"Eu sincer vreau să avem relațiile între UE și Republica Moldova dezvoltate într-un fel în care toată lumea să vadă cât de importante sunt, să vadă câte succese s-au înregistrat, că s-a îmbunătățit și viața oamenilor, s-a dezvoltat societatea și a crescut economia și în general calitatea vieții oamenilor în Republica Moldova. Asta cred că este ce poate un ambasador să-și dorească să vadă la sfârșitul mandatului său.”
Interviu RadioEuropa Liberă Moldova
10.02.2021
Peter Michalko: În R. Moldova, răul cel mare este corupția sistemică
Europa Liberă: Asistența oferită din partea UE se cifrează astăzi la cât?
Peter Michalko: „Trebuie să spunem în ce perioadă. În ultimii zece ani este mai mult decât un miliard de euro, deci, 20 de miliarde de lei, ceea ce privește granturi care au venit din fondurile bilaterale pentru Moldova, dar și regionale, acolo sunt încă resurse în plus, de exemplu, programul pentru primării și creștere economică este regional. Sunt programe transfrontaliere, mai mult cu România, care au adus așa de multă dezvoltare și de infrastructură și este vorba și de finanțarea care vine prin Banca Europeană de Investiții sau cu alți parteneri precum Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare. De exemplu, Banca Uniunii Europene are pentru Moldova portofoliul de 850 de milioane de euro. Astea sunt proiecte de infrastructură, drumuri, aprovizionare cu apă sau sistemul de management al deșeurilor. Deci, sunt proiecte mari și plus împreună cu asta fiecare țară membru al Uniunii Europene vine cu un program bilateral cu care multe proiecte sunt realizate. Ieri am fost la Călărași și am văzut, împreună cu proiecte pe care le finanțează Uniunea Europeană, Germania a finanțat multe proiecte care sunt foarte apreciate de către oameni. Deci, este susținere foarte mare din partea întregii Europe.”
Prezentarea Ambasadorului Uniunii Europene în Republica Moldova , Peter Michalko, la Forumul privind Integrarea Europeană 2020, 8.12.2020
Peter Michalko: „Trebuie să spunem în ce perioadă. În ultimii zece ani este mai mult decât un miliard de euro, deci, 20 de miliarde de lei, ceea ce privește granturi care au venit din fondurile bilaterale pentru Moldova, dar și regionale, acolo sunt încă resurse în plus, de exemplu, programul pentru primării și creștere economică este regional. Sunt programe transfrontaliere, mai mult cu România, care au adus așa de multă dezvoltare și de infrastructură și este vorba și de finanțarea care vine prin Banca Europeană de Investiții sau cu alți parteneri precum Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare. De exemplu, Banca Uniunii Europene are pentru Moldova portofoliul de 850 de milioane de euro. Astea sunt proiecte de infrastructură, drumuri, aprovizionare cu apă sau sistemul de management al deșeurilor. Deci, sunt proiecte mari și plus împreună cu asta fiecare țară membru al Uniunii Europene vine cu un program bilateral cu care multe proiecte sunt realizate. Ieri am fost la Călărași și am văzut, împreună cu proiecte pe care le finanțează Uniunea Europeană, Germania a finanțat multe proiecte care sunt foarte apreciate de către oameni. Deci, este susținere foarte mare din partea întregii Europe.”
...Uniunea Europeană a arătat și arată că este aproape de oamenii din Republica Moldova atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Astfel, în acest an dramatic, „Echipa Europa” a oferit susținere foarte mare în combaterea consecințelor crizei pandemice și continuăm să fim prezenți cu proiecte și sprijin alături de economia Republicii Moldova. Și aceasta este șansa dezvoltării pentru viitor, așa cum sunt și șansele oferite de dimensiunea Parteneriatului Estic și de ale cărei oportunități trebuie să se folosească și Republica Moldova - pentru că sunt și în interesul ei...
19.10.2020
Peter Michalko: „Nu te teme și nu fura”. Cetățenii trebuie să fie conștienți că ei sunt stăpânii și trebuie să-i controleze pe politicieni
Excelență, vreau să vorbim și despre criza COVID-19. În Republica Moldova se creează impresia că totul este lăsat la voia sorții, date fiind cifrele îngrijorătoare. Nu pot, însă, să nu remarc ajutorul pe care UE l-a oferit țării noastre pentru depășirea acestei crize – 87 de milioane de euro și alte 100 de milioane care vor veni. Ne puteți spune mai multe despre sprijinul UE pentru a ușura criza cauzată de COVID-19 și, de asemenea, perspectiva Team Europe?
— Toți am fost surprinși de această pandemie și, de la început, UE și-a orientat eforturile de depășire a crizei nu doar spre țările membre, dar și spre parteneri. UE a acordat material de protecție pentru medici și susținere pentru prevenirea impactului crizei asupra domeniului economic și social. Nu doar instituțiile europene au oferit ajutor, dar și țările membre UE și investitorii europeni care activează în Republica Moldova. 87 de milioane euro au fost reorientate în proiecte menite să atenueze impactul crizei. Ajutorul umanitar în valoare de 2,8 milioane euro, pe care UE împreună cu Organizația Mondială a Sănătății la trimis Republicii Moldova, a fost finanțat, la fel, din bani europeni.
Cât privește susținerea economiei, aici vorbim despre finanțarea bugetului de stat cu 100 de milioane de euro. Memorandumul de înțelegere a fost semnat în luna iulie și ratificat la mijlocul lunii septembrie de către Parlamentul Republicii Moldova. La aceasta se adaugă și asistență pentru întreprinderile mici și mijlocii, într-un pachet de 200 de milioane de euro destinat țărilor din Parteneriatul Estic. Alte 500 de milioane de euro sunt oferite drept garanții bancare pentru companiile care trebuie să aibă acces mai ușor la credite.
Finanțare vine și din partea Băncii Europene de Investiții, care este banca UE, și Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Aici vorbim, de exemplu, despre liniile de creditare puse la dispoziție companiilor, inclusiv, din domeniul agriculturii. Doar în linia de creditare „Livada Moldovei” sunt în jur de 87 de milioane de euro, ajutor care poate fi contractat prin intermediul băncilor comerciale din Republica Moldova.
— Prima transă din cele 100 de milioane de euro urmează să vină fără condiționalități. Când urmează să fie alocați acești bani?
— Această asistență este pusă la dispoziție mai multor țări și va fi debursată în conformitate cu mecanismele specifice acestui ajutor. Prima tranșă nu implică condiționalități, dar sunt precondiții care se regăsesc și în memorandumul precedent, și vizează mecanismele eficiente, democratice și funcționarea statului de drept.
— Cât privește tranșa a doua, Republica Moldova trebuie să îndeplinească niște sarcini nerealizate până acum, care au dus și la pierderea celei de-a treia tranșă din asistența macrofinanciară. Pe ce condiționalități se insistă în continuare?
