Faceți căutări pe acest blog

Noutăți UE-RM - Iulie - septembrie 2022

04.08.2022

Aprobarea Planului de acțiuni pentru implementarea măsurilor propuse de Comisia Europeană în Avizul său privind cererea de aderare a Republicii Moldova la UE

Comisia Națională pentru Integrare Europeană  a aprobat mai multe decizii ce vizează procesul de euro-integrare a Republicii Moldova.

A fost extinsă componența Comisiei, în care au fost invitați să se alăture mai mulți reprezentanți ai autorităților locale și ai societății civile - nouă membri noi
S-au discutat modificările propuse în cadrul consultărilor publice pentru completarea Planului de acțiuni pentru implementarea măsurilor propuse de Comisia Europeană în Avizul său privind cererea de aderare a Republicii Moldova la UE.

Planul aprobat conține acțiuni care trebuie realizate în următoarele luni pentru a putea avansa în demersul de aderare a Moldovei, în mai multe domenii:
  • Reforma justiției și combaterea corupției;
  • Remedierea deficiențelor în legislația electorală;
  • De-oligarhizarea, consolidarea luptei împotriva crimei organizate și recuperarea activelor;
  • Consolidarea capacității administrației publice și gestionarea finanțelor publice;
  • Implicarea societății civile în procesele decizionale, precum și
  • Consolidarea protecției drepturilor omului și combaterea violenței de gen.
A fost discutat mecanismul interinstituțional de coordonare a procesului de integrare europeană, care va fi definitivat de Guvern în următoarele săptămâni.

02.08.2022

Uniunea Europeană a debursat 50 de milioane de euro din asistența macrofinanciară pentru Republica Moldova

Comisia Europeană, în numele Uniunii Europene, a debursat prima tranșă de 50 de milioane de euro din pachetul de asistența macrofinanciară (AMF) pentru Republica Moldova. Astfel, Uniunea Europeană oferă 35 de milioane de euro în împrumuturi pe termen lung în condiții preferențiale și 15 milioane de euro sub formă de granturi. Aceasta este prima tranșă din asistența macrofinanciară pentru Repulica Moldova, care a intrat în vigoare la 18 iulie 2022 și care care va fi oferită în trei tranșe în următorii doi ani și jumătate. Asistența macrofinanciară face parte dintr-un sprijin mai mare al UE și al donatorilor internaționali oferit în cadrul Platformei de sprijin interministerial, inițiată la Berlin la 5 aprilie 2022, pentru a ajuta Republica Moldova să depășească multiplele crize.

„Undele de șoc cauzate de agresiunea brutală a Rusiei împotriva Ucrainei sunt resimțite puternic și în Republica Moldova, țară care a demonstrat o solidaritate extraordinară față de ucrainenii care fug din calea războiului. Tranșa debursată astăzi este un alt semn al solidarităţii Uniunii Europene cu Republica Moldova, care acum este țară candidat la aderarea la comunitatea noastră de democraţii. Vom continua să sprijinim Republica Moldova împreună cu partenerii noștri internaționali, pentru ca țara să treacă peste această criză și să creeze condiții pentru prosperitate și stabilitate de viitor”, a menționat Paolo Gentiloni, Comisarul pentru Economie.

Războiul nejustificat de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei are un impact semnificativ pentru economia Republicii Moldova, aducând cu sine provocări și dezechilibre considerabile. Pandemia a provocat o recesiune abruptă asupra economiei moldovenești, adăugându-se la provocări și dezechilibre preexistente considerabile. Pandemia a provocat o recesiune abruptă în Moldova în 2020, în timp ce criza gazelor care a început în toamna anului trecut a exercitat presiuni bugetare suplimentare. În ciuda faptului că este printre cele mai sărace țări din Europa, Republica Moldova a primit cel mai mare număr de refugiați raportat la numărul său de locuitori. Agresiunea în curs de desfășurare a cauzat, de asemenea, întreruperi semnificative ale schimburilor comerciale, ceea ce a afectat poziția externă a Moldovei, în timp ce inflația în creștere subminează și mai mult perspectivele economice deja vulnerabile.

