Faceți căutări pe acest blog

BV - Dialoguri europene/ Radio Europa Liberă - Iulie - August 2016

Interviuri, comentarii, opinii 


Mai-Iunie 2016
Marite-aprilie 2016 
Ianuarie -februarie 2016
Arhiva 2012-2015







17.08.2016

Sergiu Ostaf: „Moldova are şanse să obțină unui statut mai apropiat de UE în doar câţiva ani”
Europa Liberă: Aşadar, un grup sau o comunitate de organizaţii ale societăţii civile, organizaţii cu crez pro-european, şi-au anunţat decizia de a desfăşura o campanei de informare privind beneficiile integrării europene. Cum ar urma să se concretizeze această intenţie într-un context mai degrabă de euroscepticism şi dezamăgiri grave privind perspectivele europene ale Republicii Moldova?
Sergiu Ostaf: „În primul rând, noi credem că Republica Moldova are şanse foarte bune pentru a progresa la capitolul realizarea reformelor şi există şanse pentru obţinerea unui statut mult mai apropiat faţă de UE în anumită perspectivă de câţiva ani, fie că sunt doi, fie – cinci ani. asta de fapt ne ghidează în optimismul nostru pentru a demara o astfel de campanie. Există şi un motiv foarte clar de ce facem asta. există într-adevăr o necesitatea foarte mare pentru o astfel de campanie, inclusiv pentru că există un anumit nivel de scepticism care s-a instalat în Republica Moldova. ONG-urile, persoanele active fac ceea ce este necesar pentru că credem în acest deziderat. Chiar dacă există un val de scepticism nu doar în Moldova, dar şi în regiune, este şi o provocare pe care o îmbrățișăm. ONG-urile, societatea civil mereu fac lucruri care sunt necesare chiar dacă provocările sunt foarte mari.”

07.08.2016

Ivan Mikloš: „Cheia succesului o constituie supremația legii, demonopolizarea, privatizări transparente și instituții media independente...”

 Interviurile Europei Libere: cu unul din consilierii premierului Ucrainei, fost ministru de finanțe al Slovaciei.

 Europa Liberă: Ați fost unul dintre politicienii implicați în eliminarea corupției din structurile de stat din Slovacia. Care au fost principalele măsuri care au adus schimbarea?

Ivan Mikloš: „Cele mai eficiente metode de combatere a corupției au fost transparența decizională, controlul public, liberalizarea economiei și privatizarea. Aceste măsuri reduc radical spațiul pentru corupție și transformă fiecare cetățean și ONG într-un „câine de pază” al democrației. Pedepsele sunt și ele importante, dar cred că măsurile menționate mai sus sunt mult mai eficiente. Vorbesc din experiența pe care am avut-o în Slovacia.”

04.08.2016

Ivan Mikloš: „E nevoie de lideri puternici care să pună reformele în practică și de o comunicare eficientă dintre autorități și cetățeni” : Interviu cu unul din principalii consilieri ai premierului ucrainean și fost ministru de finanțe în Slovacia (2010-2012).

Europa Liberă: Ați fost unul dintre politicienii implicați în eliminarea corupției din structurile de stat din Slovacia. Care au fost principalele măsuri care au adus schimbarea?
Ivan Mikloš: „Cele mai eficiente metode de combatere a corupției au fost transparența decizională, controlul public, liberalizarea economiei și privatizarea. Aceste măsuri reduc radical spațiul pentru corupție și transformă fiecare cetățean și ONG într-un „câine de pază” al democrației. Pedepsele sunt și ele importante, dar cred că măsurile menționate mai sus sunt mult mai eficiente. Vorbesc din experiența pe care am avut-o în Slovacia.”


 

04.08.2016

Hannes Aarma: „Mai sunt necesare și niște cursuri de formare pentru funcționarii publici, așa încât aceștia să cunoască cum trebuie aplicată legea”

Autoritățile moldovene aflate în dificultate financiară s-au bucurat miercuri la aflarea deciziei guvernului României să trimită luna aceasta prima tranșă dintr-un împrumut salvator de 150 de milioane de euro promis Republicii Moldova. Dar la Chișinău mulți se întreabă cum vor fi cheltuiți banii din împrumut, ce riscuri există să fie irosiți.Europa Liberă a discutat despre aceste riscuri cu expertul estonian, Hannes Aarma, care a fost selectat de Uniunea Europeană și consiliază de câteva luni guvernul moldovean în privința folosirii asistenței externe.

