Faceți căutări pe acest blog

Educația - pe prim plan: Strategia Consiliului Europei 2030 în domeniul Educației

  1. Renovarea misiunii democratice și civice a educației;
  2. Consolidarea responsabilității sociale și a capacitatății de răspuns a educației;
  3. Avansarea educației printr-o transformare digitală bazată pe drepturile omului 

Aceștia sunt cei 3 piloni ai Strategiei Consiliului Europei pentru educație pentru perioada 2024-2030, lansată la cea de-a 26-a Conferință a Miniștrilor Educației care s-a desfasurat la Strasbourg.

Conferința a adunat miniștri de educație și oficiali de înaltă rang din 43 de state membre ale Consiliului Europei, care au lansat noua Strategie de Educație a Consiliului Europei pentru 2030 și au adoptat 5 rezoluții care reafirmă rolul crucial al educației în promovarea democrației, drepturilor omului și statului de drept; recunosc necesitatea unei acțiuni hotărâte pentru a aborda provocările globale; întăresc mecanismele de implementare a educației ale Consiliului Europei și se concentrează asupra viitorului democratic pentru toți elevii.

"Noua strategie oferă un program ambițios, care acordă prioritate bunăstării elevilor, pentru ca aceștia să devină cetățeni încrezători și angajați în democrațiile noastre, liniștiți în fața problemelor complexe și a comunităților diverse și să se simtă în largul lor cu tehnologiile digitale care oferă noi oportunități de învățare, dar ale căror pericole - cum ar fi dezinformarea, manipularea și discursurile de ură - pot fi identificate, interpretate și respinse", a explicat Secretarul General.

Principalele acțiuni ale strategiei vizează:
  • promovarea flexibilității în proiectarea programelor și cursurilor,
  • autonomia elevilor,
  • dezvoltarea profesională a cadrelor didactice, precum și
  • guvernarea democratică și participativă a sistemelor educaționale și a instituțiilor de învățământ. Pentru ca elevii să-și dezvolte pe termen lung bunăstarea și să aibă succes academic, este esențial să se simtă susținuți și incluși într-un mediu prietenos.
Anda Čakša, Ministrul Educației și Științei al Letoniei, țara care deține în prezent Președinția Comitetului Miniștrilor al Consiliului Europei, în discursul său principal, a încercat să situeze educația în contexte mai largi - locul educației în era digitalizării, în eforturile pentru atingerea Obiectivului de Dezvoltare Durabilă nr. 4 al ONU, care se concentrează pe oferirea de oportunități de educație de calitate, incluzive și echitabile pentru toți, precum și educația în timpurile de război.

"Războiul nejustificat și neprovocat al Rusiei împotriva Ucrainei a afectat mai mult de 90% dintre copiii de vârstă școlară ai Ucrainei și a perturbat peisajul educațional european în ansamblu", a declarat ea.

Pentru a aborda tensiunile existente și cele care apar, "este nevoie de un instrument obligatoriu la nivel european mai puternic pentru a garanta rolul unic al educației în dezvoltarea culturii democrației", a spus dna Ministru. "De aceea, încurajez în mod ferm lansarea unui Spațiu European pentru Educație Civică în vederea unei noi convenții-cadru a Consiliului Europei pentru promovarea educației pentru democrație în școli, instituții de învățământ superior și comunități, și pentru a furniza un cadru de cooperare între statele membre angajate în valorile democratice."

Acțiunile principale ale strategiei se vor concentra pe flexibilitatea în designul curriculumului și programelor, autonomia învățătorilor, dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și guvernanța democratică și participativă a sistemelor și instituțiilor educaționale. Strategia va extinde și va întări eforturile anterioare ale Consiliului Europei în cooperarea educațională din Europa și va contribui la eforturile regionale și globale, cum ar fi Obiectivul de Dezvoltare Durabilă 4 (SDG4) al Națiunilor Unite.

De Strategiae vor beneficia elevii din cele 46 de țări membre ale Consiliului Europei, precum și publicul larg. Rezultatele așteptate sunt legate de dezvoltarea de noi instrumente legale și politice, standarde de referință și instrumente de consolidare a capacității.

Guvernele statelor membre vor promova implementarea strategiei la nivel național, regional și local, în strânsă cooperare cu părțile interesate din educație.

