Towards a new European Neighbourhood Policy: JOINT CONSULTATION PAPER. - Bruxelles, 4.03.2015. - 9 p.
Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica
de securitate/vicepreședintele Comisiei, Federica Mogherini, și
comisarul pentru politica europeană de vecinătate și negocieri privind
extinderea, Johannes Hahn, au lansat la 4 martie 2015 o consultare privind viitorul
politicii europene de vecinătate (PEV). Ultima revizuire a PEV datează
din 2011. Având în vedere evoluțiile semnificative care au avut loc
între timp în vecinătate, este esențial să se efectueze o revizuire
fundamentală a principiilor pe care se bazează politica, a domeniului
său de aplicare și a modului în care ar trebui utilizate instrumentele
sale.
Scopul
este acela de a asigura o consultare cât mai largă atât cu partenerii
din țările vecine, cât și cu părțile interesate din întreaga UE, până la
sfârșitul lunii iunie. După această consultare, în toamnă va urma o
comunicare ce va prezenta propuneri privind direcția viitoare a PEV.
Consultarea
va urmări patru priorități: diferențierea; orientarea; flexibilitatea;
asumarea și vizibilitatea. Au fost deja identificate cinci domenii în
care ambele părți au interese comune: comerțul și dezvoltarea economică;
conectivitatea; securitatea; guvernanța; migrația și mobilitatea.
Informații privind consultarea:
Comisia Europeană și Înaltul Reprezentant au adoptat un document comun
de consultare, în care sunt prezentate o serie de constatări preliminare
referitoare la învățămintele desprinse din aplicarea PEV până în
prezent, precum și principalele întrebări care urmează să fie discutate
cu partenerii și părțile interesate.
„UE are un interes vital în crearea de parteneriate solide cu vecinii săi. Evoluțiile recente din regiune au sporit provocările cu care ne confruntăm cu toții: de la presiunile economice la migrația neregulamentară și la amenințările la adresa securității. Avem nevoie de o politică puternică pentru a putea soluționa aceste probleme. De asemenea, trebuie să înțelegem mai bine diferitele aspirații, valori și interese ale partenerilor noștri. Acestea sunt aspectele pe care trebuie să se concentreze revizuirea, dacă dorim să avem o relație politică solidă cu vecinii noștri”, a declarat Înaltul Reprezentant/vicepreședintele Federica Mogherini.„Este în interesul UE să promoveze pacea, stabilitatea și prosperitatea la granițele sale. Revizuirea ne va permite să găsim modalități mai eficace pentru a realiza aceste obiective. Îmi doresc să realizăm parteneriate mai echilibrate, care să producă rezultate”, a adăugat comisarul Johannes Hahn.
Scopul
prezentului document este să structureze discuția privind o
reexaminare detaliată a PEV
Politica
europeană de vecinătate (PEV) a fost elaborată în 2003
(Comunicarea „Europa extinsă”[1])
pentru a dezvolta relații mai strânse între UE și țările
sale învecinate, inclusiv prin crearea posibilității unei
integrări economice mai strânse cu UE și prin oferirea perspectivei
unui acces sporit la piața internă a UE. S-a prevăzut ca
integrarea să fie progresivă, prin punerea în aplicare a unor reforme
politice, economice și instituționale dificile, precum și prin
angajamentul față de o serie de valori comune....
PEV a evoluat
de-a lungul acestei perioade...
PEV nu a fost
întotdeauna în măsură să ofere răspunsuri adecvate la
aceste evoluții recente, nici la aspirațiile în schimbare ale
partenerilor noștri, acest lucru fiind și în defavoarea intereselor
proprii ale UE.
Au ieșit la
iveală diferențe din ce în ce mai mari în ceea ce privește
relațiile partenerilor cu UE în ansamblu și cu privire la diferitele
sectoare de politică. PEV a extins influența UE în anumite
privințe, dar într-o serie de domenii programul de reforme a stagnat,
parțial din cauza unor interese concurente, parțial deoarece nu
toți partenerii par să fie la fel de interesați de un
parteneriat special cu UE, bazat pe modelul pluralismului și
integrării. De asemenea, în ultimii ani UE s-a confruntat cu o criză
economică gravă, situație care a produs consecințe asupra
vecinilor noștri.