Hannes Aarma: „Autoritățile din Republica Moldova au întreprins mai multe măsuri pentru a mări încrederea partenerilor externi. Printre acestea se numără și legea menită să consolideze practicile de achiziții publice din țară. Dacă legea va fi aprobată și aplicată riguros, putem vorbi de o concordanță cu practicile din Uniunea Europeană în acest domeniu.
Consider că mai trebuie consolidat controlul financiar și auditul. În așa mod vom fi siguri că Republica Moldova cheltuiește fondurile externe conform înțelegerilor, adică spre binele cetățenilor. Guvernanții trebuie să controleze riguros felul în care sectorul public operează cu acești bani, astfel încât regulile să nu fie doar scrise pe hârtie, dar să fie urmate în practică.”

 






03.08.2016

Robertas Šapronas: „În momentul de față mai mult de 90% din bugetul dvs. de apărare este utilizat pentru salarii şi mentenanţa infrastructurii”


Un interviu cu un consilier din echipa trimisă de UE la Chișinău pentru asistență și expertiză, specialist în reformarea sectorului de securitate.

Robertas Šapronas face parte din echipa de consilieri trimiși de Uniunea Europeană la Chișinău pentru a oferi autorităților moldovene asistență și expertiză la realizarea reformelor. Fost director pentru relații internaționale și operațiuni în Ministerul Apărării din Lituania, Šapronas a fost implicat în eforturile de reformă a sectorului de securitate moldovean, inclusiv în elaborarea unei noi Strategii a Securității Naționale. Strategia care mai trebuie aprobată de Guvern și Parlament sugerează că principala amenințare externă vine dinspre est, iar principala amenințare internă este corupția. Într-un interviu cu Robertas Šapronas, corespondenta Europei Libere i-a solicitat la început să descrie ce rol a jucat el în elaborarea Strategiei.


 25.07.2016

Sophie Meudal-Leenders: „Legislatorii ar trebui să fie pro-activi pentru restabilirea încrederii publice în justiție”
Un interviu cu o expertă a organismului Grupul de state împotriva corupției (GRECO) despre corupția în Moldova.

Moldova are legi foarte bune in domeniul anticoruptiei, dar nu le aplica. Este înca un semnal de alarmă tras de GRECO, Grupul de state împotriva corupţiei, organism de experti al Consiliului Europei. În cel mai recent raport privind Republica Moldova, experții cer legislatorilor să respecte legislația si să consulte și societatea civilă atunci cand dezbat un proiect de lege. Pe de altă parte, experții cer extinderea termenului de aplicare a sancțiunile impuse de CNA, care în prezent este de doar trei luni. Nu în ultimul rand, GRECO cere eliminarea imunității de care se bucură parlamentarii pentru activitățile extraparlamentare.

GRECO
Corupţia printre parlamentari, judecători şi procurori: Raportul GRECO pentru 2015
Grupul de State împotriva corupţiei a publicat un raport cu privire la Moldova

13.07.2016

Corina Călugăru: Îngrijorările de la Chișinău au fost notate de către Consiliul Europei şi se pregătesc misiunile de monitorizare". Interviu cu ambasadoarea Corina Călugăru, reprezentant permanent al Republicii Moldova pe lângă CoE. 
Europa Liberă: Ar putea exista riscul ca alegerile prezidenţiale să planeze asupra lor anumite semne de întrebare dacă nu se remediază şi dacă aceste îngrijorări pe plan local vor creşte în intensitate?
Corina Călugăru: „La acest moment îngrijorările de la Chişinău au fost notate de către Consiliul Europei, dar în acelaşi timp se pregătesc misiunile de monitorizare. A fost luată decizia privind echipa de monitori din partea Adunării Parlamentare al Consiliului Europei şi, precum am menţionat şi proiectul de asistenţă. Prin urmare, există deja experţi care monitorizează situaţia şi la moment, cel puţin, misiunea încă nu a fost notificată vizavi de careva îngrijorări majore suplimentare. Spre toamnă cred că va fi o imagine mult mai vizibilă asupra situaţiei, de fapt.”
Europa Liberă: Ce aşteptări are Consiliul Europei în raport cu aceste alegeri, în sensul felul cum vor fi ele organizate şi cum se vor derula?
Corina Călugăru: „Pentru alegerile prezidenţiale a fost adoptată decizia Adunării Parlamentare a Consiliului Europei privind ataşarea unei misiuni în teren pentru lunile septembrie-octombrie. Și în paralel, evident că în această misiune vor fi implicaţi şi reprezentaţii, experţii Comisiei de la Veneţia care au obiectivul să monitorizeze, să observe cum se implementează cadrul adoptat potrivit opiniei Comisiei de la Veneţia.”