Prima fază de implementare a strategiei va dura din 2024 până în 2026, iar a doua din 2027 până în 2030. Strategia se concentrează pe dezvoltarea a trei dimensiuni pentru fiecare elev: „elevul civic”, „elevul global intercultural” și „elevul digital”. O atenție deosebită va fi acordată bunăstării generale a elevului.


Republica Moldova, alături de celelalte state membre, a reafirmat susținerea noii Strategii educaționale 2030 a Consiliului Europei și ale acțiunilor care le include documentul, precum pregătirea Convenției-cadru privind spațiul european pentru educația pentru cetățenie, demararea unei noi faze de pilotare a unui set de instrumente pentru asigurarea drepturilor la educație în situații de urgență, lansarea Anului european al educației pentru cetățenie digitală în 2025, începerea lucrărilor la un instrument privind utilizarea sistemelor de inteligență artificială în sistemele de învățământ etc.

*     *     *

Education Strategy. Council of Europe. 2024 ∙ 2030 "Learners first: Education for Today’s and Tomorrow’s Democratic Societies". - Strasbourg: Council of Europe, March 2024. - 13 p. 

Strategia de educație a Consiliului Europei pentru 2024-2030 promovează o educație care sprijină democrația și drepturile omului. Documentul include:

Educația pentru democrație – Vizează consolidarea valorilor democratice și a drepturilor omului, susținând competențele civice și gândirea critică în rândul tinerilor.
Incluziunea socială – Promovează accesul echitabil la educație, respectul diversității și măsuri anti-discriminare pentru a crea un mediu educațional incluziv.
Transformare digitală – Propune dezvoltarea competențelor digitale responsabile, siguranță online și promovarea drepturilor în context digital.


 

Strategia invită la colaborări internaționale și oferă instrumente pentru adaptarea educației la provocările contemporane.

*     *     *


Programme & Budget 2024 · 2027 "Learners first: Education for Today’s and Tomorrow’s Democratic Societies". - Strasbourg: Council of Europe, March 2024. - 9 p. 

Publicația intitulată „LEARNERS FIRST: Education for Today’s and Tomorrow’s Democratic Societies” (Programul și Bugetul 2024-2027) a Consiliului Europei conturează strategia și prioritățile educaționale pentru anii următori. Principalele obiective sunt:

  1. Reînnoirea misiunii democratice și civice a educației – Accent pe dezvoltarea de politici care să încurajeze cultura democratică, diversitatea și incluziunea în educație.  Acest obiectiv vizează dezvoltarea de politici educaționale care să susțină cultura democratică la nivel european. Printre acțiuni se numără analiza implementării Cadrului de Referință al Competențelor pentru Cultura Democratică și crearea de instrumente pentru reziliență educațională în situații de criză.

  2. Valorizarea diversității la toate nivelurile – Promovarea diversității culturale și lingvistice la toate nivelurile educaționale, prin resurse adaptate pentru incluziune și diversitate. Scopul este de a încuraja practicile care susțin diversitatea socială, culturală și lingvistică, de la educația timpurie până la nivel universitar. Printre inițiative se numără dezvoltarea unor politici de educație plurilingvă și interculturală și integrarea unui sistem de monitorizare a egalității de gen în educație.

  3. Promovarea valorilor fundamentale, eticii, integrității și transparenței. – Încurajarea integrității academice și a transparenței, inclusiv prin crearea unui Observator al Consiliului Europei pentru combaterea fraudei în domeniul educației. 

  4. Valorificarea potențialului transformării digitale -  Programul sprijină cetățenia digitală și integrarea responsabilă a tehnologiilor avansate, inclusiv AI, în educație. Anul 2025 va fi dedicat educației pentru cetățenia digitală, cu recomandări specifice pentru utilizarea AI în sectorul educațional, pentru a proteja drepturile omului și valorile democratice..

Documentul pune accent pe colaborarea statelor membre pentru a asigura o educație democratică și adaptabilă în fața schimbărilor globale, și pe sprijinirea tinerilor în participarea activă la viața democratică.

*     *     *

Council of Europe Standing Conference of Ministers of Education: 26th Session (28 -29 Sept. 2023): Ministerial Resolutions: The Transformative Power of Education: Universal Values and Civic Renewal". - Strasbourg: Council of Europe, March 2024. - 11 p. 