— Pentru acordarea tranșei a doua au fost stabilite condiții specifice. Trebuie îmbunătățită procedura de achiziții publice în domeniul sănătății, în condițiile în care acest sector este pus la încercare în timpul pandemiei. Alte condiții țin de continuarea reformei justiției și aprobarea amendamentelor constituționale care țin de Consiliul Superior al Magistraturii. Aceste amendamente sunt necesare pentru ca justiția din Republica Moldova să poată fi mai independentă, oamenii să aibă încredere în ea și să știe că sunt egali în fața legii. Trebuie să se lucreze și la standardele Autorității Naționale de Integritate, unde sunt probleme foarte mari în ceea ce privește declararea averilor și proprietăților de către funcționarii de stat. Deseori citim în presă despre suspiciuni de tăinuire a averilor și asta nu este bine. Trebuie actualizată strategia pentru recuperarea bunurilor care provin din frauda bancară și de aprobat noul Cod Vamal, în concordanță cu legislația UE. Sunt necesare și acțiuni privind lupta împotriva contrabandei. Aici trebuie implementate acțiuni concrete, deoarece aceste operațiuni ilegale dăunează grav Republicii Moldova. Aceste condiții trebuie îndeplinite. Multe dintre ele se regăsesc în memorandului și programele precedente și țin de implementarea Acordului de Asociere.
— Toți am fost surprinși de această pandemie și, de la început, UE și-a orientat eforturile de depășire a crizei nu doar spre țările membre, dar și spre parteneri. UE a acordat material de protecție pentru medici și susținere pentru prevenirea impactului crizei asupra domeniului economic și social. Nu doar instituțiile europene au oferit ajutor, dar și țările membre UE și investitorii europeni care activează în Republica Moldova. 87 de milioane euro au fost reorientate în proiecte menite să atenueze impactul crizei. Ajutorul umanitar în valoare de 2,8 milioane euro, pe care UE împreună cu Organizația Mondială a Sănătății la trimis Republicii Moldova, a fost finanțat, la fel, din bani europeni.
Cât privește susținerea economiei, aici vorbim despre finanțarea bugetului de stat cu 100 de milioane de euro. Memorandumul de înțelegere a fost semnat în luna iulie și ratificat la mijlocul lunii septembrie de către Parlamentul Republicii Moldova. La aceasta se adaugă și asistență pentru întreprinderile mici și mijlocii, într-un pachet de 200 de milioane de euro destinat țărilor din Parteneriatul Estic. Alte 500 de milioane de euro sunt oferite drept garanții bancare pentru companiile care trebuie să aibă acces mai ușor la credite.
Finanțare vine și din partea Băncii Europene de Investiții, care este banca UE, și Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Aici vorbim, de exemplu, despre liniile de creditare puse la dispoziție companiilor, inclusiv, din domeniul agriculturii. Doar în linia de creditare „Livada Moldovei” sunt în jur de 87 de milioane de euro, ajutor care poate fi contractat prin intermediul băncilor comerciale din Republica Moldova.
— Prima transă din cele 100 de milioane de euro urmează să vină fără condiționalități. Când urmează să fie alocați acești bani?
— Această asistență este pusă la dispoziție mai multor țări și va fi debursată în conformitate cu mecanismele specifice acestui ajutor. Prima tranșă nu implică condiționalități, dar sunt precondiții care se regăsesc și în memorandumul precedent, și vizează mecanismele eficiente, democratice și funcționarea statului de drept.
— Cât privește tranșa a doua, Republica Moldova trebuie să îndeplinească niște sarcini nerealizate până acum, care au dus și la pierderea celei de-a treia tranșă din asistența macrofinanciară. Pe ce condiționalități se insistă în continuare?
— Pentru acordarea tranșei a doua au fost stabilite condiții specifice. Trebuie îmbunătățită procedura de achiziții publice în domeniul sănătății, în condițiile în care acest sector este pus la încercare în timpul pandemiei. Alte condiții țin de continuarea reformei justiției și aprobarea amendamentelor constituționale care țin de Consiliul Superior al Magistraturii. Aceste amendamente sunt necesare pentru ca justiția din Republica Moldova să poată fi mai independentă, oamenii să aibă încredere în ea și să știe că sunt egali în fața legii. Trebuie să se lucreze și la standardele Autorității Naționale de Integritate, unde sunt probleme foarte mari în ceea ce privește declararea averilor și proprietăților de către funcționarii de stat. Deseori citim în presă despre suspiciuni de tăinuire a averilor și asta nu este bine. Trebuie actualizată strategia pentru recuperarea bunurilor care provin din frauda bancară și de aprobat noul Cod Vamal, în concordanță cu legislația UE. Sunt necesare și acțiuni privind lupta împotriva contrabandei. Aici trebuie implementate acțiuni concrete, deoarece aceste operațiuni ilegale dăunează grav Republicii Moldova. Aceste condiții trebuie îndeplinite. Multe dintre ele se regăsesc în memorandului și programele precedente și țin de implementarea Acordului de Asociere.
13 aprilie 2020
Peter Michalko, ambasadorul UE la Chișinău: UE oferă necondiționat suport R. Moldova în lupta contra COVID-19: Detalii în interviul acordat în exclusivitate DW, de Peter Michalko, ambasadorul Uniunii Europene la Chișinău.
Disponibil la : https://p.dw.com/p/3aqCy
DW: Care este asistența pe care o oferă Uniunea Europeană Republicii Moldova în legătură cu combaterea COVID-19 și în ce condiții este acordată?
Peter Michalko: Asistența pentru prevenirea crizei legate de COVID-19 este o reacție foarte rapidă a UE. Pentru Republica Moldova este relevant și pachetul care a fost anunțat pentru țările Parteneriatului Estic (PaE). Acestea sunt fonduri pentru prevenirea crizei actuale din punct de vedere medical. Este vorba de 30 de milioane de euro pentru țările PaE, pe care UE le-a oferit și sunt folosite de Organizația Mondială a Sănătății (OMS). Această organizație, care este partenerul cel mai relevant în lupta împotriva virusului, lucrează împreună cu autoritățile naționale pe lista necesităților pe care le-a prezentat R. Moldova și ele vor fi procurate inclusiv din banii care vin din partea UE.
La aceasta se adaugă și un pachet de 11 milioane, care va fi folosit de către societatea civilă, de organizațiile care oferă susținere, pentru cei vulnerabili și pentru persoanele în vârstă. Tot ca reacție imediată, este pachetul de 100 de milioane de euro pentru întreprinderile mici și mijlocii, pentru ca acestea să poată supraviețui crizei. Eu presupun că R. Moldova va avea mult de câștigat cu acești bani, pentru că acest mecanism deja funcționează de mai mulți ani și întreprinderile din R. Moldova deja s-au folosit de linii de credit, au experiență și pot repede să acceseze acești bani. După cum ați văzut, vine în următoarea perioadă și un pachet mai mare, de 700 milioane euro, care sunt credite și granturi tot pentru întreprinderile mici și mijlocii. Dar și 500 milioane euro de garanții bancare pentru companiile, care trebuie să aibă acces mai ușor la credite. Aici deja vedem că UE susține și impactul social și economic. Împreună cu acestea, ca pachet separat de prevenire a acestei crize, vin și 87 milioane euro, care sunt reorientate din proiecte, care deja sunt în implementare sau care sunt planificate și acești bani vor fi folosiți pentru atenuarea impactului. Acestea sunt granturi, bani care nu vor trebui returnați. Este un proces în desfășurare și lucrăm la valorificarea acestor bani cât mai repede.
