Republic of Moldova - Opinion on the draft law on the Intelligence and Security Service, as well as on the draft law on counterintelligence and external intelligence activity, adopted by the Venice Commission at its 134th Plenary Session (Venice, 10-11 March 2023) / Richard BARRETT; Regina KIENER; Ben VERMEULEN. - Strasbourg: Council of Europe, 13 March 2023. - 22 p. - (Accesat la 16.03.2023).
În l.rom. - https://www.parlament.md/LegislationDocument.aspx?Id=7bef2ece-130f-44d1-86f2-b4fd9781ea44.
Președintele Parlamentului Republicii Moldova a solicitat un aviz Comisiei de la Veneția cu privire la proiectul de lege SIS precum și la proiectul de lege al CI, cu scopul de a eficientiza SIS în prevenirea amenințărilor la adresa securității naționale, democrației și libertății cetățenilor, ținând cont de noile amenințări din regiune. La 28 februarie 2023, Președintele Parlamentului Republicii Moldova a transmis o notă cuprinzând informații și explicații suplimentare cu privire la proiectele de legi revizuite, care sunt raportate și luate în considerare în acest text. Comisia de la Veneția nu a analizat noile modificări propuse la text, dar apreciază că autoritățile sunt pregătite să țină seama de diverse observații critice.
Având în vedere faptul că proiectele de legi par a fi într-un stadiu foarte incipient de dezvoltare, în timp ce alte acte legislative conexe sunt revizuite în parlament, Comisia de la Veneția subliniază necesitatea ca actualele proiecte de lege să fie dezvoltate și armonizate în continuare cu celelalte legi aferente, pentru a evita eventualele suprapuneri sau contradictii. De asemenea, Comisia încurajează autoritățile moldovenești să continue consultarea publică cu părțile interesate relevante, inclusiv, în special, cu Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal, societatea civilă și sectorul privat al comunicațiilor digitale.
În contextul actual de securitate al Republicii Moldova, Comisia de la Veneția avertizează că legiferarea serviciilor de securitate în perioade de urgență presupune riscul de a le acorda competențe excesiv de largi, cu puțină supraveghere democratică. Cu toate acestea, Comisia de la Veneția recunoaște că atribuirea de competențe robuste serviciului de securitate și informații, în cazul specific al Republicii Moldova și riscurile extraordinare pentru securitatea statului, pot fi justificate, în limitele standardelor internaționale privind drepturile omului. Cu condiția ca astfel de competențe să fie clar definite, Comisia reamintește că, în lumina articolului 8 alineatul (2) CEDO, pot fi acordate competențe mai largi în situații de urgență în vederea protejării securității naționale, urmând logica proporționalității dintre pericol și interferența cu drepturi fundamentale și că derogările sunt permise de articolul 15 CEDO, sub controlul Curții. Prevederile legislative specifice pot permite, de asemenea, competențe excepționale care pot fi acordate serviciilor de securitate în situații de urgență
Vezi de asemenea
- Opinia interimară a Comisiei de la Veneția referitoare la desoligarhizare https://tinyurl.com/mr25uvs3
- Opinia Comisiei de la Veneția referitoare la proiectul de lege cu privire la evaluarea externă a judecătorilor și procurorilor https://tinyurl.com/2p8hvvsj