În cadrul celei de-a 26-a sesiuni a Conferinței Permanente a Miniștrilor Educației ai Consiliului Europei, desfășurată la Strasbourg pe 28-29 septembrie 2023, liderii au subliniat rolul esențial al educației în promovarea unor societăți democratice și reziliente, pe fondul schimbărilor tehnologice și sociale. Această reuniune a reafirmat ANGAJAMENTUL UNIT de a susține educația ca promotor cheie al democrației, drepturilor omului și statului de drept.

Într-o perioadă marcată de incertitudini și crize – fie ele socio-politice sau de mediu – rezoluțiile din acest document oferă un ghid de direcție. Ele reprezintă un apel la acțiune pentru toate statele membre de a-și reînnoi dedicația față de misiunea civică a educației, asigurându-se că aceasta este rezilientă, incluzivă și capabilă să se adapteze peisajului în continuă schimbare al societăților noastre. Includerea unor subiecte de actualitate, precum rolul Inteligenței Artificiale în educație, subliniază nevoia de a armoniza progresul tehnologic cu valorile noastre durabile ale democrației și drepturilor omului. Strategia de Educație 2030 a Consiliului Europei, „În prim-plan: Învățăceii – Educație pentru societățile democratice de astăzi și de mâine,” este un cadru orientat spre viitor care plasează învățăceii în centru, pregătindu-i nu doar pentru provocările prezentului, ci și pentru oportunitățile de mâine.

De asemenea, instituirea unui An European al Educației pentru Cetățenia Digitală în 2025 marchează un pas important spre integrarea transformării digitale în sistemele noastre educaționale. Această inițiativă urmărește să promoveze competențele digitale și cetățenia digitală responsabilă, echipându-i pe învățăcei cu abilitățile și cunoștințele necesare pentru a naviga în lumea digitală cu încredere și responsabilitate. Documentul este un apel pentru educatori, decidenți politici și toți actorii implicați în educație să colaboreze, să inoveze și să adopte măsuri curajoase pentru a construi un peisaj educațional dinamic, inclusiv și capabil să formeze următoarea generație de cetățeni democratici. Pe măsură ce prezentăm aceste rezoluții și strategii, vă invităm să ni se alăturați în acest demers – un demers care promite să modeleze viitorul educației și, implicit, viitorul societăților noastre democratice.

Fiecare rezoluție conține planuri de acțiune detaliate, principii și recomandări pentru ca statele membre să le implementeze în politicile și strategiile lor naționale de educație.

*     *     *


2023 Activity Report  Publications catalogue 

Raportul de activitate pentru 2023. Catalogul Publicațiilor


 




*     *     *

Strategia Consiliului Europei 2030 în domeniul Educației

Obiectivul 1: Educația pentru democrație

Formal and Non Formal Education

Diviziunea pentru Educație Formală și Non-Formală lucrează pentru a susține democrația prin educația de calitate pentru cetățenie, bazată pe valorile fundamentale ale Consiliului Europei. Aceasta colaborează cu toate nivelurile de educație prin programe interguvernamentale, proiecte specifice pentru fiecare țară și rețele, pregătind astfel elevii să devină cetățeni activi în societăți democratice.


The Council of Europe Reference Framework of Competences for Democratic Culture (RFCDC) / Cadrul de Referință al Competențelor pentru Cultura Democratică al Consiliului Europei


*     *     *

Volumele RFCDC




Volumul unu
al Cadru de Referință conține modelul de competențe pentru cultura democratică, aprobat în unanimitate de miniștrii educației europeni în aprilie 2016. 
CADRUL DE REFERINȚĂ  AL COMPETENȚELOR PENTRU CULTURĂ DEMOCRATICĂ: Volumul 1. Context, concepte și model de competențe. - Strasbourg: Consiliul Europei, 2018. - 91 p. 

*     *      *
Volumul doi oferă descriptorii competențelor, ajutând educatorii să identifice rezultatele învățării și ariile de dezvoltare. 

CADRUL DE REFERINȚĂ AL COMPETENȚELOR PENTRU CULTURĂ DEMOCRATICĂ: Volumul 2. Descriptori de competențe pentru cultură democratică. - Strasbourg: Consiliul Europei, 2018. - 65 p. 

*     *     *
Volumul trei oferă îndrumări despre utilizarea modelului și a descriptorilor în șase contexte educaționale.

