culturii
prin această abordare.
Sectoarele culturale și creative
Sectoarele
culturale și creative ale UE reprezintă aproximativ 4,5% din PIB-ul UE
și oferă în jur de 8,5 milioane de locuri de muncă. Deși au făcut
relativ bine față crizei, aceste sectoare se confruntă și ele cu
probleme considerabile generate de digitalizare, globalizare și
fragmentarea culturală și lingvistică a pieței.
Sprijinul UE pentru cultură permite unui
număr mare - de ordinul miilor - de organizații, artiști și
profesioniști ai culturii să se întâlnească, să schimbe puncte de
vedere, să învețe unii de la alții și, în cele din urmă, să creeze, să
facă turnee și să își prezinte împreună operele în diverse țări
europene.
Comisia a propus un
program nou, intitulat Europa creativă, pentru a consolida
competitivitatea acestor sectoare și pentru a promova diversitatea
culturală. Comisia prevede un buget total de 1,8 miliarde EUR pentru
Europa creativă, în perioada 2014-2020, ceea ce reprezintă o creștere cu
37% în comparație cu nivelurile actuale de finanțare. Programul va
sprijini 8 000 de organizații culturale și va permite unui număr de 300
000 de artiști și profesioniști ai culturii să își prezinte operele
peste hotare și să acumuleze o experiență internațională. De asemenea va
oferi finanțare pentru traducerea a peste 5 000 de cărți (IP/11/1399).
La 26
septembrie, Comisia a prezentat o strategie intitulată „Promovarea sectoarelor culturale și creative pentru creștere economică și crearea
de locuri de muncă în UE”. Obiectivul
este de a crește potențialul de export al acestor sectoare, precum și
de a maximiza beneficiile secundare pentru alte domenii precum inovarea,
TIC și reabilitarea urbană.
Strategia prevede măsuri destinate să stimuleze dezvoltarea
competențelor, accesul la finanțare, promovarea de noi modele de
afaceri, lărgirea publicului, accesul la piețe internaționale și
îmbunătățirea legăturilor cu alte sectoare
Pentru informații suplimentare:
- Proiecte prezentate la conferință
- Situl web al conferinței: http://cultureinmotion.eu
Septembrie 2012
Lansate în 1985,
Zilele europene ale patrimoniului au fost organizate începând din 1999,
ca iniţiativă comună a Comisiei Europene şi a Consiliului Europei. Cele 50 de ţări semnatare ale Convenţiei culturale europene
iau parte la Zilele europene ale patrimoniului, oferind vizite la noi
comori culturale şi deschizând clădiri istorice care sunt în mod normal
închise publicului.
Zilele europene ale patrimoniului / European Heritage Days
-----------------------------------------------------------------------------------------------
26.09.2012
Comisia lansează o strategie pentru a stimula creșterea și crearea de locuri de muncă în sectoarele culturale și creative
Descarcati Comunicarea ( eng) |
Comisia Europeană a prezentat o strategie de deblocare a întregului potențial al sectoarelor culturale și creative din UE pentru a impulsiona crearea de locuri de muncă și creșterea economică.
Noua strategie a
Comisiei urmărește să sporească competitivitatea și potențialul de
export al acestor sectoare, precum și să maximizeze beneficiile acestora
pentru alte domenii precum inovarea, TIC și reabilitarea urbană. Comisia îndeamnă la o serie de acțiuni de promovare a condițiilor adecvate pentru înflorirea sectoarelor culturale și creative. Ele
se concentrează pe dezvoltarea competențelor, accesul la finanțare,
promovarea de noi modele de afaceri, lărgirea audienței, accesul la
piețele internaționale și îmbunătățirea legăturilor cu alte sectoare.