Faceți căutări pe acest blog

Dialoguri europene/ Radio Europa Liberă - Noiembrie 2014

 Interviuri, comentarii, opinii



Arhiva 2012-2013








27.11.204

Iurie Leancă: „sînt absolut convins că după alegeri apele se vor linişti, situaţia va reveni la normalitate în R. Moldova” : Interviu cu  prim-vicepreședintele PLDM.
Europa Liberă: Dumneavoastră insistaţi asupra percepţiei de corupţie şi asupra nevoii de a consolida statul de drept. Chiar aţi declarat recent că, odată cu reformarea justiţiei şi stârpirii corupţiei, oamenii se vor simţi protejaţi de lege şi egali în faţa legii. De ce atât de greu scapă Moldova de corupţie, dar mai ales de marii corupţi?

Iurie Leancă: „În această campanie, de regulă, cetăţenii pun câteva probleme, înţelegând exact ce se întâmplă în Republica Moldova şi care sunt aceste impedimente pentru a avansa mult mai repede şi a creşte bunăstarea cetăţeanului. Corupţia în acest sens este o problemă fundamentală care nu doar creează pericole la adresa funcţionării statului Republica Moldova, dar diminuează şi subţiază puternic încrederea cetăţeanului în instituţiile statului şi în capacitatea de a lupta cu acest flagel. Şi ei ştiu foarte bine că din cauza acestui fenomen, din cauza evaziunilor fiscale, din cauza faptului că aceste relaţii, pile ş.a.m.d. încă afectează sistemul, noi nu putem lupta mult mai eficient cu sărăcia.

Bineînţeles că după alegeri suntem obligaţi, este un imperativ să demonstrăm că avem capacitatea, dar cu susţinerea activă a partenerilor noştri europeni, fiindcă de unii singuri această luptă va fi mult prea lungă şi noi nu ne mai putem permite să aşteptăm ani la rând ca să vedem o asanare a sistemului doar cu eforturile noastre. Discuţia şi înţelegerea pe care am avut-o noul Comisar european pentru politica de vecinătate și negocieri pentru extindere, Johannes Hahn, când a fost la Chişinău, despre crearea unui grup de lucru, pentru a vedea cum comisia ne poate ajuta mult mai eficient, nu doar cu resurse financiare, nu dor cu experţi, pe reforma justiţiei ş.a.m.d. Iată această înţelegere de principiu e acum în faza de materializare şi sper că după Anul Nou vom putea beneficia aici de o misiune de asistenţă pe termen mai îndelungat la Chişinău.

Uniunea Europeană are acea capacitate de a susţine, dar şi de a face presiuni pentru a reforma justiţia, pentru a schimba percepţia asupra activităţii ei. Dar, în primul rând, bineînţeles, trebuie să schimbăm atitudinea şi activitatea justiţiei, procuraturii, a altor instituţii de drept.”


25.11.2014

Viorel Cibotaru: „un element de îngrijorare este folosit electoral”

Cu directorul Institutului de Studii Politice din R. Moldova despre problemele de securitate puse de factorii de risc anti-europeni.

  25.11.2014

Véronique North-Minca: „Moldova stă la o răscruce la ora actuală”
În ajun de alegeri opiniile unui diplomat francez despre situația din regiune și necesitatea de a participa la vot.

Véronique North-Minca: „... La ora actuală Moldova stă la o răscruce: se uită în faţă sau se întoarce în spate, se uită spre Europa sau se uită spre Est, se uită spre democraţie, deschidere şi relaţii omeneşti şi civilizate cu celelalte ţări ale Uniunii Europene şi ale lumii sau reintră într-un sistem unde pur şi simplu forţa face politica, nu înţelegerea şi dialogul, însă forţa şi banii câteodată şi anumite resurse, şi frica, unii guvernează cu frică, alţii guvernează prin dialog. Şi aceasta este miza scrutinului.”

 24.11.2014

Elmar Brok: „Prin felul în care se implică în politica moldovenească, Rusia încearcă să împiedice Moldova să ia singură decizia de a urma drumul european”  :  Interviu cu președintele Comisiei pentru Afaceri Externe din Parlamentul European.

Președintele Comisiei pentru Afaceri Externe din Parlamentul European, politicianul creștin-democrat german Elmar Brok, este îngrijorat de politica de revigorare a pan-slavismului promovată de Moscova. Într-un interviu pentru Europa Liberă, Brok arată că atât conflictul din Ucraina cât și evoluțiile din Balcani sunt manifestări diferite ale aceleiași politici duse de Moscova.