CADRUL DE REFERINȚĂ AL COMPETENȚELOR PENTRU CULTURĂ DEMOCRATICĂ. Volumul 3. Recomandări pentru implementare: Curriculumul; Pedagogia; Evaluarea; Formarea cadrelor didactice; Abordarea la nivelul întregii școli; Dezvoltarea rezilienței la radicalizarea care duce la extremism violent și terorism. - Strasbourg: Consiliul Europei, 2018. - 135 p. 


 

*     *     *

Education for Democracy in the Republic of Moldova


Proiectul vizează contribuția la o societate incluzivă, pașnică și democratică în Republica Moldova, bazându-se pe premisa că educația este esențială pentru dezvoltarea cunoștințelor și competențelor necesare cetățeniei active. Scopul este de a întări capacitatea sistemului educațional moldovean de a îndeplini acest rol crucial.

Proiectul „Educație pentru Democrație în Republica Moldova II” este implementat de Consiliul Europei în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, desfășurându-se între ianuarie 2023 și decembrie 2026. Proiectul se bazează pe rezultatele primei faze a proiectului (2019-2022).


Educație pentru societate - https://cpescmdlib.blogspot.com/2021/01/achizitii-noi-educatie-pentru-societate.html

*     *     *

Florea Radu, Gheorghiu Ghica. Evaluation of the Council of Europe project: "Education for Democracy in the Republic of Moldova" Funded by the Swiss Agency for Development and Cooperation (SDC) August - November, 2022: Final Report. - S.l., S.a. - 44 p.


Obiectivul proiectului:

Contribuirea la o societate incluzivă, pașnică și democratică, cu cetățeni activi în Republica Moldova. Obiectivul proiectului se bazează pe premisa că educația joacă un rol esențial în dezvoltarea cunoștințelor și competențelor necesare pentru ca o persoană să devină un cetățean activ. Proiectul va contribui la consolidarea capacității sistemului de educație din Moldova pentru a îndeplini acest rol.

Rezultate așteptate:

  1. Crearea unui cadru de politici și a unor ghiduri de implementare privind educația civică și guvernanța democratică a școlilor, în conformitate cu principiile Consiliului Europei privind Educația pentru Cetățenie Democratică și Educația pentru Drepturile Omului (EDC/HRE) și cu Cadrul de Referință al Competențelor pentru Cultura Democratică (CDC).
  2. Consolidarea capacităților naționale pentru formarea cadrelor didactice și sprijinirea acestora în implementarea curriculumului reconceptualizat de educație civică prin programe revizuite de formare, instruirea formatorilor naționali și a multiplicatorilor locali, precum și alte activități de dezvoltare de capacități.
  3. Dezvoltarea competențelor și cunoștințelor copiilor și adolescenților pentru a participa la procesele de luare a deciziilor în școli și comunități, oferindu-le oportunități de implicare în activități de dezvoltare comunitară în colaborare cu autoritățile publice locale și organizațiile societății civile.

Principalele rezultate ale proiectului pe arii de activitate:

  1. Formarea cadrelor didactice și consolidarea capacităților naționale de formare continuă: Proiectul a oferit un program intensiv de dezvoltare profesională pentru profesorii de educație civică pe baza noului subiect „Educația pentru Societate”. De asemenea, a instruit opt formatori naționali și 70 de formatori locali care au asigurat instruirea periodică a profesorilor din întreaga țară.

  2. Dezvoltarea ghidurilor metodologice pentru profesori: Proiectul a elaborat metodologia de evaluare bazată pe descriptorii CDC și a creat ghiduri metodologice pentru organizarea procesului educațional în orele de educație civică, incluzând un capitol despre cooperarea între rețeaua de Centre pentru Tineret și școli.

  3. Elaborarea materialelor didactice și a planurilor de lecție: Proiectul a dezvoltat și distribuit materiale didactice și planuri de lecție pentru profesorii din învățământul gimnazial și liceal, disponibile în limbile română și rusă, în conformitate cu noul curriculum.

  4. Creșterea conștientizării principiilor EDC/HRE și RFCDC: Proiectul a organizat o conferință de lansare, o campanie media și concursuri de povestiri video, pentru a promova competențele pentru cultura democratică în rândul elevilor și profesorilor din Moldova.

Informații despre proiect:

Proiectul a fost finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC) și implementat în cooperare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova între 2019 și 2022, în cadrul Planului de Acțiune al Consiliului Europei pentru Republica Moldova.

