- Renovarea misiunii democratice și civice a educației;
- Consolidarea responsabilității sociale și a capacitatății de răspuns a educației;
- Avansarea educației printr-o transformare digitală bazată pe drepturile omului
- promovarea flexibilității în proiectarea programelor și cursurilor,
- autonomia elevilor,
- dezvoltarea profesională a cadrelor didactice, precum și
- guvernarea democratică și participativă a sistemelor educaționale și a instituțiilor de învățământ. Pentru ca elevii să-și dezvolte pe termen lung bunăstarea și să aibă succes academic, este esențial să se simtă susținuți și incluși într-un mediu prietenos.
"Războiul nejustificat și neprovocat al Rusiei împotriva Ucrainei a afectat mai mult de 90% dintre copiii de vârstă școlară ai Ucrainei și a perturbat peisajul educațional european în ansamblu", a declarat ea.Pentru a aborda tensiunile existente și cele care apar, "este nevoie de un instrument obligatoriu la nivel european mai puternic pentru a garanta rolul unic al educației în dezvoltarea culturii democrației", a spus dna Ministru. "De aceea, încurajez în mod ferm lansarea unui Spațiu European pentru Educație Civică în vederea unei noi convenții-cadru a Consiliului Europei pentru promovarea educației pentru democrație în școli, instituții de învățământ superior și comunități, și pentru a furniza un cadru de cooperare între statele membre angajate în valorile democratice."
De Strategiae vor beneficia elevii din cele 46 de țări membre ale Consiliului Europei, precum și publicul larg. Rezultatele așteptate sunt legate de dezvoltarea de noi instrumente legale și politice, standarde de referință și instrumente de consolidare a capacității.
Guvernele statelor membre vor promova implementarea strategiei la nivel național, regional și local, în strânsă cooperare cu părțile interesate din educație.
Prima fază de implementare a strategiei va dura din 2024 până în 2026, iar a doua din 2027 până în 2030. Strategia se concentrează pe dezvoltarea a trei dimensiuni pentru fiecare elev: „elevul civic”, „elevul global intercultural” și „elevul digital”. O atenție deosebită va fi acordată bunăstării generale a elevului.
- Sursa
- Strategia - https://rm.coe.int/education-strategy-2024-2030-26th-session-council-of-europe-standing-c/1680abee81
- https://mec.gov.md/ro/content/nadejda-velisco-participat-la-conferinta-permanenta-ministrilor-educatiei-ale-statelor
Strategia de educație a Consiliului Europei pentru 2024-2030 promovează o educație care sprijină democrația și drepturile omului. Documentul include:
Incluziunea socială – Promovează accesul echitabil la educație, respectul diversității și măsuri anti-discriminare pentru a crea un mediu educațional incluziv.Transformare digitală – Propune dezvoltarea competențelor digitale responsabile, siguranță online și promovarea drepturilor în context digital.
Strategia invită la colaborări internaționale și oferă instrumente pentru adaptarea educației la provocările contemporane.
* * *
Programme & Budget 2024 · 2027 "Learners first: Education for Today’s and Tomorrow’s Democratic Societies". - Strasbourg: Council of Europe, March 2024. - 9 p.
Publicația intitulată „LEARNERS FIRST: Education for Today’s and Tomorrow’s Democratic Societies” (Programul și Bugetul 2024-2027) a Consiliului Europei conturează strategia și prioritățile educaționale pentru anii următori. Principalele obiective sunt:
Reînnoirea misiunii democratice și civice a educației – Accent pe dezvoltarea de politici care să încurajeze cultura democratică, diversitatea și incluziunea în educație. Acest obiectiv vizează dezvoltarea de politici educaționale care să susțină cultura democratică la nivel european. Printre acțiuni se numără analiza implementării Cadrului de Referință al Competențelor pentru Cultura Democratică și crearea de instrumente pentru reziliență educațională în situații de criză.
Valorizarea diversității la toate nivelurile – Promovarea diversității culturale și lingvistice la toate nivelurile educaționale, prin resurse adaptate pentru incluziune și diversitate. Scopul este de a încuraja practicile care susțin diversitatea socială, culturală și lingvistică, de la educația timpurie până la nivel universitar. Printre inițiative se numără dezvoltarea unor politici de educație plurilingvă și interculturală și integrarea unui sistem de monitorizare a egalității de gen în educație.
Promovarea valorilor fundamentale, eticii, integrității și transparenței. – Încurajarea integrității academice și a transparenței, inclusiv prin crearea unui Observator al Consiliului Europei pentru combaterea fraudei în domeniul educației.
Valorificarea potențialului transformării digitale - Programul sprijină cetățenia digitală și integrarea responsabilă a tehnologiilor avansate, inclusiv AI, în educație. Anul 2025 va fi dedicat educației pentru cetățenia digitală, cu recomandări specifice pentru utilizarea AI în sectorul educațional, pentru a proteja drepturile omului și valorile democratice..
Documentul pune accent pe colaborarea statelor membre pentru a asigura o educație democratică și adaptabilă în fața schimbărilor globale, și pe sprijinirea tinerilor în participarea activă la viața democratică.