AMF ar trebui să ajute Republica Moldova să-și soluționeze nevoile financiare urgente și să sprijine stabilitatea macroeconomică generală. De asemenea, ajutorul va consolida punerea în aplicare a reformelor în mai multe domenii prioritare. Republica Moldova a depus eforturi considerabile pentru a îndeplini toate cele trei condiții pentru plata primei tranșe a asistenței macrofinanciare. Aceasta a inclus acțiuni concrete de lupta împotriva corupției și a statului de drept, guvernanța sectorului financiar și reforme în sectorul energetic pentru a crește rezistența energetică a țării.

De asemenea, Republica Moldova continuă să îndeplinească condițiile prealabile în ceea ce privește respectarea drepturilor omului, mecanisme democratice eficiente și statul de drept, precum și un istoric pozitiv în implementarea programului FMI aflat în derulare.

Comisia Europeană va continua să lucreze îndeaproape cu Repubica Moldova pentru a asigura implementarea în continuare a programului AMF.

Context

AMF face parte dintr-un angajament mai amplu al Uniunii Europene cu partenerii săi de vecinătate și extindere, și este conceput ca un instrument excepțional de răspuns la criză. Acesta este disponibil pentru țările vecine ale UE care se confruntă cu probleme majore privind balanța de plăți. Adițional la AMF, UE oferă sprijin Republicii Moldova prin intermediul mai multor instrumente, printre care se numără suport bugetar, programe tematice, asistență tehnică și facilități mixte pentru sprijinirea investițiilor.

Ca răspuns la agresiunea împotriva Ucrainei, UE a sprijinit Repubica Moldova prin diferite forme de asistență, inclusiv AMF, precum și i) suport bugetar suplimentar de 75 de milioane de euro în cadrul Contractului de consolidare a statului şi rezilienţă; ii) 8 milioane de euro sub formă de asistență umanitară, pentru a furniza sprijin de urgență la punctele de trecere a frontierei, în punctele de tranzit și la centrele de primire, precum și pentru a asigura condiții de viață de bază refugiaților strămutați în prezent în Republica Moldova; iii) 15 milioane de euro pentru a sprijini atât prelucrarea cu demnitate și eficiență a cererilor pentru refugiați, cât și tranzitul și repatrierea în condiții de siguranță ale cetățenilor țărilor terțe; iv) 15 milioane de euro pentru a sprijini misiunea de asistență la frontieră a UE (EUBAM).

Platformei de sprijin pentru Republica Moldova

Conferința ministerială care a avut loc la Berlin pe 5 aprilie 2022 a marcat lansarea Platformei de sprijin pentru Republica Moldova – un instrument interguvernamental menit să ajute țara să depășească provocările rezultate în urma invaziei militare a Rusiei în Ucraina. O conferință ulterioară privind sprijinul suplimentar pentru Republica Moldova a fost organizată la București pe 15 iulie 2022. Până în prezent, donatorii internaționali și bilaterali au promis Republicii Moldova aproximativ 1,3 miliarde de euro pentru asistență suplimentară în șase domenii prioritare.

DETALII

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_4744


Евросоюз предоставил 50 млн евро из пакета макрофинансовой помощи для Республики Молдова

22.07.2022

Comisia Europeană va finanța 100% programele transfrontaliere cu Ucraina și Republica Moldova.

Aceasta va ajuta la implementarea proiectelor de cooperare perturbate de agresiunea militară rusă împotriva Ucrainei.
De la începutul războiului din Ucraina, programele de cooperare transfrontalieră între statele membre, Ucraina și Republica Moldova s-au confruntat cu perturbări serioase. Propunerea este crucială pentru sprijinul școlilor, spitalelor, asistenței sociale și instituțiilor locale. Un exemplu este proiectul de salvare SOS la granița Polonia-Ucraina. În plus, proiectele cu Ucraina și Republica Moldova care abordează provocările migratorii vor fi, de asemenea, eligibile retroactiv începând cu 24 februarie 2022, ziua invaziei ruse.
În cele din urmă, proiectele de cooperare transfrontalieră cu Rusia și Belarus, care au fost suspendate după invazie, pot fi acum implementate doar de partea statelor membre ale UE.
Propunerea vizează treisprezece programe de cooperare transfrontalieră și două programe de cooperare transnațională între nouă state membre ale UE, Ucraina și Republica Moldova, pe de o parte, Rusia și Belarus, pe de altă parte.
Detalii