6 aprilie 2020
6 aprilie 2020
Peter Michalko: Volumul de ajutoare oferite de UE va depinde de necesitățile țării
Peter Michalko: „Cuvântul-cheie în noile politici ale UE este „împreună”. Interviu IPN
Cum comunică reprezentanții UE cu autoritățile moldovenești și cu societatea moldovenească în perioada de carantină?; Cum gestionează UE situația actuală, care sunt responsabilitățile comune și ale țărilor membre în parte?; Cum funcționează principiul solidarității stipulat în altele de constituire a UE?; Cine și cum poate traversa hotarele UE și cum se realizează schimburile comerciale în UE și cu UE?; Care este situația actuală și de viitor a economiei UE și a angajaților din UE?; Pentru ce sunt prevăzute cele 37 de miliarde de euro menționate într-o nouă inițiativă?; Ce scop poate avea campania de dezinformare îndreptată împotriva UE pe timp de pandemie?; Ce prevede documentul întitulat „Parteneriatul Estic: noi obiective de politică dincolo de 2020, ce beneficii noi obține Republica Moldova și ce sarcini noi se pun în fața ei?”. Despre aceste și alte lucruri importante pentru relațiile Republicii Moldova cu Uniunea Europeană – în interviul video, realizat de Valeriu Vasilică, cu Șeful Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova, domnul Peter Michalko.
https://www.ipn.md/ro/peter-michalko-cuvantul-cheie-in-noile-politici-ale-ue-7978_1072575.html#ixzz6Jabxhw00
VIDEO
30.12.2019
„Cetățenii Moldovei trebuie să trăiască într-o țară normală”. Interviu NM cu șeful Delegației UE Peter Michalko
https://newsmaker.md/ro/cetatenii-moldovei-trebuie-sa-traiasca-intr-o-tara-normala-interviu-nm-cu-seful-delegatiei-ue-peter-michalko/
24.12.2019
(INTERVIU VIDEO) Peter Michalko: Este foarte important pentru noi ca oamenii din Republica Moldova să trăiască într-o țară liberă
https://nordnews.md/interviu-videopeter-michalko-este-foarte-important-pentru-noi-ca-oamenii-din-republica-moldova-sa-traiasca-intr-o-tara-libera/
24.11.2019
Peter Michalko: „Ar fi tragic să vedem întoarcerea practicilor negative din trecut” (VIDEO)
https://moldova.europalibera.org/a/peter-michalko-ar-fi-tragic-s%C4%83-vedem-%C3%AEntoarcerea-practicilor-negative-din-trecut-/30289320.html
2 august 2019
DW Deutsche Welle
22 ianuarie 2019
(VIDEO) Peter Michalko: Au fost și multe rezultate bune pentru R. Moldova în cadrul Parteneriatului Estic
2 august 2018
Peter Michalko: Relaţia noastră nu este despre bani şi asistenţă, baza relaţiilor noastre trebuie să fie valorile
29 .07. 2018
Петер Михалко: Выборы – фундамент демократии
Отношения между Республикой Молдова и Евросоюзом в последнее время приобрели напряженный характер из-за непризнания судебными инстанциями выборов мэра Кишинева и невыполнения властями Молдовы ряда других обязательств в области реформ. Оценить ситуацию и обозначить перспективы отношений между Кишиневом и Брюсселем попросили главу Делегации ЕС в Молдове Петера Михалко.
«ЛП»: - В последнее время отношения между РМ и ЕС приобрели напряженный характер, прозвучало несколько довольно жестких заявлений относительно действий властей нашей страны, вот уже второй год откладывается предоставление макрофинансовой помощи Молдове. Что больше всего не устраивает Брюссель, и почему, на Ваш взгляд, позиция ЕС, по сути, игнорируется правящей партией Молдовы?
- Я не буду говорить о партии или политических силах. Евросоюз ведет диалог с руководством страны в интересах граждан Молдовы безотносительно того, кто здесь находится у власти. Что касается напряженности, она возникла, как естественная реакция на непризнание результатов выборов мэра Кишинева. Все наблюдатели и участники избирательного процесса признали эти выборы честными и свободными. К сожалению, мы должны были констатировать несоблюдение демократических стандартов и принципов правового государства после того, что произошло. Евросоюз исходит из того, что выборы – это фундамент демократии. Но в Кишиневе право граждан на волеизъявление не было соблюдено, что неприемлемо для демократического государства.
К сожалению, аннулирование результатов выборов в Кишиневе стало следующим проявлением ослабления внимания к европейским стандартам и традициам избирательного процесса. Как известно, в прошлом году из-за того, что молдавские власти решили изменить систему выборов вопреки мнению Евросоюза, Венецианской Комиссии и ОБСЕ, Брюссель был вынужден внести предусловия политического характера в Меморандум о предоставлении макрофинансовой помощи. Эти условия Молдова приняла и подписала. Однако, на практике мы видим несоблюдение принципов свободных выборов.
Хочу заверить, что и Брюссель, и страны-члены ЕС очень тщательно следят за ситуацией в Молдове и достаточно информированы о происходящих в стране событиях. На основе этого они могут справедливо и беспристрастно оценивать выполнение условий о предоставлении помощи и вообще выполнение обязательств Молдовы в рамках Соглашения об ассоциации, прогресс в проведении реформ в ключевых областях. Напомню, что Повестка дня – это тоже двусторонние договоренности, власти Кишинева сами принимали на себя эти обязательства.
Поэтому нельзя говорить ни о какой политизации недавнего решения Европарламента по Молдове, за которую проголосовали 343 депутата из пяти парламентских групп. Вся Европа очень внимательно наблюдала, как принимались те решения, которые привели к игнорированию голоса и воли избирателей. Это были судебные решения, принятые нетранспарентно и в условиях, когда избирательное правосудие проявилось в полной мере. Это беспрецедентный случай не только для Европы, но и для избирательной истории Молдовы. Решение суда и поведение ЦИК, ее интерпретация и способ воплощения вызывают вопросы. Мы будем внимательно анализировать процессы и в дальнейшем, реагировать в соответствии с принимаемыми властями Молдовы решениями.
16 iulie 2018
P.Michalko: „Reforma justiției nu s-a realizat și e așteptată” (VIDEO)
Peter Michalko: „Noi, Uniunea Europeană, lucrăm cu guvernele care au preluat angajamentele față de relația noastră și așteptăm de la parteneri că-și vor îndeplini aceste angajamente. Din partea noastră noi am oferit ajutor semnificativ pentru Republica Moldova pe parcursul mai multor ani în susținerea reformelor, pentru a îmbunătăți situația din Republica Moldova, pentru a ajuta eforturilor guvernelor, dacă doriți, ca să înregistreze progrese în Republica Moldova care să fie resimțite de către cetățeni. Așteptăm că aceasta va fi intenția fiecărui guvern și partener și în continuare.
Sigur că această atitudine nu este și nu poate să fie una bazată pe
criterii particulare politice. Dacă vorbim despre rezoluția din
Parlamentul European, ea a fost propusă de majoritatea grupurilor din
Parlamentul European, a fost votată de marea majoritate a celor
prezenți, împotriva ei au fost câteva voturi ale europarlamentarilor,
deci este important că toate cerințele din partea Uniunii Europene sunt
bazate și sunt fixate cu valorile noastre care stau la baza relației
noastre, nu este ceva care s-ar fi cerut de la Republica Moldova, ceva
ce nu și-ar fi asumat Republica Moldova ca partener sau ceva ce nu
așteaptă cetățenii Republicii Moldova să devină realitate la ei acasă.
Respectarea standardelor democratice, respectarea statului de drept, a
votului în alegeri libere și cinstite sunt criteriile și principiile de
bază pentru fiecare societate care vrea și se consideră democratică.”