 20.11.204

Norica Nicolai: „Apropierea de UE a adus și va aduce pe mai departe Moldovei stabilitate”

Interviu cu Europarlamentara liberală şi membra delegației la EURONEST a Delegației la Comitetul de cooperare parlamentară UE-Moldova

Europa Liberă: Despre Moldova se știa în UE că este țara cu cel mai apropiat conflict înghețat de granițele UE. Acum UE are la granițele sale un război în toată regula, în Ucraina, iar Transnistria pare să fie o pepinieră de cadre pentru rebelii din cele două regiuni separatiste din Ucraina.

Norica Nicolai: „Din punctul meu de vedere este absolut normal ca cele două țări, Moldova și Ucraina, să se apropie de UE. Este și în interesul nostru de a avea un spațiu european la frontiera cu Rusia, și este și în interesul acestor țări de a beneficia de oportunitățile politice și economice pe care le oferă UE. UE oferă garanții de statalitate acestor state. Zona separatistă ucraineană din est rămâne încă o problemă, în ciuda faptului că la Kiev a fost aleasă o administrație pro-europeană.”



 19.11.2014

Robert C. Schwartz: „e nevoie de un discurs pro-european pronunţat mult mai vizibil în media și în spaţiul public din R. Moldova” : În ajun de alegeri opinii în dialog cu un ziarist de la Deutsche Welle.
 Robert C. Schwartz: „În Moldova se întâmplă deja foarte multe lucruri care sunt semnalate pozitiv în presa din Europa de Vest. Trebuie doar să vină un mesaj care arată convingător că acest curs proeuropean al Republicii Moldova nu poate fi întrerupt nici din afară, şi nici dinăuntru. Cred că acest mesaj este foarte important şi va fi, cu siguranţă, taxat pozitiv în presa europeană.”


Europa Liberă: Cum explicaţi dumneavoastră cetăţeanului din Moldova că reformele au şanse?

Robert C. Schwartz: „S-a văzut în toate statele din Uniunea Europeană că reformele, uneori foarte dure, au dus la prosperitate, au dus la libertate, au dus la garantarea statului de drept, au dus la o intensificare a luptei împotriva corupţiei. Sunt 28 de state în Uniunea Europeană şi niciunul dintre aceste state nu a fost băgat cu forţa, împotriva voinţei poporului, în Uniunea Europeană. Cu alte cuvinte, cea mai bună convingere vine din experienţa Uniunii Europene, o experienţă democratică, o experienţă a libertăţii.”

18.11.2014

Petru Guran: „30 noiembrie este o alegere de destin istoric”

UE este o comunitate care se bazează pe valori – libertate, drepturile omului, democrație, ordine de drept și pace. În Uniunea Europeana este și locul Moldovei, a declarat Europei Libere istoricul Petre Guran, fost director al Institutului Cultural Român din Chişinău „Mihai Eminescu”.

 
18.11.2014

Oleg Efrim: „Judecătorul nu trebuie să fie influențat de nimic în afara legii” :Interviu cu ministrul Justiției. 
Europa Liberă: Chiar ieri au fost lansate trei proiecte de asistenţă tehnică pentru sectorul justiţiei din Republica Moldova, proiecte sprijinite de Uniunea Europeană: suma considerabilă oferită pentru reforme în domeniu a fost suplimentată cu încă zece milioane de euro. Despre ce proiecte este vorba?  

Oleg Efrim: „Este vorba despre patru proiecte de asistență tehnică, dintre care unul a fost lansat în anul 2013 și altele trei au fost lansate ieri, așa cum ați spus şi Dvs. Aceste patru proiecte sunt finanțate de Uniunea Europeană și sunt menite să ne asigure, să ne ajute să implementăm strategia de reformă a justiției. Este un sprijin considerabil din partea Uniunii Europene, mulțumesc încă o dată și pe această cale pentru acest sprijin.

14.11.2014

Monica Macovei: „Democrația este soluția, nu dictatura, sărăcia, lipsa de justiție...” : Un interviu cu europarlamentara română, ce a candidat independent la președinția României.