18.07.2022

Produsele agricole din Republica Moldova: Consiliul UE adoptă măsuri de liberalizare temporară a comerțului

Consiliul UE  a adoptat un regulament de liberalizare temporară a comerțului în privința celor șapte produse agricole din Republica Moldova care nu sunt deja complet liberalizate: roșiile, usturoiul, strugurii de masă, merele, cireșele, prunele și sucul de struguri. Aceasta înseamnă că Republica Moldova poate cel puțin să își dubleze exporturile de astfel de produse – pentru o perioadă de un an – către Uniunea Europeană fără taxe vamale.

Nu putem ignora impactul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei asupra Republicii Moldova. Odată cu ridicarea taxelor vamale pentru restul produselor agricole care nu au fost deja complet liberalizate, Republica Moldova poate exporta acum cel puțin de două ori mai multe astfel de produse către UE fără taxe vamale. Prin aceste măsuri excepționale, UE își aprofundează relațiile comerciale cu Republica Moldova și își demonstrează sprijinul pentru stabilizarea economiei Republicii Moldova.Jozef Síkela, ministrul ceh al industriei și comerțului

Războiul de agresiune neprovocat și nejustificat al Rusiei împotriva Ucrainei a avut un impact devastator asupra Ucrainei, precum și asupra Republicii Moldova. Acest lucru a afectat negativ capacitatea Republicii Moldova de a face schimburi comerciale cu restul lumii, deoarece exporturile sale se bazează în mare măsură pe infrastructurile ucrainene și deoarece a pierdut în mare măsură accesul pe piețele sale din Ucraina, Rusia și Belarus.

La intrarea în vigoare, decizia de astăzi se va aplica, pentru o perioadă de un an, unui număr de șapte produse agricole din Republica Moldova care, în prezent, fac încă obiectul unor contingente tarifare la intrarea în UE. Măsurile de liberalizare temporară a comerțului vor redirecționa aceste exporturi către UE.

Decizia de astăzi este condiționată de respectarea principiilor prevăzute la articolul 2 din acordul de instituire a unei zone de liber schimb aprofundate și cuprinzătoare (DCFTA), care a liberalizat aproape toate schimburile comerciale cu Republica Moldova, cu excepția celor șapte produse agricole vizate de acest regulament.

Context și etapele următoare

La 9 iunie 2022, Comisia și-a prezentat propunerea privind măsuri de liberalizare temporară a comerțului în completarea concesiilor comerciale aplicabile produselor din Republica Moldova în temeiul Acordului de asociere dintre Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice și statele membre ale acestora, pe de o parte, și Republica Moldova, pe de altă parte.

La 29 iunie, Consiliul a trimis Parlamentului European o scrisoare prin care își semnala acordul cu privire la regulament, care a fost apoi votat în plenul PE la 5 iulie 2022.

Întrucât regulamentul a fost adoptat atât de Parlamentul European, cât și de Consiliu, acesta va fi semnat și publicat în Jurnalul Oficial, înainte de a intra în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Detalii

The EU further increases its budget support to Moldova, providing in total €135 million since end of last year

https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/news/eu-further-increases-its-budget-support-moldova-providing-total-eu135-million-end-last-year-2022-07-15_ro

13.07.2022

"Republica Moldova-țară candidată: Pașii următori spre deschiderea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană”


Institutul pentru politici și Reforme Europene (IPRE), în parteneriat cu Expert-Grup, CRJM, Platforma Națională a Forumului Soicietății Civile a Parteneriatului Estic și cu sprijinul Fundației Soros Moldova în cadrul inițiativei #ThinkTanks4EUMembership, a organizat, evenimentul public online „Moldova – țară candidată: Pașii următori spre deschiderea negocierilor de aderare cu Uniunea Europeană”.