11 mai 2018
(VIDEO) Peter Michalko: Moldova a devenit țară asociată a UE, iar scopul acestei relații este asocierea politică și integrarea economică
Ați vorbit despre exporturi, despre relațiile economice
dintre Republica Moldova și UE. Vroiam să vă întreb despre proiectele pe
care UE urmează să le finanțeze în mandatul domniei voastre. Nu vorbim
deocamdată despre tranșele din suportul macrofinanciar, am auzit
declarații de la Bruxelles a doamnei Mogherini și a domnului Hahn precum
că tranșele urmează să vină. Vorbesc despre alte finanțări.
29 martie 2018
(VIDEO) Moldova în Direct .trm.md
14 martie 2018
Peter Michalko: Moldova a ajuns să fie țară asociată la UE. Asta e și o responsabilitate..:
Interviu oferit Portalului Anticoruptie.md al Centrului de Investigații Jurnalistice
26 februarie 2018
22 februarie 2018
(AUDIO) Radio Chisinău
15 februarie 2018
(VIDEO) Emisiunea InPROfunzime
08 februarie 2018
Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
30 ianuarie 2018
VIDEO „Ora expertizei” /Jurnal TV
Decembrie 2017 - Ianuarie 2018
Peter Michalko: ,, Îmi doresc un dialog deschis’’: Interviu Журнал "Работай! и Отдыхай!" Nr .43 P.16-19
07 decembrie 2017
Emisiunea InPROfunzime cu Lorena Bogza , PROTV Chisinau
15 noiembrie 2017
Peter Michalko: „Lupta împotriva corupției este unul dintre criteriile de bază în ce privește asistența UE pentru R. Moldova”
.....Acum foarte multe dintre aceste domenii în care relația este descrisă de Acordul de Asociere, de Acordul de Liber Schimb au devenit nu numai oportunități, dar au devenit și angajamente contractuale care sunt parte a Acordului și sunt și o bază a cooperării. În aceste domenii Republica Moldova și-a luat angajamentul de a face reforme, de a merge înainte pentru a face situația în aceste sectoare mai bună pentru cetățeni, pentru antreprenori, pentru consumatori. Și UE oferă susținere în acest sens și asistență pentru reformele necesare.
Deci, avem mai multe oportunități decât am avut în trecut, avem foarte multă muncă în față pentru a aduce conținut la această formă nouă și avem angajamente importante care trebuie onorate. Cam asta este situația în care suntem.
Sunt și niște fapte dinamice despre care la fel trebuie să vorbim. Se dezvoltă relațiile și în alte domenii care sunt mai mult sau mai puțin conectate cu Acordul de Asociere și cu comerțul. De exemplu, schimbul comercial dintre UE și Republica Moldova crește, a crescut anul trecut cu 16 procente și crește în fiecare an. Și ce este important e că asta este realitatea în toate domeniile exportului Republicii Moldova pe piața europeană. De fapt, cota produselor industriale moldovenești exportate pe piața europeană reprezintă 70 la sută. Iar marca Made in Moldova a devenit una cu care consumatorii europeni se obișnuiesc și care are succes. Acest lucru ne dă speranță că va exista aceeași creștere și pe viitor.
În alte domenii avem posibilitatea pentru cetățenii Republicii Moldova de a călători în țările UE fără vize, avem alte domenii și programe de cooperare în care participă sau cetățeni, sau instituții din Republica Moldova, precum ar fi Erasmus Plus și alte programe prin care se pot obține contacte în domeniul științei, educației și know-how și astfel să fie create și șanse mai bune pentru viitorul acestor domenii în Republica Moldova.”
Europa Liberă: Dle Ambasador, Dvs. ați vorbit despre oportunități, despre baza legislativă care există, ați pus accent pe partea pozitivă a lucrurilor. Dar în ultimul timp auzim tot mai dese critici la adresa Republicii Moldova, care acum trei ani era „povestea de succes a Parteneriatului Estic”, iar acum nu se mai discută în acești termeni. Criticile s-au accentuat, după observațiile mele, în special după adoptarea modificărilor la sistemul electoral din Republica Moldova. În ce măsură vedeți gestionabilă această sincopă, această criză din relațiile cu UE?
Peter Michalko: „După cum am spus, relațiile s-au dezvoltat și suntem la nivel destul de înalt al calității cooperării și al relației. Asta conține și angajamente de a respecta valorile care sunt descrise în Acordul de Asociere ca fiind valori comune. În același timp, sunt valorile care stau la baza UE și țin de domenii fundamentale ale societății moderne, societății care se dezvoltă în țările-membre ale UE și la care aspiră și Republica Moldova să ajungă. Există angajamentul Republicii Moldova de a se ține de aceste standarde și pentru UE este foarte important ca aceste valori să fie respectate, protejate și dezvoltate la un nivel care este obișnuit în UE.
Pentru asta și dialogul dintre UE și Republica Moldova are ca unul
dintre cele mai importante elemente domeniul care ține de nivelul de
democrație, care ține și de respectarea drepturilor omului și
libertăților fundamentale. Au fost în anii trecuți mai multe momente
când ne-am bucurat de dezvoltarea foarte rapidă și dinamică a relației
noastre, dar și altele în care am observat momente de stopare, când au
venit probleme fie cu ritmul reformelor, fie cu un domeniu atât de
important pentru societate care ține de democrație, de standarde
europene, dar și în alt domeniu foarte important cum este justiția.
Ați pomenit despre un moment din anul acesta, când a avut loc acest schimb de sistem electoral în Republica Moldova. Știți că înainte de asta foarte mulți parteneri și-au exprimat poziția. Poziția UE a fost foarte clară și bazată pe recomandările venite din partea unor instituții internaționale respectate, cum sunt Comisia de la Veneția și OSCE/ODIHR.
După ce recomandările acestor instituții nu au fost respectate, instituțiile europene au avut o poziție foarte clară în ceea ce privește continuarea cooperării noastre. Și asta a dus la introducerea precondițiilor adiționale în ceea ce privește asistența din partea Uniunii Europene pentru Republica Moldova în domeniul susținerii bugetului și asistenței macrofinanciare. Și până atunci au existat condițiile tradiționale, standarde, care țin de situația generală de exemplu în domeniul stabilității macrofinanciare și transparenței bugetului. Dar acum, ca un set de precondiții adiționale, s-a introdus și necesitatea de a respecta standardele în domeniul sistemului eficient democratic, bazat pe un sistem parlamentar multipartid, respectarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Sigur că asta ține și de alte domenii, cum este domeniul justiției și libertatea mass media.
Acesta va fi un set de precondiții adiționale care vor fi evaluate, pentru momentul în care deciziile despre eliberarea asistenței vor fi luate.”
VIDEO
24.12.2019
(INTERVIU VIDEO) Peter Michalko: Este foarte important pentru noi ca oamenii din Republica Moldova să trăiască într-o țară liberă
https://nordnews.md/interviu-videopeter-michalko-este-foarte-important-pentru-noi-ca-oamenii-din-republica-moldova-sa-traiasca-intr-o-tara-libera/
30.11.2019
(INTERVIU VIDEO) Peter Michalko: Este important să nu se reactiveze schemele negative, cu oameni care controlau societate
24.11.2019
Peter Michalko: „Ar fi tragic să vedem întoarcerea practicilor negative din trecut” (VIDEO)
https://moldova.europalibera.org/a/peter-michalko-ar-fi-tragic-s%C4%83-vedem-%C3%AEntoarcerea-practicilor-negative-din-trecut-/30289320.html
2 august 2019
DW Deutsche Welle
UE și Republica Moldova la cinci ani de asociere - o relație seismică în centrul Europei
DW: Cum apreciați relațiile dintre UE-RM la 5 ani de la semnarea Acordului de Asociere? Republica Moldova rămâne pe agenda UE?