Având în vedere
toate acestea, în prezent există o necesitate clară de a revizui
ipotezele pe care se bazează politica de vecinătate, precum și
domeniul său de aplicare și modul în care ar trebui utilizate
instrumentele, inclusiv modul în care diferitele sectoare de politică pot
contribui mai bine la cooperare, creând legături între
prioritățile interne și cele externe. Scopul unei astfel de
revizuiri este de a asigura faptul că PEV poate, în viitor, să
sprijine într-un mod mai eficace dezvoltarea unei zone comune de stabilitate,
securitate și prosperitate cu partenerii noștri. Revizuirea trebuie,
de asemenea, să examineze dacă „relațiile privilegiate” își
realizează întregul potențial și ce se poate face pentru a le
întări, atât în interesul Uniunii, cât și al partenerilor săi.
Pentru ca PEV
să fie adecvată scopului în care a fost creată, este
necesară o analiză mai precisă a intereselor UE și ale
partenerilor săi. Pe de o parte, este esențial ca partenerii să
fie consultați cu privire la interesele și aspirațiile lor
pentru acest parteneriat. Pe de altă parte, UE trebuie să își
definească mai clar obiectivele și interesele proprii, promovând
totodată valorile pe care se bazează.
Revizuirea
trebuie să răspundă exigențelor unor parteneri cu niveluri
de ambiție foarte diferite. În cazul în care există deja un
parteneriat și un angajament total în vederea integrării, revizuirea
ar trebui să analizeze modul în care parteneriatul poate fi dezvoltat
și aprofundat. EU își menține angajamentul de a asigura
valorificarea deplină a potențialului fiecărui parteneriat, pe
baza realizărilor de până în prezent
Informații privind PEV:
Articolul 8
alineatul (1) din Tratatul privind Uniunea Europeană prevede că
„Uniunea dezvoltă relații privilegiate cu țările învecinate, în vederea
stabilirii unui spațiu de prosperitate și de bună vecinătate, întemeiat
pe valorile Uniunii și caracterizat prin relații strânse și pașnice,
bazate pe cooperare”.
PEV a fost concepută în 2003 pentru a
dezvolta relații mai strânse între UE și țările învecinate. La sud, PEV
vizează Algeria, Egiptul, Israelul, Iordania, Libanul, Libia, Marocul,
Palestina, Siria și Tunisia, iar la est, Armenia, Azerbaidjanul,
Belarus, Georgia, Moldova și Ucraina.
Obiectivul PEV, revizuită în
2011 în urma evenimentelor din lumea arabă, este să sprijine partenerii
care întreprind reforme pe calea democrației, a statului de drept și a
drepturilor omului, să contribuie la dezvoltarea lor economică
favorabilă incluziunii și să promoveze un parteneriat și cu societățile,
nu numai cu guvernele. Noua PEV consolidează cooperarea în domeniul
politic și al securității, pentru a sprijini dezvoltarea economică și
socială, generarea de creștere economică și de locuri de muncă,
stimularea comerțului și intensificarea cooperării în alte sectoare.
Noul Instrument european de vecinătate (IEV),
cu un buget de 15,4 miliarde EUR pentru perioada 2014-2020, asigură cea
mai mare parte a finanțării acordate celor 16 țări partenere. Abordarea
bazată pe stimulente permite modularea flexibilă a asistenței
financiare în funcție de progresele înregistrate de fiecare țară pe
calea democrației și a respectării drepturilor omului.
Pentru mai multe informații:
- Documentul comun de consultare „Către o nouă politică europeană de vecinătate”:http://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/consultation/consultation.pdf
- Pagina de internet dedicată consultării:http://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/consultation/index_en.htm
- Site-ul Comisiei Europene referitor la politica de vecinătate și negocierile privind extinderea: http://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement
- Site-ul Serviciului European de Acțiune Externă: http://eeas.europa.eu/enp/index_en.htm
- Centrul de informare privind politica europeană de vecinătate:http://www.enpi-info.eu/