Faceți căutări pe acest blog

Recunoaşterea diplomelor şi calificărilor în Uniunea Europeană


    Daca aveti nevoie de informatii privind dreptul comunitar sau privind modalitatile de a trai, a lucra, a va deplasa  pe teritoriul UE, va rugam sa consultati urmatoarele pagini pe website-ul Europa:   

 Modernizarea directivei privind recunoașterea calificărilor profesionale 

2014
 

 09.10.2013 


Rezoluţia legislativă a Parlamentului European din 9 octombrie 2013 referitoare la propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2005/36/CE privind recunoașterea calificărilor profesionale și a Regulamentului privind cooperarea administrativă prin intermediul sistemului de informare al pieței interne (COM(2011)0883 – C7-0512/2011 – 2011/0435(COD))

Modernizarea Directivei privind recunoașterea calificărilor profesionale — întrebări frecvente (eng)
1What is the Professional Qualifications Directive about?
2. How does the recognition of qualifications work in practice under the current Directive?
3. Which professions are regulated in the EU?
4. Why did the Professional Qualifications Directive need to be modernised so soon after its entry into force?
5. Is the new Directive an evolution or a revolution?
6. What are the main elements of the modernised Directive?
7. What is the European Professional Card and how will it work?
8. How can interested professions obtain the right to use the professional card?
9. The directive provides for a mutual evaluation exercise on regulated professions, what is its purpose?
10. Will the modernisation result in weaker requirements, thereby putting quality of services and
11. When can a citizen benefit from all the changes introduced by the Directive?
12. Two concrete examples of how recognition works in practice:
13. How many citizens have sought to have their profession recognised?
14. Next steps
Formal adoption by the Council is foreseen in the coming weeks. Following publication of the Directive in the Official Journal of the EU, the Directive will enter into force and Member States shall have two years to transpose the Directive into national law.

 2.10.2013


Comisia Europeană a adoptat  o comunicare prin care se anunță începerea unei evaluări a reglementărilor naționale privind accesul la profesii. Profesiile reglementate sunt profesiile în cazul cărora accesul este condiționat de posesia unor calificări specifice sau pentru care utilizarea unui titlu specific este protejată, de exemplu, farmaciștii sau arhitecții. Motivele care ar putea sta la baza acestor restricții sunt bine întemeiate, spre exemplu, protecția consumatorilor. Cu toate acestea, condițiile prea restrictive de acces la anumite profesii pot descuraja sau chiar împiedica tinerii să intre pe piața forței de muncă. Diferitele regimuri de reglementare pot face dificilă depunerea de candidaturi de către profesioniștii calificați pentru posturi vacante din alte state membre.

Evaluarea reglementărilor naționale privind accesul la profesii : COMUNICARE A COMISIEI CĂTRE PARLAMENTUL EUROPEAN, CONSILIU ȘI COMITETUL ECONOMIC ȘI SOCIAL EUROPEAN* COM/2013/0676 final */ 

 13.06.2013

EP: Mutual recognition of professional qualifications

19.12.2011
 
Comisia a adoptat o propunere de modernizare a directivei privind calificările profesionale (Directiva 2005/36/CE).
 
Această propunere vizează simplificarea normelor privind mobilitatea profesioniștilor în cadrul UE, prin punerea la dispoziția tuturor profesiilor interesate a unui card profesional european, care să ușureze și să accelereze recunoașterea calificărilor. De asemenea, se aduc clarificări ale cadrului destinat consumatorilor, prin invitarea statelor membre să revizuiască lista profesiilor reglementate și prin abordarea preocupărilor publicului cu privire la competențele lingvistice și lipsa alertelor eficace cu privire la erorile profesionale, în special în cazurile de malpraxis.

Elementele fundamentale ale propunerii:

1. Introducerea unui card profesional european va oferi profesioniștilor interesați posibilitatea de a beneficia de o recunoaștere mai ușoară și mai rapidă a calificărilor lor, facilitând și mobilitatea temporară. Cardul va fi disponibil în funcție de necesitățile exprimate de profesii (de exemplu, asistenții medicali și ghizii montani au exprimat un viu interes pentru utilizarea unui astfel de card). Cardul presupune o procedură de recunoaștere optimizată efectuată în cadrul sistemului de informare al pieței interne (IMI) și va lua forma unui certificat electronic care să permită profesioniștilor prestarea de servicii sau stabilirea într-un alt stat membru.
2. Îmbunătățirea accesului la informațiile privind recunoașterea calificărilor profesionale: toți cetățenii care solicită recunoașterea calificărilor lor profesionale ar trebui să se poată adresa unui punct unic de contact, fără să fie obligați să apeleze la diferite organisme guvernamentale. Acest punct unic de contact ar trebui să fie ghișeul unic, creat în temeiul directivei privind serviciile, care va permite cetățenilor să obțină dintr-un singur loc informațiile cu privire la documentele necesare pentru recunoașterea calificărilor lor, precum și să efectueze online toate procedurile de recunoaștere a calificărilor.
3. Actualizarea cerințelor minime de formare profesională pentru medici, stomatologi, farmaciști, asistenți medicali, moașe, medici veterinari și arhitecți: cerințele minime de formare profesională pentru aceste profesii au fost armonizate acum 20 sau 30 de ani. Prin urmare, au fost actualizate pentru a reflecta evoluția acestor profesii și a studiilor din domeniile respective. De exemplu, nivelul inițial al studiilor pentru asistenți medicali și moașe a fost actualizat la 12 ani de învățământ general, față de 10 ani până acum.
4. Introducerea unui mecanism de alertă pentru profesioniștii din domeniul sănătății care beneficiază de recunoașterea automată: autoritățile competente ale unui stat membru vor fi obligate să alerteze autoritățile competente din toate celelalte state membre în privința profesioniștilor din domeniul sănătății cărora li s-a interzis să-și exercite activitatea profesională de către o autoritate publică sau de către o instanță judecătorească. Acest lucru este deosebit de important, deoarece au existat cazuri în care medicii cărora li se interzisese să profeseze în statul membru de origine au plecat în străinătate pentru a munci, fără ca celelalte state membre să fie informate cu privire la interdicție.
5. Introducerea unor cadre comune de formare și a unor teste comune de formare, care să înlocuiască platformele comune, ar trebui să permită extinderea mecanismului de recunoaștere automată și la alte profesii. Profesiile interesate ar putea beneficia de recunoașterea automată pe baza unui set comun de cunoștințe, aptitudini și competențe sau pe baza unui test comun care să evalueze capacitatea profesioniștilor de a exercita o profesie.
6. Exercițiul de evaluare reciprocă privind profesiile reglementate: directiva introduce un nou mecanism pentru a se asigura o mai mare transparență și justificarea reglementării profesiilor printr-o cerință de calificare specifică. Va trebui ca statele membre să furnizeze o listă a profesiilor pe care le reglementează și să justifice necesitatea reglementării, în continuare urmând să se desfășoare un exercițiu de evaluare reciprocă, facilitat de Comisia Europeană.

Propunere de DIRECTIVĂ A PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI A CONSILIULUI de modificare a Directivei 2005/36/CE privind recunoașterea calificărilor profesionale și a Regulamentului privind cooperarea administrativă prin intermediul sistemului de informare al pieței interne /* COM/2011/0883 final - 2011/0435 (COD) */   

Vezi de asemenea 

  6.09.2012 - Comisia îndeamnă statele membre să recunoască competențele dobândite în afara cadrului școlar și universitar

În cadrul strategiei sale pentru crearea de locuri de muncă și creștere economică, Comisia Europeană a lansat o inițiativă pentru a impulsiona recunoașterea aptitudinilor și competențelor dobândite în afara cadrului școlar și universitar. Propunerea Comisiei are drept scop sporirea posibilităților de angajare în special pentru tinerii șomeri și persoanele cu puține calificări formale, cum ar fi lucrătorii în vârstă și cei slab calificați. Propunerea urmărește, de asemenea, îmbunătățirea accesului la învățământul superior, în special al studenților adulți.

Prin recomandarea sa, Comisia îndeamnă statele membre să stabilească sisteme naționale pentru validarea învățării non-formale și informale (a se vedea contextul pentru definiții) până în 2015. Acest lucru ar permite cetățenilor să obțină o calificare integrală sau parțială pe baza aptitudinilor și competențelor dobândite în afara educaţiei formale. Numai Finlanda, Franța, Luxemburg și Țările de Jos dispun în prezent de sisteme cuprinzătoare pentru validarea învățării non-formale și informale.

Pentru mai multe informații

Comisia Europeană: Educație și formare și validarea învățării non-formale și informale