Faceți căutări pe acest blog

BV - Republica Moldova și statutul de țară candidată la UE - „europenizarea” reformelor

Republica Moldova: Raportul de Stare a Țării 2022 / Expert-Grup; Adrian LUPUȘOR Alexandru FALĂ Denis CENUȘĂ , Stas MADAN. - Ch., 2022  -  50p. [Accesat 27.12.2022)
Raportul reflectă trei elemente care definesc starea țării, și anume bunăstarea populației, mediul de afaceri și guvernanța. În contextul colapsului securității regionale și al numeroaselor crize suprapuse, asociate cu agresiunea militară rusească împotriva Ucrainei, lansată în februarie 2022,

Republica Moldova a reușit nu doar să evite destabilizarea, dar și să obțină validarea definitivă a ambițiilor sale europene de către UE.

Ediția din acest an a abordat în calitate de subiect special statutul de țară candidată la UE a Republicii Moldova, angajamentele ce derivă din acest statut și implicațiile pentru țară.


Republica Moldova și statutul de țară candidată la UE - „europenizarea” reformelor //Republica Moldova: Raportul de Stare a Țării 2022 . -  Ch., 2022. - P.10-17

În contextul colapsului securității regionale și al numeroaselor crize suprapuse, asociate cu agresiunea militară rusească împotriva Ucrainei, lansată în februarie 2022, Republica Moldova a reușit nu doar să evite destabilizarea, dar și să obțină validarea definitivă a ambițiilor sale europene de către UE, materializată prin obținerea, în luna iunie a.c., a statutului de țară candidată la aderare. În termeni strategici, țara noastră este încorporată în Politica Europeană de Extindere, ceea ce o ajută să se diferențieze, deja de o manieră categorică, de alți participanți ai Parteneriatului Estic. Odată cu mutarea frontierelor geopolitice ale UE la granițele Ucrainei cu Federația Rusă, Republica Moldova are posibilitatea să se alinieze în mod mai eficient la sistemul de valori liberale. Concomitent, statutul de țară candidată sporește gradul de solidaritate și de atenție politică din partea UE. Cu alte cuvinte, Moldova nu mai este tratată ca parte a zonei gri, care anterior despărțea Rusia de UE.

Din cuprins:
  • TRANSFORMAREA PROCESULUI DE INTEGRARE EUROPEANĂ, ÎNTRE EXIGENȚĂ ȘI REFORME VERIFICATE 
  •  CONDIȚIONALITĂȚILE UE ȘI „FOAIA DE PARCURS” A MOLDOVEI 
  •  OPORTUNITĂȚILE STATUTULUI DE ȚARĂ CANDIDAT LA UE 
  •  RISCURI ȘI OBSTACOLE ÎN PROCESUL DE PREADERARE 
  •  RECOMANDĂRI 
  1. Promovarea unei politici pro-europene bazate pe evaluarea critică a progreselor, limitărilor și costurilor procesului de aderare.
  2. Progresele în alinierea la legislația și practicile europene necesită specialiști competenți în afaceri europene.
  3. Implicarea actorilor nonguvernamentali și angajamentul politic al autorităților de a promova pluralismul și incluziunea în procesul de reformă europeană.
  4. Accesul anticipat la fondurile pentru aderare reprezintă o necesitate obiectivă pentru a accelera reformele
  5. Crearea alianțelor politice în interiorul UE trebuie să rămână o prioritate pentru autoritățile moldovenești.