Peter Michalko: Acordul de Asociere și cel de Liber Schimb ne-au adus o calitate superioară în relațiile noastre de cooperare. Aceasta a dat și posibilitatea de a atinge scopul și obiectivele relațiilor noastre în asocierea politică și integrarea economică. În acești 5 ani de implementare a Acordului de Asociere constatăm o creștere foarte mare în cooperare, mai ales în domeniul economic și comercial. Astfel, 70% din exporturile din R. Moldova ajung pe piața europeană, cea mai puternică și sigură piață, unde produsele moldovenești și-au găsit mulți consumatori. Am avut din păcate și experiența să vedem în unele sectoare absență de progres. De exemplu, în domeniul reformei justiției, dar și regrese în ceea ce ține de standardele democrației și statului de drept. Sperăm că de acum încolo vom vedea îmbunătățiri. Odată cu o guvernare nouă, cu un program de reforme, vom vedea implementarea Acordului de Asociere în mod rapid, eficient și care va aduce cetățenilor R. Moldova standarde mai bune de viață.
23 aprilie 2019
(VIDEO) Interviu IPN: Evoluția relațiilor Republicii Moldova cu Uniunea Europeană
22 ianuarie 2019
(VIDEO) Peter Michalko: Au fost și multe rezultate bune pentru R. Moldova în cadrul Parteneriatului Estic
Într-un interviu în exclusivitate pentru Europa Liberă șeful Delegației UE în Republica Moldova a spus că
„UE, ca partener, susține procesul de reforme, dar nu le poate face în locul Republicii Moldova”.
2 august 2018
Peter Michalko: Relaţia noastră nu este despre bani şi asistenţă, baza relaţiilor noastre trebuie să fie valorile
Şeful Delegaţiei Uniunii Europene la Chişinău a vorbit într-un interviu
pentru TVR MOLDOVA despre relaţia dintre Chişinău şi Bruxelles mai ales
după rezoluţia Parlamentului european privind suspendarea primei tranşe a
ajutorului macrofinanciar prevăzut pentru ţara noastră. Diplomatul a
reiterat dorinţa Uniunii Europene de a susţine cetăţenii Republicii
Moldova şi de a ridica standardul democraţiei din ţara noastră.
TVR MOLDOVA - Revenind la suspendarea finanţării, domnule
Michalko, au fost voci care spuneau că decizia de suspendare ar arunca
Republica Moldova în braţele agresorului hibrid, adică în braţele
Rusiei, s-a luat în calcul acest risc?
Peter Michalko- Relaţia noastră nu este despre bani şi asistenţă, baza relaţiilor noastre trebuie să fie valorile. Care sunt comune, valorile europene care trebuie respectate. Acest lucru ni-l dorim noi cei din Uniunea Europeană, dar şi cetăţenii Republicii Moldova vor să trăiască într-o societate în care aceste valori sunt o realitate. De aceea respectarea acestor valori trebuie să fie o prioritate. Sigur că obiectivul nostru este de a susţine îmbunătăţirea vieţii cetăţenilor din Republica Moldova continuă, chiar dacă prima tranşă a suportului macro-financiar a fost suspendată noi avem peste 150 de proiecte în derulare în diferite regiuni ale Republicii Moldova, aceste proiecte au un scop concret, cel de a susţine oamenii. Ai susţine cu o infrastructură mai bună, cu un climat mai bun pentru a apropia viaţa lor de standardele europene.
Peter Michalko- Relaţia noastră nu este despre bani şi asistenţă, baza relaţiilor noastre trebuie să fie valorile. Care sunt comune, valorile europene care trebuie respectate. Acest lucru ni-l dorim noi cei din Uniunea Europeană, dar şi cetăţenii Republicii Moldova vor să trăiască într-o societate în care aceste valori sunt o realitate. De aceea respectarea acestor valori trebuie să fie o prioritate. Sigur că obiectivul nostru este de a susţine îmbunătăţirea vieţii cetăţenilor din Republica Moldova continuă, chiar dacă prima tranşă a suportului macro-financiar a fost suspendată noi avem peste 150 de proiecte în derulare în diferite regiuni ale Republicii Moldova, aceste proiecte au un scop concret, cel de a susţine oamenii. Ai susţine cu o infrastructură mai bună, cu un climat mai bun pentru a apropia viaţa lor de standardele europene.
29 .07. 2018
Петер Михалко: Выборы – фундамент демократии
Отношения между Республикой Молдова и Евросоюзом в последнее время приобрели напряженный характер из-за непризнания судебными инстанциями выборов мэра Кишинева и невыполнения властями Молдовы ряда других обязательств в области реформ. Оценить ситуацию и обозначить перспективы отношений между Кишиневом и Брюсселем попросили главу Делегации ЕС в Молдове Петера Михалко.
«ЛП»: - В последнее время отношения между РМ и ЕС приобрели напряженный характер, прозвучало несколько довольно жестких заявлений относительно действий властей нашей страны, вот уже второй год откладывается предоставление макрофинансовой помощи Молдове. Что больше всего не устраивает Брюссель, и почему, на Ваш взгляд, позиция ЕС, по сути, игнорируется правящей партией Молдовы?
- Я не буду говорить о партии или политических силах. Евросоюз ведет диалог с руководством страны в интересах граждан Молдовы безотносительно того, кто здесь находится у власти. Что касается напряженности, она возникла, как естественная реакция на непризнание результатов выборов мэра Кишинева. Все наблюдатели и участники избирательного процесса признали эти выборы честными и свободными. К сожалению, мы должны были констатировать несоблюдение демократических стандартов и принципов правового государства после того, что произошло. Евросоюз исходит из того, что выборы – это фундамент демократии. Но в Кишиневе право граждан на волеизъявление не было соблюдено, что неприемлемо для демократического государства.
К сожалению, аннулирование результатов выборов в Кишиневе стало следующим проявлением ослабления внимания к европейским стандартам и традициам избирательного процесса. Как известно, в прошлом году из-за того, что молдавские власти решили изменить систему выборов вопреки мнению Евросоюза, Венецианской Комиссии и ОБСЕ, Брюссель был вынужден внести предусловия политического характера в Меморандум о предоставлении макрофинансовой помощи. Эти условия Молдова приняла и подписала. Однако, на практике мы видим несоблюдение принципов свободных выборов.
Хочу заверить, что и Брюссель, и страны-члены ЕС очень тщательно следят за ситуацией в Молдове и достаточно информированы о происходящих в стране событиях. На основе этого они могут справедливо и беспристрастно оценивать выполнение условий о предоставлении помощи и вообще выполнение обязательств Молдовы в рамках Соглашения об ассоциации, прогресс в проведении реформ в ключевых областях. Напомню, что Повестка дня – это тоже двусторонние договоренности, власти Кишинева сами принимали на себя эти обязательства.