Informații suplimentare:

*     *     *

Education Policy Advisors Network (EPAN)

Rețeaua Consilierilor în Politici Educaționale (EPAN), creată în 2018, sprijină autoritățile educaționale din statele membre ale Consiliului Europei în promovarea democrației și a drepturilor omului prin utilizarea Cadru de Referință pentru Competențele în Cultura Democratică (RFCDC). EPAN include reprezentanți ai autorităților publice și colaborează cu Comitetul Director pentru Educație al CoE. Printre sarcinile sale se numără implementarea strategiei educaționale a Consiliului Europei și integrarea RFCDC în sistemele educaționale.

Principalele sarcini ale EPAN includ:

  • Contribuția la implementarea viitoarei strategii educaționale a Consiliului Europei, în special la primul obiectiv privind reînnoirea misiunii democratice și civice a educației;
  • Încurajarea integrării RFCDC în sistemele educaționale;
  • Colectarea de dovezi și împărtășirea experiențelor și bunelor practici privind RFCDC în statele membre;
  • Sprijinirea dezvoltării unui mediu de învățare și predare sigur bazat pe CDC ca fundament pentru o educație de calitate;
  • Participarea la dezvoltarea contribuției Consiliului Europei la Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă a Națiunilor Unite (SDG 4 și SDG 16).
De la înființarea rețelei, membrii EPAN au contribuit la dezvoltarea continuă a RFCDC, inclusiv la pregătirea descriptorilor pentru elevii cu vârsta sub 10 ani, la realizarea unui portofoliu CDC și la elaborarea unui instrument de reflecție pentru profesori. Aceștia au propus, de asemenea, modalități de îmbunătățire a programelor de formare a cadrelor didactice prin utilizarea RFCDC. Membrii relevanți asigură un important link pentru proiectele de dezvoltare a capacității specifice fiecărei țări, sprijinite de Consiliul Europei și finanțate din resurse externe.

DESCRIPTORS OF COMPETENCES FOR DEMOCRATIC CULTURE FOR YOUNGER LEARNERS. - Strasbourg:  Council of Europe, September 2021. - 47 p. 

*     *     *
A PORTFOLIO OF COMPETENCES FOR DEMOCRATIC CULTURE: Standard version. - Strasbourg: Council of Europe, March 2021. - 42 p. 


Portofoliul este un instrument care utilizează Cadru de Referință pentru Competențele în Cultura Democratică. Acesta oferă elevilor ocazia de a reflecta asupra competențelor lor, de a aduna date și documente care să susțină și să stimuleze aceste reflecții, și de a gândi despre cum își vor dezvolta competențele în viitor.



*     *     *

A PORTFOLIO OF COMPETENCES FOR DEMOCRATIC CULTURE: Younger learners version . - Strasbourg: Council of Europe, March 2021. - 43 p. 
 

Portofoliul oferă dovezi despre dezvoltarea competențelor unui elev, utilizabile pentru evaluări formative sau sumative. Au fost dezvoltate două versiuni: una pentru elevii mai mici (până la aproximativ 10-11 ani) și o versiune standard pentru cei de 10-11 ani și mai mari, fiecare însoțită de un ghid pentru profesori. Ambele versiuni au fost testate de profesori voluntari între octombrie 2019 și ianuarie 2020, iar feedback-ul a fost colectat printr-un chestionar online. Documentele sunt disponibile în engleză, dar pot fi utilizate în limbile native ale elevilor.



*     *     *
REFERENCE FRAMEWORK OF COMPETENCES FOR DEMOCRATIC CULTURE Teacher reflection tool: Self-reflection – A journey towards a democratic teacher ethos and a democratic culture in schools. - Strasbourg: Council of Europe, September 2021. - 90 p. 



Instrumentul de auto-reflecție RFCDC pentru profesori sprijină dezvoltarea competențelor pentru o cultură democratică și un „etos profesional democratic”, bazat pe valorile democrației, drepturilor omului și dialogului intercultural. Profesorii sunt ghidați în dezvoltarea empatiei, responsabilității și deschiderii culturale, necesare pentru a fi un „profesor democratic.” Acest instrument permite auto-reflecția asupra competențelor educative și democratice, oferind utilizatorilor un spațiu personal și confidențial pentru a-și înregistra reflecțiile.