Faceți căutări pe acest blog

BV: Opinia ulterioară comună a Comisiei de la Veneția privind modificările Codului electoral privind ineligibilitatea persoanelor care au legătură cu partidele politice neconstituționale

CDL-AD(2023)048-e

Republic of Moldova - Joint Follow-up Opinion of the Venice Commission and ODIHR to the Joint Opinion on amendments to the Electoral Code and other related laws concerning ineligibility of persons connected to political parties declared unconstitutional, approved by the Council for Democratic Elections at its 79th meeting (Venice, 14 December 2023) and adopted by the Venice Commission at its 137th Plenary Session (Venice, 15-16 December 2023). - Strasbourg, 18 December, 2023. - 15 p. - [Accesat la 22.12.2023].


Opinia ulterioară comună a Comisiei de la Veneția și a Biroului OSCE pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR) la Opinia comună privind modificările la Codul Electoral și altor legi conexe privind ineligibilitatea persoanelor care au legătură cu partidele politice declarate neconstituționale
, aprobată de către Consiliul pentru alegeri democratice la cea de-a 79-a reuniune (Veneția, 14 decembrie 2023) și adoptată de către Comisia de la Veneția la cea de-a 137-a sesiune plenară (Veneția, 15-16 decembrie 2023). - Strasbourg, 18 decembrie 2023. - 15 p.

Prin scrisoarea din 27 octombrie 2023, dl Igor Grosu, Președintele Parlamentului Republicii Moldova, a depus o cerere pentru o opinie referitoare la cele mai recente amendamente la Codul Electoral, adoptate la 4 octombrie 2023. Această opinie este o continuare a Opiniei Comune a Comisiei de la Veneția și ODIHR privind modificările aduse Codului Electoral și altor legi conexe referitoare la ineligibilitatea persoanelor care au legătură cu partidele politice declarate neconstituționale, adoptată de Comisia de la Veneția la ședința sa din octombrie 2023. Deoarece această Opinie ulterioară se referă la domeniul electoral, a fost pregătită în comun de către Comisia de la Veneția și ODIHR.

La 3 octombrie 2023, Curtea Constituțională a Republicii Moldova a admis o contestație depusă de membrii independenți ai Parlamentului (fostul Partid Șor), care fusese declarat neconstituțional la 19 iunie 2023 și a declarat ca neconstituțional Articolul 16(2)(e) din Codul Electoral, care introdusese ineligibilitatea pentru a fi aleși discutată în (prima) Opinie Comună. A doua zi, la 4 octombrie 2023, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat, cu voturile majorității din Parlament și în două lecturi efectuate în aceeași zi, noi amendamente, inclusiv noi prevederi privind ineligibilitatea pentru a fi aleși. Acest lucru s-a întâmplat cu două zile înainte de termenul limită pentru înregistrarea candidaților și cu o lună înainte de următoarele alegeri locale programate pentru 5 noiembrie 2023.


În opinia Comisiei de la Veneția și ODIHR, modificarea legislației electorale în timpul procesului electoral este de obicei destinată sau poate părea a fi destinată să manipuleze procesul electoral în scopul intereselor partizane, cu excepția cazului în care modificările urmăresc un interes fundamental legitim predominant, cum ar fi protejarea integrității alegerilor în sine.

Mai multe elemente ale amendamentelor trebuie salutate: 
- Limitarea duratei ineligibilității la trei ani de la decizia de neconstituționalitate a partidului politic, în loc de cinci, ceea ce ar trebui să limiteze riscul sancțiunilor disproporționate în timp;
- Introducerea unei abordări mai individualizate aplicând sancțiunea de ineligibilitate pe baza comportamentului specific individual al destinatarilor săi și restrângerea în cele din urmă a aplicării restricțiilor la un grup mult mai mic de persoane;
- Introducerea oportunității de a cere revizuirea judiciară a deciziei de privare a dreptului de a candida, precum și o oportunitate de a prezenta probe organismelor electorale pentru a contesta determinarea despre activitățile lor.

În timp ce amendamentele pot răspunde unui scop legitim de a apăra Constituția și integritatea statului, restricțiile impuse nu sunt în conformitate cu Articolul 3 din Protocolul 1 al CEDO și Articolul 25 din ICCPR, deoarece nu par a fi pe deplin previzibile și nu respectă pe deplin principiul proporționalității.

Comisia de la Veneția și ODIHR recomandă, prin urmare, autorităților moldovenești, dacă doresc să împiedice anumiți membri ai partidelor politice declarate neconstituționale să candideze în alegeri:

- să definească mai precis și mai restrâns criteriile pentru restricționarea dreptului de a fi aleși, în conformitate cu principiile certitudinii legale și proporționalității, eliminând posibilitatea aplicării ineligibilității pentru persoane „suspecte, acuzate sau inculpate” (primul sub-item al Articolului 16(2)(f)) și alte termeni vagi și largi (al doilea, al treilea și al patrulea sub-item al Articolului 16(2)(f)), limitând în același timp restricțiile acestui drept la persoanele ale căror activități au pus în pericol Constituția și integritatea statului democratic, prin acțiunile și exprimările lor, și/sau au urmărit activ obiectivele (ilegale) ale partidelor neconstituționale;

- să solicite autorităților să demonstreze, furnizând probe suficiente și relevante, că o persoană îndeplinește condițiile și criteriile Articolului 16(2)(f) și a contribuit activ la actele ilegitime atribuite partidului politic care a dus la declararea neconstituționalității și, de preferință, să fie stabilit acest lucru de către o instanță judecătorească;

- să ofere persoanelor o oportunitate reală în fața organelor electorale, cu o povară rezonabilă de probe, care să le permită acestora să infirme prezumția despre implicarea lor individuală în activitățile partidelor care au dus la declararea lor neconstituționale.

Comisia de la Veneția și ODIHR reamintesc că punerea în aplicare a acestor recomandări este esențială pentru a evita perturbarea echilibrului dintre scopul legitim al protejării ordinii democrate a statului și a securității naționale și necesitatea de a proteja drepturile electorale individuale, fără a submina disproporționat rolul esențial jucat de toți actorii politici în asigurarea pluralismului și fără a amenința natura reprezentativă a legislativului. 

În plus, Comisia de la Veneția și ODIHR reiterează că modificările ulterioare ale legislației pentru a aduce-o în conformitate cu aceste recomandări ar trebui să se facă printr-un proces de consultare semnificativ.

Mai multe informații: