Fifth Evaluation Round: Preventing corruption and promoting integrity in central governments (top executive functions) and law enforcement agencies: Evaluation Report: Republic of Moldova: Adopted by GRECO at its 95rd Plenary Meeting (Strasbourg, 27 November-1 December 2023) / Group of states against corruption. - Strasbourg, 12 March 2024. - 61 p. - (Accesat 12.03.2024).
Disponibil: https://rm.coe.int/fifth-evaluation-round-preventing-corruption-and-promoting-integrity-i/1680aec9a5
* * *
Traducere neoficială
Runda a cincea de evaluare: Prevenirea corupției și promovarea integrității la nivel central (funcții executive de conducere) și la nivelul instituțiilor de punere în aplicare a legii. Raport de evaluare: Republica Moldova: Adoptat de GRECO la cea de-a 95 reuniune plenară (Strasbourg, 27 noiembrie-1 decembrie 2023) / Grupul de State împotriva Corupției. - Strasbourg, 12 martie 2024. - 62 p. - (Accesat 12.03.2024).
Disponibil: https://rm.coe.int/fifth-evaluation-round-preventing-corruption-and-promoting-integrity-i/1680aec9a7
Raportul de evaluare din cadrul celei de-a cincea runde a GRECO asupra Republicii Moldova evaluează eficacitatea măsurilor luate pentru prevenirea și combaterea corupției în funcțiile executive de top, precum Președintele, Prim-ministrul, Viceprim-miniștri, Miniștri, Secretari de Stat, Secretari de Stat ai Guvernului, Secretarul General al Oficiului Prezidențial, Secretarul General al Guvernului, Consilieri Prezidențiali și Consilieri Ministeriali, precum și în membrii personalului Poliției și Poliției de Frontieră. (vezi traducerea neoficială în limba română, furnizată de autorități)
GRECO recunoaște că Moldova a dezvoltat un cadru instituțional de integritate care cuprinde Centrul Național Anticorupție, Autoritatea Națională de Integritate (ANI) și Biroul Procurorului Anticorupție. Există și o Strategie Națională de Integritate și Anticorupție. Cadrul legal de integritate cuprinde mai multe legi care reglementează probleme precum evaluarea integrității instituționale, gestionarea riscurilor de corupție instituțională și declarația și verificarea activelor și intereselor personale, etc. În ianuarie 2024 a intrat în vigoare o nouă lege privind accesul la informații de interes public, iar în octombrie 2023 a intrat în vigoare o lege privind protecția informatorilor.
Raportul identifică mai multe domenii în care sunt necesare îmbunătățiri. Autoritățile ar trebui să adopte un cod de conduită pentru persoanele cu funcții executive de top (PTEF-uri) pentru a acoperi toate aspectele relevante ale integrității și să înființeze un mecanism credibil și eficient pentru a-l monitoriza și impune. Sunt necesare și cursuri de conștientizare dedicate și consiliere confidențială pentru PTEF-uri.
Raportul constată că lobby-ul nu este reglementat în mod direct și că nu există supraveghere efectivă a restricțiilor post-angajare în ceea ce privește PTEF-urile și solicită autorităților să abordeze aceste deficiențe.
GRECO atrage atenția că controlul detaliat al ANI asupra declarațiilor de avere și interese personale ale PTEF-urilor necesită îmbunătățiri semnificative. Ar trebui să fie instituit un mecanism intern de supraveghere pentru a asigura coerența deciziilor inspectorilor de integritate ai ANI, precum și o distribuție egală și corectă a sarcinilor de lucru dintre aceștia.
De asemenea, consideră că mandatul existent al Biroului Procurorului Anticorupție și resursele sale inadecvate au împiedicat urmărirea penală eficientă a corupției la nivel înalt.
În ceea ce privește Poliția și Poliția de Frontieră, GRECO solicită adoptarea unor măsuri pentru a aborda practica generalizată a promovărilor în funcții manageriale ad interim. Lipsește verificarea regulată a integrității ofițerilor de aplicare a legii. Există, de asemenea, nevoia de a dezvolta coduri de conduită dedicate, completate de orientări practice și un mecanism de aplicare. În plus, consilierea confidențială în probleme etice și de integritate ar trebui să fie disponibilă și pentru ofițerii de aplicare a legii.
Autoritățile sunt așteptate să raporteze înapoi către GRECO privind implementarea celor 25 de recomandări până la 30 iunie 2025, astfel încât să poată evalua nivelul de conformitate al țării.
Grupul de State împotriva Corupției (GRECO) este o instituție a Consiliului Europei care își propune să îmbunătățească capacitatea membrilor săi de a lupta împotriva corupției prin monitorizarea conformității lor cu standardele anti-corupție. Acesta ajută statele să identifice deficiențe în politicile naționale anti-corupție, determinând reformele legislative, instituționale și practice necesare. GRECO este format din cele 46 de state membre ale Consiliului Europei, Kazahstan și Statele Unite ale Americii.
Informații suplimentare:
Cea de-a patra rundă de evaluare. Prevenirea corupției în ceea ce privește membrii parlamentului, judecătorii și procurorii. Raport secund de conformitate aferent celei de-a patra rundă de evaluare a Republicii Moldova., 2020Prevenirea corupției printre parlamentari, judecători și procurori: Raportul GRECO cu privire la Moldova, 2016