Поэтому нельзя говорить ни о какой политизации недавнего решения Европарламента по Молдове, за которую проголосовали 343 депутата из пяти парламентских групп. Вся Европа очень внимательно наблюдала, как принимались те решения, которые привели к игнорированию голоса и воли избирателей. Это были судебные решения, принятые нетранспарентно и в условиях, когда избирательное правосудие проявилось в полной мере. Это беспрецедентный случай не только для Европы, но и для избирательной истории Молдовы. Решение суда и поведение ЦИК, ее интерпретация и способ воплощения вызывают вопросы. Мы будем внимательно анализировать процессы и в дальнейшем, реагировать в соответствии с принимаемыми властями Молдовы решениями.
16 iulie 2018
P.Michalko: „Reforma justiției nu s-a realizat și e așteptată” (VIDEO)
Șeful delegației UE la Chişinău îndeamnă și el autoritățile moldovene să respecte votul locuitorilor capitalei moldovene
„Aşteptăm din partea autorităţilor să găsească soluţia care va
respecta votul exprimat de către chişinăuieni”, a declarat ambasadorul
UE la Chişinău, Peter Michalko, într-un interviu pentru Europa Liberă.
Diplomatul european a amintit că această cerere a fost exprimată clar în
declaraţia comună a şefei diplomației Uniunii Europene, Federica
Mogherini, și comisarului european pentru extindere, Johannes Hahn, dar
şi în rezoluţia Parlamentului European. Ambasadorul UE a respins
criticile autorităţilor de la Chişinău care susțin că noua suspendare a
asistenţei macrofinanciare pentru Moldova ar fi „un ajutor” pentru
opoziţie ca să câştige alegerile parlamentare de la toamnă.
Peter Michalko: „Noi, Uniunea Europeană, lucrăm cu guvernele care au preluat angajamentele față de relația noastră și așteptăm de la parteneri că-și vor îndeplini aceste angajamente. Din partea noastră noi am oferit ajutor semnificativ pentru Republica Moldova pe parcursul mai multor ani în susținerea reformelor, pentru a îmbunătăți situația din Republica Moldova, pentru a ajuta eforturilor guvernelor, dacă doriți, ca să înregistreze progrese în Republica Moldova care să fie resimțite de către cetățeni. Așteptăm că aceasta va fi intenția fiecărui guvern și partener și în continuare.
Respectarea standardelor democratice, respectarea statului de drept, a votului în alegeri libere și cinstite sunt criteriile și principiile...
11 mai 2018
(VIDEO) Peter Michalko: Moldova a devenit țară asociată a UE, iar scopul acestei relații este asocierea politică și integrarea economică
- Noi
continuăm activitățile noastre, Acordul de Asociere fiind bazat pe
foarte multe dintre ele, mai ales pe cele ce susțin implementarea lui.
Asta înseamnă că susținem instituțiile de stat să devină mai eficiente
și să preia și cunoștințe și să-și întărească capacitățile în
îndeplinirea acestor angajamente care au fost luate dar și de a oferi
moldovenilor servicii mai bune, cum este și așteptat de cetățeni.
Pe
de altă parte, este și prioritatea de a susține îmbunătățirea vieții
cetățenilor și prin finanțarea proiectelor de infrastructură, vom
continua și proiectele care au ca scop susținerea aprovizionării cu apă
potabilă, ceea ce privește alte proiecte sociale sau de infrastructură
în orașe și localități, precum încălzirea clădirilor, deja am susținut
proiecte pentru peste 220 de clădiri publice, școli și grădinițe și
continuăm și acest efort.
Vom continua și susținerea pentru
societatea civilă și în domeniile care sunt mai specifice, de exemplu
măsuri pentru susținerea întăririi de încredere, dacă vorbim despre
crearea condițiilor pentru rezolvarea diferendului transnistrean. Acolo
UE este și participant la proces în formatul 5+2 dar și își oferă
susținerea în proiecte din acest domeniu. Apreciem progresul făcut în
ultimul timp în acest domeniu foarte important și sperăm că asta va duce
la progres în ceea ce privește rezolvarea acestui conflict.
29 martie 2018
(VIDEO) Moldova în Direct .trm.md
14 martie 2018
Peter Michalko: Moldova a ajuns să fie țară asociată la UE. Asta e și o responsabilitate..:
Interviu oferit Portalului Anticoruptie.md al Centrului de Investigații Jurnalistice
"....Atenția din partea UE pentru ce se întâmplă în Republica Moldova crește
și este foarte mare. Asta este o prioritate – intensitatea contactelor
și prezenței cunoștinței despre cooperarea noastră în realitatea vieții
cetățenilor Republicii Moldova. Noi vrem ca lumea să știe că suntem
aici pentru a susține Republica Moldova în atingerea standardelor
europene de trai. Acesta este scopul nostru pentru țara vecină,
parteneră asociată, cum este acum Republica Moldova.....
..... eu vreau încă o dată să
subliniez că tot ce este evaluat ține de angajamente pe care și le-au
asumat autoritățile din Republica Moldova în fața partenerilor
internaționali, în cazul nostru Uniunea Europeană, în cadrul acordului
de asociere, agendei de asociere, memorandumului de înțelegere, ceea ce
privește asistența macrofinanciară. Noi toți, împreună cu cetățenii
Republicii Moldova vrem să vedem îmbunătățirea situației, independența
judecătorilor și sistemului de justiție, să nu vedem fenomene negative
în ceea ce privește procesele în curțile care ar avea aspecte legate de
absența dreptului la un proces cinstit și echitabil și condiționalitatea
care a fost introdusă e legată cu asta. Sunt sigur că dacă situația se
va îmbunătăți, putem să vedem și evaluările mai bune din partea noastră
și asta e legat de asistența în cazul asistenței macrofinanciare și asta
are cu siguranță și impact în calitatea relațiilor între Republica
Moldova și Uniunea Europeană. Moldova a ajuns să fie țară asociată la
UE. Asta e și o responsabilitate. Asociația e definită ca o asociație
politică și integrare economică. Pe scurt, asta înseamnă să fie atinse
standarde europene. Asta o cer în primul cetățenii
Republicii Moldova. Angajamentul autorităților e luat în fața
cetățenilor Moldovei și ei vor fi cei care vor face evaluarea cum au
fost atinse aceste standarde. Oamenii vor să trăiască la nivel de
standarde pe care le văd în vecinătate, în Uniunea Europeană, și
angajamentul autorităților a fost făcut. Acum vom vedea cum va fi atins.
Noi, din partea UE oferim susținerea pentru asta, dar e necesar să
existe voința politicienilor, factorilor de putere din Republica
Moldova.
1.03.2018
(VIDEO) Conferință de presă prilejuită de jumătate de an de activitate în Republica Moldova a șefului Delegației Uniunii Europene în RM, Peter Michalko
1.03.2018
(VIDEO) Conferință de presă prilejuită de jumătate de an de activitate în Republica Moldova a șefului Delegației Uniunii Europene în RM, Peter Michalko
26 februarie 2018
Ambasadorul
UE la Chișinău: În Republica Moldova există fenomene de corupție
extraordinar de mare, trafic de influență, folosirea pozițiilor în
organele de stat sau în administrație, care trebuie dezrădăcinate
Pentru
combaterea reală a corupției este necesară voință politică, a declarat
Ambasadorul Uniunii Europene la Chișinău, Peter Michalko, în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată. El a subliniat că pe lângă corupția
mică, în Republica Moldova există fenomene de corupție „extraordinar de
mare, trafic de influență și folosirea pozițiilor în organele de stat
sau în administrație”.
