Faceți căutări pe acest blog

BV : UE-RM - Strategia BERD pentru Republica Moldova (2023-2028)


Moldova Country Strategy 2023-2028.
Approved by the Board of Directors on
23 February 2023 / The European Bank for Reconstruction and Development. - 2023. - 27 p.

Disponibil (pentru descărcarea) :   https://www.ebrd.com/strategy-and-policy-coordination/strategy-for-moldova.pdf

Cuprins :
Sumar Executiv
Privire generală Moldova-BERD
I. Implementarea Strategiei anterioare 2017-2022
  • Principalele rezultate ale tranziției obținute în cursul perioadei strategice anterioare
  • Provocări în ceea ce privește implementarea și lecții cheie
II. Contextul economic
  • Contextul macroeconomic și perspectivele perioadei strategice
  • Principalele provocări în materie de tranziție
III. Prioritățile guvernului și implicarea părților interesate
IV. Definirea priorităților Strategiei de Țară a BERD
V. Cadrul pentru activități și rezultate
VI. Cartografierea complementarită ț ii partenerilor internaționali în domeniile de activitate ale BERD
VII. Riscurile implementării și implicații sociale și de mediu
VIII. Evaluarea co-finanțării din partea donatorilor 

Pe data de 23 februarie 2023 Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a aprobat o nouă Strategie pentru Republica Moldova, care definește activitatea sa de investiții și de politici cu această țară candidată la Uniunea Europeană pentru următorii 5 ani (2023-2028).

Prioritățile strategice ale BERD pentru Republica Moldova includ :
  • consolidarea rezilienței și securității energetice și promovarea unei economii mai ecologice;
  • sprijinirea dezvoltării unui sector privat competitiv, a unei infrastructuri financiare mai rezistente și a unei guvernanțe mai bune;
  • consolidarea conectivității și a comerțului.
De la adoptarea Strategiei de Țară anterioare, angajamentul Republicii Moldova față de principiile politice enunțate în articolul 1 din Acordul de Instituire a băncii sau consolidat în mod semnificativ în urma unei schimbări politice în perioada 2020-2021. Noile autorități orientate spre reforme au luat măsuri pentru a consolida democrația și a aborda vulnerabilită țile de lungă durată ale țării, în special în domeniul justiției, al statului de drept și al luptei împotriva corupției. În acela și timp, ambițiile de reformă ale Republicii Moldova necesită consolidarea capacității administra ției publice, în special având în vedere amploarea provocărilor cu care se confruntă.
Moldova are o economie mică, care de ani de zile a fost constrânsă de deficiențe structurale grave, inclusiv de o guvernanța deficitară, capacitatea instituțională limitată și de un mediu de afaceri neuniform. Veniturile reale pe cap de locuitor sunt în urma altor țări din regiune, iar emigrarea rămâne ridicată, în special în rândul tinerilor. Cu ISD și investiții limitate, creșterea a fost determinată în primul rând de remitențe care alimentează consumul privat, produsele cu valoare adăugată scăzută fiind predominante în rândul volumelor modeste ale exporturilor. Uniunea Europeană este principalul partener comercial al Republicii Moldova, reprezentând două treimi din exporturi, care au crescut semnificativ în ultimii douăzeci de ani, în special după semnarea Acordului de Asociere în 2014 și intrării în vigoare a Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător  în 2016. Cu toate acestea, valoarea comer țului raportată la PIB rămâne neobișnuit de scăzută pentru o țară mică Per ansamblu, creșterea PIB ului rămâne volatilă, iar economia a revenit în 2021 după o recesiune majoră în 2020 cauzată de pandemia de COVID 19.
Actuala guvernare s-a angajat într-un program ambițios de reformă, condus de aspirațiile europene ale Republicii Moldova și menit să depă șească vulnerabilită țile de lungă durată. Au fost luate măsuri importante, în special pentru combaterea corupției și consolidarea statului de drept. Cu toate acestea, progresele au fost perturbate de criza energetică și de războiul din Ucraina. Prețurile record ale resurselor energetice unde prețurile la gaze au crescut de peste trei ori iar creșterea inflației de peste 30 au împovărat în mod semnificativ economia, iar afluxul major de refugiați au îngreunat și mai mult serviciile publice ș i infrastructura. Pe fondalul creșterii deficitelor publice, situația macroeconomică s-a înrăută ț it semnificativ, PIB ul fiind estimat să se contracteze cu 4.7% în 2022.
Aceste presiuni au exacerbat vulnerabilită țile de lungă durată și inter-dependente. Competitivitatea este limitată de dimensiunea redusă a pieței și de sectorul ÎS mare, dar ineficient, care beneficiază în continuare de subvenții semnificative. Guvernanța importantă și reformele instituționale continuă să rămână în urmă la nivelul unei administrații publice ineficiente, în special în sistemul judiciar, în timp ce constrângerile semnificative în materie de capacitate împiedică punerea în aplicare a reformelor. Furnizarea de servicii publice este împiedicată de infrastructura fizică precară, care a limitat, de asemenea, integrare a comercială. În cele din urmă, insecuritatea energetică gravă generată de dependența îndelungată a Moldovei de o singură sursă și furnizor de energie și de conexiunile externe limitate continuă să inhibe eforturile de diversificare a amestecului energetic și de promovare a tranziției verzi.
Deși aceste provocări sunt descurajante, decizia UE din iunie 2022 de a acorda Moldovei statutul de țară candidată de aderare la UE (împreună cu Ucraina) oferă o oportunitate importantă și ar trebui să ofere un impuls puternic pentru accelerarea reformelor importante. În plus, Banca contribuie activ la Platforma multilaterală de sprijin pentru Moldova ( care oferă asistență politică, financiară și tehnică concretă pentru a ajuta țara să depă șească provocările masive cu care se confruntă, în special în urma războiului din Ucraina. De la începerea opera țiunilor în Moldova, banca a investit aproape 1,8 miliarde euro, o mare parte din aceasta pentru a sprijini infrastructura, precum și pentru a stabiliza sectorul bancar. Deși va fi nevoie de un grad ridicat de flexibilitate, având în vedere incertitudinea economică
viitoare banca se va baza pe aceste realizări și este pregătită să consolideze în continuare reziliența Moldovei, inclusiv prin înfiin ț area unor echipe-pilot de sprijin pentru reforme în ministerele cheie pentru a contribui la consolidarea capacității sale de a implementa reforme importante.

Republica Moldova este una dintre țările învecinate cu Ucraina care a beneficiat de un sprijin puternic din partea BERD în 2022 pentru a proteja economia regiunii împotriva impactului războiului. În 2022, investițiile totale ale băncii s-au ridicat la un nivel record de 500 de milioane de euro, cu accent pe securitatea energetică și pe sectorul privat.

Detalii :