Fourth Evaluation Round: Corruption prevention in respect of members of
parliament, judges and prosecutors: Second interim compliance report: Republic of Moldova: Adopted by GRECO at its 93rd Plenary Meeting
(Strasbourg, 20-24 March 2023) / Group of states against corruption. - Strasbourg, 19 Mai 2023. - 15 p. - (Accesat 19.05.2023).
Disponibil: https://rm.coe.int/fourth-evaluation-round-corruption-prevention-in-respect-of-members-of/1680ab41b9
Cea de-a patra runda de evaluare: Prevenirea corupției în ceea ce privește membrii parlamentului, judecătorii și procurorii: Cel de-al doilea Raport interimar de conformitate: Republica Moldova: Adoptat de GRECO la cea de-a 93-a sesiune plenară (Strasbourg, 20-24 martie 2023) / Grupul de state împotriva corupției. - Strasbourg, 19 mai 2023.- 15 p.
GRECO concluzionează că Republica Moldova a implementat acum în mod satisfăcător sau a tratat într-un mod satisfăcător șase dintre cele optsprezece recomandări cuprinse în Raportul de Evaluare al Celei de-a Patra Runde. Din recomandările rămase, zece au fost parțial implementate și două nu au fost implementate.
În ceea ce privește membrii parlamentului, în afara unei practici parlamentare emergente de ridicare a imunității deputaților, progresul în implementarea recomandărilor în curs este destul de absent. Un cod de conduită pentru parlamentari rămâne de adoptat, inclusiv reguli pentru diverse situații de conflicte de interese și pentru interacțiuni cu terți/lobbyiști. Ar trebui depuse eforturi mai susținute pentru actualizarea site-ului Parlamentului cu informații privind proiectele legislative și pentru organizarea de consultări publice semnificative, asigurând o considerație adecvată a contribuțiilor publicului. Autoritatea Națională de Integritate continuă să fie subdimensionată și să aibă nevoie de o strategie instituțională.
În ceea ce privește judecătorii, eliminarea calității de membru ex officio al Ministrului Justiției și Procurorului General din Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) - care este în sine un pas important, stabilirea criteriilor pentru alegerea judecătorilor și a membrilor laici ca membri ai CSM, obligația legală a CSM de a motiva toate deciziile sale, adoptarea deciziilor motivate în probleme disciplinare și anumite modificări ale procedurii disciplinare a judecătorilor sunt evoluții pozitive. Cu toate acestea, trebuie subliniat faptul că procesul de pre-evaluare a candidaților pentru CSM, evaluarea propusă a anumitor categorii de judecători, precum și rolul sporit al Ministrului Justiției în convocarea Adunării Generale a Judecătorilor afectează negativ implementarea unor recomandări nesoluționate și ar putea inversa realizările obținute până în prezent.
În ceea ce privește procurorii, sunt în curs de desfășurare proiecte de modificare pentru a aboli calitatea de membru ex officio al Ministrului Justiției și Președintelui CSM în Consiliul Superior al Procurorilor, precum și pentru a revizui și întări cadrul legal referitor la răspunderea disciplinară a procurorilor. Autoritățile sunt încurajate să adopte modificările propuse și să pună în aplicare recomandările nesoluționate.
Având în vedere cele de mai sus, GRECO concluzionează că nivelul actual scăzut de conformitate cu recomandările rămâne "global nesatisfăcător" în sensul Regulii 31 revizuite, paragraful 8.3 din Regulamentul de procedură. Prin urmare, GRECO decide să continue să aplice Regula 32, paragraful 2 (i) în ceea ce privește membrii care nu sunt în conformitate cu recomandările cuprinse în raportul de evaluare reciprocă și solicită Șefului delegației Republicii Moldova să prezinte un raport privind progresul în implementarea recomandărilor nesoluționate cât mai curând posibil, dar cel târziu până la data de 31 martie 2024.
În plus, în conformitate cu Regula 32, paragraful 2, ii (b), GRECO invită Președintele Comitetului Statutar să trimită o scrisoare la Reprezentanța Permanentă a Republicii Moldova la Consiliul Europei, atrăgând atenția asupra neconformității cu recomandările relevante și necesitatea de a întreprinde acțiuni hotărâte în vederea obținerii de progrese tangibile cât mai curând posibil.
În final, GRECO invită autoritățile Republicii Moldova să autorizeze, cât mai curând posibil, publicarea raportului, traducerea acestuia în limba națională și să facă această traducere publică.
Sursa
https://www.coe.int/en/web/greco/-/republic-of-moldova-publication-of-4th-evaluation-round-second-interim-compliance-report