Europa Liberă: Ideea că UE va ajuta Moldovei să scape de marii corupţi e o idee justificată?
Monica Macovei: „Este justificată pentru că Uniunea Europeană pune condiţii şi a pus de la început pe lupta anticorupţie. Şi aici s-au creat noi instituţii. Problema este să şi funcţioneze. Eu ştiu cât e de greu. Este cea mai grea reformă şi singura perioadă în care poţi să o faci este cea de preaderare. Pentru că în general nu există voinţă politică pe bune, reală a politicienilor să se lupte cu corupţia politică, fiindcă s-ar lupta cu ei înşişi. Adică ar adopta legi prin care s-ar trimite pe ei la închisoare sau şi-ar confisca lor averile. Dar sunt obligaţi să facă aceasta în perioada de preaderare, fiindcă e greu să-ţi imaginezi politicieni care ies în faţa poporul şi spun că mai bine nu ne integrăm în Uniunea Europeană şi rămânem corupţi şi eu cu banii întregi, şi voi furaţi ş.a.m.d.


13.11.2014

Iulian Groza: „UE s-a angajat să ofere 410 milioane de euro care să ne ajute la aplicarea Acordului de Asociere”

Interviu cu ministrul adjunct al afacerilor externe şi integrării europene Iulian Groza

Europa Liberă: Dacă vorbim de procesul de ratificare a acordului, observăm că doar un număr mic de ţări au făcut-o: până în prezent, Acordul de Asociere a fost ratificat de parlamentele a șapte țări membre UE: România, Bulgaria, Letonia, Estonia, Lituania, Malta și Slovacia. Este de remarcată absenţa în această listă a actorilor de primă mărime? Este firesc? Şi ritmul de ratificare, în ce măsură ar putea „întârzia” implementarea acordului sau dimpotrivă de a grăbi?


Iulian Groza: „Viteza de ratificare a unui acord sigur că diferă de la o țară la alta, în funcţie de procedurile interne de aprobare a acestui document. În unele țări ale Uniunii Europene procedura de ratificare sigur că durează mai puțin, în altele,procedură de consultare și aprobare durează ceva mai mult. Dar tocmai de asta în Acordul de Asociere există clauza de aplicare provizorie care ne permite să începem deja aplicarea acestui acord până la intrarea definitivă a lui în vigoare, atunci când toate țările ratifică documentul. Clauza de aplicare provizorie practic permite deja intrarea de facto în vigoare a acordului sau peste 90% din conținutul acordului deja se implementează. Dacă ne uităm la practica altor acorduri similare semnate de către Uniunea Europeană, vedem că viteaza ratificării diferă de la o situație la alta. Dar în mediu ratificarea unui acord al Uniunii Europene cu o țară terță durează un an, un an și jumătate, doi.”

12.11.2014

Johannes Hahn: Am început deja să lucrăm la o viziune refăcută a politicii europene a vecinătății

Interviu în exclusivitate pentru Europa Liberă cu noul comisar pentru politica vecinătății şi negocierile de extindere a Uniunii Europene.

Într-un interviu în exclusivitate cu postul nostru de radio, cu corespondentul nostru la Bruxelles, Rikard Jozwiak, noul comisar pentru politica vecinătății şi negocierile de extindere a Uniunii Europene a vorbit despre relaţia Uniunii cu Rusia, cu Ucraina, cu ţările din Parteneriatul Estic şi cu cele din Vestul  Balcanilor. Fiecare din aceste ţări şi regiuni au probleme diferite, iar mandatul pe care austriacul Johannes Hahn îl are în Comisia Europeană va trebui să le „acopere” pe toate


12.11.2014

Teodor Baconschi: „Europa rămâne sursa de civilizaţie şi prosperitate, de democraţie, de garantare a libertăţilorInterviu cu Fostul ministru de externe al României,

 Europa Liberă: Ce înseamnă să fii ajutat de UE?
 
Teodor Baconschi: „Deja libertatea de circulaţie va duce şi la mai mulţi bani din Europa în Republica Moldova, poate investiţii. Există în continuare produse ​​moldoveneşti care intră pe piaţa europeană şi raportează la buget sume care ar trebui investite în dezvoltarea infrastructurii. Europa nu are decât de oferit lucruri bune Republicii Moldova, nimic altceva. Nu e o competiţie, e o cooperare tot mai strânsă şi cred că şi integrarea economică între România şi Republica Moldova e facilitată de faptul că statul moldovean a intrat într-o etapă nouă de legături mult mai complexe nu doar cu Comisia Europeană, dar şi cu statele membre.”

12,11,2014

Nicu Popescu: „experimentul UE cu asocierea statelor din Europa de Est depinde de reuşita forţelor pro-europene la aceste alegeri” : Un interviu în ajun de alegeri cu analistul de la Institutul de Studii de Securitate al Uniunii Europene de la Paris

..Totodată, partea bună a situaţiei Republicii Moldova, inclusiv comparativ cu Ucraina şi Georgia, este că structural Republica Moldova este mult mai ancorată în spaţiul european decât Ucraina sau Georgia. Moldova este comercial mult mai dependentă de Uniunea Europeană, în condiţiile în care circa jumătate din comerţul exterior îi revine Uniunii Europene. Şi acest tip de realităţi economice de fapt va impune un alt model de conduită oricărei guvernări.


În acest sens cred că în realitate, pe termen mediu şi lung, opţiunea pentru Republica Moldova este nu atât între Vest şi Est, cât între o europenizare mai rapidă cu guvernări ferm proeuropene și opţiunea a doua este nu atât orientarea prorusă sau proestică, cât guvernările de tipul celei Voronin sau de tipul celei Kucima din Ucraina, în care se implementează aşa-numita politică multivectorială de ezitare şi pierdere a timpului între diferiţi poli de putere.”

  
11.11.2014

Ludmila Pavlov: „Erasmus+ un program al competiției și transparenței în învățămînt”
Interviul cu șefa Direcției Relații Internaționale și Integrare Europeană din Ministerul Educației

Europa Liberă: Aţi punea să ne descrieţi, să ne modelaţi un exemplu concret în care s-ar beneficia de acest program? Pas cu pas şi pe înţelesul celor care asimilează mai greu limbajul specific.
Ludmila Pavlov: „Toată lumea trebuie să cunoască că programul mare Erasmus+ are două call-uri anuale sau așa numitele apeluri de proiecte anuale. Unul se desfășoară la început de an, în lunile ianuarie-februarie, şi un alt col este demarat în lunile septembrie și este deschis până la sfârșitul anului. Ceea ce trebuie să cunoască tinerii este faptul că ei trebui să fie foarte insistenți, trebuie să cunoască ghidul programului Erasmus+ unde găsesc absolut toată informația pas cu pas cum și ce ar trebui să facă. În primul rând să nu rateze aceste apeluri de proiecte. Apoi să se informeze foarte amănunțit, foarte detaliat din ghidul programului Erasmus+, ce ar trebui să facă, cum să completeze și să remită către Comisia Europeană o aplicație pentru un program sau pentru o bursă?

10.11.2014

 Igor Boţan: „Toată lumea trebuie să înţeleagă semnificaţia căderii zidului berlinez...”:

Igor Boţan: „Toată lumea trebuie să înţeleagă care este semnificaţia căderii zidului berlinez. Căderea zidului înseamnă, în mod iminent, înlăturarea consecinţelor Conferinţei de la Ialta şi ale Pactului de Potsdam de împărţire a Europei. Reunificarea Germaniei, care a urmat la un singur an de la căderea zidului berlinez, a fost urmată de reunificarea Europei. Şi reunificarea Europei s-a oprit la hotarele fostei Uniuni Sovietice, cu excepţia Ţărilor Baltice. Şi aici există semnificaţii istorice foarte importante. Reunificarea Europei a fost atât de frumoasă, dacă îi pot spune aşa, atât de „de succes”, că şi ţări din fosta sau republici din fosta Uniune Sovietică şi-au dorit sieşi o integrare europeană, care a avut foarte multe impedimente şi a avut foarte multe piedici.”

07.11.2014
Jean-Claude Mignon: „Acordurile de asociere nu au fost elaborate pentru a concura Uniunea Vamală” Interviu cu fostul președinte APCE.

Fostul preşedinte al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, conservatorul francez Jean-Claude Mignon conduce misiunea APCE care monitorizează pregătirile de alegerile parlamentare moldovene. Aflat la Chişinău, Mignon s-a întâlnit zilele trecute cu liderii partidelor de la guvernare şi din opoziţie. Într-un interviu cu Diana Răileanu, el a lăudat autorităţile pentru organizarea campaniei, dar şi-a exprimat şi regretul că Parlamentul moldovean n-a adoptat legea despre finanţarea partidelor şi a campaniilor electorale. 

03.11.2014
Leonid Litra: „După atâţia ani, R. Moldova trebuia deja să-şi rezolve problema votului geopolitic”

Polarizarea societăţii moldave în funcţie de opţiunea de dezvoltare externă, fie spre Uniunea Europeană, fie spre Uniunea Vamală, îi face pe tot mai mulţi observatori să creadă că votul din 30 noiembrie va fi unul geopolitic. Europa Liberă l-a întrebat pe expertul şi analistul de la Kiev Leonid Litra dacă acest vot geopolitic ajută sau dezavantajează statul care pendulează între Est şi Vest…