* * *
* * *
2023 Activity Report Publications catalogue
Raportul de activitate pentru 2023. Catalogul Publicațiilor
* * *
Strategia Consiliului Europei 2030 în domeniul Educației
Obiectivul 1: Educația pentru democrație
Formal and Non Formal Education
- Vocational Education and Training / Educație și Instruire vocațională
- Education for Sustainable Development / Educație pentru Dezvoltare Durabilă
- Toolkit for an Inclusive School Culture / Instrumente pentru o Cultură inclusivă școlară
* * *
Education for Democracy in the Republic of Moldova
Educație pentru societate - https://cpescmdlib.blogspot.com/2021/01/achizitii-noi-educatie-pentru-societate.html
Obiectivul proiectului:
Contribuirea la o societate incluzivă, pașnică și democratică, cu cetățeni activi în Republica Moldova. Obiectivul proiectului se bazează pe premisa că educația joacă un rol esențial în dezvoltarea cunoștințelor și competențelor necesare pentru ca o persoană să devină un cetățean activ. Proiectul va contribui la consolidarea capacității sistemului de educație din Moldova pentru a îndeplini acest rol.
Rezultate așteptate:
- Crearea unui cadru de politici și a unor ghiduri de implementare privind educația civică și guvernanța democratică a școlilor, în conformitate cu principiile Consiliului Europei privind Educația pentru Cetățenie Democratică și Educația pentru Drepturile Omului (EDC/HRE) și cu Cadrul de Referință al Competențelor pentru Cultura Democratică (CDC).
- Consolidarea capacităților naționale pentru formarea cadrelor didactice și sprijinirea acestora în implementarea curriculumului reconceptualizat de educație civică prin programe revizuite de formare, instruirea formatorilor naționali și a multiplicatorilor locali, precum și alte activități de dezvoltare de capacități.
- Dezvoltarea competențelor și cunoștințelor copiilor și adolescenților pentru a participa la procesele de luare a deciziilor în școli și comunități, oferindu-le oportunități de implicare în activități de dezvoltare comunitară în colaborare cu autoritățile publice locale și organizațiile societății civile.
Principalele rezultate ale proiectului pe arii de activitate:
Formarea cadrelor didactice și consolidarea capacităților naționale de formare continuă: Proiectul a oferit un program intensiv de dezvoltare profesională pentru profesorii de educație civică pe baza noului subiect „Educația pentru Societate”. De asemenea, a instruit opt formatori naționali și 70 de formatori locali care au asigurat instruirea periodică a profesorilor din întreaga țară.
Dezvoltarea ghidurilor metodologice pentru profesori: Proiectul a elaborat metodologia de evaluare bazată pe descriptorii CDC și a creat ghiduri metodologice pentru organizarea procesului educațional în orele de educație civică, incluzând un capitol despre cooperarea între rețeaua de Centre pentru Tineret și școli.
Elaborarea materialelor didactice și a planurilor de lecție: Proiectul a dezvoltat și distribuit materiale didactice și planuri de lecție pentru profesorii din învățământul gimnazial și liceal, disponibile în limbile română și rusă, în conformitate cu noul curriculum.
Creșterea conștientizării principiilor EDC/HRE și RFCDC: Proiectul a organizat o conferință de lansare, o campanie media și concursuri de povestiri video, pentru a promova competențele pentru cultura democratică în rândul elevilor și profesorilor din Moldova.
Informații despre proiect:
Proiectul a fost finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC) și implementat în cooperare cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova între 2019 și 2022, în cadrul Planului de Acțiune al Consiliului Europei pentru Republica Moldova.
Informații suplimentare:
- Launch of Project "Education for Democracy in the Republic of Moldova"
- Online consultations with Moldovan pupils on the new civic education subject
- Good practice from the “Education for Democracy in the Republic of Moldova" Project during the COVID-19 pandemic
- Applying the Reference Framework of Competences for Democratic Culture in non-formal education in Moldova
- Developing competences for democratic culture in the new social context in the Republic of Moldova
- “My competences for democratic culture” video stories’ contest wraps up project in Moldova
* * *
Education Policy Advisors Network (EPAN)Principalele sarcini ale EPAN includ:
- Contribuția la implementarea viitoarei strategii educaționale a Consiliului Europei, în special la primul obiectiv privind reînnoirea misiunii democratice și civice a educației;
- Încurajarea integrării RFCDC în sistemele educaționale;
- Colectarea de dovezi și împărtășirea experiențelor și bunelor practici privind RFCDC în statele membre;
- Sprijinirea dezvoltării unui mediu de învățare și predare sigur bazat pe CDC ca fundament pentru o educație de calitate;
- Participarea la dezvoltarea contribuției Consiliului Europei la Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă a Națiunilor Unite (SDG 4 și SDG 16).
Portofoliul oferă dovezi despre dezvoltarea competențelor unui elev, utilizabile pentru evaluări formative sau sumative. Au fost dezvoltate două versiuni: una pentru elevii mai mici (până la aproximativ 10-11 ani) și o versiune standard pentru cei de 10-11 ani și mai mari, fiecare însoțită de un ghid pentru profesori. Ambele versiuni au fost testate de profesori voluntari între octombrie 2019 și ianuarie 2020, iar feedback-ul a fost colectat printr-un chestionar online. Documentele sunt disponibile în engleză, dar pot fi utilizate în limbile native ale elevilor.