Urgent opinion on draft law no. 263. Amending the electoral code. the contravention code and the code of audiovisual media services = Opinia comună urgentă a OSCE/ODIHR și Comisiei de la Veneția asupra proiectului de lege nr. 263, ce se referă la modificarea Codului electoral, Codului contravențional și Codului serviciilor media audiovizuale . – Strasbourg, 2020. – 18 p. [Accesat la 19 august 2020].
Disponibil: https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-PI(2020)011-e
În opinia comună a OSCE/ODIHR și Comisiei de la Veneția asupra proiectului de lege nr. 263, ce se referă la modificarea Codului electoral, Codului contravențional și Codului serviciilor media audiovizuale.se menționează că o reformă electorală de succes ar trebui să se bazeze pe cel puțin următoarele trei elemente:
- o legislație clară și cuprinzătoare care îndeplinește obligațiile și standardele internaționale și abordează recomandările anterioare;
- adoptarea legislației prin consens larg, după ample consultări publice cu toate părțile interesate relevante;
- și angajamentul politic de a implementa pe deplin legislația electorală cu bună credință.
„ODIHR și Comisia de la Veneția salută eforturile Republicii Moldova de a-și modifica cadrul legal și instituțional electoral, pentru a respecta angajamentele relevante ale OSCE, Consiliul Europei și alte drepturi internaționale ale omului precum și bunele practici. Proiectul include câteva îmbunătățiri. Pașii pozitivi includ, printre altele, definiții mai clare ale „campaniei electorale” și clarificări privind calendarul pentru campanie în turul doi; dispoziții suplimentare care vizează prevenirea utilizării incorecte a resurselor administrative; extinderea gamei de sancțiuni care ar putea fi aplicate pentru încălcarea regulilor campaniei; definiția largă a persoanelor îndreptățite să depună plângeri sau contestații, precum și actele contestabile; și termene rezonabilede scurte, în special pentru reclamații și contestații”, se menționează în opinia comună a OSCE/ODIHR și Comisiei de la Veneția.
Pentru a îmbunătăți în continuare respectarea proiectului de lege cu obligațiile internaționale, standardele privind drepturile omului și angajamentele OSCE, ODIHR și Comisia de la Veneția au făcut recomandări esențiale privind:
1. restricțiile privind libertatea de exprimare - în ceea ce privește participarea la campanie, discursul de ură și instigarea la discriminare trebuie să fie modificate și redactate în conformitate cu dreptul constituțional și internațional privind drepturile omului;
2. trebuie să existe un mecanism de aplicare eficient pentru a preveni utilizarea necorespunzătoare a resurselor administrative,
3. accesul observatorilor la toate etapele procesului electoral,
4. sancțiuni legate de observatorii electorali și mass-media, care ar trebui să respecte principiile proporționalității și egalității și să fie supuse controlului judiciar efectiv.
În aviz se stabilește că, trebuie respectat principiul stabilității dreptului electoral. Pentru orice modificări substanțiale care ar urma să se aplice la viitoarele alegeri locale și prezidențiale din septembrie și noiembrie 2020, acestea trebuie adoptate cu mult timp înaintea procesului, pentru a acorda suficient timp pentru părțile interesate să se familiarizeze cu noile dispoziții și să pregătească cerințele pentru respectarea lor.
„Nicio modificare legislativă nu ar trebui aplicată proceselor electorale deja în curs, cum ar fi de exemplu, alegerile locale în anumite zone. Pentru viitoarele alegeri prezidențiale, în conformitate cu bunele practici internaționale, ar putea fi aplicate acele modificări propuse care sunt tehnice și care nu afectează „elementele fundamentale ale legii electorale”, dacă acestea intră în vigoare înainte de începerea procesului electoral pentru aceste alegeri”, se menționează în aviz.
Concluziile OSCE/ODIHR și Comisiei de la Veneția :
Concluziile OSCE/ODIHR și Comisiei de la Veneția :
- „campanie electorală” trebuie să aibă o definiție mai clară, iar timpul pentru campania din turul II trebuie să fie mai bine explicat;
- dispoziții suplimentare care vizează prevenirea utilizării incorecte a resurselor administrative;
- extinderea gamei de sancțiuni care ar putea fi aplicate pentru încălcarea regulilor campaniei;
- definiția largă a persoanelor îndreptățite să depună plângeri sau contestații, precum și actele contestabile;
- termenele pentru reclamații și contestații trebuie să fie mai clare.