Rapoartele privind Republica Moldova din 2023 și 2024:
Rezoluția Parlamentului European din 18 iunie 2025 referitoare la rapoartele Comisiei privind Republica Moldova pe 2023 și 2024 (2025/2025(INI)) . - Strasbourg, 2025. - 9 p. - Idem [Resursă electronică] URL:
Pe data de 18 iunie Parlamentul European a adoptat Raportul anual privind relația cu Republica Moldova, cu o majoritate de 456 de voturi.
Raportul reconfirmă sprijinul politic pentru Moldova, recunoaște eforturile susținute de reformare a țării și ne încurajează să continuăm transformările pornite și să consolidăm reziliența față de amenințările hibride în special în contextul viitoarelor alegeri parlamentare.
Salutând angajamentul exemplar al Republicii Moldova de a înregistra progrese în direcția aderării la UE, raportul aprobat de eurodeputați cu 456 voturi pentru, 118 împotrivă și 51 abțineri recunoaște că relațiile UE-Republica Moldova au intrat într-o nouă etapă. Cooperarea s-a intensificat în paralel cu eforturile susținute ale guvernului de la Chișinău de a alinia legislația Republicii Moldova la cea a UE (așa-numitul „acquis comunitar”). În pofida provocărilor interne și externe semnificative, cum ar fi efectele războiului continuu al Rusiei împotriva Ucrainei învecinate și ingerințele Moscovei în procesele democratice ale Republicii Moldova, deputații salută progresele înregistrate de guvernul moldovean în ceea ce privește îndeplinirea Republica cerințelor de extindere ale UE și ambiția țării de a deschide negocieri cu privire la mai multe aspecte legate de extindere. Deputații solicită Comisiei Europene să-și intensifice sprijinul pentru Republica Moldova în vederea atingerii acestor obiective.
... Progresele înregistrate în ceea ce privește reformele legate de aderarea la UE, în special în ceea ce privește statul de drept și guvernanța
Parlamentul European,....
1. salută angajamentul exemplar al Republicii Moldova și progresele constante înregistrate în ceea ce privește reformele legate de aderarea la UE, în pofida provocărilor interne și externe semnificative, cum ar fi războiul de agresiune la scară largă inițiat de Rusia împotriva Ucrainei, fapt ce a făcut posibilă începerea negocierilor de aderare în iunie 2024, la o jumătate de an de la decizia corespunzătoare a Consiliului European din 14 decembrie 2023 și la mai puțin de doi ani de la cererea țării de aderare la UE, depusă la 3 martie 2022;
2. recunoaște că relațiile dintre UE și Republica Moldova au intrat într-o nouă etapă, odată cu intensificarea cooperării, alinierea treptată în toate domeniile de politică ale acquis-ului UE și înregistrarea de progrese pe calea integrării în UE; salută progresele înregistrate de la începerea, în iulie 2024, a procesului bilateral de examinare analitică și recenta închidere a examinării analitice pentru grupurile tematice 1 (elemente fundamentale) și 2 (piața internă); salută și sprijină ambiția guvernului Republicii Moldova de a deschide în lunile următoare negocierile privind grupul tematic 1 (elemente fundamentale), grupul tematic 2 (piața internă) și grupul tematic 6 (relațiile externe), precum și de a finaliza procesul de examinare analitică până la sfârșitul anului 2025; solicită Comisiei să își intensifice sprijinul acordat guvernului Republicii Moldova, pentru a asigura realizarea cu succes a acestor obiective-cheie; încurajează Consiliul să adopte o abordare bazată pe merit în deciziile sale privind procesul de negociere al Republicii Moldova; regretă conferirea unui caracter bilateral și instrumentalizarea procesului de aderare la UE, cum ar fi opoziția guvernului ungar față de deschiderea negocierilor privind grupurile tematice 1, 2 și 6, ceea ce a dus la o întârziere și servește obiectivului Rusiei de a obstrucționa integrarea europeană a regiunii;
3. consideră că capacitatea Republicii Moldova de a-și consolida progresele actuale în ceea ce privește reformele legate de aderarea la UE și de a menține ritmul ambițios de aderare la UE va necesita sprijinul ferm și real al unei majorități parlamentare după alegerile din toamna anului 2025;