Combaterea corupției rămâne o
verigă slabă a societății moldovenești, după cum au remarcat mai mulți
experți, dar și oficiali europeni. Cum poate fi depășită această
situație în Republica Moldova?
Aici cel mai important element pentru
succes este voința politică. Ea trebuie să existe. Trebuie să fie oprite
fenomenele care fac parte din cauzele corupției, dar și care ajută la
tolerarea acestui fenomen. Orice influență asupra organelor de stat care
îi face pe oameni să nu fi egali în fața legii, în fața instituțiilor
de stat, face parte din practicile corupției. Instituțiile trebuie să
lucreze, în primul rând, cinstit, într-un mod credibil în fața
cetățenilor, trebuie să aibă și un sistem propriu și credibil de control
intern și să existe și un sistem de control din partea altor
instituții, ca cetățenii să aibă posibilitatea, în cazul în care există
vreo suspiciune de atitudine incorectă din partea instituțiilor de stat,
să aibă un loc de unde să ceară justiție. Pentru că asta e important,
cetățenii trebuie să fie siguri că societatea în care trăiesc este una
justă și au unde să găsească justiției și adevăr.
22 februarie 2018
(AUDIO) Radio Chisinău
15 februarie 2018
(VIDEO) Emisiunea InPROfunzime
08 februarie 2018
Peter Michalko: În 2017 au apărut elemente noi în relația UE-RM. Interviu IPN
...În anul 2017, s-a atestat o anumită creștere a opțiunilor pro-europene ale cetățenilor Republica Moldova, pe fundalul descreșterii semnificative din ultimii ani. De unde credeți că vine creșterea, dar și descreșterea anterioară?
- Eu cred că suntem acum în faza apropierii şi mai strânse între Uniunea Europeană şi Republica Moldova. Pur şi simplu, moldovenii ştiu acum mai bine şi mai mult despre Uniunea Europeană. Realitatea europeană devine mai cunoscuă aici, ea devine uneori şi realitatea pentru moldoveni, prin reformele implementate sau prin informaţii despre activităţile sau asistenţa Uniunii Europene. Cred că este vorba şi despre recunoaşterea că valorile și scopurile noastre comune în procesul de asociere a Republicii Moldova, pentru îmbunătăţirea vieţii oamenilor şi întroducerea standardelor europene, este ceea ce oamenii vor pentru viaţa lor, pentru familiile lor şi pentru copiii lor, pentru perspectiva lor în acestă ţară. Şi cred că aceasta este dovada încrederii în sine mai mare, că e posibil să se poată ajunge la această stare dorită a calităţii vieţii....
- Eu cred că suntem acum în faza apropierii şi mai strânse între Uniunea Europeană şi Republica Moldova. Pur şi simplu, moldovenii ştiu acum mai bine şi mai mult despre Uniunea Europeană. Realitatea europeană devine mai cunoscuă aici, ea devine uneori şi realitatea pentru moldoveni, prin reformele implementate sau prin informaţii despre activităţile sau asistenţa Uniunii Europene. Cred că este vorba şi despre recunoaşterea că valorile și scopurile noastre comune în procesul de asociere a Republicii Moldova, pentru îmbunătăţirea vieţii oamenilor şi întroducerea standardelor europene, este ceea ce oamenii vor pentru viaţa lor, pentru familiile lor şi pentru copiii lor, pentru perspectiva lor în acestă ţară. Şi cred că aceasta este dovada încrederii în sine mai mare, că e posibil să se poată ajunge la această stare dorită a calităţii vieţii....
...Ce a avut de câștigat cetățeanul Republicii Moldova din relația țării cu IE, în 2017? A avut ceva și de pierdut? Ce culori mai există în relațiile RM-UE decât alb și negru pentru cetățeanul moldovean?
- Cred că o parte din răspuns poate fi găsit pe parcursul întregii noastre discuții, dar esențial este că suntem în proces de creştere a beneficiilor pe care cetăţenii din Republica Moldova le au din relaţia cu Uniunea Europeană. Sperăm că aceasta va fi o realitate în toate domeniile. Orice schimbare adusă prin reforme face viaţa omului mai uşoară, face statul să fie un slujitor mai bun al cetăţenilor, aduce un euro în plus în buzunarul salariaţilor din Republica Moldova, crează locuri de muncă şi au fost mii de locuri de muncă anul trecut create. Contează fiecare proiect care aduce apa potabilă sau infrastructura comunală la cetăţeni şi au fost mii de moldoveni care anul trecut şi anii precedenţi au benificiat de aceste proiecte. Toate acestea devin şi va continua să devină un argument puternic pentru continuarea cooperări şi parteneriatului pe care le avem între noi, Uniunea Europeană și Republica Moldova.
- Cred că o parte din răspuns poate fi găsit pe parcursul întregii noastre discuții, dar esențial este că suntem în proces de creştere a beneficiilor pe care cetăţenii din Republica Moldova le au din relaţia cu Uniunea Europeană. Sperăm că aceasta va fi o realitate în toate domeniile. Orice schimbare adusă prin reforme face viaţa omului mai uşoară, face statul să fie un slujitor mai bun al cetăţenilor, aduce un euro în plus în buzunarul salariaţilor din Republica Moldova, crează locuri de muncă şi au fost mii de locuri de muncă anul trecut create. Contează fiecare proiect care aduce apa potabilă sau infrastructura comunală la cetăţeni şi au fost mii de moldoveni care anul trecut şi anii precedenţi au benificiat de aceste proiecte. Toate acestea devin şi va continua să devină un argument puternic pentru continuarea cooperări şi parteneriatului pe care le avem între noi, Uniunea Europeană și Republica Moldova.
30 ianuarie 2018
VIDEO „Ora expertizei” /Jurnal TV
Decembrie 2017 - Ianuarie 2018
Peter Michalko: ,, Îmi doresc un dialog deschis’’: Interviu Журнал "Работай! и Отдыхай!" Nr .43 P.16-19
Dle ambasador, aţi început mandatul într-un ritm alert.Din primele zile şi până în prezent zilnic aveţi numeroase întrevederi, participaţi la diverse evenimente. Care sunt priorităţile pe care le-aţi stabilit pentru mandatul dvs. pe termen scurt şi mediu?