06.07.2016

Aivars Ostapko: „Principala provocare a reformei procuraturii este de a garanta independenţa procurorilor, dar şi responsabilitatea lor” 

Aivars Ostapko este Consilier UE ales pentru a sprijini Procuratura în procesul de reformare şi modernizare instituţională. Noul consilier are 37 de ani, este de origine letonă şi are o experienţă de 15 ani de activitate în cadrul Procuraturii din Letonia. În ultima lună, consilierul a muncit alături de procurorii moldoveni întru accelerarea reformelor instituţionale. Într-un prim interviu de la intrarea în funcţie, Aivars Ostapko ne-a spus că cel mai mare risc al reformei procuraturii ar fi ca ea să rămână doar pe hârtie:
06.07.2016

Olev Aarma: „A realiza Acordul de Asociere înseamnă să faci reforme în ţara ta astfel încât oamenii să simtă acest lucru”. Interviu cu un consilier UE din Estonia.

Europa Liberă: Acum, dacă ne uităm în viitor la acest proces de punere în practică a Acordului de Asociere, care sunt zonele Dvs. de îngrijorare, altfel spus care este următoarea „foaie de parcurs” dacă pot să spun astfel?
Olev Aarma: „Mesajul meu este că acest lucru nu trebuie să-l fac eu, adică să dau o nouă foaie de parcurs autorităţilor. Este sarcina autorităţilor, în baza înţelegerilor cu Bruxelles-ul. Pentru că dacă eu voi face acest lucru pentru autorităţi, vom ajunge la acelaşi lucru: se face ceva pentru că cineva v-a cerut să faceţi asta. Înţeleg că în prezent sunt anumite sectoare problematice în foaia de parcurs, cum ar fi sectorul financiar sau statul de drept, iar autorităţile se grăbesc ca să meargă înainte cu adoptarea legilor. Pentru că s-a pierdut ceva timp şi, deşi ele au trebuit să facă acest lucru înainte, sunt nevoite să-l facă acum. La un moment dat, însă, sper să se intre într-un ritm normal de realizare a Acordului.”

*    *    *

06.07.2016

Aldona Jočienė: „Dacă în sectorul bancar există netransparenţă, apare riscul ca beneficiarii să folosească banii deponenţilor în scopuri personale". Un interviu cu consiliera UE pe lîngă Banca Naţională a Moldovei.
Europa Liberă: Vorbim din nou despre lucruri care abia urmează să se întâmple, şi nu deja întâmplate. Dar iată că în ajunul vizitei misiunii FMI, directorul de ţară al Băncii Mondiale, Alex Kremer, a spus că, de fapt, cauzele de bază ale fraudei bancare nu au fost încă eliminate. De la guvern tot auzim că se pregăteşte un pachet de regulamente. De ce vine el atât de greu?

Aldona Jočienė: „În foaia de parcurs privind acţiunile prioritare de reformă sunt prezentate cele mai importante măsuri care trebuie luate pentru relansarea negocierilor cu FMI. Rezolvarea problemelor din sectorul bancar e o prioritate. Deci, în acest sens BNM a pregătit deja strategia de diminuare a vulnerabilităţilor din sectorul bancar şi lucrează în această direcţie foarte strâns cu FMI. Şi desigur că BNM comunică societăţii deciziile luate. A fost efectuat un exerciţiu de transparentizare a acţionarilor la Moldagroindbank şi BNM a luat anumite decizii privind studiile de diagnoză la cele trei bănci aflate sub supraveghere. Şi desigur că am citit în presă că au fost înlăturaţi asnumiţi top-manageri din anumite instituţii bancare.
Dar problema principala acestor trei bănci sub supraveghere este transparenţa acţionariatului. Obţinerea acestui lucru nu este o misiune uşoară. În Europa, spre exemplu, dacă a fost identificată o problemă, ea devine prioritate şi nu va fi abandonată până nu se rezolvă. Iar când sunt depistate probleme în legătură cu acţionariatul, este foarte important să depistăm cine sunt beneficiarii finali şi să avem aceste exerciţii de transparenţă a acţionariatului, cujm e de exemplu cel de la Moldagroindbank. Şi este foarte important de a întreprinde anumite acţiuni, de a depista dacă sunt anumite pierderi ascunse sau contracte ascunse de bănci şi de a rezolvat aceste probleme în faze incipiente. Iar după ce avem o situaţie reală a băncilor, este foarte important ca băncile să aibă capital pentru a acoperi aceste probleme. Dacă avem o situaţie de insolvenţă la o bancă, trebuie de utilizat instrumente de insolvenţă cât mai devreme. Este o experienţă care deja este utilizată în UJE, de Banca Centrală din UE, de asemenea şi Banca Centrală din Moldova lucrează în această direcţie.
*    *    *

04.07.2016

Valeriu Ghileţchi: „Cea mai bună modalitate de a cunoaște un candidat este prin întîlniri cu alegătorii şi dezbateri electorale...”. Interviu cu un deputat independent despre campania electorală pentru prezidenţiale.

