Acquis-ul Uniunii Europene este o colecție de drepturi și obligații comune care constituie ansamblul legislației UE și este
încorporată în sistemele juridice ale statelor membre. Țările candidate au obligația să accepte acquis-ul înainte de a putea
adera la UE. Derogările (excepțiile) de la acquis sunt acordate numai în circumstanțe excepționale și au o sferă limitată.
Țările candidate trebuie să încorporeze acquis-ul în ordinea juridică națională până la data aderării la UE și au obligația de
a-l aplica începând cu data respectivă.
Crețu, Ina. Negocierile de aderare: La ce etapă este Moldova în transpunerea Capitolului 15 „Energie” din acquis-ul comunitar? /Ina Crețu; Fundația Soros Moldova . - 29 februarie 2024. - 9 p.
Disponibil: https://soros.md/wp-content/uploads/2024/01/Ina-Cretu-Capitolul-20-aqcuis-communitar.pdf
Sectorul energetic din Republica Moldova este unul strategic pentru economia și securitatea națională, pentru îndeplinirea nevoilor de bază ale cetățenilor (lumină, căldură, prepararea hranei) și asigurarea dezvoltării sustenabile a țării. Considerând criza energetică din sezonul rece 2022-2023 și nivelul înalt al sărăciei energetice, este necesar ca Guvernul să vină cu niște politici sistemice, bine gândite și armonizate cu legislația europeană. Republica Moldova a stabilit opțiunea clară de integrare în Uniunea Europeană (UE) și în piața ei internă a energiei. La moment, cadrul normativ al țării noastre, în domeniul energetic, corespunde parțial cerințelor Capitolului 15 al acquis-ului comunitar, cu o avansare semnificativă în anul 2023. Transpunerea Capitolului 15 al acquis-lui comunitar în legislația moldovenească va crea premise pentru dezvoltarea unui sector energetic performant și robust, cu focusare pe decarbonizare, digitalizare, economia verde, inovare și abilitarea consumatorilor. Armonizarea legislației naționale în domeniul energetic va contribui, în perspectivă, la îmbunătățirea situației economice și sociale în țara noastră.
Crețu, Ina. Negocierile de aderare: Cât de pregătită este Moldova pentru transpunerea Capitolului 20 „Politica industrială și antreprenorială” din acquis-ul comunitar? / Ina Crețu; Fundația Soros Moldova - 24 ianuarie 2024. - 9 p.
Disponibil: https://soros.md/wp-content/uploads/2024/01/Ina-Cretu-Capitolul-20-aqcuis-communitar.pdf
Politicile industriale și de antreprenoriat ale Moldovei sunt foarte importante pentru valorificarea potențialului economic al țării și asigurarea unei dezvoltări economice, aliniate la obiectivele 8 „Muncă decentă și creștere economică” și 9 „Industrie, inovație și infrastructură” ale Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă. Într-o situație când creșterea economică este una foarte redusă, iar inflația prea mare, noi avem nevoie de politici coerente și bine gândite. Cadrul normativ al țării noastre, în domeniul economic, corespunde parțial cerințelor Capitolului 20 al acquis-ului comunitar. Guvernul trebuie să acționeze mai sistemic și hotărât în domeniul promovării politicilor industriale și antreprenoriale. Transpunerea Capitolului 20 al acquis-lui comunitar în legislația Republicii Moldova va crea condiții mai bune pentru afaceri și va contribui la echitatea socială și economică a țării noastre. În rezultat, cu o economie mai robustă, societatea noastră va deveni mai rezilientă, iar democrația mai stabilă
Brighidin, Oxana.Negocierile de aderare: Cât de pregătită este Republica Moldova pentru a transpune Capitolul 23 „Sistemul judiciar și drepturile fundamentale” din acquis-ul UE?/ Oxana Brighidin; Fundația Soros Moldova. - 6 februarie 2024. - 8 p.
Capitolul 23 cuprinde norme ale sistemului judiciar, luptei împotriva corupției, protecției drepturilor fundamentale și drepturilor cetățenilor UE și este unul dintre cele mai dificile și mai complexe capitole, care afectează în mod direct progresele înregistrate în alte aspecte ale negocierilor cu UE. Drepturile fundamentale și statul de drept sunt elemente esențiale pentru a fi stat membru al UE, din această cauză negocierea acestui capitol durează cel mai mult, fiind deschis primul și închis ultimul. Fără instituții judiciare independente, accesul echitabil la justiție și respectarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor, nu putem să construim o societate deschisă și să atingem obiectivele de dezvoltare durabilă. După obținerea statutului de țară candidată la 23 iunie 2022 și până la aprobarea începerii negocierilor de aderare, la 14 decembrie 2023, Republica Moldova și-a intensificat eforturile de reformare a sectorului justiție și anticorupție. Cu toate acestea, perfecționarea continuă a legilor și a documentelor de politici într-un ritm alert suprasolicită instituțiile naționale, care se confruntă cu resurse umane insuficiente, ceea ce ar putea afecta din calitatea reformelor demarate.
Vezi de asemenea:
- Republica Moldova – țară candidată pentru aderare la UE https://cpescmd2.blogspot.com/2022/06/perspectiva-de-aderare-republicii.html
- 341.1 / M-46 III-142229 MEĐAK, Vladimir; VEHAR, Primož.Armonizarea legislației ca element cheie pentru succesul procesului de integrare a Republicii Moldova în Uniunea Europeană : Manual / Vladimir Međak, Primož Vehar . ─ Chişinău : Arc, 2022. - 167 p. ISBN: 978-9975-0-0654-5 Rezumat/ varianta electronică: http://cpescmd2.blogspot.com/2022/12/bv-ue-rm-manual-armonizarea-legislatiei.html