- Priorităţile sunt foarte clare. Cel mai important este să lucrez pentru implementarea Acordului de Asociere şi a Agendei de Asociere, unde sunt formulate obiectivele comune ale parteneriatului nostru şi priorităţile pentru procesul de reforme pe termen scurt şi mediu. Acum trebuie să susţinem partenerii din Republica Moldova pentru a înregistra progrese în domeniul economic şi social, pentru a atinge standardele incluse în aceste documente. Al doilea scop pe care mi l-am propus este să comunicăm deschis şi foarte clar despre cooperarea noastră, despre suportul pe care îl oferă UE, despre oportunităţile pe care le deschide parteneriatul nostru pentru economia Republicii Moldova, pentru exporturi, pentru oameni, pentru comerţ, educaţie, diferite programe, cum ar fi, de exemplu, Erasmus+. Toate acestea au drept scop susţinerea Republicii Moldova în calitate de vecin şi partener important al UE şi îmbunătăţirea vieţii populaţiei din această ţară, precum şi crearea unor noi şanse pentru fiecare cetăţean.Pentru mine este foarte important să pot vorbi deschis cu toţi partenerii din structurile de stat, partenerii politici, economici, sociali, cu autorităţile locale şi cu societatea civilă, cu mass-media şi cu oamenii de rând din toate localităţile, pentru ca ei să poată vedea că Uniunea Europeană este aici pentru a-i susţine şi pentru a-i ajuta
2017
07 decembrie 2017
Emisiunea InPROfunzime cu Lorena Bogza , PROTV Chisinau
15 noiembrie 2017
Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova,
Peter Michalko, susţine că progresul în Republica Moldova este vizibil,
chiar dacă trecem printr-un proces greu de tranziţie. Declaraţia în
acest sens a fost făcută în direct la TVR Moldova în cadrul emisiunii Punctul pe Azi (VIDEO)
Peter Michalko este ferm convins că
principiile europene în Republica Moldova vor fi respectate:
„Întotdeauna este important să reamintim că valorile europene trebuie să aibă susţinere reală din partea actorilor politici şi a societăţii. Să aibă o reflectare în realitatea de fiecare zi. Este important să vedem dacă aceste valori sunt respectate şi dacă nu sunt, să acţionăm ca situaţii de această natură să nu mai existe. Nu trebuie să avem regrese în unele domenii pentru că aşteptările oamenilor sunt să vadă că societatea merge înainte. Vorbim de procese grele care vin cu procesul de tranziţie, acestea sunt simţite cel mai tare de populaţie şi pentru asta oamenii trebuie să vadă şi să ştie că chiar dacă aceste greutăţi sunt, progresul există.
3 noiembrie 2017
Peter Michalko: În cazul în care reformele nu sunt realizate, finanțarea UE poate fi suspendată sau chiar anulată: Interviu cu Șeful Delegației UE Peter Michalko, realizat de politologul Dionis Cenușa
..Uniunea Europeană va continua să sprijine reformele din Republica
Moldova în interesul cetățenilor săi, aplicând condiționalități stricte
în asistența sa. În funcție de programele de sprijin ale UE,
condiționalitățile sunt diferite, dar cele generale includ aspectele de
democrație, buna guvernare și dezvoltare economică. Și după cum am
anunțat recent pentru reformele în justiție pentru perioada 2014-2015,
în cazul în care reformele nu sunt realizate, finanțarea UE poate fi
suspendată sau chiar anulată.
Vom continua comunicarea activă despre cum decurge cooperarea cu UE și îndeplinirea Acordului de Asociere, a priorităților din Agenda de Asociere, cu factori politici, în mod direct cu cetățenii, cu partenerii din sfera economică și socială și cu societatea civilă, care are un rol foarte important.
Vom continua comunicarea activă despre cum decurge cooperarea cu UE și îndeplinirea Acordului de Asociere, a priorităților din Agenda de Asociere, cu factori politici, în mod direct cu cetățenii, cu partenerii din sfera economică și socială și cu societatea civilă, care are un rol foarte important.
.....Acum foarte multe dintre aceste domenii în care relația este descrisă de Acordul de Asociere, de Acordul de Liber Schimb au devenit nu numai oportunități, dar au devenit și angajamente contractuale care sunt parte a Acordului și sunt și o bază a cooperării. În aceste domenii Republica Moldova și-a luat angajamentul de a face reforme, de a merge înainte pentru a face situația în aceste sectoare mai bună pentru cetățeni, pentru antreprenori, pentru consumatori. Și UE oferă susținere în acest sens și asistență pentru reformele necesare.
Deci, avem mai multe oportunități decât am avut în trecut, avem foarte multă muncă în față pentru a aduce conținut la această formă nouă și avem angajamente importante care trebuie onorate. Cam asta este situația în care suntem.
Sunt și niște fapte dinamice despre care la fel trebuie să vorbim. Se dezvoltă relațiile și în alte domenii care sunt mai mult sau mai puțin conectate cu Acordul de Asociere și cu comerțul. De exemplu, schimbul comercial dintre UE și Republica Moldova crește, a crescut anul trecut cu 16 procente și crește în fiecare an. Și ce este important e că asta este realitatea în toate domeniile exportului Republicii Moldova pe piața europeană. De fapt, cota produselor industriale moldovenești exportate pe piața europeană reprezintă 70 la sută. Iar marca Made in Moldova a devenit una cu care consumatorii europeni se obișnuiesc și care are succes. Acest lucru ne dă speranță că va exista aceeași creștere și pe viitor.
În alte domenii avem posibilitatea pentru cetățenii Republicii Moldova de a călători în țările UE fără vize, avem alte domenii și programe de cooperare în care participă sau cetățeni, sau instituții din Republica Moldova, precum ar fi Erasmus Plus și alte programe prin care se pot obține contacte în domeniul științei, educației și know-how și astfel să fie create și șanse mai bune pentru viitorul acestor domenii în Republica Moldova.”
Europa Liberă: Dle Ambasador, Dvs. ați vorbit despre oportunități, despre baza legislativă care există, ați pus accent pe partea pozitivă a lucrurilor. Dar în ultimul timp auzim tot mai dese critici la adresa Republicii Moldova, care acum trei ani era „povestea de succes a Parteneriatului Estic”, iar acum nu se mai discută în acești termeni. Criticile s-au accentuat, după observațiile mele, în special după adoptarea modificărilor la sistemul electoral din Republica Moldova. În ce măsură vedeți gestionabilă această sincopă, această criză din relațiile cu UE?
Peter Michalko: „După cum am spus, relațiile s-au dezvoltat și suntem la nivel destul de înalt al calității cooperării și al relației. Asta conține și angajamente de a respecta valorile care sunt descrise în Acordul de Asociere ca fiind valori comune. În același timp, sunt valorile care stau la baza UE și țin de domenii fundamentale ale societății moderne, societății care se dezvoltă în țările-membre ale UE și la care aspiră și Republica Moldova să ajungă. Există angajamentul Republicii Moldova de a se ține de aceste standarde și pentru UE este foarte important ca aceste valori să fie respectate, protejate și dezvoltate la un nivel care este obișnuit în UE.
Ați pomenit despre un moment din anul acesta, când a avut loc acest schimb de sistem electoral în Republica Moldova. Știți că înainte de asta foarte mulți parteneri și-au exprimat poziția. Poziția UE a fost foarte clară și bazată pe recomandările venite din partea unor instituții internaționale respectate, cum sunt Comisia de la Veneția și OSCE/ODIHR.
După ce recomandările acestor instituții nu au fost respectate, instituțiile europene au avut o poziție foarte clară în ceea ce privește continuarea cooperării noastre. Și asta a dus la introducerea precondițiilor adiționale în ceea ce privește asistența din partea Uniunii Europene pentru Republica Moldova în domeniul susținerii bugetului și asistenței macrofinanciare. Și până atunci au existat condițiile tradiționale, standarde, care țin de situația generală de exemplu în domeniul stabilității macrofinanciare și transparenței bugetului. Dar acum, ca un set de precondiții adiționale, s-a introdus și necesitatea de a respecta standardele în domeniul sistemului eficient democratic, bazat pe un sistem parlamentar multipartid, respectarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Sigur că asta ține și de alte domenii, cum este domeniul justiției și libertatea mass media.
Acesta va fi un set de precondiții adiționale care vor fi evaluate, pentru momentul în care deciziile despre eliberarea asistenței vor fi luate.”
2 octombrie 2017
IPNA Teleradio-Moldova
Emisiunea Vector European. Interviu cu Peter Michalko, ambasadorul UE in RMVIDEO