Europa Liberă: Dle Ghileţchi, este publicitatea politică stradală chiar cel mai important şi îngrijorător subiect al apropiatei campanii electorale?
Valeriu Ghileţchi: „Posibil că nu este cel mai îngrijorător, dar cred că este un subiect important care merită a fi abordat. Ideea de a interzice bannerele electorale și de a reglementa afișajul stradal s-a născut după ce am vizitat România în luna mai, în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale. Când am revenit din România, am studiat legislația electorală și a altor țări, am luat de la Comisia Electorală Centrală datele rapoartelor financiare ale partidelor și, în urma acestei analize, am constatat că ar fi bine-venit un proiect de lege care ar interzice bannerele electorale și ar reglementa afișajul stradal.

Sunt trei aspecte, de fapt, importante la care aș vrea să mă refer acum și primul ar fi cel politic. Cred că o asemenea inițiativă ar oferi mai multă echitate între concurenții electorali și ar ridica calitatea procesului electoral - un lucru extrem de important pentru Republica
 05.07.2016

Jordi Rodriguez Ruiz: „Înalţii consilieri ai UE sunt aici pentru a facilita dialogul cu autorităţile, nu pentru a le înlocui”

 Despre profilul, scopul şi primele rezultate ale misiunii europene de consiliere în Republica Moldova.

De câteva luni, 25 de înalţi consilieri europeni se află la Chișinău pentru a oferi asistență în sec­toa­rele cheie ale Acor­du­lui de Aso­ci­ere, începând cu cel bancar şi terminând cu cel anticorupție. Misiunea europeană de consiliere a fost creată la solicitarea guvernului moldovean de a i se acorda asistență la realizarea reformelor democratice şi accelerarea asocierii şi integrării economice a Republicii Moldova cu Uniunea Europeană. Jordi Rodriguez Ruiz, manager de proiecte din cadrul Delegaţiei UE şi coordonator al grupului, ne-a descris într-un interviu profilul, scopul şi primele rezultate ale misiunii:
Jordi Rodriguez Ruiz: „Înalţii consilieri ai UE sunt aici cu scopul de a facilita dialogul între UE şi autorităţile Republicii Moldova. Ei nu sunt aici ca să înlocuiască UE sau autorităţile Republicii Moldova, ci pentru ca să faciliteze înţelegerea autorităţilor din Republica Moldova despre ce înseamnă Acordul de Asociere şi cum să-l pună în aplicare. În septembrie anul trecut, toate ţările din UE au fost solicitate să prezinte potențiali candidaţi pentru toate cele 25 de poziţii de Înalţi consilieri ai UE şi numărul acestora a fost de 360. Din ei, au fost selectaţi 25, în baza CV-urilor, dar şi a unui interviu. Au fost selectaţi 5 lituanieni, 5 din Letonia, din România, din Estonia, Italia şi unul din Elveţia. Ne-am bazat, în primul rând, pe faptul că aceşti experţi vin din ţări care au realizat, la un moment dat, această tranziţie cu succes, dar şi pe experienţa lor personală.”

04.07.2016
 
Pirkka Tapiola: „Cu cât mai apropiate devin relaţiile noastre, cu atât mai importantă devine necesitatea împărtășirii valorilor comune”

Un interviu pe tema relaţiilor Republica Moldova-UE cu șeful Delegației Europene de la Chişinău

S-au împlinit doi ani de la semnarea Acordului de Asociere între Republica Moldova şi Uniunea Europeană. Guvernul de la Chişinău a anunţat că autorităţile ar fi îndeplinit aproape 70 la sută din angajamentele prevăzute în Acord, asumate într-o „foaie de parcurs” schiţată în februarie curent. Totuşi, pentru moment, din cauza scandalului din sistemul bancar, ajutoarele partenerilor de dezvoltare ai Republicii Moldova, între care şi Uniunea Europeană, rămân blocate. U, Pirkka Tapiola:

Pirkka Tapiola: „Mesajul meu se va referi la Acordul de Asociere care a intrat în vigoare la începutul acestei luni. Vreau să ne felicităm pe noi toţi, dar mai ales pe cetăţenii Republicii Moldova cu această ocazie. Îi îndemn să se uite la succesele pe care le-am obţinut: Republica Moldova este prima ţară din cadrul Parteneriatului Estic care are un regim fără vize pentru zona Schengen şi Acordul deschide posibilităţi nenumărate pentru ca aceasta să-şi extindă în continuare exportul. Dar, cu cât mai apropiate devin relaţiile noastre, cu atât mai importantă devine necesitatea împărtășirii valorilor comune. Noi, în cadrul Uniunii Europene, credem că ţările de succes sunt acelea care-s guvernate după principiul statului de drept, unde drepturile omului sunt respectate, unde se luptă eficient cu corupţia. Aceste valori nu sunt valori abstracte, ele sunt funcţionează în viaţa de zi cu zi. Dacă vom respecta aceste principii, cred că ne vom bucura de o Europă stabilă, puternică şi mai securizată.”

Moldova Europeana