Invitații la eveniment, care a fost moderat de Iulian Groza, Director executiv IPRE, au vorbit despre prioritățile și pașii ce urmează să fie întreprinși de autorități la nivel național, în dialog cu UE, precum și în cooperare cu societatea civilă pentru avansarea spre deschiderea negocierilor de aderare.
Janis Mazeiks, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova: „În legătură cu următorii pași ce trebuie întreprinși pentru a plasa Republica Moldova în fața unei perspective realiste de aderare la UE, pot spune că foarte mult depinde de acțiunile autorităților și de contextul regional. Extrem de importantă este determinarea și voința guvernărilor, deoarece este clar că unele cerințe necesită câțiva ani pentru a fi realizate, ceea ce presupune guverne succesive. Astfel, trebuie de construit un consens european la scară largă la nivel național. Planificarea pașilor ce urmează a fi întreprinși și lucrul cu autoritățile statului urmează a fi organizat pe etape. Totodată, este necesară și o raportare constantă a situației. Doresc să menționez că nu e vorba doar de avansarea pe cele nouă domenii menționate de Comisie, ci de pregătirea în ansamblu a statului pentru aderarea la UE. Uniunea Europeană oferă instrumente noi de sprijin pentru Republica Moldova, iar mult va depinde de modul în care acestea vor fi aplicate de către autorități”.
Vladimir Cuc, Secretar de stat, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene: „Atât autoritățile moldovenești, cât și instituțiile UE, la etapa actuală, reflectă asupra modalităților de organizare a cooperării pe viitor, setării priorităților. Vom acorda o atenție specială celor 9 domenii evidențiate în opinia Comisiei Europene, planul de acțiuni deja fiind în proces de elaborare. În paralel urmează să avansăm pe întreg spectru al domeniilor acoperite de Acordul de Asociere. Ieri, am primit o clarificare din partea Comisiei Europene, în care am fost anunțați că evaluarea acestor condiționalități va face parte din Pachetul de Extindere 2023. Aceasta înseamnă că raportul detaliat al Comisiei Europene cu privire la Republica Moldova va apărea aproximativ în luna octombrie a anului viitor.”

Detalii  https://ipre.md/2022/07/14/moldova-tara-candidata-pasii-urmatori-spre-deschiderea-negocierilor-de-aderare-cu-uniunea-europeana/

VIDEO https://www.privesc.eu/arhiva/99942/Evenimentul-public-online--Moldova---tara-candidata--Pasii-urmatori-spre-deschiderea-negocierilor-de-aderare-cu-Uniunea-Europeana- 


11.07.2022

UE lansează Centrul de sprijin pentru securitatea internă și gestionarea frontierelor în Republica Moldova


La Bruxelles a fost lansat Centrul de sprijin al UE pentru securitatea internă și gestionarea frontierelor în Republica Moldova. În calitate de platformă operațională, centrul va sprijini cooperarea în domeniul securității interne și al gestionării frontierelor între UE, agențiile sale (Europol, Frontex, EUBAM), statele membre și autoritățile moldovenești.

Comisarul pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a declarat că războiul Rusiei împotriva Ucrainei a dus la riscuri pentru securitatea internă, atât în UE, cât și în Republica Moldova. „Odată cu lansarea centrului de sprijin al UE pentru securitatea internă și gestionarea frontierelor în Republica Moldova, ducem cooperarea cu partenerii noștri moldoveni la următorul nivel pentru a aborda amenințările de securitate aferente”, a declarat Johansson. „Centrul va consolida acțiunea noastră operațională comună cu Moldova pentru a aborda provocările reprezentate de criminalitatea organizată, inclusiv traficul de arme de foc sau traficul de ființe umane. De asemenea, va ajuta Moldova să participe la instrumentele noastre UE și mecanismele privind securitatea internă.”

Centrul va avea funcțiuni în  6  domenii prioritare: 
  1. traficul de arme de foc, 
  2. traficul de migranți,
  3.  traficul de ființe umane, 
  4. prevenirea și combaterea terorismului și a extremismului violent, 
  5. criminalitatea informatică și 
  6. traficul de droguri.

Centrul va fi stabilit la Chișinău și va fi coordonat de Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova.