Faceți căutări pe acest blog

BV: Opinia comună a Comisiei de la Veneția și DGI al CoE privind Proiectul de lege privind sistemul judiciar anticorupție

REPUBLIC OF MOLDOVA: Joint Opinion. European Commission for Democracy through Law (Venice Commission) and the Directorate General of Human Rights and Rule of Law (DGI) of the Council of Europe on the Draft law on the anti-corruption judicial system and on amending some normative acts: Adopted by the Venice Commission at its 136th Plenary Session (Venice, 6-7 October 2023) / Philip DIMITROV; Angelika NUSSBERGER; Tuomas OJANEN; Hanna SUCHOCKA; Filipe MARQUES. - Strasbourg, 10 October 2023. - 17 p - [Accesat la 07.10.2023].


REPUBLICA MOLDOVA: Opinia comună a Comisiei Europene pentru Democrație prin Drept (Comisia de la Veneția) și Direcției Generale pentru Drepturile Omului și Statul de Drept (DGI) a Consiliului Europei cu privire la Proiectul de lege privind sistemul judiciar anticorupție și modificarea unor acte normative: Adoptat de Comisia de la Veneția la a 136-a sesiune plenară (Veneția, 6-7 octombrie 2023).


Prin scrisoarea din 2 august 2023, Președinta Republicii Moldova, doamna Maia Sandu, a înaintat o solicitare pentru un aviz din partea Comisiei de la Veneția cu privire la proiectul de "Lege privind sistemul judiciar anticorupție și modificarea unor acte normative" (în continuare denumită „proiectul de lege”). Cele două obiective principale ale proiectului de lege sunt crearea unui sistem de instanțe specializate care oferă "un grad crescut de independență judecătorilor" și accelerarea procedurilor legate de corupție.

Eforturile și determinarea depuse de Președintele Republicii și de alte autorități în lupta împotriva corupției sunt binevenite. Evident, este în responsabilitatea autorităților naționale să decidă cu privire la crearea instanțelor specializate anticorupție.

Deși, în cele din urmă, este în competența autorităților moldovenești să decidă dacă situația actuală din sistemul judiciar al țării creează o bază suficientă pentru justificarea creării unor instanțe specializate anticorupție, Comisia de la Veneția și DGI consideră că obiecțiile ridicate de mai mulți factori interesați din Republica Moldova justifică o evaluare amplă a impactului proiectului de lege, inclusiv o analiză a cauzelor profunde ale problemelor pe care această reformă își propune să le abordeze, precum și avantajele și dezavantajele sale și impactul, inclusiv în contextul procesului actual de verificare, notând și planurile autorităților de a efectua o astfel de evaluare.

În acest context, se recomandă autorităților să continue și să îmbunătățească eforturile lor pentru finalizarea procesului de verificare a judecătorilor, care pot fi apoi alocati pentru cazurile legate de corupție, și pentru consolidarea eficienței organelor și mecanismelor anticorupție, precum și a instanțelor care se ocupă de cazurile de corupție.

În ceea ce privește proiectul de lege, în cazul în care autoritățile decid să-l continue, Comisia de la Veneția și DGI fac următoarele recomandări-cheie: 

• Pentru a respecta principiul unității judiciare, se recomandă modificarea titlului proiectului de lege, precum și eliminarea tuturor referințelor în prevederile specifice la un "sistem judiciar anticorupție"."
Având în vedere scopul declarat de a stabili un "sistem de instanțe specializate" cu judecători care au cunoștințe profunde în domeniul anticorupție, ar trebui să se ia în considerare crearea, prin decizia SCM, a unei camere specializate anticorupție și în cadrul CSJ (așa cum este prevăzut acum pentru Curtea de Apel Chișinău). 
• Ar trebui efectuată o analiză detaliată a datelor pentru a se asigura că numărul prevăzut de judecători, în special la ACCCA, va fi adecvat în practică pentru a judeca cazurile legate de corupție într-un timp rezonabil, în conformitate cu articolul 6 din CEDO și jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului. 
• Se recomandă ca SCM, odată ce Consiliul său de Selecție și Evaluare este operațional, să fie însărcinat cu procedura de selecție, fără a introduce o procedură de preselecție care să fie efectuată de o altă entitate. 
• Regulamentele care urmează să fie adoptate de SCM ar trebui să prevadă un număr minim de membri care ar trebui să participe și să voteze în selecție, cvorumul necesar, precum și termene generale și intermediare în procedurile de preselecție și selecție pentru a asigura claritatea legală (previzibilitate) și eficiența. De asemenea, se recomandă introducerea unei referințe la legislația aplicabilă (Codul Administrativ) care prevede revizuirea judiciară a deciziilor de numire. 
• Monitorizarea "stilului de viață al judecătorilor" de către SCM nu este necesară și ar trebui eliminată din proiectul de lege, deoarece verificarea bunurilor și intereselor personale este în sine un mijloc adecvat și suficient pentru monitorizarea integrității judecătorilor.

Prezenta opinie conține și alte recomandări adresate autorităților.