European Commission for Democracy through Law (Venice Commission) OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (OSCE/ODIHR). REPUBLIC OF MOLDOVA: Joint Opinion on amendments to the Electoral Code and other related laws concerning ineligibility of persons connected to political parties declared unconstitutional: Approved by the Council for Democratic Elections at its 78 th meeting (Venice, 5 October 2023) and adopted by the Venice Commission at its 136th Plenary Session (Venice, 6-7 October 2023) / Srdjan DARMANOVIĊ; Michael FRENDO; Janine OTÁLORA MALASSIS; Kaarlo TUORI; Marla MORRY; Lolita ČIGĀNE; Barbara JOUAN STONESTREET. - Strasbourg / Warsaw, 6 October 2023. - 17 p - [Accesat la 06.10.2023].
Comisia Europeana pentru Democratie prin Drept (Comisia de la Venetia) si Oficiul OSCE pentru Institutii Democratice si Drepturile Omului (OSCE/ODIHR). REPUBLICA MOLDOVA: Opinie comună referitoare la amendamentele la Codul Electoral și alte legi corespunzătoare cu privire la ineligibilitatea persoanelor conectate la partidele politice declarate neconstituționale
Opinia a fost elaborata ca raspuns la o solicitare făcută de domnul Igor Grosu, Președintele Parlamentului Republicii Moldova, către Comisia de la Veneția. El dorește opinia lor cu privire la o lege propusă care ar schimba unele reguli (acte normative) în urma unei decizii a Curții Constituționale.
Întrebările specifice pe care le pune sunt:
- Decizia Curții Constituționale vizează prevenirea unor partide politice de a fi prea active. Este o idee bună să se limiteze dreptul unor persoane de a candida sau de a deține funcții importante în astfel de partide pe o perioadă de trei ani? Această restricție este eficientă și corectă?
- Au alte țări europene restricții similare în vigoare sau există dovezi care susțin astfel de restricții?
In Opinia lor comuna, Comisia de la Veneția și ODIHR doresc să sublinieze particularitatea situației curente. Autoritățile au modificat legislația cu scopul declarat de a pune în aplicare decizia Curții Constituționale. Principiul stabilității legilor electorale nu poate fi invocat pentru a împiedica punerea în aplicare oportună a unei hotărâri dacă aceasta necesită modificări legislative pentru a respecta normele și principiile constituționale. Mai mult, deși adoptarea unei legislații printr-un consens larg după consultări publice extinse cu toți actorii relevanți este întotdeauna adecvată, absența unui consens nu ar trebui să fie un obstacol în calea executării deciziei. Cu toate acestea, este important de menționat că hotărârea Curții Constituționale nu a cerut explicit nicio modificare legislativă pentru a fi pusă în aplicare în întregime.
Legea care prevede ineligibilitatea pentru a candida la alegerile prezidențiale, parlamentare și locale, pe o perioadă de cinci ani, a membrilor organelor executive ale unui partid declarat neconstituțional și a membrilor unui astfel de partid care dețin funcții alese, restrânge dreptul de a candida, așa cum este prevăzut, printre altele, în Articolul 3 al Protocolului 1 la CEDO și Articolul 25 al Pactului Internațional privind Drepturile Civile și Politice.
În timp ce această restricție poate răspunde unui scop legitim de a apăra Constituția și integritatea statului democratic, ea se aplică automat pe baza doar a apartenenței la partid și a deținerii unei funcții specifice, fără a distinge între membrii partidului care ar fi contribuit activ la acțiunile ilegale atribuite partidului politic și cei care au îndeplinit doar sarcini neutre sau nu au fost conștienți de posibilele acțiuni ilegale comise de partid. Restrângerea afectează un grup mare de persoane, făcându-i responsabili colectiv pentru activitățile ilegale ale partidului din care fac parte, lipsind astfel individualizarea și, implicit, garanțiile unui proces echitabil. Acest lucru contravine principiului proporționalității și ar putea duce la arbitraritate.
Prin urmare, Comisia de la Veneția și ODIHR recomandă autorităților moldovene, dacă doresc să împiedice anumiți membri ai partidelor declarate neconstituționale să ocupe anumite funcții electorale:
Să introducă criterii adecvate și o evaluare individuală eficientă care să restrângă drepturile de a candida doar pentru membrii și/sau funcționarii aleși ai partidului ale căror activități au pus în pericol Constituția și integritatea statului democratic prin acțiunile și exprimările lor și/sau au urmărit activ scopurile (ilegale) ale partidelor neconstituționale.
Să ofere acestor persoane întregul set de garanții procedurale în procesul de evaluare, inclusiv o decizie suficient de motivată și posibilitatea de a contesta restricția drepturilor prin oferirea posibilității de a solicita revizuirea judiciară a deciziei de a le priva de dreptul de a candida la alegeri.
Expertii europeni mentioneaza că urmarea acestor sugestii este importantă pentru a menține un echilibru între protejarea ordinii democrate a statului și securității și protejarea drepturilor electorale ale persoanelor, fără a submina în mod disproporționat rolul esențial jucat de toți actorii politici în asigurarea pluralismului sau a naturii reprezentative a legislativului.
Informații suplimentare:
- CDL-AD(2023)048-e Opinia ulterioară comună a Comisiei de la Veneția privind modificările Codului electoral privind ineligibilitatea persoanelor care au legătură cu partidele politice neconstituționale
- CDL-AD(2023)049-e Memoriu amicus curiae comun al Comisiei de la Veneția privind ineligibilitatea persoanelor care au legătură cu partidele politice declarate neconstituționale