Faceți căutări pe acest blog

BV - Securitatea energetică a Republicii Moldova în contextul funcționării pieței concurențiale

BOROSAN C. Securitatea energetică a Republicii Moldova în contextul funcționării pieței concurențiale/Soros Moldova: Studiu de politici publice. -[ Ch., 2020. - 60 p.

Disponibil: http://soros.md/files/publications/documents/Soros%20Studiu%20de%20politici%20Publice%20-%20Securitatea%20Energetica_compressed.pdf


Scopul acestui studiu constă în influențarea pozitivă a deciziilor participanților la piațaenergiei electrice din Republica Moldova, prin informarea obiectivă și multilaterală despre consecințele achiziției energiei electrice din partea stângă a râului Nistru.
Securitatea energetică a Republicii Moldova este în pericol. Achiziția energiei electricede la Centrala Termoelectrică Moldovenească amplasată pe malul stâng al Nistrului a condus
la formarea unei datorii enorme pentru gazele naturale în valoare de circa 7 mlrd. $ șicare este în continuă creștere.
Achiziția de energie electrică de către întreprinderile energetice de pe malul dreptal Nistrului este direct legată de acumularea datoriilor la gazele naturale de către SA„Moldovagaz” față de SAP „Gazprom”.Centrala Termoelectrică Moldovenească produce energie electrică din gaze naturale,pentru care plătește întreprinderii SRL „Tiraspoltransgaz” un tarif mai mic decât este prețulde import achitat de către SA „Moldovagaz”. Cu toate acestea, SRL „Tiraspoltransgaz”
nu transferă în conturile SA „Moldovagaz” costul gazelor naturale livrate consumatorilor de pe malul stâng al Nistrului, ceea ce a condus la acumularea unei datorii echivalente cu peste 60% din produsul intern brut al Republicii Moldova.
Secretariatul Comunității Energetice a contribuit semnificativ la transparentizarea procedurii de achiziționare a energiei electrice pe piața angro, oferind suport Ministerului Economiei și Infrastructurii la elaborarea Instrucțiunii privind achiziționarea anuală a energiei electrice. Caracterul de recomandare al Instrucțiunilor, alături de interdicția legală de intervenție din partea Ministerului Economiei și Infrastructurii în activitatea întreprinderilor energetice a făcut posibilă continuarea achiziției de energie electrică de la Centrala Termoelectrică Moldovenească și subsecvent majorarea datoriei la gazele naturale


Cuprins



1. CADRUL DE REGLEMENTARE A SECTORULUI ENERGETIC 11
1.1. Politici și strategii energetice 11
1.2. Reglementarea sectorului energetic pe partea dreaptă a râului Nistru 14
1.2.1. Reglementarea sectorului electroenergetic pe malul drept al Nistrului 15
1.2.2. Reglementarea sectorului gazelor naturale pe malul drept al Nistrului 18
1.3. Reglementarea sectorului energetic pe partea stângă a râului Nistru 20
1.3.1. Reglementarea sectorului electroenergetic pe malul stâng al Nistrului 20
1.3.2. Reglementarea sectorului gazelor naturale pe malul drept al Nistrului 20
2. PIAȚA ENERGETICĂ ÎN REPUBLICA MOLDOVA 23
2.1. Sursele și căile de alimentare cu energie electrică 23
2.2. Rutele de aprovizionare cu gaze naturale 27
2.3. Achiziționarea anuală a energiei electrice 30
2.3.1. Negocierea contractelor de achiziționare a energiei electrice 30
2.3.2. Suportul Comunității Energetice în achiziționarea anuală a energiei electrice 32
Achiziția de energie electrică în anul 2017 32
Achiziția de energie în anul 2018 34
Achiziția de energie electrică în anul 2019 35
3. SOLUȚII DE CONSOLIDARE A SECURITĂȚII ENERGETICE A MOLDOVEI 38
3.1. Încetarea acumulării datoriilor la gazele naturale 38
3.2. Diversificarea surselor și căilor de import al energiei 43
3.3. Integrarea pe piețele energetice regionale 47
3.4. Implementarea proiectelor de eficiență energetică și energie regenerabilă 49