4. observă că atât rezultatul referendumului constituțional privind aderarea la UE, desfășurat la 20 octombrie 2024, cât și rezultatul alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024 și 3 noiembrie 2024 au confirmat sprijinul majorității populației din Republica Moldova pentru obiectivul țării de a adera la UE și pentru reformele proeuropene necesare; subliniază că acest referendum și alegerile s-au desfășurat cu profesionalism și cu un simț extraordinar al datoriei și devotamentului, în pofida unei campanii hibride masive a Rusiei și a reprezentanților săi, cu utilizarea a diverse instrumente, cum ar fi exploatarea strategică a platformelor de comunicare socială, conținutul generat de IA, „scurgerile” de documente false, intimidarea, care a presupus diverse forme de ingerință manipulatoare pentru a destabiliza țara, finanțarea ilicită a unor actori politici, cumpărarea voturilor, inclusiv prin instrumentalizarea de către Rusia a unei părți a clerului Mitropoliei Chișinăului și a Întregii Moldove, prin campanii de dezinformare și atacuri cibernetice desfășurate de Rusia; amintește că aceste atacuri au avut patru obiective esențiale: să divizeze societatea, să erodeze legitimitatea instituțiilor, să discrediteze actorii democratici și să promoveze influența Rusiei; salută rezultatul referendumului constituțional din 2024, care a consacrat în Constituția țării obiectivul ferm privind aderarea la UE; condamnă ferm încercările tot mai frecvente ale Rusiei, ale oligarhilor proruși și ale interpușilor locali plătiți de Rusia de a destabiliza Republica Moldova, de a provoca diviziuni în cadrul societății din această țară și de a submina direcția proeuropeană a țării prin atacuri hibride, instrumentalizarea aprovizionării cu energie, dezinformare, manipulare și campanii de intimidare care vizează organizațiile societății civile și mass-media independentă;
5. ia act de faptul că viitoarele alegeri parlamentare, prevăzute la 28 septembrie 2025, vor avea o importanță determinantă pentru continuarea traiectoriei proeuropene a Republicii Moldova; este preocupat de posibila intensificare a ingerințelor străine răuvoitoare și a atacurilor hibride, în special din partea Rusiei, înainte de alegeri; invită UE să își intensifice sprijinul, inclusiv sprijinul financiar și tehnic, pentru eforturile guvernului din Republica Moldova de a contracara astfel de ingerințe în procesul democratic al țării, inclusiv prin sancțiuni suplimentare, prelungirea și consolidarea mandatului și resurselor misiunii de parteneriat a UE în Republica Moldova (EUPM) și acordarea unui sprijin suplimentar în acest sens, precum și prin punerea la dispoziție a competențelor de specialitate pentru combaterea acțiunilor de manipulare a informațiilor și a ingerințelor străine (FIMI), cu scopul de a contracara amenințările hibride și a întări reziliența; solicită, de asemenea, intensificarea eforturilor autorităților din Republica Moldova și ale UE în sprijinul mass-mediei independente și al societății civile pro-democratice, pentru a permite jurnaliștilor de la nivel național și regional să combată acțiunile străine de manipulare a informațiilor și ingerințele străine și să îmbunătățească cultura digitală;
6. subliniază importanța comunicării strategice, a demascării și a combaterii discursurilor false promovate de Rusia cu privire la UE și la politicile sale, precum și a evidențierii beneficiilor concrete pe termen scurt și lung ale aderării la UE pentru toți locuitorii Republicii Moldova, acordându-se o atenție deosebită unor regiuni precum Găgăuzia, dar și comunităților dezavantajate socioeconomic din spațiile rurale; invită UE să își intensifice sprijinul pentru Republica Moldova în acest sens;
- Reformele socioeconomice
- Drepturile omului
- Energia, mediul și conectivitatea
- Statul de drept și buna guvernare
- Cooperarea în domeniul politicii externe și de securitate comune (PESC) și progresele înregistrate în soluționarea conflictului din Transnistria
Mai multe informații- https://cpescmd2.blogspot.com/2025/04/noutati-ue-rm-aprilie-iunie-2025.html (18.06.2025)