Faceți căutări pe acest blog

La 4 iulie la Strasbourg a fost facut public răspunsul Comisiei de la Veneţia a Consiliului Europei cu privire la procedura de alegere a Preşedintelui RM

4.07.2011


În cadrul celei de-a 87a sesiuni plenare (17-18 iunie 2011), Comisia europeană pentru democraţie prin lege (Comisia de la Veneţia), a adoptat  lun memoriu amicus curiae cu privire la trei întrebări ce ţin de articolul 78 al Constituţiei Republicii Moldova, care i-au fost adresate de Curtea Constituţională a Moldovei la 19 aprilie 2011, în rezultatul sesizării acesteia cu un recurs constituţional din partea unui grup de deputaţi.

Aceste întrebăru sunt următoarele:


A.    Poate oare Parlamentul să fie dizolvat de mai multe ori din aceeaşi cauză, mai exact nealegerea Preşedintelui?
B.    Poate oare procedura de alegere a Preşedintelui Republicii Moldova prevăzută de articolul 78 al Constituţiei să fie aplicată repetat după alegerile anticipate ale noului Parlament, dizolvat din cauza imposibilităţii alegerii şefului Statului?
C.    Poate oare Parlamentul să elaboreze, printr-o lege organică, un mecanism care să instituţionalizeze o procedură destinată să garanteze alegerea şefului Statului şi care să nu admită dizolvarea repetată a Parlamentului?

Examinânt legislaţia pertinentă a Republicii Moldova la acest capitol, Comisia de la Veneţia, în baza observaţiilor raportorilor Dlor Bartole, Scholsem, Tanchev şi Turo, a considerat că:

-    articolul 78.5 permite dizolvarea repetată a Parlamentului dacă acesta se dovedeşte a fi incapabil să aleagă şeful Statului;
-    este posibil şi chiar dezirabil, pentru a facilita alegerea efectivă a noului Preşedinte, de a clarifica anumite aspecte ale procedurii de alegere prin intermediul unei legi organice.

În ceea ce priveşte criteriul de fond care cere o majoritate de trei cincimi pentru o nouă alegere a preşedintelui organizată după dizolvarea Parlamentului din cauza incapacităţii acestuia de a alege Preşedintele, Comisia este de părere că soluţia cea mai potrivită este de a modifica expres dispoziţiile constituţionale pertinente, în conformitate cu dispoziţiile din Titlul VI al Constituţiei, unde este prevăzut un compromis politic în cadrul Parlamentului la capitolul unui candidat prezidenţial. Comisia de la Veneţia poate susţine oricare din aceste două soluţii.

Curţii constituţionale a Moldovei îi revine să decidă dacă este corect, în situaţia pe care ea-însăşi a numit-o unică, de a recurge la o interpretare textuală a articolului 78 sau mai curând, în baza experienţei comparative a altor ţări, la o interpretare funcţională a Constituţiei, în scopul de a evita continuarea crizei constituţionale.

Comisia de la Veneţia încurajează partidele politice din Moldova să-şi asume responsabilitatea în materie de guvernare şi să găsească o modalitate de a ajunge la un acord în ceea ce priveşte alegerile prezidenţiale.

Comisia de la Veneţia rămâne la dispoziţia autorităţilor Moldovei pentru a le acorda toată asistenţa suplimentară în această problemă.

Text complet