CDL-AD(2022)027-e
Republic of Moldova - Amicus curiae Brief on the clarity of provisions on combating extremist activities, adopted by the Venice Commission at its 132nd Plenary Session (Venice, 21-22 October 2022)
Printr-o scrisoare din 4 august 2022, dna Domnica Manole, Președintele Curții Constituționale a Republicii Moldova, i-a solicitat Comisiei de la Veneția o opinie amicus curiae. Solicitarea se referă la mai multe prevederi din Legea nr. 102, așa cum a fost adoptată la 14 aprilie 2022 și care a introdus, inter alia, modificări în Legea privind contracararea activității extremiste (nr. 54/2003, în continuare „LCAE”) și în Codul contravențional (nr. 218/2008), stabilind o interdicție a răspândirii simbolurilor asociate și utilizate în acțiuni de agresiune militară și instituind răspunderea contravențională pentru această încălcare. 2. Dna Veronika Bílková, dl Christoph Grabenwarter și dl Jan Velaers au fost raportori pentru această opinie.
La 14 aprilie 2022, Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea nr. 102 de
modificare a unor acte normative care, între altele, a introdus modificări în Legea
privind contracararea activității extremiste (nr. 54/2003, denumită în continuare
„LCAE”) și în Codul contravențional (nr. 218/2008). Legea nr. 102 adoptată a fost
promulgată de Președintele Republicii la 19 aprilie 2022 și a intrat în vigoare la 20
aprilie 2022, data publicării în Monitorul Oficial. Articolul I din Legea nr. 102 a
modificat LCAE din 2003, extinzând categoriile de simboluri a căror utilizare este
considerată a cădea sub incidența definiției activității extremiste. Articolul II punctul
98 din Legea nr. 102 introduce două noi contravenții în Codul contravențional din
2008, una dintre acestea (articolul 3655
) fiind legată de utilizarea simbolurilor.
Comisia de la Veneția a adoptat o opinie cu privire la această lege la solicitarea
Reprezentantului permanent al Republicii Moldova pe lângă Consiliul Europei în
numele Blocului Comuniștilor și Socialiștilor (CDL-AD(2022)026).
Printr-o scrisoare din 4 august 2022, doamna Domnica Manole, Președintele
Curții Constituționale a Republicii Moldova, i-a adresat Comisiei de la Veneția o
cerere pentru emiterea unei opinii amicus curiae cu privire la următoarele întrebări:
1) Respectă dispozițiile contestate ale articolului 1 din Legea nr. 54/2003 și
ale articolului 3655din Codul contravențional exigențele clarității legii, așa
cum decurg acestea din standardele juridice europene?
2) Este conformă cu standardele juridice europene în materia libertății de
exprimare stabilirea răspunderii contravenționale în baza articolului 3655
din Codul contravențional?
Intenția acestei opinii amicus curiae pentru Curtea Constituțională a Republicii
Moldova nu este de a lua o poziție definitivă asupra chestiunii constituționalității
prevederilor relevante ale Legii nr. 102, așa cum a fost adoptată la 14 aprilie 2022,
31
ci de a oferi Curții Constituționale materiale pentru a evalua compatibilitatea
prevederilor contestate cu standardele europene aplicabile, pentru a-i facilita
examinarea în baza Constituției Republicii Moldova. Curtea Constituțională este cea
care are ultimul cuvânt la interpretarea Constituției și la verificarea compatibilității
legislației naționale cu aceasta.
Comisia de la Veneția reamintește că statele nu sunt împiedicate să adopte legi
care să interzică sau chiar să incrimineze utilizarea unor simboluri. Totuși, pentru că
o asemenea legislație interferează cu dreptul la libertatea de exprimare, protejat de
articolul 10 din CEDO și de articolul 32 din Constituția Republicii Moldova, aceasta
trebuie să respecte cele trei condiții ale unor limitări legale, și anume exigența
legalității (este prevăzută de lege), legitimității (urmărește o scop legitim) și
necesității și proporționalității (este necesară într-o societate democratică).
În opinia Comisiei de la Veneția, modificările introduse prin Legea nr. 102
îndeplinesc, în principiu, aceste condiții. Potrivit autorilor legii, „în contextul
războiului din Ucraina, se atestă sporirea cazurilor de utilizare pe teritoriul
Republicii Moldova a simbolurilor folosite în acest război care susțin agresiunea, o
justifică și glorifică”, ceea ce „conduce la apariția unor tensiuni sociale și creează
premise pentru provocarea urii interetnice”. Comisia de la Veneția consideră că, în
acest context precis, este plauzibil să se argumenteze că afișarea simbolurilor
utilizate de forțele armate ruse în războiul actual ar putea produce un pericol real și
imediat de dezordine și o amenințare la adresa securității naționale și a drepturilor
altora, inclusiv a refugiaților războiului din Ucraina, și că există o nevoie socială
imperioasă pentru a se impune interzicerea unei astfel de utilizări.
Mai mult, în opinia Comisiei de la Veneția, majoritatea termenilor relevanți din
prevederile contestate sunt definite în lege într-un mod suficient de precis: noțiunea
de „activitate extremistă” este definită prin utilizarea, afișarea, confecționarea și
difuzarea mai multor grupuri de simboluri. Categoriile de simboluri interzise, în
special cea în discuție care se referă la „atributele ori simbolurile general cunoscute
ce sunt utilizate în contextul unor acțiuni de agresiune militară, crime de război sau
crime împotriva umanității, precum și al propagandei sau glorificării acestor acțiuni”
sunt definite în continuare în paragrafele adăugate de noua legislație. Prin prevederea
unei serii de referințe, dispoziția include definiții pentru termenii relevanți și
32
limitează și mai mult marja de apreciere a autorităților la simbolurile și la conotațiile
cunoscute.
Totuși, Comisia de la Veneția este de părere că ar fi necesare clarificări juridice
suplimentare, și anume:
1. introducerea unei precizări explicite a categoriei de simboluri „create prin
stilizarea” altor simboluri interzise, precum și a termenilor „propagandă sau
glorificare”, în definiția activității extremiste în conformitate cu articolul 1 lit. b) din
LCAE; și
2. clarificarea sistemului dublu de sancționare a utilizării simbolurilor interzise și
disiparea oricăror posibile incertitudini cu privire la relația dintre simbolurile
descrise în Codul penal și în LCAE/Codul contravențional.
Detalii
https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2022)027-e