Faceți căutări pe acest blog

UE, BEI si BERD ajută Moldova să achiziţioneze locomotive noi

14 iulie 2020
Partenerii europeni ajută Moldova să achiziţioneze locomotive noi

Îmbunătățiri realizate la căile ferate în vederea sporirii oportunităților comerciale pentru întreprinderile locale

Noul material rulant achiziționat de întreprinderea feroviară de stat Calea Ferată din Moldova (CFM) va aduce beneficii importante comerțului, economiei și vieții oamenilor țării.

Douăsprezece locomotive diesel moderne achiziționate grație finanțării comune a Uniunii Europene (UE), Băncii Europene de Investiții (BEI) și a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) au sosit astăzi la Chișinău. Locomotivele vor consuma mai puțină energie și vor asigura un transport mai sigur și eficient al mărfurilor și pasagerilor pe teritoriul țării și în afara acesteia.

Materialul rulant a fost fabricat în Nursultan, Kazahstan, de către GE Transport, care în prezent este o divizie a companiei americane Wabtec, un furnizor important de vagoane pentru marfă și locomotive. GE Transportation a fost contractat în urma unei licitații organizate de CFM în 2018, în conformitate cu politicile și regulile de achiziții ale BERD.

Presedintele Republicii Moldova, Igor Dodon, a exprimat recunoștință reprezentanților BERD, BEI în Moldova, șefului Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, pentru sprijinul constant pe care îl acordă țării noastre prin cele mai diverse proiecte de finanțare a domeniilor strategice din Moldova. Șeful statului a remarcat că gestionarea eficientă a Căii Ferate din Moldova reprezintă o direcție prioritară pentru a revitaliza viața economică a țării.

Adrian Onceanu, Directorul General al CFM, a adăugat: “Datorită locomotivelor cu motoare diesel mai puternice, va fi posibilă efectuarea sarcinilor cu mai puține operațiuni, ceea ce va îmbunătăți eficiența transportului și va reduce costurile de operare. Caracteristicile tehnice îmbunătățite ale noilor locomotive diesel permit creșterea intervalului între întreținerea programată la 92 de zile de la 48 de ore, ceea ce va reduce semnificativ și costurile de mentenanță. Se va reduce consumul de combustibil diesel cu 15-20% și de ulei cu 35-40%, ceea ce per ansamblu va aduce economii semnificative.

Ambasadorul Peter Michalko, Șeful Delegației UE în Moldova, a comentat: „Astăzi, UE a dovedit încă o dată susținerea cetățenilor moldoveni. Cele 12 locomotive, achiziționate cu sprijinul Uniunii Europene, Băncii UE (BEI) și partenerilor noștri de la BERD. Contribuția UE este finanțată din banii cetățenilor UE. Acest eveniment marchează astăzi un pas important spre a face Moldova mai verde și dezvoltarea ei mai durabilă. Acest lucru vine, de asemenea, să arate cooperarea de succes dintre UE și Moldova în acest sector, care dovedește că împreună, putem depăși perioadele mai grele și să atingem obiectivele noastre: dezvoltarea economică durabilă, rezistența mediului și prosperitate socială, toate acestea în beneficiul cetățenilor Republicii Moldova. Sprijinul UE pentru cetățenii Moldovei este oferit atât pentru infrastructură, cât și pentru reforme, deoarece ambele trebuie să fie făcute pentru a asigura o calitate a vieții mai înaltă.”

Angela Sax, Șefa BERD Moldova, a declarat într-o înregistrare video: „Sosirea noilor locomotive, finanțate de BERD, BEI și UE, reprezintă o adevărată realizare: acestea înseamnă o Moldovă mai modernă, mai verde și mai dinamică. Noul material rulant va facilita comerțul Moldovei, va menține turația roților economiei și va îmbunătăți viața oamenilor.”

Vicepreședintele BEI, Lilyana Pavlova, a comentat: „Este sarcina Băncii UE să depună eforturi pentru modernizarea infrastructurii de transport din Moldova. Noile locomotive vor facilita un mod de transport mai ecologic și vor îmbunătăți interconectivitatea în interiorul țării, precum și cu țările vecine. Acest lucru va contribui la îmbunătățirea condițiilor pentru transportul de pasageri și mărfuri.”

Achiziționarea locomotivelor face parte dintr-un proiect amplu finanțat de BERD, BEI și UE, care include, de asemenea, reabilitarea infrastructurii feroviare și o reformă cuprinzătoare a CFM pentru a îmbunătăți siguranța, eficiența și guvernanța corporativă.

Licitația pentru modernizarea infrastructurii feroviare este în curs de desfășurare, iar întreprinderea implementează un plan de acțiuni pentru îmbunătățirea guvernanței corporative. În plus, Parlamentul Republicii Moldova urmează să adopte un nou Cod Feroviar – legislație bazată pe directivele UE, care urmărește alinierea sectorului feroviar al țării la Acordul de Asociere cu UE.

Costul total al proiectului este de 110 milioane de euro, dintre care 5 milioane de euro reprezintă un grant pentru investiții de partea Instrumentului de Investiții pentru Vecinătate (NIF) a UE, iar restul sunt împrumuturi de la BERD și BEI.

UE este cel mai mare donator al Moldovei și a oferit până în prezent peste 1 miliard de euro sub formă de granturi.

BEI este banca Uniunii Europene. În calitate de cel mai mare debitor(link is external) și creditor multilateral ca volum, BEI oferă finanțare și expertiză pentru proiecte de investiții solide și durabile care contribuie la realizarea obiectivelor politicii UE. Peste 90 % din activitatea BEI este axată în Europa(link is external), dar sprijină, de asemenea, politicile externe și de dezvoltare ale UE(link is external).

BERD este o bancă multilaterală de dezvoltare și un investitor instituțional important în Moldova. Până acum a investit peste 1,3 miliarde de euro prin intermediul a130 de proiecte. De asemenea, Banca ajută autoritățile moldovenești să elaboreze politici care vin să îmbunătățească climatul de afaceri din țară.

Mai mult


Moldova si BEI
https://www.eib.org/en/projects/regions/eastern-neighbours/moldova/index.htm
BERD si Moldova 
https://www.ebrd.com/moldova.html